Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: vi-som-är-sockerberoende
Läst 6480 ggr
Kattflicka
0

Sluta tvärt eller trappa ner?

Hej! vad är era erfarenheter av att avvänja er från socker? Trappar ni ner långsamt, eller slutar ni direkt? ersätter ni sockret med något annat?

[Beavis]
0

Det går ju inte att sluta helt med socker/kolhydrater för det finns i nästan allt livsmedel.

Däremot ror jag att alla här som äter enligt lchf/atkins började direkt att hålla sig till under 5% kolhydrater/ 100g föda.

Det är enklast tror jag att gå ner direkt även om man får abstinensbesvär.

Gronstedt
0

Jag klarar inte att trappa ned, jag trappar upp igen ganska snart - oavsett vad det handlar om. Tvärt slut är det enda som fungerar för mig. För att klara absinensbesvären kastar jag mig över något annat, som städning, handarbete, träning …

När jag slutade med kolhydrater gick jag till att börja med längre än Beavis skriver, jag levde på uteslutande kött och fett den första tiden. Nu (efter mer än 3 år) är jag mer liberal. Jag väljer bort alla livsmedel som innehåller mer än 8 % kolhydrater och ser till att hålla dagsintaget under 20 gram. Någon gång kan det bli mer kolhydrater, men sisådär 350 dagar om året håller jag mig till detta. Numera har jag inga svårigheter att hålla dieten och längtar inte efter andra livsmedel. Utom dryckjom, förstås, men det är en annan sak …

[Beavis]
0

Jag hade för mig att 5% kolhydrater var gränsen för lchf?  men det var som ni vet ett tag sen jag slutade med det så jag kan ju minnas fel???

Gronstedt
0

#3: Det finns väl ingen direkt regel, detta är vad som passar mig. Jag tror "fettdoktorn" rekommenderar 20 % av energin från protein, 75-80 % från fett och 0-5 % från kolhydrater. Man kan ju äta saker som innehåller 100 % kolhydrater och ändå vara under den gränsen, om man äter tillräckligt lite av det. Genom att undvika saker med mer än 8 % kolhydrat så hamnar jag vanligen runt 1-3 % kolhydrater sammanlagt i kosten, eftersom det mesta jag äter inte innehåller några kolhydrater alls.

Kattflicka
1

tack för era svar! jag har den turen att jag inte reagerar på kolhydrater i stil med potatis, pasta och bröd. det jag är beroende av är tillsatt socker, tex godis, kakor, fingor, youghurt, vitt socker osv. i små mänger kan det gå bra (tex bröd och chips som innehåller socker). men börjar jag med godis och kakor så kan det bli riktigt illa.

det går bättre idag. det bästa för mig när jag slutar med socker är att äta massvis med annan mat i några dagar. så att inte blodsockret sjunker för mycket eller jag blir hungrig. sedan efter en vecka eller så kan övergå till sundare matvanor.

[Beavis]
0

Hej igen, Va bra att du kan sluta med godis, jag tänkte mer om du har problem med överätande? För då är orsaken ofta ett kolhydratberoende vilket ju ofta yttrar sig i att man inte kan sluta äta sötsaker. Men man överäter även andra kohydratrika produkter. Och för att stävja detta övrätande minskar man sitt intag av alla kolhydrater till max. Endast då går man även ner i vikt med denna metod.

athiria
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gronstedt, åt du fakir? Och hur länge? Kämpar själv med sockerberoende och vet itne om jag ska försöka trappa ner eller inte…

Kia
0

Kattflicka,

Jag tyckte inte heller jag hade ngt problem med pasta ,potatis och ris och så. Men vad jag fick lära mig var att det är just dom ämnena som sen triggar mig att äta godiset och sockret för jag blir sugen av dom sakerna.

Jag trodde inte det var möjligt för jag överåt ju inte ris direkt men jag har förstått nu att det var just detta som gjorde att jag gick vidare och blev sugen på det andra. En frukt slutade i choklad i slutändan av dagen.

Behöver ju inte vara så för alla men så var det för mig iallafall. Jag tror att man inte ska trappa ner utan bara lägga av för då avgiftar man kroppen rakt av så tror jag. Och LCHF är alldeles utmärkt. Jag undviker så mycket jag kan av matvaror det står socker som ingrediens. Typ frysta kycklingfileer som innehåller ofta druvsocker bara onödigt kan jag tycka.

Jag är godis och kakmonstret själv och LCHF med 5 % kolhydrater var det som fick styr på mitt monster.

Kram Kia