Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1798 ggr
MissInAction
2011-06-28, 21:17

Mias dagbok

Kära dagbok Oskyldig
Ja, här tänker jag skriva ner vad som händer i min relation till mat och särskilt då socker. Framgångar och motgångar och vad jag äter.

Idag då har jag nästan varit sockerfri.

• Omelett på 2 ägg, 0.5 dl grädde, ca 20 gr smör samt lite grön paprika och rödlök. Ett stort glas vatten. Te.

• Matlåda bestående av flygande jacob: kyckling, bacon, banan! och en sås på vispgrädde och chilisås. Stort glas vatten.

• 1 Arla islatte.

• En femtedel av en ruta 86% choklad. Ja jag har sån hemma, kvar från Midsommar!

• 3 stekta kasslerskivor och blomkålsmos gjort med smör och grädde och ok kryddor. Ett stort glas vatten

Igår:

• 2 kokta ägg med smör, ca 20 gram. Ett stort glas vatten och te med kokosfett

• IKEA-lunch: fläskytterfilé med grönsaks-ratatouille (tror jag det heter) och bearnaise. Vatten

• smakade en klunk av en läsk jag aldrig smakat förr

• En laxfilé med en röra av fetaost och creme fraiche. Stort glas vatten

• Te med kokosfett

Så. Jag har tänkt att idag ska jag klara mig. Har sedan gått och tänkt lite på den där mörka chokladen som ligger i skåpet, ungefär lika mycket kvar nu som det jag åt. Undrat om jag ska låta det ligga, kasta det eller ta en pyttebit då och då tills det är helt slut. Det är för bittert för att det ska vara gott iallafall.

När jag handlade så valde jag att skynda mig förbi godishyllorna för jag vill inte fresta mig. Så jag köpte ingenting. Islatten gav mig bra med energi och svalka i hettan, jag kände inte alls för vatten. Tänker väl som så att det kunde varit värre. Det kunde varit en chokladkaka och några kanelbullar..

Men jag slits mellan att vilja vara helt abstinent och att vilja kunna äta NÅGRA chokladbitar eller EN kanelbulle ibland. Jag tror och hoppas fortfarande att jag kommer att kunna klara av detta någon gång. Fast jag vet att beroendeexperterna, Bitten med flera, skulle säga emot mig.

Det är svårt. Känner redan stöd från NA och lite motivation i att man får Medaljer efter en viss tid. Och tänk om abstinensen och begäret skulle försvinna! Men nu känner jag mest sorg över mitt socker. Samt beslutsamhet att fortsätta kämpa. *kluven*

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-28, 22:15

Grattis! det har ju gått riktigt bra nu första dagarna, Fortsätt så så ska du se att suget avtar om ett slag. Troligen kommer det öka i början innan abstinensen går över. Men en blir det lättare kan jag säga av egen erfarenhet.

Man får hitta nya vägar i affären. De är ju möblerade så att man skall passera godiset och kakorna  på väg emot kassan. Detv jobbigaste är när det är kö…. Därför ska man alltid se till att ha ätit innan man går och handlar. Lycka till

athiria
2011-06-28, 22:29

Det är din röda hund som vill att du ska kunna ta en bulle då och då;)

Yey en bra dag! :)

Vissa triggar på choklad för att det innehåller andra beroendeframkallande ämnen och även tex koffein

MissInAction
2011-06-28, 23:17

Ja med tanke på hur det kunde ha gått, så har det gått bra.
Men jag har många gånger tänkt att jag skulle vilja köpa en chokladkaka eller kanelbullar. Eller cola! Så jag är ganska stolt över att det gått hyfsat. 
Men jag kan verkligen inte lova att jag kommer klara morgondagen, utan jag får kämpa mig igenom dag för dag Obestämd

Just det, det är nog min röda hund.. men, hur vet jag säkert att det är den, och att det inte är möljigt för mig i framtiden?

Kan man vara helt abstinent om man äter t.ex. charkprodukter ibland och röror och annat som innehåller socker? Jag menar om det är sällan man äter det men att det ändå ingår i ens mathållning. Och om man inte känner att man triggas av det. Kan man ändå vara abstinent? Eller blir man lurad då så att man är falskt abstinent? Förvånad
Hoppas någon förstår min fundering. Det känns liksom viktigt.

Kluring om Ryssland

MissInAction
2011-06-29, 13:37

Jag slits mellan att vilja kämpa, för att jag tror att det blir bättre, och att vilja ge efter för tankarna som snurrar i huvet, som säger att det vore så jäkla gott med choklad eller kanelbulle, toscabulle!! 
Tyst

Kluring om Ryssland

MissInAction
2011-06-29, 21:29

Sådär ja. Den här dagen började halvdant men har blivit värre och värre.

Jag är verkligen, verkligen kluven. Har funderat så mycket fram och tillbaka. Funderat på om jag lever i förnekelse, eller om jag är realistisk och närvarande.

Tänk om jag inte är beroende? Tänk om jag "bara" är oerhört känslig för socker (det är i princip bara choklad och fikabröd som jag längtar efter, allt annat kvittar). Vem och vad är det som säger att jag är beroende liksom? Och vem säger att det är min röda hund som säger si eller så, och inte mitt sunda förnuft?

Jag har ärligt talat så väldigt svårt för att tro på det här. Ja, jag erkänner att det är jäkligt svårt att hantera sockersuget och jag vill gärna ha något varje dag. Men kanske det inte är illa. Jag kanske kan träna mig så att jag klarar mig med mindre eller mer sällan om jag tillåter mig. För som det är nu så är allt socker jätteförbjudet, och blir det genast mycket mer fokus på det och därmed också svårare att låta bli.

Var på ett möte idag med Harry Potter-föreningen. Mötet var väldigt trevligt fram tills att vi planerade en massa aktiviteter inför sista filmen, och det visar sig att de väljer tider som ligger mitt på dagen och eftermiddan, då jag kommer att jobba.. så jag kan eventuellt vara med på en eller två grejer. Det känns himla trist Rynkar på näsan

Innan mötet stoppade jag i mig ett par skivor ost eftersom jag varken hann eller kände mig hungrig för att äta en ordentlig lunch. Sen efter mötet (som höll på i nästan tre timmar) var jag hungrig och hittade ingenting vettigt att köpa på stan. Jag skulle handla när jag kom hem men vågade inte gå in i en mataffär när jag var hungrig, så jag tänkte förbereda lite.. Men till slut hittade jag en Arla islatte igen. Och sen åkte vi hem och handlade.
Sen kom kruxet. Pojkvännen köpte ett paket med glassar "för det är ju sommar". Och så började jag muttra. Och så kände jag att det är så jäkla orättvist, och det är skräpmat. Och det har varit så jäkla jobbigt hela dagen och att jag orkar inte kämpa just nu. Jag vet inte ens om jag ska kämpa eller om jag ska tillåta mig att äta choklad lite då och då. Och inte fokusera så jäkla mycket på det. För det upptar nästan hela min vakna tid.  
Så, jag bestämde mig för att gå och köpa onytigheter. En påse vanilj-gifflar och en Marabou Sensation

Dagens mat hittils då

• 1 stekt ägg och 2 kokta ägg med smör
  • 4 hushållsostskivor med smör och grön paprika
  • 1 Arla islatte
  • Sallad på 1 pkt bacon, lite fetaost, 1 avokado och 1 salladsblad, olivolja.
  • Sedan har jag köpt 1 påse Gifflar som jag snart ätit upp (chokladkakan sparar jag nog till imorgon)

Kluring om Ryssland

athiria
2011-06-29, 21:31

Jag önskade jag visste hur man stoppar sug men jag har inte kommit på nåt själv :S

athiria
2011-06-29, 21:37

Du har råkat ut för ett typiskt röda-hunden-knep:D

Att du reagerar så starkt så att du vill ha socker visar på stor sannolikhet till beroende. En som inte var sockerkänslig alls skulle väl rycka på axlarna och säga "Utan socker i 10 dagar? Sure!"

MissInAction
2011-06-29, 21:41

Suck! Gråter
Jag orkar inte. Och kan inte föreställa mig ett liv helt utan socker eller söta saker. Vad fasen ska jag leva av då liksom..

Enda sättet är nog att spärra in mig i tre-fyra veckor i en grotta i Sydamerika. Typ.

Det känns som att livet är slut.

Kluring om Ryssland

MissInAction
2011-06-29, 21:44

Jag menar, det finns ju gråzoner också. Jag vet hur många som helst som äter godis dagligen och inte verkar reflektera över det. Det kan ju inte vara svart eller vitt, att antingen så är man beroende eller så är man det inte. Måste finnas någon skala på vägen dit, så att säga.

Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-29, 21:59

#8 och alla de trådar sen jag skrev sist…. Skrattande

Det är jättejobbigt att sluta med socker om man är beroende som du helt klart är. det visar dina tankegångar och förhandlingar med dig själv som Athiria skriver.

Du säger att du inte förstår grejen med att skippa vanliga kohydrater.. för det är ju godis och bullar du är sugen på…

Det ä ju så att du har abstinens och din kropp vill ha kolhydrater/socker. Det enda sättet är egentligen att i så stor utsträckning utesluta dessa ur ditt liv. Och det gör du genom att låta bli.

Ett knep när hjärnan går igång är att tänka på allt negativt som dittgodismissbruk lett till. Vill du tillbaka dit? var det så bra?

Problemet är ju att även om ditt sug manifesterar sig i att du vill käka choklad och gifflar så räcker det ju inte att bara utesluta det ur ditt liv utan du måste reducera drogen som ger dig suget efter den. Det är där 5% regeln kommer in.

För det är där man bör ligga för att inte trigga.

Det är som sagt jättejobbigt just nu i början men du klarar det om du bara bestämmer dig. Inga fler gifflar ingen mer chokladkaka. Så inom en snar framtid kommer suget avta och försvinna när sockret gått ur kroppen. Det blir lättare men du måste följa dieten.

Jag länkade till flera receptsajter i en annan tråd eller om det var denna?

athiria
2011-06-29, 22:07

Det finns tre indelningar: :D

Socialt bruk: Man äter för alla andra gör det, har inga problem med att sluta, om skulle sluta socker skulle knappt ens tänka på det och skulle inte ens TÄNKA på ATT SLUTA eftersom de inte har nåt problem med socker.

Skadligt bruk: Man kan tappa kontrollen ibland och få lite konsekvenser men man kan säga till sig sjlälv att "skärpa sig" och lyckas. Tex "den här veckan åt jag mycket godis och det är inte nyttigt så nästa vecka ska jag låta bli".

Beroende: Man ljuger, gömmer och smyger och har helt tappat kontrollen.

Nåt sånt.

athiria
2011-06-29, 22:09

Måste också säga att att bli abstinent ska tydligen föra med sig en massa bra saker säger de som redan är detXD

MissInAction
2011-06-29, 23:10

Ja men det är resan DIT (till att bli abstinent) som är så jäkla jobbig. Det längsta jag klarat mig det senaste året är nog 1 vecka i maj. Där satte jag upp ett tidsmål.
Men utan socker blir jag grinig, irriterad, deppig och fruktansvärt rastlös.

Jag har som sagt inga problem med att skippa de andra kolhydraterna. Saknar inte sånt alls. Det är bara choklad och typ kanelbullar och liknande som jag inte kan låta bli.

Det verkar väl inte som att motivationen finns, trots att jag vet vilket elände socker leder till. För det är fruktansvärt skadligt.

Sen känns det så hopplöst också. Handla mat måste man ju göra resten av livet. Om man inte skaffar sig en gård och blir självförsörjande på mat, men det känns osannolikt just nu. Så då får man brottas med livsmedel med socker hela tiden. Ska man välja bort charkprodukter helt… eller bär helt… Såna frågor. Då blir det så himla trist till slut och då känns hela livet meningslöst.

Är man alkoholberoende så är det åtminstone lättare att undvika att få i sig alkohol av misstag. Eller att man tvingas se det dagligen när man handlar. Vadå välja fel beroende! Skrikandes

Näh. Jag ger upp. Orkar inte just nu. Jag kommer fortsätta föra dagbok iallafall.  Igår och i förrgår kände jag mig motiverad och peppad. Idag inte alls.

Kluring om Ryssland

athiria
2011-06-29, 23:36

Ta det lugnt! Vi faller alla ibland! :)

Det handlar inte om val för ingen skulle välja att bli beroende eller hur? Även om viljan BEHÖVS (om man inte blir tvångsvårdad…)

Så det handlar om andra verktyg och hjälp du behöver! :) Vi är här och lyssnar hur skitigt det än blir! ^^

Kram!

[Beavis]
2011-06-29, 23:45

Vi har alla bra och dåliga dagar, nu har du en dålig. Bara att inte ge upp och kela med den där röda hunden ni snackar om Glad Det kommer kännas bättre imorgon om du står emot.

athiria
2011-06-29, 23:47

PS! Både Beavis och jag skriver under på att du är beroende! X)

[Beavis]
2011-06-29, 23:49

hehe mm jo

MissInAction
2011-06-30, 00:23

Dumma socker. Dumma värld Rynkar på näsan

Önskar att jag hade vänner i samma situation, som jag kunde umgås med här i Uppsala. Typ NA fast som kompisar. Känner mig så himla ensam. Såklart att jag uppskattar att ni finns här som stöd och för att få mig på rätt tankar! Men det känns ändå ensamt. 

Ska se hur det blir när jag börjar jobba på Fredag. Förskola.. med pedagogisk lunch. De äter ju inte direkt LCHF på förskolor!! Men har jag tur så kan jag kanske äta kött, fisk, grönsaker och bregott..
Det blir iallafall långa arbetsdagar och kanske blir det lättare att få ordning på tankarna och på abstinensen. Eller inte. Vi får se!

Kram till er och tack för att ni finns!

Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-30, 00:58

Arbete är bra för att få tankarna ifrån abstinensen. Du skulle ju kunna öppna ett eget möte i Uppsala? Jag tror att ex FAA har funnits där så gamla medlemmar kunde komma tillbaka?

Dessa kan du sedan kanske bli kompis med osv

athiria
2011-06-30, 01:07

Bitten Jonsson har en intensivkurs på hösten, har du råd att komma till den?

Och ensamhet är del av sjukdomen… om det hjälper har vi andra känt likadant

sen känner man sig såklart extra ensam i en stad där man bara känner icke-beroende, därför så viktigt att komma i kontakt med andra tillfrisknande sockerjunkies!

MissInAction
2011-06-30, 11:00

Har till och från tittat på Bittens hemsida. Hade faktiskt dokument från hennes kursprogram sparade från 2006..

Eftersom jag varit arbetslös och utan inkomst och ska börja jobba imorgon, så har jag just nu ingen ekonomi att tala om Obestämd
Och min lön kommer att vara mindre än vad hennes kurser kostar. Visst lägger de ut mycket arbete men det är ändå vansinnigt mycket pengar som de tjänar på de beroende och det tycker jag är fel.

Gjorde ett test på hennes sida, UNCOPE hette det. 6 frågor och har man svarat ja på 4 så bör man söka hjälp, står det. Jag svarade ja på 3.

#19 Ja jag ska kolla upp angående FAA. Känns som att det borde finnas underlag för möten här igen! 

Tja, idag ska jag iallafall ta den där chokladkakan som jag köpte igår. Det är planen. Men först ska jag äta några ägg med smör.

Kluring om Ryssland

athiria
2011-06-30, 12:14

Ja det är hemskt att det kostar :/

Möjligheten annars är kanske att söka hjälp via stipendier eller sjukvården? Och det vågar jag inte själv haha men jag tror några fått betalt kursen på det sättet X) Och sen ska man ju orka det också…

Men om man vill gå på 12-stegsmöten är det alltid gratis! :)

MissInAction
2011-06-30, 21:04

Vilken skitdag det har varit Skrikandes
Sista dagen på min ledighet innan jag ska börja jobba, och så blir det såhär.
Jag har haft socialbidrag i olika perioder sedan 2004, och nu senast i ett år ganska precis. Var där i måndags och sökte för Juli, väntetid då var 1.5 timme, men idag tre dagar senare hade pengarna inte kommit.. så jag ringde och ringde men ingen svarar trots att de har telefontid. Åkte dit, fick veta att det står att det tagits beslut men inte att det skickats iväg några pengar! Så jag fick ta en nummerlapp och sätta mig och vänta, igen! TVÅ TIMMAR den här gången. Och bara för att de har klantat sig! SkrikandesSkrikandes
Jag hade kanske vettigare saker för mig en sånhär dag, men icke då.

Har läst lite mer på FAA's hemsida. Alltså deras matplan.. hehe den är helt emot mina principer Tungan ute Men vet att ni säger att de brukar käka LCHF så det kanske är lugnt då. Men ska se om jag kan pricka in OA-mötet på söndag, det beror på om jag får besök eller inte. Annars helgen efter. I teorin känns OA mer rätt för en sockermissbrukare. Eller är det bara personligt vad som passar en..?

Maten hittils idag

• 3 kokta ägg med smör. Ett glas vatten och en stor kopp te
  • 1 Mc Flurry ballerina kladdkaka
  • Blomkålsgratäng med bacon, 1 glas coca cola
  • Planerat för kvällen: choklad och mer coca cola

Attityd: f**k it! 

ObestämdOskyldig

Kluring om Ryssland

athiria
2011-06-30, 22:04

Jag tror det kan vara olika med vad som passar, men i regel fokuserar OA på beteendet medan FAA fokuserar på beroendet. Själv känner jag att OA passar inte alls sen får jag se lite mer med FAA. OA är ju också mer fokuserat på överätande och det har ju inte jag :S

Fick också tips på ett telefonmöte i FAA att man skulle ta bort all mat man KUNDE trigga på. Då kör man i princip kött/fisk/fågel/skaldjur, kokosfett/olivolja och ovanjordsgrönsaker i en månad för att sen lägga till andra saker EN I TAGET.

Alltså inte smör eftersom det innehåller mjölkprotein och det kan många trigga på

Funderar på att testa det eftersom försökt att gå mer mot LCHF i 8 månader utan att knappt fått några dagars abstinens…

MissInAction
2011-06-30, 22:32

Aha. Men jag fattar inte.. Skrattande Fokus på beteende och inte beroende? 
Går det att ge något exempel utan att avslöja för mycket?

Du har alltså provat på telefonmöte? Jag har läst om dem och jag tycker det verkar jättekonstigt! Man har ingen aning om vem mer som pratar, och hur vet man när man ska prata, osv? Sen så blir jag så stressad av att prata i telefon, för det kostar pengar. 

Att inte äta varken smör eller grädde på flera månader tror jag ärligt talat inte jag klarar av med nuvarande livsstil. Känner att jag orkar inte ta allt på en gång. Däremot kan jag dra ner på vissa saker och känna mig för. Det är viktigt att alla delar fungerar bra, min IBS-mage exempelvis brukar protestera för allt och inget.

Kluring om Ryssland

athiria
2011-06-30, 22:45

Ja jag känner också att jag inte orkar ta allt nu:S Kör "vanlig LCHF"  som nu är. Det kan kanske vara en idé att bunkra upp med recept om man behöver senare?

Suck… har nyss dragit ner att jag inte får äta nötter frukt mjölk etc… och nu kommer ÄNNU MER?!?! X(

I OA ser man mer på sjävla beteendet i sig; ändrar man beteendet kommer man att bli abstinent. I FAA ser man mer till beroende och ändrar mer matplan och tar bort drogen för att bli abstinent och DÅ slutar man överäta om man nu gör det, nåt sånt kan man väl säga.

På de första mötena behöver man inte säga nåt om man inte vill, bara sitt namn:) Brukar väl vara ca 4-8 pers på i alla fall FAA:s möte. Tror inte jag sa ett knyst på mitt första möte:D

MissInAction
2011-07-02, 21:07

Nej nu j***r! Nu är det jag som äter sockerfritt hela nästa vecka! Så det så. 
Denna vecka var ok fram tills onsdag eftermiddag då det spårade ur rejält. Nu behöver jag återhämtning och utrensning av gifter i kroppen.

Kluring om Ryssland

athiria
2011-07-04, 01:36

Get the sugar out! SkrikandesSkrattande

[Beavis]
2011-07-04, 02:03

Det är bara att starta om ifrån början, En dag i taget….

MissInAction
2011-07-04, 22:31

Ja det går sådär kan jag säga! Igår kväll började jag känna mig krasslig och idag har det varit värre, trots det har jag jobbat. Men imorgon blir jag nog hemma.

Igår käkade vi med några vänner på ett grill-kebab-pizza-salladställe och där tog jag en entrecote med massa grönsaker och några olika röror :) Sen var det bio och då tog jag en popcorn..

Sen så har jag ätit lite vattenmelon både igår och ikväll. Även en banan idag. Det går bra och jag känner att just nu är jag nöjd med det. Har haft lite sug efter något, eller mer en längtan, som jag slagit ifrån mig.

Har börjat jobba och eftersom det är pedagogisk lunch med barnen (förskola) så lär det ju bli sådär med maten, inte så mycket fett! Får hoppas att det kommer riktigt smör i fortsättningen och inte Lätta som idag Skrikandes Sen fick jag en specialsås som var redd med maizena istället för med vetemjöl, hehe… nåja, de gör väl så gott de kan när de inte förstår.
Tog en macka, råg eller vetekaka, och mycket ost som mellanmål eftersom jag var så jäkla hungrig. Ska se om jag kan hitta en matsedel där och i värsta fall får jag hoppa över ätandet med dem och äta själv på min rast.

En ung tjej, förskollärare, frågade mig idag var jag får mina kolhydrater ifrån?? Det tycks vara vedertaget att de är livsviktiga. Även en av mina närmaste vänner, som vi träffade igår, sa igår att kolhydrater behöver ju kroppen, trots att jag har skickat länkar till henne för LCHF-info och beroende info för hon är lika ingrodd i sockerträsket som jag är. Har bearbetat henne sedan i vintras och jag tror inte det går fram.

Det är frustrerande när okunnigheten är så stor! Och det är ju inte deras fel, men ändå.

Kluring om Ryssland

athiria
2011-07-04, 22:36

Om kolhydrater behövs fråga dem då hur intuiterna överlevde^^

Du kanske kan ta med matlåda eller liknande?

MissInAction
2011-07-04, 22:41

Haha ja, jag får försöka förbereda lite mothugg till folk! Jag blir bara så paff när jag får höra såna där saker så jag kommer inte på nåt bra att säga just då Foten i munnen

Japp det finns kylskåp så jag borde kunna göra det. Jag menar, om jag sitter med vid matbordet när barnen äter så kan de väl inte klaga!

Kluring om Ryssland

athiria
2011-07-04, 22:45

Nej alltså de kan ju inte tvinga folk äta nåt som inte är bra för dem, de skulle ju inte tvinga en alkoholist att dricka öl kan man tycka.

[Beavis]
2011-07-04, 23:58

#30 Jag känner igen mig i det där med att hela tiden måsta förklara sig och försvara att man inte äter kolhydrater och vad kolhydratr är osv… Men man behöver inte altid vra så långdragen bara säg att "jag undviker socker/kolhydrater i min kost.

Och man undviker dem ju inte helt utan gränsen går vid ca 5%/100g.

Kan du gissa vart du gick fel? vart suget kom ifrån som gjorde att du fick sug och tryckte i dig frukt?

Just ja: popcornen popcorn=majs = Socker… Amerikaner gör whiskey på majs. tänk på det allt de kan bränna sprit på har aldeles för mycket kolhydrater….  maizen är följdaktligen inte heller bra som du förstod. Mackan var bra om du dumpat brödet osv  var det fullkornsbröd var det iaf lite bättre med långsamma kolhydrater..

Roligt att läsa om er kamp iaf Kämpa på

MissInAction
2011-07-05, 11:21

Det är så sant. Jag har tänkt att om någon blir riktigt jobbig och ifrågasättande så ska jag fråga om de tänker bjuda en alkoholist på öl och drinkar.
Sen har jag flera bra orsaker att hålla mig ifrån kolhydraterna. De gör mig tjock, de påverkar mina hormoner och jag har redan PCOS, riskzon för diabetes och jag kan inte äta bara lite socker.

Se ovan Skrattande

Jag vet väl inte riktigt var suget kom ifrån exakt, men eftersom frukt är naturligt godis så tänker jag mig att om det kan få mig att låta bli kakor och choklad så tar jag hellre någon frukt i veckan. Och om jag är nöjd med det så får det vara så. Frukt har aldrig varit någonting jag ätit ofta, tycker mest det är sött och gör mig hungrig. 

Och ja jag vet myciket väl att popcorn är skräp. Det var något som jag valde att äta ändå. Sen fick det vara bra.

Det är pojkvännen som köpt melonen förresten och jag protesterade inte, tycker det är bättre han köper melon än ostbågar och nappar. Sen har jag unnat mig frukt. Melon är inget jag triggar på iallafall och jag äter det ett par gånger per år Glad

Nu ska det bli äggfrukost.

Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-07-05, 14:39

Ja du får sjävklart äta precis vad du vill, Men tyvärr motarbetar dessa frukter effekten av lchf dieten. och ditt kolhydratberoende.

Du har rätt i att det är nyttigare än godis men fortfarande inte bra för dig då det troligen triggardig att äta godis och snacks(popcorn mm)

Men visst du har inte vad jag vet hetsätit något på länge eller överätit så det är ju positivt.

MissInAction
2011-07-05, 15:50

Äh Glad Visst finns det LCHF:are som äter frukt! En del äter de inte alls, andra ibland och ytterligare andra ofta. Argumenten emot är just att det är mycket socker. Och det är jag medveten om så det är val som jag gör. Banan går bra, om jag däremot äter äpple så blir jag hungrig och jättesugen så det äter jag ytterst sällan. 

Det beror på hur du definierar "på länge" Flört Onsdag - Lördag förra veckan var hemska ur det perspektivet, då vräkte jag i mig socker. För då orkade jag verkligen inte kämpa. Sedan dess har jag klarat mig med de undantag som jag skrivit. Så nu är jag inne på tredje dagen.

Har käkat sen lunch nu så nu vågar jag gå till affären och handla broccoli.
Hittade på lite skoj med några vänner på stan tidigare och de bestämde att de skulle käka på Subway, så då drog jag mig hemåt till min matlåda. Lite trist att behöva avstå att umgås men så är det.

Kluring om Ryssland

Upp till toppen