Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1158 ggr
athiria
2011-06-27, 04:43

Ni som lyckats

Ni som är sockerberoende och har lyckats hålla er abstinenta; hur har ni gjort?

Tacksam för svar! Glad

MissInAction
2011-06-27, 22:29

Jag tänker svara här trots att jag inte har mycket att skryta med. För tio år sedan lyckades jag låta bli all form av kakor, bullar och godis i minst en månad, då jag dessutom åt enligt Livsmedelsverkets rekommendationer, samt rörde på mig extremt mycket så jag gick ner 10 kilo på fyra veckor. MEN som sagt, det var tio år sedan och då hade jag inte samma problematik. Men DEN gången var det ren viljestyrka och en bestämdhet att gå ner i vikt som var motivationen och det som fungerade.

Efter att beroendet satt igång på allvar och senaste gången jag klarade "lite mer", dvs. jag klarade en vecka, så hade jag bestämt mig för ett datum som jag som minst skulle klara mig till. Sedan viljestyrka igen. Om jag inte minns fel så käkade jag vispgrädde och hallon på kvällarna om jag blev sugen. Och rastlösheten botade jag med att spela dataspel. 

Just nu så har det gått en dag.. inte mycket att hurra för alls ObestämdFortfarande ren viljestyrka och till viss del hopp iochmed att jag hittat NA, även om det känns lite läskigt fortfarande. 
Men jag måste hålla mig sysselsatt hela tiden och så fort jag ser ett slängt godispapper på gatan eller hör/ser något som frestar så måste jag tvinga mig själv att slå bort tanken direkt.  

Tänker nu prova att ta en dag i taget, istället för att sätta upp långsiktiga mål och lova saker som jag inte kan hålla.

Jag hoppas precis som du att någon som har klarat lite längre tid, kommer att svara Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2011-06-27, 22:58

Har du sett den här tråden? Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen