Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2257 ggr
tokmulle
4/20/11, 2:42 PM

beroendegener

Jag är barn till missbrukare, som är barn av missbrukare. Dvs min mormor hade missbrukarproblem (farmaca), min mor är alkoholist, jag själv missbrukar mänskliga egenskaper, röker och misstänker jag lutar åt sockerberoende (egen analys av sockersug, kan ändock just nu hålla det under kontroll) Men, nu  undrar jag över mina söner. Deras far har också missbruk i släkten. Han själv röker, och enligt mig missbrukar han mäsnkliga egenskaper såsom makt och kontroll (därav har jag fr flera årsedan gått i från honom), hans far är alkoholist.

Mina söner visar tendenser till sockerberoende. Båda (tio och fem år) stjäl sötsaker som skator stjäl allt som glittrar. Gömmer och smusslar. Den ynsta grabben får sockerkickar, viket gör att det tydligt och snabbt märks på honom när han fått i sig sötsaker. (allt sött duger åt honom, sirap, vaniljsocker, vanligt socker, oboy med sked direkt ur burken osv)

Sedan en tid tillbaka  har vi nu tagit bort allt sött. Ingen saft, ingen socker på gröten (om älskar havregrynsgröt)  och femåringens humör har helt klart stabiliserats.

Dock, är detta beroende, dessa kickar, ett resultat utav våra gener, mina och faderns? Hur stöttar man bäst, dom är ju SMÅ…

Jag har hört om något preparat man kan köpa i mataffärer, ska finnas på hälsokosthyllorna, man strör det över all mat, och detta ska då stoppa upp sockret ut i blodet på något sätt. Men jag minns inte namnet! Kan någon hjälpa tro?? Och funkar det?

// MuLLe

// TokMuLLe

"Det finns alltid ett val till"

Annons:
Porklash
4/20/11, 2:48 PM
#1

Prata om missbruk med dem. Berätta att många anser det vara en familjesjukdom. Berätta på skillnanden på dem med socker och utan. När det hände nåt pga sockret berätta det för dem. Hjälp dem att bli medvetna om vilka beslut de tar helt enkelt. Kalla det en allergi om det blir lättare för dem.

Ja det kommer vara svårt de är barn men:

Nej de är inte för små.

pEr

tokmulle
4/20/11, 3:04 PM
#2

Det gör vi redan.. :-)

Kanske inte just detta att det är något ärftligt, men att det är något som påverkar humör och lynne (femåringen kan bli rent elak, inte nog med att han är i taket och far omkring) så hela familjen här och hos pappa accepterar att det finns mindre/inga sötsaker i huset när dom två är hemma..

// TokMuLLe

"Det finns alltid ett val till"

Porklash
4/20/11, 3:34 PM
#3

Vad bra!Glad

Jag har alltid tjatat om beroendeproblematiken i familjen med mina barn jag är ju rätt övertygad om ärftligheten…eller pratat och pratat…tjatat snarare. De är rätt less på att höra det där nu men…

När jag gjorde research runt sockerberoende som jag då, ska erkännas, tyckte var "lite fånigt" så läste jag nånstans att 75% av alla människor är mer eller mindre sockerkänsliga och en tredjedel av dem utvecklar beroende!?

jag har också insett att jag själv är ganska sockerkänslig och bör ta det lugnt med snabba kolhydrater.

Sockerberoende kan vara ett helvete för den beroende och närstående och leder ofta till döden det med…

pEr

tokmulle
4/20/11, 3:53 PM
#4

ja, det är ju ett beroende osm alla andra beroenden..

(jag gjorde som barn likadant som mina söner nu gör, åt allt sött jag kom över, smusslade och ljög. I dag ser jag problematiken, och känner att jag personligen har det under kontroll, värre är det då med barnen som handlar på direk impuls, lite svårare för dom att styra och hantera kroppens signaler om att dom måste ha något sött i sig, på vilket sätt vara månde)

// TokMuLLe

"Det finns alltid ett val till"

Gronstedt
4/20/11, 5:43 PM
#5

Det där medlet funkar inte ett spån, om det är det som jag tänker på. Det påstås hindra att kroppen omvandlar kolhydraterna till fett, men det hjälper inte mot "njutningskicken". Det är som att säga att det finns ett medel som gör att man kan bli full och go utan att börja vingla - inte skulle det få någon att dricka mindre!

Alla människor är gjorda för att älska socker. Vi ska ju äta bär och frukt på hösten för att bli feta och fina inför vintern - precis som björnar. Tyvärr är det systemet inte optimalt i en värld där man sockrar allt, inklusive leverpastejen …

[Beavis]
4/20/11, 6:08 PM
#6

Beroendebenägenheten är  ärftligt påvisad och man kan få genetiska förändringar mycket snabbare än tidigare trott enligt forskningen så kan det ske på bara två tre generationer, och barn till missbrukare har ju som de flesta sett en större benägenhet att bli beroende själva, inte bara för att drogerna finns tillgängliga utan just för att de finns en ätftlig överkänslighet.

Så har du en beroende problematik så ska du se upp med dina barn och som fler och fler blir uppmärksamma på minimera sockerintaget för det är den första källan till "kickar" hos människan.

Annons:
athiria
4/20/11, 9:26 PM
#7

Om jag förstått det rätt har vissa en "sockerkänslighet" som man föds med och som man kan ha utan att vara beroende, och om en sådan person äter för mycket socker så blir man beroende. Känsligheten varierarar ocskå, vissa kräver mer och vissa mindre socker för att bli beroende.

Denna "känslighet" beroer på att man har föds med låga mängder av vissa signalsubstanser.

Så håll dom borta från socker (och kolhydrater)! XP

[Beavis]
4/21/11, 12:11 AM
#8

Ja också kan man ju jobba fram en överkänslighet hos sina efterlevande genom ett missbruk

Upp till toppen
Annons: