Etikettberoende-av-sex-kärlek-och-relationer
Läst 5711 ggr
[Beavis]
2009-10-18, 14:12

våldtagen/utnyttjad ledde till sexmissbruk

Jag hittade den här artikeln i AB idag och den illustrerar lite hur jag alltid har trott att sexmissbuk startat. Jag vet att det inte alltid är så nu men det finns gemensamma nämnare tror jag. Några tankar?  sexmissbuk självskador

MissInAction
2011-06-26, 20:34

Längesen den här tråden startades. Personligen känner jag ingen som jag vet missbrukar sex. Att missbruka närhet har jag sett, och även bekräftelse. Men de har nog ofta en annan bakgrund än sexmissbrukare.

Jag känner en person som, som barn blev sexuellt utnyttjad av en släkting. Den här personen har haft svårt för närhet och tillit när det gäller vissa sexuella handlingar och det har tagit lång tid innan h*n vågat slappna av och njuta. Däremot har de i äktenskapet halkat in på BDSM och där har vi ju smärta och njutning igen. Kanske det finns någon koppling? Tanken har slagit mig förut men hur det fungerar vet jag inte.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-26, 22:24

#1 Sexmissbruk/närhet/Bekräftelse är i princip samma sak för det är bekräftelsen man är ute efter och man använder samma tillvägagångssätt i princip.

Jag kände en gång i tiden en peron som gjorde exakt samma sak som kvinnan i artikeln av samma orsaker som nämns där.

Våldtäkt, sexuellt utnyttjad ledde till utsvävande beteende.och sex med okända. På något sätt verkade h*n föregå händelserna och bjuda ut sig  så att h*n inte skulle bli utnyttjad igen. Vilket gav deppressioner som ledde till antidepp piller som dämpade ångesten över ett beteende som h*n påstod var självvalt men ja… jag kan inte tänka mig att någon annan än Sharlie Sheen trivs med det? särskillt inte på den nivån.

MissInAction
2011-06-27, 00:02

Ja just, att föregå händelserna måste ju vara en anledning till att fortsätta ett så destruktivt beteende. Det är ganska förståeligt, men sorgligt Rynkar på näsan Då vet man på något sätt vad man kan förvänta sig och det blir inga överraskningar. 

Men att söka sexuell kontakt är ju en sak, och att sälja sig. Men tror du att de här personerna även kan förgripa sig på andra? Till följd av deras egna erfarenheter menar jag.

Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-27, 00:43

Nja de jag känner gör ju inget våldsamt. Erövringen är själva grejen. Sexet är egentligen sekundärt. Det är bekräftelsen att de lyckats få någon att vilja ha dem och tända på dem.

Sen självklart som jag skrev (och då ska jag återigen understryka att jag inte är expert eller är sexmissbrukare själv.) har vissa erfarenhet av övergrepp och för att slippa detta, bemöta personen som tänder på dem. (troligen vanligare bland kvinnor?)

Det finns personer som fantiserar om att sälja sig men steget till att verkligen göra det är nog stort? och det borde på något sätt förstöra kicken man får av erövringen?

MissInAction
2011-06-27, 22:15

Nu har det faktiskt dykt upp lite obehagliga tankar som jag trodde att jag hade gjort mig av med för längesen. Fantisera om att sälja sex, eller att låta sig utnyttjas, har faktiskt funnits i min värld. Det är 12-14 år sedan och då var jag allmänt inne i en destruktiv period. Kände ett stort hat mot min pappa bl.a. 
Ja så det var lite märkligt att de här tankarna dök upp igen. Har nog tänkt tanken till och från sen dess också men det har inte varit någon direkt "önskan" längre.

Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-28, 01:27

Bra att du aldrig genomförde dina tankar för jag tror att det hade förstört mycket och kanske lett dig någonstans du verklign inte velat vara. Att hata någon och vilja straffa dem är nog relativt vanligt men detta sätt är bara destruktivt.

Ratlings
2011-07-18, 00:04

Nu har jag inte läst tråden, och det var ett tag sedan någon skrev, men ändå.

Jag har själv blivit utnyttjad och sedan har sex blivit något destruktivt för mig. Så ja, jag tror det hänger ihop på något sätt.

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Beavis]
2011-07-18, 00:16

#7 Välkommen hit får jag väl säga först.

Det spelar egentlien ingen roll om tråden är gammal det är ju ämnet som är intressant och har du tankar och eller erfarenhet i ämnet så får du gärna väcka tråden/trådarna.

Men det är mina tankar/erfarenheter också att det blir något fult då det sexet inte var välkommet och skedde som dominans och förnedring för offret så kommer associationen alltid ligga där i bakhuvudet och mår man dåligt med självförakt så tar "man" ofta till det igen tyvärr.

Ratlings
2011-07-18, 00:21

#8 Tack!

Jo, precis. Det fula kommer nog alltid ligga lite där och gnaga, hur jag än försöker komma över det. Trots att jag försöker dra ned på den destruktiva biten nu, men på något sätt kommer det alltid bli ett destruktivt beteende jag har lätt att falla tillbaka till.

// Lise

[Beavis]
2011-07-18, 18:24

Det viktigaste är att du måste inse och acceptera att det inte var ditt fel och inget som du gjorde direkt orsakade det hela.

Och att straffa dig själv med att ge dig till andra definitivt inte skadar den personen utan bara dig själv.

Ratlings
2011-07-18, 18:28

Anledningen att jag ger mig till andra är just för skada mig själv. Inte dom. 
Jag vet några som har samma problem, och egentligen förstår jag inte varför man gör så.. Varför välja gå tillbaka till det onda?

// Lise

[Beavis]
2011-07-18, 18:36

Jag som hobbypsykolog tror att det bottnar i att du omedvetet eller ej tror/känner att du lockade h*n att utnyttja dig och därför måste skadas för du är en sån **** ??.

Mitt ex som jag nämnde tidigare i tråden var sådan som jag beskriver och hon mådde otroligt dåligt men dolde det med alkohol och Soloft men ändå under detta inflytande av dessa medel gjorde hon detta även när hon var i en relation, Jag både förstår och inte förstår beteendet, Men det är svårt när man inte varit där själv, utan bara som närstående.

Hmm jag går vilse nånstans i mina tankar och resonemang men hoppas du förstår något av  vad jag menar och tänker.

Ratlings
2011-07-18, 22:47

Jag förstår!

Och ja så kan det vara. Jag har hållt på också både i relation och inte relation. Dock har jag pratat med min nuvarande kille om det och vill itne att det ska bli så med honom.

// Lise

[Beavis]
2011-07-19, 00:18

Bra att du har gjort det. Har du haft någon kontakt md ex SLAA? (Sex And Love Addict Anonumous)

Det kan vara ett stöd

Ratlings
2011-07-19, 00:20

Nej det har jag inte. Är inte så mycket för såna där.. "grupper" eller vad det heter!

// Lise

[Beavis]
2011-07-19, 10:52

Okej, ja vi har alla våra egna vägar till friskhet och klarhet. Du säger att du har talat med din sambo om saken, känner du att du har och kan tala om "allt" med honom? och hur reagerade han på när du berättade om din bnakgrund om du nu gjort det?

Ratlings
2011-07-19, 19:51

Ja absolut kan jag prata med honom om allt. Han har länge vetat om min bakgrund, dock in sådär i detalj. Har känt honom i 6 år typ.
Men han är ett enormt stöd, lyssnar verkligen och hjälper mig när något är svårt.

// Lise

[Beavis]
2011-07-19, 23:00

Fint att ni har en sådan öpenhet, Det kanske är därför som det funkar? Att du inte håller hemligheter som ger ångest och leder sakta att man tappar kontrollen.

Ratlings
2011-07-20, 03:13

Jo det är nog det! Ja absolut, har aldrig haft en sån relation med någon förut. Skönt att han vet om det iallafall.

// Lise

[Beavis]
2011-07-20, 16:01

Hela grejen med sexmissbruk verkar ju vara ångestdrivet i form av självförakt. Så egentligen allt som gör att du känner skuld emot din partner borde nog undvikas, för att slippa känslan av att vara ovärdig och smutsig så att man kan lika gärna knulla vem som helst…?

Ratlings
2011-07-20, 16:14

Helt rätt tänkt.

// Lise

Upp till toppen