Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettövrigt
Läst 2347 ggr
Asplyckans kaniner
0

slutat äta..

jag har slutat äta , kan hända att jag dricker vatten & tar en tomat lite då&då , är det normalt i min ålder (13) att man slutar äta?

[Beavis]
0

Hej

Ätstörningar i din ålder är ganska vanliga bland flickor. Det låter som du håller på att dra på dig Anorexia Nervosa Vilket jag inte rekomenderar. Om det är så att du är orolig för din vikt finns det mycket bättre sätt att stabilisera den.

Ät hälsosamt men vatten och en tomat då och då är aldeles för lite.

athiria
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Finns ju teorier att ätstörningar som anorexia nervosa beror på sockerberoende. Kände en som hade bulimi och hon var klart sockerkänslig. Är det nåt du kan relatera till Asplyckans kaniner?

MissInAction
0

Normalt eller inte, det är skadligt om du fortätter. Både kroppen och hjärnan tar stryk av det och du kommer förmodligen må psykiskt dåligt också och bli trött. Din kropp går på svältdrift. 

Känner du dig nedstämd eller irriterad? Det är ganska vanligt att aptiten försvinner när man mår dåligt. Men man bör äta.  
Fundera på vad mer än tomat du gillar? Helst något som ger dig näring.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Asplyckans kaniner
0

Tack för svaren. Jag har varit mycket mobbad på min förra skola , dem reta mej för dem tyckte jag var tjock..

MissInAction
0

Rynkar på näsan
Fy f*n för mobbare. De förstör så många människors lycka och självkänsla. 
Vet inte om det hjälper precis, men för tio år sedan tyckte jag själv att jag var tjock och nu när jag har lagt på mig 25-30 kg och ser tillbaka på bilderna så tycker jag att jag var helt vansinnig som tyckte så då!
Vad jag menar med det är att min kroppsuppfattning påverkades av att jag också var mobbad i skolan. Blev kallad fläskberg och liknande, trots att jag var lite knubbig, det växte bort i högstadiet dessutom..

Låt aldrig någon sätta sig på dig och tala om för dig att du är tjock. Att kommentera andras utseende är något som många gillar att göra, men man glömmer bort att man sårar personen.
De människor som man bryr sig om och gillar, de är värdefulla för hur de är som människa, oavsett hur de ser ut. Och om man tittar efter så kan man se något vackert hos varje människa. 

Hur konstigt det än låter så måste du äta för att må bra. Och om du inte äter alls, så kommer kroppen att bunkra upp och lagra fett, och då blir du så småningom tjock. Men om du hela tiden tillför näring så vet kroppen att den inte behöver svälta Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Asplyckans kaniner
0

Tack , är glad att det finns folk som förstår mej. :)

athiria
0

Hej Asplyckans kaniner!

Mobbing är skit, är du utsatt nu? Anmälde du det?

Sen hur är det, känner du "sug" efter visst mat? Frågar eftersom jag har lite personlig erfarenhet och bulimi/anorexi(hade tex en kompis med bulimi) och det var tydligt där att det var kopplat till sockerberoende.

Hoppas du kommer att må bättre!

Asplyckans kaniner
0

#7 det kan hända då & då att det är personer som kallar mej tjock osv.. Nej jag anmälde aldrig det eftersom jag trode det skulle bli värre & att dem skulle börja kalla mej "tjallare" m.m Nej jag känner knappt något sug för mat alls , jag dricker mest vatten & äter något litet t.ex. Äpple , tomat eller gurka. Tack så mycket

athiria
0

Hej!

Det är jätteviktigt att du anmäler eftersom mobbing är en tuff situation och inget man ska klara ut själv. Skolan har en plan de ska följa om de märker att nån är mobbad.

Kom ihåg att de som mobbar mår oftast inte bra själv. Så risken att de "hotar" dig tror jag faktiskt inte skulle hända. Det är ju så mobbare funkar; de lägger över all sin skam och skuld på nån annan, sen får de offret att bli rädd för att berätta för andra. Kom ihåg mobbing är ett övergrepp och ska anmälas! Ingen ska behöva få dig att må skit för sina egna problem.

Angångende att du inte äter, ta kontakt med någon att prata med. Om du nu känner att du har sug för pasta socker frukt etc kan ätstörningar ha att göra med sockerberoende(pratar ur egen erfarenhet), det kan också vara så att det inte är så alls. Ta i alla fall kontakt med nån om att du inte äter; psykolog, läkare, föräldrar, skolkuratorn, vem som!

Lycka till!

Asplyckans kaniner
0

#9, tack så mycket , jag ska försöka göra mitt bästa.!

[Beavis]
0

Jag kan hålla med de ovanstående, mobbning är hemskt, låt aldrig de som snackar skit knäcka dig, snacka tillbaka oavsett hur många de är.

Jag vet ju inte men i  din ålder kan ju det som de andra ser som fett vara att du är i pubetrteten och håller på att bli kvinna? I vissa fall är de avundsjuka och mobbar dig för det?

Men ät riktig mat vill du gå ner i vikt gå promenader och rör dig istället du bwehöver näring för att växa.

Lycka till