Etikettberoende
Läst 1007 ggr
athiria
2011-06-13, 02:28

Lämna

Gud vad det här är svårt. Har bott hemifrån ett tag och skulle idag bli hämtad och bo hos föräldrarna en natt för att sedan åka ner till ett ställe som står tomt.

Min mamma är psykisk sjuk och min pappa är väldigt beroende vilket gör att hemma är inte nån bra plats för mig att vara nu. Jag har varit medberoende länge och tex knappt gjort nåt under skoltiden bara för att vara hemma och se till att allt stod rätt till i familjen.

Jag tänkte att en natt skulle väl inte vara så farligt, min pappa kan väl sköta sig…

Nej, det gjorde han inte, han skapade bråk halv 12 på natten. Jag sa att han skulle lugna ner mig för att det var bara en natt jag var här men då började han dra upp hur mycket han hade uppoffrat för mig och hur dålig hänsyn jag tog etc…

Sen sa jag att jag pallade inte bo med honom längre (som jag sagt många, många gånger) och att det var slut nu. Och då kom mamma  och skulle berätta om hur vi kände oss som små myror i huset och hur hon ständigt gick runt och var rädd, och hur hon heller inte orkade mer.

Och då bytte han taktik och blev istället helt apatisk och "vad menar ni?" och sa till mig saker som "jag försöker visa att jag gillar dig, men du blir bara arg!" och skulle ligga där och tycka synd om sig själv helt apatisk.

Och mamma gick såklart på betet och försökte trösta honom och kontrollera, mer och mer och mer, vilket aldrig ger nåt resultat.

Och det blir ju bara värre och värre:S

[Beavis]
2011-06-13, 10:32

Det är så klassiskt både hans reaktion och din mammas. Missbrukaren är extremt självisk  och kräver uppmärksamhet och respekt. först genom att bråka och anklaga, och när det inte fungerar vänder de och så är det helt plötsligt synd om dem för de bryr sig ju så egentligen… oj oj oj så ska man trösta dem istället. Det är ju samma med hustrumisshandlare tex de kör samma taktik.

Din mamma är som du säger klassiskt medberoende, så är även du men på ett annat sätt då du fjärmat dig ifrån situationen. Jag tror att din mamma behöver komma därifrån, Din pappa behöver nå sin botten och se konsekvenser av sitt missbruk för att inse att han måste sluta.. Du har en jobbig situation och det är så många här som levt med samma sak. Du är inte ensam ACOA mfl organisationer kan vara ett stöd.

athiria
2011-06-13, 18:00

Tack för svaret!

Vad skönt att det finns andra! Ibland har jag bara undrat om min familj var galen! X)

Jag brukar själv gå till min drog när det varit bråk inom familjen så jag antar att det viktigaste nu är att komma därifrån.

Porklash
2011-06-13, 18:58

Tack för din delning.

Jo en klassisk uppvisning i hur en dysfunktionellfamilj kan fungera.

Ja håll dig därifrån, det låter vettigt!

pEr

[Beavis]
2011-06-13, 19:19

Glöm inte att den beroende är mästare på att manipulera för att få sin vilja igenom. Du såg igenom din far men din mor väljer att blunda. Sånt är jobbigt Men klassiskt.

Att du som barn till missbrukare har börjat missbruka själv är en annan klassisk konsekvens och jag tror att ACOA kan vara givande för dig. Kanske går du redan på NA? Detta är ju liknande (same same but different) Men jag tror du skulle må bra a att höra deras historier. Det finns massor här på sajten också. Jag misstänker att du sökt redan och hittat en del men kolla vidare Som sagt du är inte ensam och vi här stödjer dig i det du behöver göra,.

MSE77
2011-06-14, 10:03

Du är absolut inte ensam om detta, det finns hur många som helst med liknande upplevelser/erfarenheter att leva med/i en familj med missbruksproblematik.

Mitt råd till dig är : håll dig därifrån !! Kännbara konsekvenser biter hårdare på den som är beroende ( i mitt fall så gjorde det )

Ta kontakt med missbruksenheten i din kommun och hör efter OM de kan hjälpa dig att få komma på behandling som anhörig .

Hör med din arbetsgivare hur du kan få hjälp med detta , jag fick hjälp direkt då allt ploppade upp till ytan efter att det började märkas på mig att jag inte mådde bra på jobbet . Tufft, men det lättar och hjälper då allt kommer fram och man inte behöver hålla det hemligt längre .

ACOA/Al-Anon/NA grupper i din kommun eller närliggande kommuner .

Det finns hjälp och du är INTE ENSAM !

Tack för din delning .

// MSE

Upp till toppen