Etikettalkoholberoende
Läst 18158 ggr
freudiana
2011-01-12, 14:52

Antabus??

Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av antabus? Vad gav det dig för biverkningar? Gick biverkningarna över eller fortsatte dom under hela behandlingstiden?  Hjälpte medicinen att bryta beroendet?

Jag överväger att börja ta antabus, men har läst i FASS att biverkningarna kan bli nedtämdhet och trötthet. Eftersom jag har vinterdepressioner och tar medicin för det sedan många år, så är mer nedstämdhet och trötthet det sista jag behöver. Jag är ju redan nedstämd och trött!

Mycket tacksam för svar på min fråga :-)

freudiana
2011-01-13, 16:53

…eller erfarenhet av någon närstående som har tagit denna medicin?

Tacksam för alla tips och råd!

Porklash
2011-01-13, 17:04

Jodå men inga biverkningar. Den bara gjorde det den skulle.

pEr

kerstinjo
2011-01-13, 20:36

Vad du än gör, gå aldrig in på Fass och läs om biverkningar.

Även Alvedon har biverkningar!

Ett alkoholmissbruk gör mer skada och biverkningar än Antabus, så jag tycker att det är helt OK för dig att äta Antabus.

Kerstin 

freudiana
2011-01-13, 21:12

Tack för era svar!

Jag var precis på ett AA-möte och ställde samma fråga -alla svarade att de inte hade haft några problem med medicinen utan rekommenderade den varmt om man känner att man behöver hjälp på traven.

[Beavis]
2011-01-14, 01:55

Jag har heller aldrig hört någon klaga över biverkningarna av Antabus. de har tyckt det vara värt det.

Det är ju biverkningarna ifall du försöker dricka med antabus i systemet du skall frukta.

kerstinjo
2011-01-14, 10:46

Jag har själv ätit Antabus och de hjälpte mig enormt under en period.

Kerstin 

kittun1
2011-01-14, 23:32

Jag har ätit många antabus i mitt liv och aldrig känt av några biverkningar (förutom de som uppkom när jag försökte dricka på dem) Inte att rekomendera!

kerstinjo
2011-01-15, 16:07

#7 Hu, drick aldrig på Antabus, det är förenat med livsfara.

De enda problem jag hade när jag åt dem under en lång tid, var att jag så småningom reagerade på ätticksinläggningar m.m.

Kerstin 

aleforsare
2011-01-15, 23:56

Det är en mycket bra "krycka" om man tänkt sluta dricka,sen behövs det lite mer för att behålla nykterheten,men man klarnar ju till i skallen om man är nykter ett tag på antabus,biverkningarna kommer inte förrän man försöker dricka och då blir man fruktansvärt dålig(har testat, trodde jag skulle smälla av)  men det är ju själva poängen med antabus.

Är du osäker så fråga läkaren som skriver ut dom,många vill att man går till nån alkoholmottagnig och får ta dom där efter alkotest så ingen får i sig medlet med promille i kroppen får då kan det bli farligt.

Nu finns det ju andra preparat som skall ta bort suget?(revia,kampral mm) som kan vara till hjälp om man har en egen ärlig önskan att vara nykter,har man inte det så spelar det nog ingen roll vad man tar för piller. men en nykter tid med antabus kan ju ge mersmak på ett liv utan att behöva dricka,det blev så för mig o den befrielsen som kom efter ett tag kan inte beskrivas i ord.

PS

anonyma alkolister,länkarna mm har ovärdelig kunskap om alkoholproblem DS

EvaItk
2011-01-16, 21:47

Jag fick metallsmak i munnen och akne. Efter 4 ve var jag tvungen att sluta pga leverpåverkan. Annars så fungerade Antabus bra på mig..

[Beavis]
2011-03-05, 16:30

Man kan vänja sig vid det mesta och det finns sätt att kringå effekterna av antabus också som med det mesta. Men överlag är det bra

[Borttaget]
[Borttaget] 
2011-03-05, 16:31

Inlägget är borttaget

Nina
2011-03-05, 18:55

NI som har ätit antabus.
HAr ni gått på kontroller under behandlingen? Just för att se om det blivit någon leverpåverkan?

gatonegro
2011-03-06, 15:58

Hade en killkompis som använde Antabus, fungerade utmärkt för honom….han har sedan dess varit nykter.

freudiana
2011-03-08, 16:42

Tack för era svar :-) Jag har tänkt om, och känner att jag klarar mig bra utan antabus. Men det är skönt att veta att det finns som alternativ om jag skulle känna att jag behövde det. Vad roligt att höra att ni nästan alla bara haft positiva effekter av antabus!

kerstinjo
2011-03-14, 09:32

#10 Har man nedsatt leverfunktion ska man absolut inte äta Antabus.

Kerstin 

Nina
2011-03-14, 12:46

#16 Har läst att det finns folk som FÅR nedsatt leverfunktion av antabus. Läste om ett fall där det gick så illa att han hamnade i kö för en transplantation.

[Beavis]
2011-03-14, 17:24

#17 Det beror nog på att man skriver ut antabus till långvariga alkoholister  i försök att få dem att sluta dricka, men tyvärr utan att kolla deras levervärden innan. Detta i kombination gör att deras levrar lägger ner verksamheten troligen?

Nina
2011-03-14, 17:26

#18 Helt idiotiskt att inte kolla levervärden innan påbörjad antabus kur.

[Beavis]
2011-03-14, 18:11

Stressade läkare med massor av patienter, tyvärr tar man ofta genvägar i dessa lägena. Jag har gjort det själv och säkert du med. Men visst är det fel

Nina
2011-03-14, 18:42

Jag tar ju inga genvägar när det gäller liv.
Kvittar hur stressad man än är, prov ska tas innan man låter en alkoholist äta antabus. Borde vara standard.

Kul för den som vill bli nykter för att inte skada sin kropp mer, och så dör dom istället av tabletterna Obestämd

[Beavis]
2011-03-14, 19:34

så sant så. Det finns ju som jag tror nämnts ovan andra alternativ till antabus som jag tror är "nyttigare" men då måste man kanske fråga specifikt efter dem?

Och som du säger medicin ska skrivas ut och kan vra farlig ska ju kontrolleras och patienten undersökas. Men jag tror inte alltid det görs som sagt.

kerstinjo
2011-03-14, 21:09

Även alkoholister med hjärtproblem, ska abslut inte ät Antabus. För skulle de ändå dricka på Antabus, kan hjärtat totalt slås ut.

Kerstin 

Nina
2011-03-14, 21:43

#22 Ja det finns något som ska göra att alkoholen inte smakar bra. Men det spelar ingen roll för någon som är ute efter ruset, den dricker ju oavsett smak.

Sen finns de nog ngn medicin som ska ta bort suget.

#23 Ja, det är farligt att dricka om man äter antabus, även för en frisk människa.

[Beavis]
2011-03-14, 21:48

Jag har gamla kompisar som drack på antabus, de vande sig på nåt vis eller stod ut med obehaget, rätt ruskigt, sen var det någon annan som hade ett sätt att ta till som slog ut antabusen så han kunde fortsätta dricka.

Jag tror man måste vara väldigt motiverad för att köra antabus, det funkar inte att bara göra det för att soc eller doktorn säger att man måste.

kerstinjo
2011-03-15, 08:59

Det finns medicin som slår ut effekten av Antabus ganska bra. Något som jag tror de flesta missbrukare vet om.

När mina barn bodde hemma tvingades jag att äta Antabus i ett år. Visst det hindrade mig att dricka, men jag kunde knarka hur mycket jag ville. Sjukt!

Kerstin 

barrabingo
2011-03-25, 20:24

antabusen tar ej bort den mentala besattheten, så jag tycker det låter som ett förjävla kasst läge. Läs aa-boken, kapitel: läkarens åsikt och bills berättelse, känner du igen dej så finns lösningen i boken.

-- tillfrisknad alkoholist

Nina
2011-03-25, 20:29

#27 Nej, att bara äta antabus hjälper inte. Man måste ju få hjälp med tänket också. Finns ju olika samtalskontakter, gruppmöten osv som kompliment till medicineringen.

Lösningen finns inte i någon bok, den finns hos en själv.

Kul att du är frisk!

barrabingo
2011-03-25, 20:44

berättar bara om vad som fungerade för mej och många andra, något annat kan jag inte föra vidare, det vore att ljuga. Anledningen till att jag skriver att lösningen finns i boken är helt enkelt att jag lever i programmet (aa´s tovs steg) och vet. idag lever jag ett liv där jag kan vara till nytta för andra.

[Beavis]
2011-03-26, 18:52

JJa det är nog få förunnat att kunna sluta dricka eller knarka helt själv utan stöd så tex antabus ska ju självklart tas i samband med behandling och gärna i med stöd av tex AA.

aleforsare
2011-03-28, 10:42

Gå till en riktig alkohol-läkare eller åtminstone en som har bra kunskap om alkolister så vet han el hon att vi nästan alltid ljuger vad vi verkligen dricker,är man helt ärlig o säger hur mycket man dricker så fattar dom oftast att det kan finnas risk för förhöjda levervärden men det är inte alla läkare som förstår hur stark förnekelsen är,

Om du tex står och säger att du dricker "lite" för mycket så vill dom ju gärna hjälpa till med antabus,men säg istället att du supit så mycket att du tror att du fått leverskador så skriver dom inte ut nåt innan ett test.men som sagt det är ytterst få aktiva alkolister som erkänner sitt verkliga alkointag,det är jobbigt kan jag lova,ärligheten mot sig själv( o andra) är ju en av hörnstenarna i det som kan bli lösningen på problemet (I AA litteratur finns en oändlig kunskap som kanske inte är vetenskapligt förankrad men den är skriven av nyktra alkolister . Enligt mig finns det ingen som kan detta bättre, AA,o Länkarna är mycket bra forum för oss (en smaksak?)

Att sitta hemma ock tänka sig nykter misslyckas nästan alltid även om man tar antabus,men det är en mycket bra "krycka"om man vill sluta dricka helt,men jag tror det är omöjligt att lösa på egen hand.

För att citera vad som sas till mig, Ta inte den första "supen.ölen,vinet"gå på AA så blir du nykter, och om du VERKLIGEN vill förbli nykter,inga förbehåll,inga löften,endast en dag i taget o det funkar för mig o tusentals andra o jag mår oförskämt bra av det

Ha det gott

Tallullah
2011-05-08, 17:37

Jag har endast goda ärfarenheter med Antabus. Nu är det tre månader sen jag tok sista ølen,och hoppas jag aldig mera børjar dricka alkohol igjen. Men jag vet ALDRIG är et stort ord. Men jag tar en dag i taget och njuter att vara nykter.

kerstinjo
2011-05-18, 18:19

Är det inte så att ibland får man välja mellan pest och kolera? Antabus påverkar leverstatusen, men alkohol påverkar leverstatusen ännu mer. Antabus är en bra start till ett nyktert liv, en bra början. Men det behövs mer för att få ett nyktert och normalt liv. Vet ni vad jag kommer att skriva nu? Ta kontakt med AA. #32 Lycka till, det här fixar du. Vi finns här om du undrar över något.

Kerstin 

Marylina
2011-05-25, 23:39

Jag har inga problem att dricka på antabus. Går och blåser som jag ska, tar min antabus och dricker dan därpå.

Nina
2011-05-25, 23:41

#34 Inte bra då både antabus och alkoholen påverkar levern! VArför äter du antabus om du inte tänker sluta dricka?

Marylina
2011-05-25, 23:55

Jag vill inte sluta. Trivs bra som det är men olika myndigheter vill att jag ska gå på behandling.

En behandling som inte känns motiverad av patienten leder ingenstans. Ingen fråga mig.

Håller med dig. Det är dubbel belastning på min lever för att jag vill göra folk till freds.

[Beavis]
2011-05-26, 10:26

Bara en fråga för att klargöra i min hjärna. Du dricker alltså så att myndigheter/Läkare anser du behöver antabus, men du gör det inte?'

Det är i så fall inte bra. Kanske behöver du komma till insikt fortfarande?

Marylina
2011-05-29, 22:10

Frågan är bra. Jag ser själv att det blev lite tokigt.

Jag dricker knappt en flaska vin om dagen. Ca 2-3 glas vin och det anser jag mig klara av. Det kanske inte är bra för mig men det vet jag ju också om.

Jag är sjukskriven för stress, ångest, smärta och depression. I dagsläget får jag inte hjälp eller medicin för något av det. Jag har en remiss för att utreda ett annat problem jag har som är relaterat till mina diagnoser och den har dragit ut på tiden. För att snabba på den och få det att verka mera angeläget överdrev jag mina dryckesvanor för att få hjälp snabbare. Detta var efter att min remiss snurrat runt i över ett år. Detta ledde till att jag remitterades till en beroendeenhet och hela remissen försenades istället. Jag trodde det skulle gå fortare att få hjälp men istället får jag vänta ännu längre på remissvar och medicinsk hjälp. Om och när jag får svar på utredningen kan jag äntligen få medicinsk hjälp att klara av depressionen och stressen och ångesten och smärtan. Idag får jag ingen medicinering alls trots att jag har dessa diagnoser och de försöker jag självmedicinera med alkohol.

VAD SKA JAG GÖRA?

[Beavis]
2011-05-30, 11:15

Mycket bra fråga du har målat in dig i ett hörn där. Lite moment 22. Om det är som du säger att du inte dricker onormalt utan bara uppgav det i ett försök att få hjälp som nu gått snett. Tror jag att du ska berätta om din lögn för läkarna och berätta att du desperat försökte få hjälp med dina andra problem därav lögnen. Kan sedan doktorn bekräfta det med dina värden så kanske kanske du kan få hjälp med dina problem då de inser att du var beredd att ljuga och riskera din hälsa för att få hjälpen?

Jag tror det är enda vägen

Marylina
2011-06-17, 21:59

Tack för svar. Jag har beslutat att gå andra vägen. Läkarna vill inte hjälpa mig med medicinering utan är arroganta och oförskämda. Nu vill inte jag spela med i deras teater utan tackar för hjälpen (?) och lägger ner mina försök att få hjälp. I och med det behöver jag inte fortsätta med antabusen så konflikten vin/antabus uppstår inte längre.

Nina
2011-06-17, 22:18

#40 Vad tråkigt att dom är arroganta och oförskämda!
Vilken är en andra vägen?

Marylina
2011-06-30, 23:16

# 41

Jag var lite otydlig. Den andra vägen är att inte söka mera hjälp utan att sluta med antabus och klara mig själv.

[Beavis]
2011-07-01, 00:43

Hoppas det går bra för dig. Det som brukar funka för mig med läkare som strular är att bli lite arg och när de reagerar få in hur jobbigt det är och man e på väg att ge upp. Då blir det oftast snurr.

Är det antideppresiva läkemedel du vill ha är det no det som fungerar bäst. Att anspela på missbruk gör bara att de skickar dig till fel läkare först.

Lycka till igen

Upp till toppen