Sunt eller osunt ätbeteende?
Vad är egentligen skillnaden på överätande och matmissbruk? Om någon alls. Och spelar det någon roll vad men definierar det som?
Misstänker nämligen att min pojkvän har ett inte helt sunt förhållande till mat, men det kan ju också vara jag som är paranoid. 
Som exempel åt vi igår kväll vid 19-tiden blomkålsmos med köttbullar och gräddsås. Jag blev proppmätt. Två-tre timmar senare tog vi kvällste som vi ofta gör, fast han tog dessutom fyra delikatess med smör och ost. Han menade att han var varken hungrig eller mätt, utan det var "fika" för honom. Det här är en rätt vanliga situation.
Han är också förtjust i snacks typ chips, ostbågar och gelégodis. Han äter det nog inte varje dag utan det kan vara uppehåll, men i perioder är det dagligen. Är det inte det så är det mackor på kvällen.
Jag lagar själv LCHF-mat sedan ett halvår tillbaka och ofta äter han av den, ibland gör han något eget eller tar pasta eller ris till det jag gör. Och ändå vill han ha något annat, ofta direkt efter maten.
Är det något som är tokigt med hans ätbeteendet eller är det helt naturligt för en 30-årig normalfrisk man?
Vet inte om jag skickade detta i rätt kategori 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För mig är sunt ätbeteende allt man kan ägna sig åt när man vill och kan låta bli när man vill. Osunt blir det först när man egentligen skulle vilja låta bli men inte förmår hejda sig. Jag menar då förstås sunt/osunt i termer av beroendeproblematik, huruvida det är hälsosamt i andra avseenden är en annan sak.
Det är ungefär så som jag resonerar också. Frågan är vad han tycker..
Jag har konfronterat honom ett par gånger och påpekat att han inte verkar kunna låta bli sötsaker och godis och kvällsmackor, trots att han nyss ätit. Jag har då utmanat honom att låta bli för att visa att han inte "måste" ha det, men det har han inte velat göra. Kanske fel väg av mig att gå.. 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
#1 Jag skulle tippa på att han har liknande problem som du. Men jag kan ha fel? Grejen är ju att han äter kolhydrater till lchf maten du äter. Ofta snabba dessutom det gör att han snabbare blir hungrig igen och kan äta mer.
Vill han inte äta lchf kan ni ju testa att köpa nyttigare varianter av ris/pasta/bröd med långsamma kolhydrater det innebär mörkt bröd , mörk pasta och ris (fullkorn). Då blir han mättare och håller sig längre.