Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2343 ggr
Förvirrad_tjej
2011-04-17 01:45

LCHF, vilket är okej?

har precis förstått att jag är socker/kolhydrat beroende. Andra dagen nu och jag har både igår och idag fått en starkt sug på kvällen (vilket är då jag brukar frossa i godis chips med mera) då har jag ätit blåbär med gräded blandat med creme fraishe. Är det okej, eller hindrar det mig från att bryta vanan med att tvunget ha någonting kvällstid? Just nu känns det som jag är glad så länge jag inte går till affäern och köper glass.

Men det kanske ändå är fel? Orkar inte vara hur strikt som helst nu när jag "tänder av" eller vad man ska kalla det. Får ju sjukt mkt abstinensbesvär.

knappt att bär och grädde hjälper men lite gör det.

tacksam för alla svar. Detta är helt nytt för mig. Läste om sockerberoende igår, insåg att jag var det, läste på om lchf och började med detta. Så som sagt, kan inte mkt alls om detta så blir glad att jagh går hjälp här. Mvh

Annons:
[Taz-Mania]
2011-04-17 09:15
#1

Jag är inte alls rätt person att svara på LCHF frågor, men såg att du inte fått nåt svar. Min spontana tanke är mjölk och fruksockret i blåbär och creme fraiche??? Men jag kan inte detta, så jag hoppas du får svar från någon som vet snart!

[Beavis]
2011-04-17 10:04
#2

#0 Mitt snabbråd om du inte redan har gjort det? är att du går in påkolhydrater.ifokus och tittar runt hela den sajten är tillägnad lchf i princip. där finns tipps om det mesta.

Om man blir sugen kan man som du gjort äta grädde och bär. hallon är det bär som innehåller minst kolhydrater har jag för mig?  Livsmedelsverket har en tabell över livsmedels näringsinnehåll man kan titta på. kolhydrater.ifokus brukade iaf ha en folder man kan ladda ner med olika tips mm för en nybörjare.

Ett annat sätt förutom grädde och bär för att bryta suget är att ta en fet ostbit med smör på och äta när suget sätter i.

Lycka till och kämpa på

#1 creme fraiche brukar va okej man räknar på att födan skall innehålla max 5% per 100g kolhydrater för att vara okej, man läser på sidan. mjölk däremot går bort då det ofta är över gränsen. Jag kommer inte ihåg hur mycket fruktos/kolhydrater det är i blåbär? men åt aldrig det när jag åt lchf själv.

igorflickan
2011-04-17 17:53
#3

Hej

Jag håller helt med föregånde gå in på LCHF iFokus och läs läs läs.

Ta det lite lugnt och tagga ner, allt kan inte göras på en dag. Om du är BEROENDE av socker så tar det tid. Att inse och försöka bättra sig är första steget.

Du kommer själv att märka vilken mat du mår bra av och vad som triggar dig med tiden.

Jag tycker dock att riktig mat mättar bäst… men det är en smaksak. Ett öpar kokta ägg på kvällen eller lite stekt köttfärs tar bort sug för mig men det finns inga rätt och fel bara man håller sig till bra livsmedel som inte innehåller för stor mängd kolhydrater.

Lycka till!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Beavis]
2011-04-17 22:34
#6

Edit: Jag tog bort en trippel post för igorflickan. Antar att iFokus laggade?

Med lchf.ifokus antar jag att hon menar kolhydrater.ifokus? om inte lchf.ifokus är nåt nytt?

Annons:
igorflickan
2011-04-18 07:25
#7

#6 tack

Ja, min hjärna är inte riktigt pigg och alert…. Jag menade ju kolhydrater ifokus…Skäms

Allt fett har nog gjort mig lite dum… Flört

[Beavis]
2011-04-18 09:46
#8

Skrattande Enligt de som äter lchf gör fettet dig smart. dubbel och trippelposter händer. Jag har bara börjat att notera när jag gör sådana ändringar. Säg till om det e störande?

athiria
2011-04-18 11:21
#9

Läs Sockerbomben av Bitten Jonsson! Och välkommen in i klubben! XD

Förvirrad_tjej
2011-04-18 16:17
#10

Tack så mycket för era svar!! Ni anar inte vad det betyder när man står ensam i detta.
Har en annan fråga som ni kanske kan svara på .. ALLTinnehåller ju socker????

Igår tillexempel hade jag köpt korv, trodde allt var lugnt tills jag läste på förpackningen att det innehöll socker!? Jag tänkte skitsamma, en gång ingen gång och tog några bitar. Fick inga "cravings" vad direkt så det var ju ganska lugnt.

Sedan nu precis skulle jag göra omelett med ägg och bacon. Då vad det socke ri baconet OCKSÅ? Suck .. vill liksom inte slänga all mat med min tajta budget så nu åt jag baconen också.

Finns det inte bacon utan socker? Är det socker i allt+ Känns nästan så nu. och ost, är det socker i de?
Och för mjig som är sockerberoende, är det jätte dumt att jag åt det ändå? Är så rädd att jag äter fel fast jag försöker och inte blir ett dugg fri från sockerberoende.

Athiria: Jag har läst den, den som fick mig att inse att jag har ett problem. Blivit sjukt motiverad, och är glad att jag snabbt tog tag i detta, förhoppningsvis underlättar det mitt tillfrisknande.

En annan fråga: Jag sover jätte dåligt nu, bara för jag är van att vara så mätt innan läggdags (en anledning til att jag från första början började äta på kvällarna, somnar mkt bättre) Kommer detta vara övergående?

hoppas någon orkade läsa och svara :D haha

förresten ahr gått ner två kilo på fyra dagar (!!!) Hel sjukt. inte för det är de jag bryr mig om, var bara rädd att jag sklle gå upp i vikt av allt fett.

Kram på er alla kämpar där ute. Ni är mina förebilder just nu :D

athiria
2011-04-18 18:40
#11

Sömnproblem får man i början men det går över sen. Det är snarare ett tecken på hur illa ställt det är.

Ja, när man först kollar innehåller allt socker. Är man sockerberoende, eller iaf att man går igång på nästan alla kolhydrater som jag gör, då får man laga maten själv(även ta med sig om man åker tåg eller så).

Jag tror det viktigaste för att bli abstinent är att vara MÄTT. Det är ok att proppa i sig! Är man hungrig har man liksom ingen chans ens. I förrgår kväll vid elva lagade jag fisk med grädde och gick sen coh la mig, och det blev ingen choklad iaf nästa dag och det känns som det viktigaste nu:)

Kom ihåg att man kan ocskå gå upp i början! Kroppen är ju inte van vid att få i sig allt fett(jag antar du äter LCHF) och sen ocskå är som sagt det viktigaste att klara abstinensen.

[Beavis]
2011-04-18 20:15
#12

#11 Det du kommer på nu när du börjat läsa innehållsdeklarationer är att nästan allt innehåller kolhydrater/socker.

Så är det kolhydrater förekommer naturligt i nästan alla livsmedel det är därför som man sätter en gräns att försöka hålla sig under, för det går nästan inte att undvika dem helt. inom lchf rörelsen är det 5% men du kan ju sätta egna gränser, jag känner de som har lägre.

Bacon ska inte innehålla så mycket kolhydrater men den är saltad och säkert sockrad till viss del kolla innehållsdeklarationen och välj märket med lägst sockerhalt.

Roligt att du redan börjat gå ner i vikt. det beror nog på att fettet gör dig mätt så du äter mindre mängd kalorier, vilket det hela går ut på i vikt sammanhang. Sockret ökar suget så du äter mer och fettet gör dig mätt så du äter mindre.

fett innehåller mer kalorier än de flesta andra födoämnen men är inte farligt i sig men i kombination med kolhydrater ger det fetma då kolhydraterna ökar suget och vi äter då mer kalorier.

Förvirrad_tjej
2011-04-18 22:05
#13

Athiria: Ja sömnproblem har jag haft länge tyvärr :( Att vara proppmätt innan jag lagt mig har som sagt gjort att jag knappt haft det längre. därför tråkigt att det kommit tillbaka. Men jag tror att det kommer bli bättre som du säger (:
Ja det är starkt av dig, fisk är ju miljoner ggr bättre än choklad :D

Jag försöker också tänka så, att jag skiter i om jag äter lite för mkt nu för det viktigaste är att jag inte äter socker.Hur länge har du varit abstinent? Och har du klarat det på egen hand?

Beavis: Ja verkligen!! Jag har tidigare bara kontrollerat hur många kacl det är, aldrig läst innehålls förteckningen. därför jag blev så chokad! Att det skulle vara socker i korv och i bacon, varför liksom?

Ja jag är glad och stolt. Har faktiskt inte varit så svårt som jag befarade. Men jag ska inte ropa hej ännu, men snart har ju en vecka gått och den ska ju vara den värsta. DU har helt rätt, jag blir proppmätt. har tidigare kunnat äta en hel pizza nästan, nu orkar jag knappt en vanlig portion utan att må illa. Och gud vad man håller sig mätt länge. Är så förvånad. Har tidigare alltid ätit light produkter och räknat kalorier. SÅ det är stor skillnad.

Annons:
athiria
2011-04-19 18:47
#14

Jag har som längt klarat att vara abstinent i tre dagar och sitter här med en chokladkaka igen X(

Skulle inte klarat det ens utan hjälp!

Korv och annan mat innehåller mycket socker, aromer etc för att det är billigast och att industrin då ligger före och vet att socker är beroendeframkallande. Det är för att sälja "mat" till ett mykcet högre pris än det egentligen är värt.

[Beavis]
2011-04-19 21:15
#15

Ät inte "svensk" korv om ni vill äta korv. Den innehåller oftast alldeles för mycket kolhydrater och alldeles för lite kött. På lidl har de mycket tyska korvar med högt köttinnehåll och litet mjöl och annan skit, det kan rekomenderas.

athina: jag skulle rekomendera dig att söka dig till stödgrupper som FAA eller OA, de hanterar matmissbruk/sockermissbruk och du kan söka stöd  när det suger efter socker och annat. Länkar finns i länklistan.

Många här på sidan har samma problem som er så kanske någon med erfarenhet kan tipsa lite också?

Förvirrad_tjej
2011-04-20 11:59
#16

Athina: det är sånt som händer, handlar ju inte om karaktär utan om ett beroende som till och med är svårare att hantera än alkoholmissbruk. Hur många alkoholister sluta dricka på egen hand? Inte många. Vi är iaf inte ensamma om detta problemet. När man tänker efter är dom allra flesta mer eller mindre beroende av socker/kolhydrater till viss del. det är bara att kämpa på! Den första veckan är jobbigast, sedan slipper du suget mycket mer. Tänk på det, hur snabbt det går att vänja sig av sockret.

Men som beavis säger så finns både FAA och OA. Finns telefonmöten om man inte pallar ta sig till mötena. Jag kommer kontakta dom om jag inte klarar detta på egen hand. ensam är inte stark, man är starkare tillsammans. Kram!

Beavis: Tack för tipset! Köpte iaf bacon utan socker igår. yeyy! tur att det fanns.. mkt dyrare bara :P men värt det såklart. Är inne på sjätte dagen nu, men det var ganska jobbigt igår kväll. Så det känns inte som det börjar bli bättre. men men .. kämpar på.

[Beavis]
2011-04-20 17:59
#17

Grattis förvirrad _tjej starkt jobbat. Den bra maten är dyrare men å andra sidan så blir du mättare och äter mindre mängd.

Första veckorna är svårast när man vänjer av sig vid sockret, abstinensen är enorm och man känner sig konstig och orkeslös ett tag ofta (iaf jag) Men det går över det är jättebra om man har en vän man kan ringa när abstinensen slår in. Som min tjej brukade säga ha alltid ost i kylen så kan man hyvla en skiva och äta med en klick smör. det stillar suget.

Light cola drack jag under hela min lchf period (står 0% kolhydrater på flaskan) Men råsder er att sluta även med sötad läsk för sötningsmedlen är inte bra och de skapar även sug då de är så söta.

athiria
2011-04-20 20:23
#18

Tack för stödet förvirrad_tjej! Kommer att ringa till ett telefonmöte FAA har imorgon, har okcså köpt massa gott ekologiskt kött. Känns bäst att äta det näringsrikaste möjligt, även om det kostar. ^^

Porklash
2011-04-20 22:12
#19

Ingen ska säga att missbrukare (beroende) saknar karaktär! Har ni försökt få i er T-röd en Söndagsmorgon?

Jo att vara beroende kräver karaktär så det räcker och blir över…

hårt jobb!

pEr

[Beavis]
2011-04-21 00:10
#20

hehe ja lustigt men otroligt sorgligt på samma gång….

Annons:
athiria
2011-04-21 00:17
#21

Det kräver banne mig diciplin att vara beroende! X')

Tex tvätta av chokladkakan i vasken som man förra dagen slängde i soptunnan… usch

[Beavis]
2011-04-21 00:24
#22

It´s not just for christmas anymore beeing an alcoholc takes commitment…

Förvirrad_tjej
2011-04-22 00:42
#23

Per: Absolut! Det var de jag menade, att det inte handlar om dålig karaktär utan om ett yttre stimuli som hjärnan blivit beroende av att få tillfört.

Athiria: Åh nyfiken jag är. Hur gick mötet? Pratade man med en person eller hur gick det till? (: Gött att du inte ger upp hoppet, trots återfall. Inte hela världen, så länge man inte ger upp sin dröm.

Beavis: Tack så mkt! Är stolt, men som du säger har jag varit väldigt trött, trots att abstinensbesvären har varit få. Men det jobbigaste är den där segheten. Det är då jag brukade ta en godisbit och bli pigg igen. Går den över? Tråkigt att vara så trött hela tiden. Trodde jag skulle få energi .. Men men, vet att det är för mitt bästa och att jag i längden säkert kmr få mer energi. Hade inte klarat detta utan er och era tips (:

AThira vi kan stötta varandra :D

[Beavis]
2011-04-22 10:49
#24

#23 Tröttheten och segheten går över det är bara en intrimningsfas då kroppen dels tänder av men också vänjer sig att gå på fettdrift istället för på kolhydrater som är kroppens normala bränsle i första hand. Fettet är ju kroppens reserver egentligen.

athiria
2011-04-25 17:08
#25

Ringde aldrig, på grund av att hade abstinensbesvär och mamma ville att vi skulle gå och handla kläder etc:( Har så mycket nu att göra med ansökan till en folkhögskola och så att jag får se när jag orkar gå på ett möte. Men har kollat in var de finns iaf i närheten! :)

Just nu känns det som att varje dag jag inte kämpar mot beroendet är en bortkastad dag. Så det är bara att resa sig upp igen! :)

Det får vi göra! :)

Kia
2011-04-26 00:17
#26

Mitt bästa bästa förslag/råd är att när man väl slutat kämpa så hårt och accepterat det är först då man kan slå sig till ro och vara i tillfriskand från sitt beroende. Det tar tid och det är helt ok att det tar tid.

Oftast är sockret/maten bara en substans som man använder för att bli hög för man vill inte känna känslor. Själva sjukdomen är beroendet och det är det för alla oss som är beroende sen blir vi fast i olika saker. Mat/knark/alkohol… Det är tufft att jobba med sig själv men det går det vet jag.

Ring på FAA möte det är fantastiska människor på dom mötena säger då jag som vet. Stödet där är så värdefullt.

Lycka till….

Kram Kia

athiria
2011-05-07 23:47
#27

Det svåra med att erkänna att det inte lönar sig att kämpa är att inse att man inte har nån kontroll! XD

Får verkligen ta och ringa FAA/OA.

Annons:
Porklash
2011-05-08 13:16
#28

Ja det kan vara förvirrande. Ju mer jag släpper kontrollen desto mer blir det som jag vill?

Vi har ett sjukt sätt att tänka och när vi agerar friskt blir det "fel" för att det funkar? Är det så det kan vara?

pEr

[spinn]
2011-05-12 16:07
#29

Jag är också sockerberoende och vill gärna bli av med det, har gjort försök förr, men misslyckats och nu är det dags för nästa försök. Jag ska börja träna mera i samband med detta också för det var enklare när jag gjorde det vid förra försöket, nu är det "bara" lyckas kvar.

[Beavis]
2011-05-12 20:17
#30

Att träna är bra när man har mycket tankar och mår psykiskt dåligt för tankarna skingras och man får ur sig aggressioner..

jag har blivit så fet på sista året så hjag har svårt att komma igång med träningen tyvärr. jag är sådan att jag stör mig på att jag inte orkar lika mycket som tidigare osv… har inte de där självbestraffande anlagen att jag tränar ännu hårdare utan snarare tröttnar och lägger ner… hmm

athiria
2011-05-12 22:33
#31

#29 Du tycker träning hjälper alltså? Hur hårt tränar du?

Jag har märkt att promenader när det är fint ute och att röra sig mer allmänt, som cykla, kan hjälpa när man har abstinens.

Förvirrad_tjej
2011-05-20 09:27
#32

Spinn: Hoppas det går bra för dig. jag har varit abstinent (fri från socker) i snart två månader och det har gått hur enkelt som helst med denna kosten. Bara att bestämma sig och se till att äta mycket i början så man absolut inte är hungrig. jag gick konstigt nog ner i vikt ändå trots att jag aldrig ätit så mycket kändes det som. Men allt är väl bättre än att trycka i sig godis och chips hela dagarna ..
Se till att du alltid har mat hemma som du kan fixa enkelt.

Lycka till (:

[Beavis]
2011-05-20 15:39
#33

Hemligheten med lchf är att man faktiskt äter mindre men fettet gör att man blir otroligt mätt fortare. Viss varning för tillvänjning finns men man går ner för att man ter färre kalorier och det är det viktiga.

Caena
2011-07-24 13:57
#34

precis ny medlem här.. men har ätit lchf i snart 3 år.
I början gick det jättebra då jag moffade i mig grädde och hallon/blåbär var och varannan dag. kände inte suget på annat socker på samma sätt.
Allt det som är godkänt för lchf fungerar dock inte för alla
med ett sockerberoende.. och enklast är nog ifall man inte går in på att försöka hitta ersättningar gällande socker eller olika typer av bröd/kak-bakverk..
Håll det ursprunliga..
Kött, fett och ovanjordgrönsaker..

Annons:
Upp till toppen
Annons: