Intresserade anhöriga?
Ja, jag och min pojkvän har nyligen firat två år tillsammans. Under den här tiden har mitt sockerbegär blivit värre och värre och jag har på allvar insett att jag har ett beroende, men in i det sista förnekat det. Men jag har gjort otaliga försök att låta bli att handla/baka saker och hela tiden misslyckats efter nån dag. Pojkvännen har en stor förkärlek för chips, ostbågar, gelégodis och lakrits. Vi gillar olika typer av godsaker. Men han är nästan värre än jag ibland, kan köpa flera chipspåsar i veckan, och cola.
Detta har jag tagit upp med honom så många gånger, att vi måste försöka låta bli, båda två, för vår egen hälsa. Det är mycket bättre att äta riktig, naturlig mat! Men han verkar inte tycka det är så hemskt..
Ibland försöker han fresta mig med godsaker, eller fråga om vi ska köpa det och det.
Och ibland lyckas han förmå mig att inte köpa. Ofta blir det dock ett rejält bakslag i efterhand, som om jag måste "ta igen" det jag missat. Skitdumt!
Men till saken. Nu när jag har börjat ta det här på allvar och insett att jag inte klarar det på egen hand, inte ens med LCHF-kost försvinner mitt sockerbegär, så har jag ju hittat er här (tack för att ni finns!) och jag har hittat NA. Har ännu inte gått på något OA-möte men jag ska försöka pricka in det.
Jag frågade ikväll, efter att ha varit på mitt andra NA-möte, om han skulle vilja följa med på ett öppet möte som är nästa måndag. Och jag sa att då får vem som helst komma dit, och han kan följa med som min anhörig och lyssna, så att han får en bild av det. Men han sa nej direkt. Han vill inte gå på det mötet.
Känner mig sårad. Och han frågar aldrig någonting heller om mina problem, hur jag känner och om han kan vara till hjälp. Det är väl sån han är, han är rätt fåordig
och privat, så att säga. Men ändå. Känner mig besviken, och ensam i det här
Är det vanligt att ens partner inte vill lägga sig i, delta, stötta etc. när det handlar om beroende? I mitt fall socker då. Han äter "vanlig" mat men LCHF med mig ibland, lite beroende på vad han gillar. Dock hårda mackor till frukost. Så han har inte riktigt köpt grejen med lågkolhydratkost.
Finns det något annat sätt som jag kan få honom mer intresserad och involverad i mitt kämpande? Jag tycker att han har ett osunt förhållande till snacks och godis, och det har jag sagt också, och att han överäter mycket. Men tror inte han är beroende, så jag tror inte att han förstår..
Förresten, vet inte vilken grupp jag skulle posta i, så flytta gärna 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Hej
För att fatta mig kort så tror jag att din pojkvän är lika sockerberoende som dig.
Skillnaden mellan er är att han inte nåt sin "botten" och inte vill ändra sig, hans sug är för stort.
Att han inte stödjer dig i din kamp är ju för att han förlorar sin knarkarpolare som han kunde sitta och svulla ihop med. Det är ju inget kul eller hur? Där har du också anledningen till att han lockar dig till att äta chips mm.
Du säger att dit sug inte har minskat trots att du äter lchf. Det kan kanske förklaras på flera sätt.
- Se ovan du lever ihop med en missbrukare som äter framför dig
- Du är inte helt abstinent dvs du äter för mycket kollisar.
- Du har helt enkelt inte varit abstinent tillräckligt länge.. Abstinensen sitter i hårt i några veckor tills systemet är rensat. Men kan fortfarande efter detpoppa upp ibland precis som hos andra beroenden.
Fortsätt kämpa det blir bättre men utvärdera din kost, för en matdagbok som athiria och se vad du äter egentligen?
Lycka till
Du tror att han är sockerberoende alltså? Jag har själv varit inne på att han överäter och är "matberoende", om man nu kan vara det. Stoppar ofta i sig saker. En positiv grej jag fått tack vare LCHF är att jag nu är mätt längre samt att jag känner och lyssnar på mina hungerskänslor. Så där är vi olika.
Men om han lyckas vända sitt beteende nu så kanske det inte blir lika allvarligt för honom? Jag menar om det inte gått alltför långt.
Det kanske är så att jag inte kan äta så mycket grönsaker? Jag känner inte att det triggar mig eller skapar sug. Men det mättar ju inte lika mycket som fett såklart. Ska kanske välja avokado om jag vill ha grönsaker.. Tänker mig att det blir så enformigt att utesluta ovanjordsgrönsakerna. Jag vet också att vissa får ett sötsug (trots att de aldrig tidigare haft något) när de nollar kolhydraterna, det verkar underligt tycker jag 
Jag får prova att dra ner på grädde och creme fraiche också. Men att äta bara kött och smör känns ju inte jättekul heller 
Men visst kan man väl vara abstinent fastän man äter grönsaker? Även om man känner ett sug. Eller hur är det med bär?
Fast å andra sidan, om alla sockerberoende blev av med sitt sockersug av att äta LCHF så skulle det ju vara väldigt enkelt och då borde man ha hört mer om det. Det krävs nog en jäkla massa viljestyrka också
Hm kan jag ha min matdagbok här inne, under "Vi som är sockerberoende" kanske? Eller ska jag ta det på KiF 
Kluring om Ryssland
Du kan ha din matdagbok vart du vill. Här eller på KIF det är intressant att följa din kamp.
Vad gäller din kost är det ju just ovanjord grönsaker du kan äta inte tvärtom. alltså bort med potatis,rödbetor,kålrot osv. Avokado är en frukt du faktiskt kan äta den är låg ikolhydrater och hög i fett. De jag känner som går på lchf är inte så många ska medgivas, men några stycken ökar sitt intag av creme fraische och grädde. Eftersom det är väldigt fett så minskar det hungern och suget.
Som du är inne på är ju inte lchf ett mirakelmedel emot överätande och sockermissbruk men ett bra verktyg fettet gör dig ju mätt så du helt enkelt inte orkar överäta. Du måste lyssna på din kropp där. Sen är det en kamp att säga nej till kakor och chocklad men den blir lättare när man är mätt och när dina kolhydratnivåer sjunker i kroppen och du mer går på fettdrift kommer suget efter sött att minska.
Jag är helt inne på att din smbo är lika sockerberoende/överätare som dig, Det låter så på din berättelse. Han har kanske inga viktbesvär? Men det är inte alltid så med en mat/sockerberoende men kan bli längre fram. Så övervikt är inte alltid ett symptom.
Det skulle ju vara jättebra om han skulle vilja prova att äta som dig men det kräver en vilja och som sagt man kan inte fuska då och då. och som jag sagt tidigare troligen kommer även han att drabbas av abstinens i början som kommer göra honom gnällig, då gäller det att du som kommit längre står ut med han och peppar (killar är gnälliga
)
Som du märker började jag nerifrån men det var det som var färskast i mitt demensminne, hoppas det går bra ändå.
Lycka till
Oki jag ska se var jag kan lägga en dagboks-tråd för mig då.
Jag började med LCHF i februari i år och uteslöt alla kolhydrater utom just ovanjordsgrönsaker och mejeri. Samt att jag äter lite bär. Sen är det ju det här med socker.. DET har jag inte lyckats utesluta. Men det är värre ibland och bättre ibland.
Har kommit fram till att jag "får lov" att äta mycket om det hjälper mig att hålla sockerabstinensen borta. Jag måste prioritera och just nu är sockret värst. Vikten får komma i andra hand. Så länge jag inte går upp igen så är det bara bra. Har iallafall tappat 7 kg sedan februari, trots allt fusk.
På ett sätt känns det otroligt sorgligt att tänka att han också skulle ha problem med maten/godis
Jag vill att han ska vara lycklig och må bra, inte fastna i matberoende. Men jag tror att han inte har kommit såpass långt än, att det går att hantera det om han bara tänker till, och inser att det kommer bli värre om han inte stoppar nu. Och nej han har väl inga problem med vikten direkt, men med ett par års låg aktivitet och mycket småätande så syns det ju lite hull
Han är väldigt lat, den mannen.. eller seg, slö.
Jag är lite rädd att överdramatisera. Han kanske bara överäter, och äter av fel anledningar. Och behöver inte vara beroende, eller såpass beroende att han inte kan ändra på sig
Liknande situationer har jag varit i med andra grejer än socker, då jag insett att jag måste sluta för annars blir det ohållbart. Så det är väl inte omöjligt?
Kluring om Ryssland
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I regel är det andra sockerberoende som reagerar värst om man säger att man plötsligt ska sluta äta godis. Sen har jag också hört en berätta att partners till de som dricker tycker det är jättejobbigt när de helt plötsligt blir nyktra… Har själv en pappa som är sockerberoende och har försökt fresta mig som in i så ja… du är inte ensam om det skulle vara så!
Matdagbok tycker jag är guld :D
Sen är det också lite varningsskylt på bär, mjölkprodukter(förutom smör), etc. Vissa verkar klara det men jag verkar inte göra det *rolleyes*
LCHF är inget mirakel i sig; det är ju som att ta bort alkohol för en alkolist. Men det är förutsättning att ta bort drogen för att bli bättre! :) Sen är också kosten fylld med vitaminer och mineraler som är bra för en beroende
Suck, jag önskar att jag kunde få med honom på det där öppna mötet som är på Måndag. Bara så att han får en bild av vad det är jag har att kämpa med, och hur mötena kan hjälpa mig. Men går ju inte att tvinga någon att följa med
Jag ska starta en ny tråd här på Beroenden, och skriva upp vad jag äter och hur det går. Ska bara hitta en bra kategori att lägga det i. Känns som att det hör mer hemma här än på Kolhydrater, för jag tror att inläggen kommer innehålla mer än bara kost 
Kluring om Ryssland
Gör det! :)
Hahahaha vi kanske faktiskt skulle behöva ett sockerberoende.ifokus? XD
Säg att han får godis om han följer med (a)
Haha det där kanske man inte får föreslå XP
Hahaha! Ja jag ska nog fresta honom med godis, eller sex..
Sockerberoende kan det nog finnas plats för här, ja. Det är nog iallafall bättre att ha forumet här än att skapa ett nytt, för nu kan vi alla smyga runt på olika sajter här, det känns mycket smidigare
Fast om du tror att du orkar. Det är rätt mycket som ska fixas med innan man kan lansera en sajt. Jag håller själv på med det nu så jag vet
Dock inget om mat. Om någon känner sig sugen på att hjälpa mig att få igång den (skriva inlägg, titta om något behöver ändras) så får den gärna maila mig så kan du få adressen 
Kluring om Ryssland
Okej jag har varit ifrån tråden ett par timmar…
Ska försöka bena ut lite 
Jag kör punktlista igen, gillar såna
- Det finns en kategori som heter "Vi som är sockerberoende" Här på sajten. Om ni vill lägga ut er matlisat här gör det där.
- #6 Bara att säga att han kan följa med om han vill lära sig ur du fungerar bättre tex? Eller att om han följer med så följer du med på något han tycker e kul, i utbyte… Huvudsaken att han går och kanske känner han igen sig, eller så gör han inte. Men då vet han iaf bättre hur det funkar.
- Till er båda, Lika barn leka bäst e ju talesättet och ävern om ingen av er var medveten om det när ni träffades, Kan missbruket/överätandet ha varit en gemensam punkt. en när den ena slutar eller försöker sluta och ändrar sitt liv knakar det ofta i relationen om inte båda är med. Om ni kan få dem att gå med på ett möte så får de som sagt kanske en insikt eller inte.
- Matdagbok kan ni ju även föra på papper hemma. När ni får sponsorer inom OA eller FAA kommer denne garanterat att bee er skriva en. Lika bra att börja så ser ni vad ni gör fel.
- Det finns "Snabba" och "Långsamma" kolhydrater ni har helt rätt inom vissa läror får man äta de långsamma för de håller en mätt längre ungefär som fett, finns i fulkornbröd etc Snabba finns i socker,godis vitt ris, vit pasta, potatis mm Dessa gör dig hungrig och sugen att äta mer.
- Mjölk är tabu De flesta mjölksorter utom möjligen Gammeldags och grädde innehåller för mycket socker (mjölksocker) Men som sag grädde får ni dricka och ha i mat.
Det var nog allt? Kör så det ryker…
Varit ifrån tråden några timmar! Hur vågar du? 
Hehe jag tänkte faktiskt när jag satt och åt middag idag, "tänk om jag blir beroende av iFokus?" Det vore just snyggt
Jag ska testa olika sätt att närma mig honom när det gäller öppna möten. Om det är ett öppet möte var tredje månad exempelvis så är det ju inte många chanser nu i början.
Och så ska jag hålla mig till de långsamma kolhydraterna: ovanjordgrönsaker
och lite mejeri, men jag ska försöka dra ner på det och ta mer ost av olika slag och smör. Egentligen vill jag utforska någon slags kombination av LCHF och stenålderskost, eftersom jag är tveksam till hur bra kroppen egentligen kan hantera mejeriprodukter, de är ju inte naturliga på samma sätt även om typen av fett är uppbyggt på samma sätt.
Kluring om Ryssland
Mitt ex brukade äta en bit ost med smör på när hon blev sugen. det funkade jätebra för det mest att bita av suget efter socker
Laktos är ju mjölksocker som du vet så som jag skrev vanlig mjölk går ju bort men de flesta ostar och grädde funkar.
Jo jag vet att mjölk är no-no, jag dricker det egentligen inte, men ibland (eller rätt sällan) blir det en Arla islatte.
Ostrullar med smör och ev. annat tar jag ibland. Men när det är något SÖTT som jag vill ha så hjälper det inte hur mycket annat som jag stoppar i mig
Det är dåliga substitut liksom
Jag får inte berätta vad det är för sajt än eftersom den inte är lanserad
Kan bara säga att man kan maila mig om man känner att man skulle vilja hjälpa till med feedback, diskussionsinlägg och sånt. Men jag börjar känna mig ganska klar, ska göra lite mer innehåll bara.
Man ska bland annat skriva artiklar, öppna diskussionstrådar och göra länksamlingar
Så att det finns innehåll på sajten när den lanseras.
Kluring om Ryssland
#14 gamla tradiga tipset är då att sysselsätta dig med något tills suget/tvångstankarna går över.. Om inte ost funkar kan du kanske testa salami eller något annat som är lite salt/surt.. kan funka? Som vi förut pratade om choklad med högt kakao.
Men, det är ju så himla tråkigt.
Om man är sugen på exempelvis choklad så finns det ingen chans i världen att en OSTBIT tillfreddställer! 
Jag har handlat två gånger idag. Första gången var på halvfastande mage och jag gick ut ifrån affären med bara ett paket grädde! Då var jag stolt över mig själv. Sen kunde jag pusta ut. Men senare på dagen så sprack som sagt allting 
Kluring om Ryssland
Såklart det är tråkigt, det är bara att bita ihop!
Hitta verktyg som funkar…
Jag har varit abstinent 9 dagar en gång och 3 dagar en annan under två kurser, och då var ju andra tillfrisknande beroende runt hela tiden. Och då gick det MYCKET lättare. Sen fick vi också maten serverad… :P
Man kunde ha levereringsservice för sockeravtändande sockerberoende:P Skulle tjäna massor
Hitta matglädjen och laga riktig mat ifrån kifs eller airams sidor, lchf mat är ju inte alltid så spännande om man gör basic grejer men man kan göra riktigt goda grejer.
Jo jag har provat otaliga nya maträtter sedan jag började med LCHF
Och har nog faktiskt aldrig ätit så gott som jag gör nu. Men heller aldrig varit så totalt besatt av mat och socker som jag är nu. Tänker hela tiden på vad jag får och inte får äta. Sånt är det ju ingen som mår bra av.
Kluring om Ryssland
Jag kollade ju alltid på innehållsförteckningar då jag åt så. gör ofta fortfarande, det är bra för då kan man välja bort massa tillsatser och skit. Antar det är en vanesak att kolla innehållet?