sluta med socker=depression
Hej Alla Fina
Kan borja med att saga att jag ar gravt sockerberoende. Jag ater stora mangder varje dag och 1 kaka slutar alltid med hela paketet.
Jag klarar inte att sluta. Varje gang jag forsoker sluta drabbas jag av depression, angest och allt kanns nattsvart. Livet kanns helt enkelt inte vart att leva utan godis och choklad. Trots att jag inget hellre vill an att sluta sa klara jag inte ut med abstinensen sa jag borjar ata sockret igen.
Detta kanske later overdrivet men jag mar verkligen PISSDALIGT utan godis och choklad. Kanns som jag bara vill do, orkar inte med livet. Ligger i sangen och grater
Hur tar man sig igenom detta?? Jag orkar inte med detta sockerberoende langre, jag har funderat pa sjalvmord manga ggr.
Snalla hur kan det vara sa svart att suta? Hur tar man sig igenom abstinensen?
Mvh
Valdigt ledsen tjej
Hej och Välkommen Sockerberoende_
Du är inte ensam i ditt beroende långt ifrån. Det är väldigt svårt att kontrollera sitt beroende på egen hand därför rekomenderar jag dig att ta kontakt med FAA eller OA, i brist på dem i din närhet är alternativet NA. Hos dessa organisationer kan du få stöd och råd av medlemmarna i din kamp för att bli abstinent (sockerfri). Länkar till deras hemsidor finns i Länklistan.
Som du redan verkar veta innebär detta att du kommer att få minimera ditt intag av kolhydrater (inte bara socker)
Vilket kommer göra det lättare att undvika godis och kakor. Men som med alla missbrukare kommer du igen att drabbas av abstinens men då ska du få stöd av de andra inom gruppen i valfri organisation.
NA? Tänker du då kanske? men NA ser inte skillnad på beroenden Du är missbrukare oavsett om du drogar dig med socker eller heroin.
Våga ta steget vi tror på dig.
Lycka till
Hej. Du är inte ensam om detta. Jag är precis likadan när det gäller mitt sockerberoende. Varje gång jag försöker att sluta med det så faller jag alltid ner.
Hej WXS välkommen du med. Det är inte så lätt att bara sluta om man är beroende man måste ta tag i olika bitar av sitt liv och sitt tänkande. Visst man kan försöka på egen hand men som i allt annat även tex träning är det alltid bra att börja med stöd/hjälp av de med mer erfarenhet.
Kolla in på systersajten kolhydrater.ifokus de har mycket tips om hur man äter LCHF och lågkolhydatkost.
Lycka till
Nej det är verkligen inte lätt att sluta för egen maskin.
Tack för välkomnandet. 
Ser att du är Medarbetare på kost.ifokus så då kan du lite i ämnet. Men om det är en sajt som förespråkar kostcirkeln? Kan detta ju vara riktiga grekiskan för dig men för att få kontroll över ett matmissbruk är just minimering av kolhydratintag ett måste enligt min erfarenhet (dvs : bullar,kakor, läsk,saft,frukt.rotgrönsaker,mjöl,ris,pasta,potatis)
Vända det hela till att äta mer protein och fett fettet blir de som ersätter kolhydraterna som kroppens förbränningsmaterial.
Och som jag skrivit tidigare en stödgrupp med en sponsor är jättebra.
Kost iFokus handlar om allt som har med mat att göra, livstil och olika dieter. Ingen direkt Kostcirkelattityd här inte.
Japp det är att minska på kolhydraterna för att bli av med sockerberoendet men det är jättesvårt om man är fast i detta. Sen när man får besvär så blir det ännu jobbigare. Brukar få ont i huvudet med efter någon dag och går över om jag tar något godis. Smärtan är starkare än viljan många gånger.
Det är där skon klämmer. Du har viljan men inte riktigt villigheten. Du är sockerberoende och när du drar ner på kohydraterna så får du abstinensbesvär. Det är nu du skall morska upp dig och stå emot. Ring en vän eller sponsor när abstinensen sätter in. Gå en promenad eller liknande för att skingra tankarna tills abstinensen släpper för stunden. Ett annat trick är att äta lite fett eller att bryta av socker suget med något beskt.
Lycka till det går att bli sockerfri men man måste bestämma sig.
Jo det måste man. Bestämma sig alltså men det finns ju tusen olika anledningar till att inte sluta. Har tyvärr inga vänner eller någon att prata med. Mannen är inte till så mycket hjälp han heller.
Då kan jag rekomendera FAA eller OA beroende på vad som finns närmast dig?
De har även telefonmöten kolla deras hemsidor för mer information.
Det är föreningar för tillfrisknande mat/sockermissbrukare, De har en gemenskap som är väldigt stöttande och du kan få vänner i tillfrisknad och när du går in i programmet en sponsor du pratar med varje dag som stöd. De jag känner som är med i FAA är väldigt nöjda och just att ha en vän i programmet du kan ringa när abstinensen sätter i är väldigt bra.
Plus att du självklart är välkommen att fortsätta skriva av dig frustration och ångest här…
Vet inte om det finns något sånt här på Åland men säkert så finns det något. Måste fråga min psykiatriker.
Här har du en länk till OA finland Om du kan finska är det hjälp. Jag hajar ingenting men där borde finnas information om möten på Åland också tycker jag?
Tyvärr hittade jag inget faa i finland/Åland och då jag inte talar många ord finska är det svårt att leta.
FAA Sverige har dock telefonmöten du kan testa att ringa in till. Det är många som bor otillgängligt eller av annan orsak inte går på lajvmöten som gör på det viset.
Lycka till i alla fall
Ja det var bara på finska. SÅg inga träffar på Åland men kommer jag som svensk så är det inte så lyckat för de allra flesta finnar vill ha bort svenskan.
Ja det är ett problem. Prova med telefonmötena sen kan du kanske starta ett nytt möte på Åland?
Visserligen är väl Åland ett litet samhälle men det finns säkert folk så du kan få ihop ett par stycken?
Information om hur man startar ett möte kan beställas hos både FAA och OA. Lokal kan man ofta låna hos församlingshus i kyrkor och liknande.
Tråkigt att acceptansen för svenskan är så låg i Finland när vi accepterar deras språk som minoritetspråk osv… Men det är en annan disskussion.
Kan ju höra med Folkhälsan här på Åland om det finns något liknande.
Har samma problem, är extremt sockerberoende och nu börjar det märkas på min vikt.. :(
/Emma
#15 Det blir ju så när man blandar kolhydrater med vanlig kost. Särskillt om man är sockerberoende/beroendemänniska.
Kolhydraterna/sockret skapar ett sug som gör att man vill äta mer och mer. Till slut går man upp i vikt. Jag rekomenderar även dig att prova någon av de kolhydratreducerade dieterna (lchf GI Atkins etc) för att få kontroll över ditt missbruk/beroende. Samt att du kollar in FAA och OA och ser om det är något för dig? Inta alla gillatr tolvsteg och gruppterapi. Men för de som gör et är det super.
Ja det var inte manga dagar jag klararde, saknaden av socker blev for stor. jag orkade inte med depressionen sa gick och kopte godis och kakor ock vrakte i mig tills jag somade.
Sitter har ned extrem huvidvark. men jag ger inte upp det finns inget jag hellre vill an att bryta upp med sockret. Varfor blir jag sa deprimerad nar jag fosoker sluta, jag orkar inte med det. livet kanns inte vart att leva- jag bara ligger och grater. jag lyckas aldrig halla uppe sa lange att abstinensen gar over
socker- ditt as jag hatar dig!!! jag vill stampa pa dig, spotta pa dig. ditt helvetes as
#17 Vad tråkigt att höra. jag föreslår att du tar kontakt med FAA de finns på flera håll i Sverige, De ger stöd i din kamp att bli abstinent ifrån sockret. Har både telefonmöten och vanliga möten att gå till. Om du där skaffar en sponsor har du en person utöver dem som kan stödja dig i kampen som du kan prata om allt med.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Faa och OA har båda telefonmöten.
Kolla upp om du har AA eller NA i närheten - har hört att speciellt NA tar emot alla slags beroenden.
Du har abstinensen för att du har ett beroende. Bästa rådet jag kan ge är att söka hjälp, både i 12-stegsmöten och professionellt. Visst kostar det lite men det har iaf varit mina livs bäst investerade pengar.
Och skriv här inne så hjälper vi dig! :) En ensam beroende är i dåligt sällskap ^^
Både en sponsor och andra stödjande som oss på denna sajt är jättebra att kunna vända sig till då abstinensen hugger tag i en. Man pratar till suget minskar igen den stunden eller man känner sig stark nog att hålla emot.
Germenskapen på ett möte skall vara enorm, och att verkligen känna sig välkommen och att alla där är som en själv kan nog närmast beskrivas som ett frireligiöst möta 
Tack for erat stod ni ar underbara!
Jag bor i Dublin, jag har funderat pa oa, tror det finns aven har. Ska kolla upp mer. Jag ar ganska blyg sa har inte riktigt tagit tag i det
Jag ger inte upp! Kanner mig lite battre an tidigare idag. Imorgon ar det nya tag. Jag har gjort iordning matlodor etc med lchf mat. Kommer lamna visa kortet hemma sa slipper jag ens fundera pa sockret
Kom ihåg att du inte är tillbaka på ruta ett! Du har redan börjat på ditt tillfrisknande :)
När jag känner mig blyg med att träffa andra beroende tänker jag på att det beror på mitt eget beroende - låga betaendorfiner så låg självkänsla.
FAA är mer inriktat på beroendet medan OA är mer inriktat på överätarbeteendet, men de flesta inom OA är nog beroende.
Sockerberoende_
Jag tycker mig ha sett flera inlägg från dig här på iFokus. Man börjar känna igen folk
Nu vill jag inte lova något mirakel men jag undrar om du har testat D-vitamin i högre dos? Det vill säga 2000IE = 50 mcg eller rentav mer?
D-vitamin som finns på apoteket är ofta 5 mcg, sådana fick jag på recept då de i en studie sett att jag hade brist. Men 5 mcg gör ju ingenting!
Jag beställde D-vitamin med 50 mcg styrka på nätet, och WOW vilken skillnad. Från att varje dag ha vaknat med tanken att jag vill inte leva längre, och allting kändes så jobbigt och nattsvart. Sedan kände jag mig plötsligt lätt i sinnet, glad och positiv och hade massor av energi. Det hade jag aldrig kunnat förvänta mig. Kanske var det flera saker som påverkade, men det finns många människor som har reagerat på liknande sätt. Läs exempelvis recensionerna på produkterna som finns på olika webbshoppar.
Men detta är naturligtvis inte lösningen på beroendeproblematiken även om du skulle må bra av D-vitamintillskott. Det sägs att stora delar av befolkningen har för lite D-vitamin (som är ett steroidhormon) och det kan potentiellt leda till en massa olika elände.
Det kan vara värt att prova kanske och om sinnet är lite lättare och livslusten kommer tillbaka så är det lättare att kämpa med såna här problem.
Jag säger detta i all välmening, inte för att pracka på någon någonting 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
alltsa hur ar det mojligt att bli sa deprimerad bara for att man inte fa stoppa in godis i munnen och svalja??? hela livet kanns nattsvart. hur ar det mojligt. jag ater antudepp men hjalper knappast.
jag klarade 2 veckor en gang men var lika deprimerad om inte mer efter de tva veckorna. nar gar det over??? hur lar man hjarnan att mat ar bransle och inte gladje/lycka
Du blir deprimerad pga av signalsubstanserna. Det är bara att genomlida för det blir bättre.
Kom ihåg - du har ingen anledning att äta socker! Vad som än händer!
Det värsta man kan göra när man har abstinens är att sitta hemma på soffan och vänta och tänka. Man kommer ju fram tills man är bättre men det är en jobbig resa dit. Det blir mycket enklare om man är i en gemenskap med andra tillfrisknande och om man får professionell hjälp.
Hur ser dina dagar ut, om jag får fråga det? Jobbar eller pluggar du? Har du mycket eller lite rutiner?
Jag har genomgått ett flertal depressioner under 12-13 års tid och bland annat gått i ett dagvårdsprogram, samt läst böcker och diskuterat med andra deprimerade.
Oavsett skälen till depression, så mår de allra flesta bättre av fysisk aktivitet. Därför att det är ångestdämpande. Därför att det då utsöndras må bra-hormoner. Därför att blodcirkulationen går igång bättre och då känner man sig bättre till mods.
Det kan hända att man får bestämma sig för och tvinga ut sig själv på promenader. Beroende på hur ens dagar ser ut då, om det passar med två 10-minuterspromenader eller en halvtimmespromenad eller något annat
Och som flera andra i det här forumet säger, så hjälper fysisk aktivitet också till mot sug och abstinens. PLUS att om man gör det till en vana att röra på sig, så gör det att man får ännu mer energi och så blir det som en god cirkel.
Sedan är det en sak att säga att man är beroende och kanske en annan att inse att man är beroende? Att inse att jag kan inte ta en kaka, en cigg eller spela ett spel - för jag vet att det slutar inte där. Och jag måste förändra mitt sätt att tänka och min livsstil. Och det går inte på en dag. Det måste få ta tid. Men det viktigaste i början måste ju vara att inse att man inte kan fortsätta, att man inte har makt över sig själv längre.
Jag var på mitt första NA-möte idag (Kvinnomöte) och en mening som lästes upp i en av texterna i början har fastnat: En är för mycket och tusen är aldrig nog.
Det går liksom inte att knarka lite. Och det kan hända att man behöver sörjan sin drog för att kunna fortsätta. Om du förstår vad jag menar?
Bäst jag slutar här för annars blir det nog för mycket svammel 
Men jag vill säga att jag tror på dig! Och på er andra också. Det faktum att vi vill, betyder att vi kan!
Kluring om Ryssland
Oh jag blir så nyfiken MissInAction! Hur gick det, hur var det? :)
Precis! hur gick det kom du in på mötet den här gången? Jag hoppas verkligen det var möte och du vågade gå in. Berätta
#28 och #29
Jag gick dit och blev väl bemött! 
Vi var bara tre stycken där idag, semestertider antagligen. Så det var kanske lite tur. Kändes såklart pirrigt för jag visste inte hur det skulle kännas. Men faktiskt så var jag lite omskakad för jag kände att jag var omgiven av andra beroende, som har samma typ av problematik som de lever med varje dag. Det är en känsla som gör en ödmjuk faktiskt
Jag kommer absolut att gå på fler möten för att se hur de skiljer sig under veckorna, och på detta Kvinnomöte igen, det är en särskild känsla när det bara är kvinnor i en grupp.
Kluring om Ryssland
Skitbra idé med kvinnogrupp! Har hittat ett för AA och ett för NA i Malmö(bor i Lund) så ska klart gå på! :D
(förlåt för att vi kapar din tråd Sockerberoende ;..; )
Ja Sockerberoende_ förlåt oss 
Förhoppningsvis kan vi väl lära av och inspireras av varandra!
#31 Ja visst är det ett bra initiativ! Gå på dem och känn efter hur det passar dig!
Kluring om Ryssland
Lite sent att skriva vad jag ätit nu men gör jag det inte nu glömmer jag nog…
Sov knappt alls inatt pga att jag har börjat läsa igen vid sängen(haha) så tror det påverkat maten idag.
2 ägg och bacon
1 fruktsmoothie
2 pölsor med 1 bröd, ketchup och senap
jordgubbar
vinbär och körsbär (från bostadsområdet)
1 liiiiten bit lax
1 paket ballerina
kyckling
Hmm… tänkte "pröva" om triggade på vinbär så köpte det i affären idag. Och då tänkte jag "jamen då går väl jordgubbar bra också, BÄR". Sen ledde det till fruktsmoothie :D Men bär kan man ju inte bara äta under en dag så jag gick och handlade ballerina sen på kvällen.
Har annars känt mig som inte så hungrig och har inte ätit "riktig" mat.
Detta har jag lärt mig idag:
vinbär(lite oskyldigt sådär) --> jordgubbar --> fruktsmoothie ---> pölsa med bröd --> ballerina/kakor
Imorgon ska jag på ADDIS-samtal! :D
#33 Jag tror du var lite trött där. detta är ju inte din vanliga matdagbokstråd :-)
Frukt triggar de flesta sockerberoende på. så även du därav att du gick och smällde i dig ballerinapaketet efteråt. kex är också oabstinent mat btw. Men bra att du nästan håller dig kämpa på.
OJ X')
Ska inte kapa din tråd på riktigt Sockerberoende! :)
#0 Jag gjorde en snabb undersökning och FAA har flera möten på Irland
Du kan kolla på denna sida
Klicka på Ireland i vänstra kolumnen.
Lycka till
Tja, Jag jobbar 9-5 sen gar jag hem och sitter framfor datorn/tv tills jag gar och lagger mig. ofta hetsater jag godis/kakor/choklad (jag forsoker alltid sta emt sa lange det gar men abstinensen ar oftast extremt jobbig att jag orkar inte att sta emot) jag kanner mig sa ful och tjock sa har liksom ingen energi till att hitta pa saker efter jobbet. sen o jag for en gang skull hittar pa ngn med nan van sa langtar jag mest till mitt godis. sorgligt men sant. sockret har ett stadigt grepp om mig
Beavis, tack sa hemskt mycket! ar FAA samma som OA?
Om man inte klarar av att vara abstinent ens nån dag kan det bero på att man fortfarande har saker i kosten som triggar
Det där har jag tänkt på. Kan det verkligen stämma? 
Om vi jämför med de som är beroende av exmeplvis cigaretter. De kan ju ha fruktansvärd abstinens utan att de "råkar" få i sig uns av nikotin och sånt. Har man ett beroende så har man väl problem med abstinens och begär oavsett, eller?
Kluring om Ryssland
Jo jag trodde så först men sen pratade jag med några som varit abstinenta en längre tid i FAA som sa att det troligen berodde på att man hade nåt som triggade. Även Pernilla Lunderot som då var med och behandlade på Bittens Jonssons behandlingshem sa nåt sånt.
Vissa triggar tom på mjölkproteinet i smör så det kan vara väldigt olika…
De som röker kan ju också äta socker och "underhålla" beroendet, säger inte att det är så men det KAN vara så?
Sen verkar det som om den största risken mer är i att man återfaller på lång sikt än det att man inte klarar att vara abstinent en enda dag?
Jag har själv varit abstinent i 9 dagar en gång och 3 dagar under två kurser, och det första jag gjorde när jag kom ut igen var att äta godis. Jag har också hört att den 3:e dagen är värst men för mig blev det bara värre och värre näsatn ju längre tid gick så man kan ju misstänka att jag då hade nåt kvar.
Vissa personer är mer känsliga för vissa produkter. Men det man skall akta sig för som sockerbroende är produkter med högt kolhydratvärde/snabba kolhydrater. söta saker i allmänhet kan trigga utan att innehålla egentligt socker.
#38 FAA och OA är väl igrunden liknande det är tolvstegs grupper som kämpar emot överätande. OA fokuserar mest på överätandet och disciplin som jag fattat det medan FAA pratar mer om det biokemiska beroendet av kolhydrater, man kan vara både smal och tjock som kolhydratberoende.
Men jag rekomenderar dig att testa verkligen alla jag känner som är med har alltid kännt sig väldigt välkomnade och fått nya vänner där.
Du kommer få en sponsor när du väljer att gå in i programmet som stödjer dig i din kamp och som du kommer kunna berätta allt för osv.. Bara det att de alla där har gjort samma saker som du och kan känna igen sig i det du säger kommer nog göra en otrolig lättnad för dig
Lycka till hoppas det fanns ett möte nära dig.
40. Me va?? jag lider av abstinens for att min hjarna saknar sockret nagot extremt mycket. Samma som vilket beroende som helst. Jag ater inget triggande.
42. Tack for hjalpen. Ett av motena ligger ca 5 min fran dar jag bor
Kul, gå dit du kommer inte ångra dig
Det kommer säkert vara nervöst och du kommer kanske tveka. Men när du väl stigit in genom dörren och hälsat osv…. Lycka till
Tyvärr hittade jag ingen egen sajt för FAA Ireland? Men det finns kanske jag vet inte hur uppdaterade FAA.orgs lista med möten är? jag vet att deras över Sverige inte är det. Men man kan ju ringa och kolla osv.