Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 4250 ggr
tezzanr1
2011-04-03, 19:09

alkoholist Vilken hjälp finns vart vänder man sig?

Min sambos Pappa är alkoholist!Han har alltid nästan kunnat sköta sitt jobb tills 2 veckor sedan då han sket i att ringa sitt jobb…Sen i fyllan så kom de hem från hans jobb och han skrev på papper i sitt onyktra tillstånd att han ville sluta,han fatta nog inte vad han gjorde han bara flydde in i spritens värld!!!I sitt nyktra tillstånd var ju jobbet viktigt!Han drack ju varje dag lite efter jobbet men nu den sista tiden dricker han hela tiden å de med jobbet gjorde ju inte det lättare!!!Ångesten å allt gör ju att han dricker bara mera!och nu har han inget som håller han nykter…Jobbet var den plats där han kunde hålla sig borta från skiten!

Jobbet borde ju hjälpa och inte göra på detta vis fast de visste att han var sjuk för de är man ju när man e inne i detta beroende…DE är ju en sjukdom.,Hur kunde de komma med papper som han fick skriva på när han druckit så mycket att han knappt minns detta!Det värsta är att de som är hos han kommer och super där…De tar nog även pengar och alkohol….HEMST!Han är 61 år och har jobbat över 40 år på samma arbetsplats..

Vart vänder man sig!!??bara önska man kunde få han inlaggd…så han kom bort från skiten!!!Hemmet hans ser ut som en soptipp…kläderna är skitiga de som han var mer noga med när han jobba…Allt förfaller…Hans gamla mamma på 93år som alltid fått hjälp att handla mm av han…De gör vi nu men ändå!!hon mår jättedåligt med…Han svarar ej i tele han öppnar ej dörren…Han sitter där inne och super med sina alkovänner…hela dagarna…bilen har han lånat ut….ja de e ett kaos,,,,…

Vad gör man vart vänder man sig!!???kanske någon vet

Tacksam för svar!!!

Porklash
2011-04-03, 19:38

Det ni kan göra är att anmäla till socialtjänsten att ni är oroad för hans hälsa pga hans drickande och hoppas på ett LVM. Dvs tvångsvård.

Så mycket mer kan ni inte göra i nuläget antagligen. Han är uppenbart långt gången i sitt beroende.

Det är svårt att se människor långsamt ta ihjäl sig men man kan bara hoppas att han "når sin botten" och vänder innan det är försent.

Sköt om er!

pEr

Nina
2011-04-03, 20:12

Låter väldigt konstigt att jobbet skulle komma hem till honom för att få honom att sluta jobba.

Kan det inte vara som han säger för att dölja att han själv valt att sluta?
Eller att han tackat nej till behandling då jobbet erbjudit detta, och att han pga detta fått gå?

[Beavis]
2011-04-04, 01:26

#2 De kan nog var som TS skriver att de kom hem till han och lät han skriva på uppsägningspapper. Sådant händer och risken är ju att han var på glid långt innan han tog bondpermis ifrån arbetet?'

En arbetsgivare är mer eller mindre skyldig att bistå med hjälp när en anställd blir sjuk eller börjar droga. detta kostar pengar så en "ful" arbetsgivare kan säkert utnyttja en chans som denna för att slippa kostnader tyvärr. Jag är kanske cynisk? men jag tror det är fullt möjligt.

Sen som pEr skriver så är det svårt att hjälpa honom i nuvarande skick om han inte nått botten och vill ha hjälp. Men tvångsvård kan kanske få honom att nyktra till tillräckligt så han ber om den?

Nina
2011-04-04, 09:17

#3 Jag har bara svårt att tro det om han har jobbat på samma arbetsplats i 40 år. Vill inte tro att en arbetsgivare gör så då.

[Beavis]
2011-04-04, 20:28

Nä det vill man ju inte tro men vi har ett sånt samhällsklimat idag att jag inte skulle bli förvånad tyvärr. Sånt förekommer men är väldigt grymt.

tezzanr1
2011-04-05, 19:04

Tack för svar!

Vi har nu ringt till sociala och de de kunde göra i nuläget var att skicka en kallelse till han till någon personlig handledare som ska bedömma han!!och hur de ska gå till väga med han!!!När han jobba nu i slutet var han på nått möte i veckan på nått beroendecenter…men han gick ej på alla utan han åkte från sitt jobb och gjorde annat under tiden så de skulle sett ut han vart på sånna…så han bara gått två ggr.De konstiga var att de på beroende kliniken hade ingen kontakt med hans jobb då så hans jobb trodde han hade gått under flera veckors tid där..men under den tiden kunde han ändå jobba så han skärpte ju till sig!!!Vi vet ju mycket för min sambos mor jobbar på samma arbetsplats så hon vet ju hur han jobbat mm…Men cheferna där verkar ej bry sig!!!De säger de försökt och att han själv ville sluta!!!Men hur kan man göra så och hur kan han veta när man är så borta på alkohol…

Men de e sant,,,…man är inget värt orkar man ej jobba så finns de andra!!!Jobbat å slitit i så många år,,,..och hjälpen finns ej där utan man kastas ut då man mår som sämst!!!tycker de borde va tvångsvård….

I nyktert tillstånd så är han en helt annan människa…sparsam och arbetar…och hjäpler till sen är han som borta…svarar ej i tele…eller öppnar dörren när man ringer på….så de jobbigt…..

[Beavis]
2011-04-06, 11:21

Det sorgliga är ju att missbrukare lurar och manipulerar för att få fortsätta missbruka även chanser att bli ren manipuleras bort. det är en del av sjukdomen beroende. När e n beroende känner flåset i nacken är de nästan alltd så att de skärper sig som för att vis att de har kontroll och det inte är så illa som vi tror.

Och de kan godkänna rehab för att slippa tjatet "För folk fattar inte att jag har kontroll och inte är missbrukare"

Jag tycker också det är tragiskt att Beroendecenter inte hade någon kontakt med arbetetsgivaren  då det ändå var de som skickade dit honom. Men där hade arbetsgivaren sin friskrivning de hade försökt hjälpa till men din sambos farsa valde att skita i det och vägra vård. Då har de rätt att säga upp honom så vitt jag vet.

Bara hoppas att han kan få hjälp och acceptera den på annat sätt, men som du säkert läst i andra trådar här så måste missbrukaren ha insett sitt problem och vilja bli "ren" för att det skall lyckas….. det är tufft

Edit: Ett ord föll bort

Nina
2011-04-06, 12:34

Tyvärr kan jag inte se att jobbet gjorde något fel alls.

tezzanr1
2011-04-07, 20:10

Tror ej det e lagligt att skriva på papper när man är mycket berusad…De kan man nog alla fall gå vidare med..

Nina
2011-04-07, 21:21

#9 Tror inte det är ngt att gå vidare med.
Han säger att han var full, dom säger att han inte var det. Ord mot ord.
Brukar inte komma någonstans.

tezzanr1
2011-04-10, 20:54

jo de vet han var full!när han skrev på

[Beavis]
2011-04-10, 23:54

Det enklaste sättet attt bestrida uppsägningen är att ta hjälp av facket om din far är med i det? De har duktiga jurister och kan stödja er i at uppsägningen gjordes felaktigt.

tezzanr1
2011-04-12, 21:58

Japp han är med i facket!!Vi får se hur det går…Nu är hans mamma dålig med och ligger inne på sjukhus…Ramlat och skadat sig och brytit sig i höften…Nu har han faktist åkt dit och ställt upp lite hoppas nu bara.

Tack för ni skriver

[Beavis]
2011-04-12, 23:10

Tack själv för att du delar tråkigt att höra om farmodern. Men roligt att han engagerar sig. det hade han kanske inte gjort om han inte var seriös i sin vilja att bli ren?

Upp till toppen