Använde det typ två gånger men ush vad seg jag var dagen efter, funkade inte för mig att somna på det heller utan när jag väl somnade så kunde jag knappt vakna.Kände mig groggy i två dar efteråt och då tog jag ändå minde än en normal rek dos. Så för mig fungerade det inte:/
Ja Theralen är ju ett lugnande medel så att ni blev sega av det är ju inte konstigt. Men det används även emot allergier och klåda enligt fass. Själv undviker jag alla typer av lugnande medel, detta används bland annat som bedövning innan operationer och det medlet man får där gillar jag inte så Theralen kommer jag nog undvika i fortsättningen också.
#3 Ja, theralen har ja fåt många gånger innan operationer.
Jag utgick ifrån att det var morfin i den där sprutan? men kan ju lika gärna varit theralen? Vet inte om jag någonsin frågade.
Använder du det själv nu på eget bevåg eller har du fått det förskrivet?
#4 Jag fick det oralt innan operationer. Som lugnande.
Vad du fått i din spruta har jag ingen anining om.
MAn kan ju inte äta Theralen utan recept, så jag vet inte riktigt vad du menar?
Jag bad om det, eftersom jag får krypningar i benen av Propavan. Ibland kan jag inte sova, då behöver jag något som är sövande.
Jag syftade mest på om du kanske missbrukar theralen? jag antar att man även kan göra det då det är ett lugnande medel även om det inte står om några direkt narkotiska effekter i fass.
Jag har opererat mig ett stort antal gånger och innan varje operation brukar jag alltid få en spruta i m.gluteus som gör mig slö och torr i munnen. Någon sa någongång att det var morfin vilket är ett opiat som du säkert vet. men det kan ju ha varit Theralen? Som barn/ungdom frågar man inte så mycket om sånt. i alla fall inte jag.
"Theralen används även som lugnande medel före narkos.
_Orostillstånd och andra symtom till följd av alkoholmissbruk eller narkomani." //FASS
_
Vet inte varför du frågar om jag missbrukar Theralen?
Har jag skrivit något som får dig att tro det?
nej men du tog upp ämnet på beroenden så jag tyckte frågan var befogad.Då du inte i din ffrågeställning eller vidare inlägg preciserade varför du undrade? Är du det inte bra för dig. Det verkade inte vara något preparat man vanligen missbrukar men man kan missbruka det mesta lugnande medel.
Jag tog upp det eftersom jag hade frågor om andras erfarenheter av Theralen. Frågan passar bra här eftersom det är en preparat som ofta ges till missbrukare.
Tycker faktiskt inte det passar sig att fråga någon om de missbrukar något, då det är en väldigt privat fråga. Beroende sajt eller ej. Vill man berätta så gör man det självmant.
Jag tar Theralen vid behov. Ångest/otroligt hög stress/hjärtklappning/svåra sömnsvårigheter osv.
Jag får inga biverkningar alls, så som jag fått av andra liknande preparat.
Har tidigare tagit Attarax (stavning?) Men det blir jag helt lost i huvudet av, känner mig hög ett helt dygn efter trots den låga dos jag tog, väldigt väldigt sällan.. Vid behov!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#11 Vilken skillnad det kan vara på människor och reaktioner. Jag känner INGENTING av Atarax. Hjälpte mig inte alls.
Vilken tur att Theralen fungerar för dig :)
Hej där,
jag hör till den där skaran av människor som fått prova det allra mesta inom både sömnpreparat och lugnande/ångestdämpande mediciner för att över huvud taget kunna ta mig igenom en del bitar av livet. Theralen hör till mina absoluta hatobjekt inom de där kategorierna. Jag blev enormt seg i flera dagar, ungefär som en rejäl baksmälla. Det hjälpte mig inte att bli av med ångesten eller att somna, hjärnan sattes inte på paus men kroppen blev som en jäkla betongklump. Med andra ord, Theralen får inte någon tumme upp från mitt håll…
Jag tar theralen, 3 tabletter 3 gånger om dagen för att ångesten och psykoserna ska dämpas. Jag tog först 6 tabletter på kvällen för att sova men dom hjälpte inte alls, kanske för att jag är van vid imovane innan, jag vet inte. Så jag ville egentligen inte ta dom på dagen då dom inte funkade men i samband med seroquel funkar dom toppen :)
#15 Jag började med enbart theralen på kvällen och den funkade inte alls. Senare när jag fick min diagnos och började med seroquel så kunde ångesten och psykoserna trappas upp en grad och då satte dom in theralen som faktiskt dämpar ner dom lite. Inte så extremt mycket men tillräckligt för att jag ska kunna orka ta mig genom dom och skilja på fantasi/drömmar/minnen och verklighet. Så ja, jag tycker Theralen funkar, min läkare sa att den funkar bra med seroquel och det tycker jag också den gör!
Det verkar som de fungerar bra i en Synergi då. Eftersom de var för sig inte gjorde någon effekt på dig? Roligt att det fungerar och du mår bättre.
#17 Ja man ska inte klaga 
Jag klagar hela tiden 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag minns inte, men är theralen små rosa tabletter?
jag hade sådana för ett tag sedan..
Har även haft propavan för att sova, men propavanen förstörde min skolgång. Jag var ju inte riktig i skallen förrän klockan 2 på dagen.
Nu har jag circadin.
Fungerar väl inte alltid längre, men jag är utvilad även om jag går upp tidigt.
Where there's a will; there's a way.
#21 Jag har bara haft theralen som vätska. Man droppar det i tex vatten eller juice.
samma här som droppar! jag tar extremt få droppar och det funkar så jag känner mig lugnare på kvällen och sover bättre.Hade jag tagit 0,5 ml så hade jag nog känt mig drogad!! så jag har själv doserat vad jag klarar av i min hjärna!!
Jag har använt mej av Theralen i ungefär 10år. Jag har tagit det för sömnsvårigheter kombinerat med Flunitrazepam och Stilnoct samt i perioder Heminevrin. Stod på dessa preparat i ca 6-7år och tog då ca 2ml Theralen per natt. Sov ju till och från men utvecklade såklart ett beroende mot Flunizatrepam och Stilnoct bla. Jag tog en intox på Theralen för ett par år sen, drack upp en flaska som innehåller 100ml. Det var först då jag förstod att Theralen var ett preparat som har hemska bieffekter. Jag hade aldrig innan upplevt några som helst biverkningar. Ingen trötthet, ingen slöhet dagen efter och jag sov egentligen inte på Theralenet heller utan jag slocknade av resten av sömn och insomningstabletterna jag stod på.
Jag blev snabbt medvetslös och akutläkare fick börja med att hålla andningsvägarna öppna samt vara beredda med en deffilibrator eller vad det nu heter. Jag sövdes ner och låg nedsövd på IVA i ca 2dygn.
Men det jag vill komma till är att efter det här hände så har jag börjat att få biverkningar av Theralen redan vid små doser. Jag tar nu en låg dos på kvällen ibland som inte kommer i närheten av de 2-3ml jag tog varje kväll förut. Jag får myrkrypningar tex som jag aldrig har fått på Theralen förut. Jag tar numera i tablettform då jag har börjat spy upp vätskan om jag tar det flytande. Är det någon som vet varför jag har börjat reagera så på medicinen även vid låga doser? Jag har inte hört om någon som får värre biverkningar på en medicin efter att man tagit en överdos på samma medicin. Läkaren verkar inte veta heller…
För mej funkar kombon Seroquel och Theralen bra och det är roligt att höra att det funkar även för andra. Första gången som jag läser nåt av det faktiskt.
#24 Det enda som dyker upp i min skalle är att du vid överdosen utvecklade en extrem överkänslighet emot Theralenet? Men å andra sidan skulle du väll inte kunna äta/dricka det ihop med Seoquel då?
Nej inte nu men tidigare..säger bara usch :((( inget bra med dom alls.
Gud ser allt,men Djävulen gör något !!
Nej theralen kan vara illa vid överkomsumtion men flera av dina andra mediciner är ju även de svårt beroendeframkallande även de tyvärr.
Min mamma är svårt allergisk emot acetylsalisylsyra efter att i yngre år kunnat äta mediciner med detta ämne. var nära att dö en gång.
Jag vet inte så mycket om vad du har för besvär i övrigt som gör att du äter lugnande och sövande piller? men min allmäna inställning är att om det inte är något du behöver för att leva så trappa ner och ut helst med läkares översyn.
Lycka till
#27; vem skriver du till?
#28 till #24 har jag för mig det var
Jag håller med dej till fullo angående nedtrappning av mina beroendeframkallande mediciner, tex Benzon, opioider och Lyrica. Jag kom till den punkten för mer än ett halvår sen att jag inte ville leva ett liv grundat i medicindimmor längre och jag la frivilligt in mej på avgiftning. Jag låg inne i ca 2 månader och satte ut all beroendeframkallende medicin. Det var överjävligt men jag skulle gjort om det på sekunden om jag fann mej själv i samma situation i dagens läge.
Min problematik är blandad, med drag av tex ADHD och Bipolär och med en Borderline-diagnos i botten. Jag blev missbrukare "på recept" och ljög inför mej själv och andra i ca 9 år att "det är ok om läkaren skriver ut skiten". Men jag valde att börja leva ett liv utan att ha min "kemiska fallskärm" kvar och började att våga känna känslor igen i ett nyktert tillstånd. Det är tufft och gör ofta ont men jag väljer det varje dag istället för att flöddra runt i en benzodimma.
Mediciner löser inte mina problem utan dämpar bara ångesten inför problemet. Nu för tiden löser JAG mina problem och det får mej att växa som människa varje gång.
Det verkar rätt vettigt att jag efter intoxen blev överkänslig mot Theralen. Tack för bra svar=)
Som Bipolär kanske du behöver någon form av antidepp då och dåi alla fall för att inte spåra ur.? Men Benzo och sömnmedel är ju helt meningslöst och har man sömnproblem går det oftast att lösa utan mediciner tror jag.
Det är jobbigt att känna ibland men jag skulle inte vilja "gå runt i bomull" hela livet en otäck känsla tycker jag.
Jag står på en antidepp medicin oxå. Den sortens medicin har jag käkat i massa år och jag vill gärna trappa ur den oxå men läkaren tycker att jag ska vänta med det litegrann då min kropp har gått igenom så mycket det senaste året med avgiftningar etc.
Jag vande mej att alltid vara dimmig i skallen men numera så skulle jag aldrig välja att finna trygghet i dimman och tabetter igen. Jag väljer att kämpa på och att våga känna igen.
#32 Som den lekman jag är i ämnet fortsätter jag mina funderingar.
Om du har gått på antidepp i massa år ska du inte fasa ut medicinen utan läkares överseende då din lillhjärna(hypofysen) kan ha slutat att tillverka eget dopamin? Det kan hända efter långvarigt bruk av antideppressiva medel som tillför syntetiskt dopamin, det kan vara farligt vad jag hört.
Det gå emot vad jag tidigare sagt i tråden men man ska vara försiktig vid uttrappning av psykofarmaka.
#32#Jag håller med dej till fullo angående uttrappning av psykofarmaka. Jag trappade ner under läkarinsikt och detta blev inte bra trots att jag följde den ordinationen som läkaren gav mej. Jag uttryckte mej lite rörigt i mitt förra inlägg såg jag.
Även andra mediciner som Neuroleptica och massa andra läkemedel som inte är beroendeframkallande skall trappas ur försiktigt, många verkar vara av den uppfattningen att om läkemedlet inte är beroendeframkallande så är det bara att sätta ut det rakt av. Man bör tänka på att kroppen är van vid läkemedlet och att utsättningssymtom kommer ofta i det läget som ett brev på posten.
Jag har svårt att acceptera när läkaren säger till mej att jag kommer antagligen behöva antidepp resten av livet. Jag tror att jag en dag ska funka utan men just nu så tar jag bara dag för dag och snöar inte in så mycket på vad läkare etc anser om saken. Kanske kan dem ha rätt och kanske inte. Vi får se.Väljer att se läget positivt istället för att "måla fan på väggen"
#34 Du kan ju prova att bara ta medicinen när det barkar åt något håll maniskhet eller deppression bara för att stabilisera situationen. Det enda problemet med den metoden är att man inte alltid ser själv åt vart det barkar innan det är försent…
#35# Vet av erfarenhet att den metoden inte funkar på mej.En antidepp bör tas varje dag för att effekten skall bli så stabil och bra som möjligt. Att hoppa över och att bara ta när man är nere eller manisk funkar inte i längden. Risken är att kroppen aldrig hinner vänja sej vid läkemedlet och att man aldrig riktigt kommer ur "inkörningsperioden" som kan vara väldigt besvärlig för många när ett sådant preparat sätts in. Inte att rekommendera.
Sant jag kom på det nu när jag läste ditt svar. Det är en ganska lång startsträcka med desssa mediciner.
#37# Precis. Vissa känner inte av den men de flesta brukar uppleva de första veckorna som jobbigare än innan.Alla är vi olika dock men jag vet att när det gäller mej själv så har jag ofta svårt både fysiskt och psykiskt under den första tiden. Inte kul…