Annons:
Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 3170 ggr
LinaIsabell
5/5/11, 3:11 PM

Hjälp med drogmissbruk?

Jag har en kompis, och han säger sig ha tagit droger för nöjes skull då och då och han känner att han börjar få abstinens och att han utvecklar ett beroende. Han vill gärna ha stöd och få prata med någon (kuratorn på skolan exempelvis), så att han kan få kraft att sluta innan det går för långt, så att säga. 

Jag är orolig för honom, och jag vill verkligen att han ska prata med någon eftersom han känner att det skulle hjälpa, men han vågar inte eftersom att han är rädd att de ska anmäla honom till polisen då och han ska få rättsliga konflikter. Han blir 18 om några veckor, och han vill heller inte att hans föräldrar ska få veta.

Kan han råka ut för trubbel om han pratar med någon? Skolans personal är väl anmälningspliktiga, och vad kan isåfall polisen göra?

Annons:
[Beavis]
5/5/11, 9:36 PM
#1

Det är inte kriminellt att droga däremot kan han  omhändertas av myndigheterna om hans missbruk anses svårt, så vitt jag vet.

Han kan kontakta exempelvis al-anon eller NA om han vill ha hjälp att bli ren.

Prova det.

kerstinjo
5/18/11, 5:54 PM
#2

Varken skolan eller kuratorn har någon rättighet att polisanmäla honom, så det behöver han inte vara bekymrad över.

#1 Beavis, det är kriminelt att droga, för att kunna droga måste du ha ett innehav av drogen och det är kriminellt. Men det är en liten "skitsak" i detta sammanhang.

Kuratorn på skolan har tystnadsplikt. Vore jag som du skulle jag följa med honom till kuratorn, som ett psykologiskt stöd.

När det gäller tystnadsplikt inför kurator, präst, drogterapeut osv så måste det vara ett straff som ger två år. Annars gäller inte tystnadsplikten.

Så han kan vara helt lugn och det är jättepositivt att han inser vad som håller på att hända. Så tveka inte en sekund, för det här är ingen polissak. Men följ med honom som moraliskt stöd om han vill.

 Kerstin 

 

[Beavis]
5/19/11, 12:52 AM
#3

Kerstin: Jag syftade självklart på själva gärningen att nyttja drogen, Men du har naturligtvis rätt i att det blir olagligt då innehavet av drogen i sig är kriminell.

kerstinjo
5/19/11, 11:36 AM
#4

#3 Men som läget är nu så har jag inte alla hästar hemma. Nja, hemma är de nog, men hälften ligger nog i cytostatikadvala. Glad

 Kerstin 

 

[Beavis]
5/20/11, 3:46 PM
#5

kill ém all typ Skrattande

Upp till toppen
Annons: