Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3461 ggr
Izafary32
7/25/11, 9:55 PM

Sockerkänslig

Hej!

Jag är ny här!

Jag ville bara inflika att jag har en sockerkänslighet som jag även tror har gått över på min son också.

Det är inte lätt, för när jag slutade att snusa så kunde man ju hålla sig borta från allt som hade med nikotin att göra för att slippa få återfall, men när det kommer till maten så är det jättesvårt för man måste ju äta varje och utsätta sig ständigt för frestelser.

Jag ville bara säga att det är så otroligt svårt det här medans min man säger att det är bara att sluta med kolhydrater rakt av, han förstår inte att det har mycket med känslor att göra dessutom för jag är en sk "känsloätare" om jag bara skulle äta om jag var hungrig så skulle det bli max 3 gånger om dagen.

Mvh Pernilla

Pillerillan koko som en gök....

Annons:
MissInAction
7/26/11, 9:34 PM
#1

Hej, välkommen hit Glad

Här är det nog knappast någon som kommer att säga emot dig när du säger att det inte är lätt. Eller att det "bara är att sluta med kolhydraterna". Tänk om det vore så enkelt Flört Dessutom, med sockerkänslighet så kanske man måste vara extra noga med att läsa innehållsförteckningar. Socker i olika former finns ju i allt från såser, marinader, charkprodukter till mejeri och frukt.. så inte är det lätt, inte!

Får jag fråga hur känsligheten yttrar sig? Känner du att du mår fysiskt eller psykiskt dåligt när du får i dig socker, eller är det så att du vill ha mer och mer?

Det vore ju guld värt om du kunde få stöd från din man! Med tanke på hur stor del av våra liv som vi ägnar åt mat så är det inte så konstigt att det påverkar en känslomässigt också. Kanske du kan skriva ner dina tankar kring det här till honom?

Hur som helst.. titta gärna runt här på sajten och fråga om du undrar över något Glad
Skulle också vilja tipsa dig om att titta in på http://kolhydrater.ifokus.se/ för där finns många i vår situation!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Beavis]
7/27/11, 9:51 AM
#2

Hej och välkommen

Säger jag med då. Som ovanstående säger är dt svårt och kolhydrater finns i så mycket inte bara såser och godis utan även i spannmål och rotfrukter i hög koncentration.

Kolhydraterna påverkar oss på olika sätt. Vissa har inga problem alls medan andra inte klarar nåt utan att gå igång på det och överäta osv.

Din man behöver öppna sig för en möjligheten att alla inte är som han. vilket också kan vara svårt.

Kolla runt på sajten läs lite och kolla länkar till olika stödorganisationer och program. Kolhydrater iFokus kan vara bra om du vill hitta alternativa maträtter och du vill prova på lchf kost som är bra om man är sockerkänslig.

Kia
7/28/11, 12:55 PM
#3

Hej. Välkommen hit :)

LCHF är det enda som fått mig till att stilla mitt sug från sockret. Men det blev snabbt en insikt för mig att detta var ett sätt att stilla suget men vad fan gör jag med det andra?? Mina känslor??

Så jag fattade att jag är en beroende i alla mina angelägenheter vilket för mig innebar att jag inte åt för ätandets skull och sugets skull. Ätandet för mig var mer än så. Jag åt på mina känslor för att slippa känna helt enkelt. Det var den enkla vägen ut i alla känslor och det lättaste att ta till.

Så min väg blev att LCHF ja för suget hålls i schack men en annan väg för att bearbeta beroendet och vad som gjorde att jag åt på mina känslor.

Jag tror inte alla sockerkänsliga är beroende faktiskt men kan ibland vara bra att titta på alla delar.

Kolla runt på kolhydrater.ifokus med för om inte så kan du få massor av recept där. Själv blir det kokospannkakor till lunch :)))

Kram Kia

Upp till toppen
Annons: