Etikettalkoholberoende
Läst 4720 ggr
LillyB
2011-06-21, 23:31

Alkoholist till pappa, vad göra?

Jag är idag 21 år och bor sedan 2 år ensam men har i hela mitt liv plågats av min pappas missbruk. Min mamma är dock nykterist så jag har alltid kunnat ty mig till henne, men hela familjen och speciellt mamma lider nåt otroligt.
Problemet är att min pappa troligen lider av psykiska sjukdomar och alkoholen gör det inte bättre, men han är otroligt rädd för sjukhus och vägrar söka hjälp. För han anser att inget är fel på honom.

Han är otroligt aggressiv och "mordisk" i sitt sätt. Då han druckit så kan han prata om att han vet precis hur man begår det perfekta mordet, att han ska ta med sig några personer innan han dör, att han ska ta livet av sig själv, att han ska bränna upp huset, osv. Mamma har vaknat av att han suttit med en snara runt halsen och hon har nyligen vaknat av att han bar in en bensindunk i huset, samma kväll som han sagt att han ska bränna upp huset. Hon sover dessutom med en kniv under madrassen pga att hon inte kan lita på honom, hon har dessutom fått diabetes pga all stress och mår riktigt dåligt. Han har aldrig slagit henne eller oss däremot. Han påstår ofta att han inte minns vad han sagt eller gjort och han pendlar extremt mellan gråtande depression till extrem ilska. Låtsas gärna som ingenting mellan dessa pendlingar och kan vid vissa tillfällen vara en underbar pappa, dock mycket mycket sällan. Han är otroligt snarstucken och kan explodera och göra/säga otroligt dumma saker utan förvarning. Då jag var 13 år så slogs han bland annat med min 13 åriga klasskompis för att han rökte på skolgården.

Ja, man kan dra hur många händelser som helst. Det jag vill komma till är att han för två dagar sedan blev stoppad av polisen då jag och familjens hund var med i bilen. Han blåste positivt och polisen tog med honom till stationen medan jag fick ta hunden och gå de resterande kilometrarna. Han har tappat körkortet pga rattfylla så många gånger nu att jag inte hållit räkningen, men droppen föll nu då han körde rattfull med mig och hunden i bilen.

På sista tiden har allt börjat gå utför med pappa, han är tydligt full allt oftare och både jag och mamma blir allt mer rädda att han ska hitta på något hemskt snart.

Så, till min fråga.. Finns det något man kan göra? Vad krävs för tvångsbehandling? Nånting? Vi börjar bli desperata. Tyvärr kan inte mamma lämna honom då hon inte har någon egen ekonomi och hon är livrädd att han skulle göra något fruktansvärt, vilket han är fullt kapabel till i nuläget..

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

athiria
2011-06-21, 23:58

Hej!

Vad jobbigt det låter! :(

Har inte samma situation som dig men har en mamma som är psykiskt sjuk och en pappa som är beroende så kan relatera till att ha en mamma som inte vill lämna ens pappa…

Det råd jag har fått när jag har en pappa som är i förnekelse och i aktivt beroende är att sticka därifrån. Men jag har det att mina föräldrar för mig tillbaka till att ta min drog… Tyvärr vet jag inte nåt om hur det går till med tvångsbehandling :/

Hoppas det går bra för dig och din pappa!

[Beavis]
2011-06-22, 00:26

Hej LillyB

Välkommen hit. Väldigt tråkigt att höra om ditt liv och hur ni har det med din far. Det är ett öde du delar med fler än man kan tro, Ett bra ställe att få stöd på och prata med andra i  din situation är ACOA Du är ju vuxen och har flyttat hemifrån men självklart lider du ju fortfarande av dina minnen och vad du hör om hur han beter sig hemma.

Din mamma skule nog behöva lämna också för det måste vara ohyggligt att sova med en kniv under kudden i skräck för vad han kan tar för sig?

Först när han når sin botten och inser att ingen längre är villig att stödja hans missbruk kan det troligen hända att han tänker om och vill bli nykter. Nu kör han hela registret med skuldbeläggande och skräckvälde för att ni ska stanna och låta han göra som han vill. Det är inte rätt emot er.

Jag råder dig att kontakta ACOA, kanske någon annan grupp. ta gärna med dig din mor om det är något som känns bra.Folket där kan säkerligen ge er tips och råd om hur ni kan gå vidare.

LillyB
2011-06-22, 14:09

#1: Uscha, tråkigt att höra hur du har det :( Det är det råd vi också fått, gång på gång på gång.. Att mamma ska lämna honom. Och det börjar bli allt mer irriterande då man inte får andra råd än det. För det är inget alternativ och det verkar som att folk inte förstår det utan tycker att man måste lämna honom. Grejen är att han är fullt kapabel att bränna upp anhöriga och vänners hus, söka efter och skada mamma, ta livet av sig, osv. Det är inget vi vill riskera. Han är en fara för andra och sig själv, och skulle mamma lämna honom så skulle verkligen vad som helst kunna hända.

Tack! Detsamma!

#2: Tack för välkomnandet!

Självklart lider jag av det än, men inte personligen. Jag har kommit till den punkten att jag skiter i min pappa. Jag varken skäms för han, tycker synd om han eller tar åt mig av hans elakheter längre. Det jag lider av är att se min underbara mamma plågas.

Frågan är om han ens har någon botten. Han har varit i botten, under botten, så många gånger och då har vi tänkt att nu måste han väll ta sig i kragen. Men det gör han aldrig. Han reser sig alltid och fortsätter med sitt missbruk och skräckvälde.

Familjen (utom pappa) har varit och besökt psykolog för att prata ut om det, men det gav oss inget kände vi. Pappa finns fortfarande kvar. Vi är i den fasen att vi vill göra något åt saken, istället för att "stärka oss". För vi är starka efter 20-25 år med detta. Vi vill bara få ett slut på det här vansinnet nu.

Du känner inte till något om tvångsbehandling eller liknande?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Beavis]
2011-06-22, 14:54

ACOA är ju mer för dig och din mamma.

Lagen om vård av vuxna

LVM bli aktuell under någon av dessa tre förutsättningar:

• a.) Utsätter sin fysiska eller psykiska hälsa för allvarlig fara. (ex. inte äter, riskerar att frysa ihjäl)
  • b.) Löper uppenbar risk att förstöra sitt liv. (ex. förlorar jobb/utbildning/boende/familj mm. Läggs större vikt vid gällande yngre.)
  • c.) Kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller andra närstående (SOSFS 1997:6).[1]

För att tvångsvård ska kunna genomföras krävs först anmälan till socialtjänsten. Annars är han en vuxen myndig person som måste söka hjälp själv /under påtryckning också)

Tyvärr är det ju nog så att Din mamma måste göra som du och rädda sig själv innan hon kan rädda honom så länge han inte vill ha hjälp.

Detta är mycket svårt för er att höra och jag förstår att ni känner ansvar för och självklart på något vis fortfarande älskar honom: Men han måste få konsekvenser av sitt missbruk.Nu styr han er och kan fortsätta så länge han vill. Men som sagt jag råder dig och din mor att kontakta acoa. Prova någongång och se.

Ytterliggare lite lagtext

athiria
2011-06-22, 18:08

Alltså jag vet inte hur man ska lösa nåt sånt här, men i alla fall din mamma verkar vara medberoende ("Anpassning till döds"). Det är också möjligt att du är medberoende mot din mamma.

Jag tror faktiskt inte en psykolog skulle ha kunnat hjälpt er eftersom beroende är en fysiskt sjukdom - troligen skulle en beroendeterapeft varit bättre.

[Beavis]
2011-06-23, 20:50

Beroendeterapeuter och NA /AA tror jag är det bästa för honom precis som athiria skriver. Dessa kommer han få kontakt med om han blir tvångsvårdad är jag rätt säker på.

Andevasen
2011-06-24, 14:37

Hej Lilly B!

Detta var ett väldigt allvarligt problem som du berättar om och jag råder dig att omedelbart söka professionell hjälp för att som du säger ingenting riktigt hemskt skall hända.
Detta gäller ju helt uppenbart er allesammans i familjen och det är absolut inte bra för någon av er att "förtiga" eller förhala dessa stora problem.
Jag förstår självklart ändå att detta har sina olika förklaringar och att det kan vara jättesvårt att både orka och veta VAD som behöver göras!!! 
Tyvärr är jag själv dåligt insatt i den bästa kontakten för att få hjälp, men försök direkt med något av ovanstående tips av andra här!

Vad gäller hans din pappas förnekelse av att han har några problem så kan du ju kanske när han OBS är nykter fråga honom om han inte därför tror på vad ni berättar att han har gjort eller sagt berusad.

Skulle han inte tro på det, så kan en möjlighet vara att spela in honom utan hans vetskap på en dold sk diktafon som är mycket ljudkänslig.

Denna ljudinspelning skulle sedan kunna användas emot honom av den du förhoppningsvis kan få bra professionell hjälp utav. Då först kanske det ändå går upp för honom att han trots allt HAR problem
och då inser att han behöver och kan ta emot den hjälp som finns!

STORT lycka till och hoppas att du kan höra utav dig här igen om hur det har gått för er alla och då förhoppningsvis framåt i positiv anda!!!
Skickar dig också positiva tankar med trygghet, stöd, ljus och värme!

Mvh Andevasen

Upp till toppen