Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3154 ggr
candyme
2011-07-20 00:59

Hur gör ni för att stå emot suget?

När ni är extra sockersugna hur gör ni då om ni orkar stå emot?

Jag brukar prova med detta;

* Vatten

* Nötter

* Frukt

* Milkshake/smoothie utan tillsatt socker

* Te

/Emma

 

 

Annons:
[Beavis]
2011-07-20 01:28
#1

Drick något eller ät något beskt. Det brukar bita av sötsuget

athiria
2011-07-20 01:36
#2

Ärligt talat kan jag inte stå emot ett sug när det blir för stort så jag försöker förhindra det innan istället.

Jag försökte först sluta med sockret och SEN ta hand om alla problem som dök upp (sömnstörningar etc) men nu har jag helt bytt taktik och försöker läsa på mycket om beroende/hjärnan/kost som det går INNAN jag slutar med sockret.

Tex kan man ha problem med slemhinnan i tarmen så att inte näringen i maten tas upp och blir till aminosyror som blir till signalsubstanser… Så min taktik just nu är att ta hand om dessa problem först, sen skriver jag ständigt matdagbok så jag kan se vilken mat jag mår bra och dåligt av. Igår förde jag ihop detta till en lista med samtliga livsmedel jag ätit för att sen kunna klura ut vilka av dessa som jag kan trigga på osv. Alltså metod = ta fram matplan som funkar så senare får mindre sug :D

Tvingas jag svara på frågan så är det nog ägg och hemgjord majonnäs som ligger högt. Innan skulle jag tagit protein och fett bara men jag har nu insett att jag även som sockerberoende inte mår bra av nollning i LCHF utan får hitta nån balans mellan vad jag kan äta innan det bildas sug.

Oj långt inlägg… :)

[Beavis]
2011-07-20 01:43
#3

Sant det du säger på lutet det brukar de säga på kolhydrater att om man har sug ta en bit smör/fet och ät, eller smör på en bit ost osv.

Nolla kolhydraterna är i princip omöjligt då det finns i det mesta men hålla det på lägsta möjliga nivå som beroende brukr vra bäst.

MissInAction
2011-07-20 09:37
#4

När det kommer upp sådär oväntat eller ovanligt starkt så försöker jag bäst jag kan att distrahera mig med annat, kan vara dataspel eller bra film eller rita. 

Ett annat bra alternativ jag upptäckt är att koka upp vatten med vinäger. Det ger en obehaglig stank och då är man inte sugen på nånting! Det funkar för mig, prova Glad

Eller borsta tänderna.

Det kan vara bra, tror jag, att inte ersätta sockret med annat ätbart utan istället göra något helt annat om man har möjlighet, så att man inte fortsätter att koppla ihop suget med påföljande ätande. Hoppas du hänger med i resonemanget?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

candyme
2011-07-20 11:35
#5

Hha, det där med vinäger ska jag testa^^

/Emma

 

 

athiria
2011-07-20 19:05
#6

#4

Många tandkrämer innehåller ju också sötningsmedel, så en varning kan vara på plats

Annons:
MissInAction
2011-07-20 22:54
#7

#6
Jo, de gör ju det tyvärr Obestämd
Personligen så känner jag mig inte triggad på det men man får känna efter! Vi har väl alla rätt stor erfarenhet av att borsta tänderna så man borde märka sånt Flört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-07-20 23:27
#8

Gamla Stomatol tandkrämen var ju salt, Vet tyvärr inte om den går att få tag i längre? Den nya smakar ju mint och är sötad som alla andra.

MissInAction
2011-07-20 23:32
#9

Stomatol! <3 Det var min favorit i många år men nu tycks den vara borta Gråter Tyckte den smakade fräscht och inte så äckligt sött som många andra. ACTA är väl också mindre söt i smaken kan jag tycka, även om den säkert innehåller sötningsmedel.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-07-20 23:41
#10

Stomatol går fortfarande att köpa på mitt ica vad jag vet? Acta har jag aldrig provat. jag gillade aldrig salta stomatolssmaken själv Men i dessa sammanhang hade den varit bra.

MissInAction
2011-07-20 23:58
#11

Har aldrig känt nån saltsmak av Stomatol, bara fräscht Tungan ute Men om jag nånsin hittar dem igen så ska jag känna efter extra noga! Finns inte varken på Ica eller Willys här.. får leta upp en COOP.

Förresten, jag fick tips förut om att mullbärs-te (grönt) har bra inverkan mot sötsug. Har tyvärr inte hittat något än så jag har inte provat själv. Men kan ju tipsa om det ändå Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-07-21 15:38
#12

Det var förr i tiden stomatol smakade salt. De ändrade smaken för några år sedan för att sälja bättre. Jag tvivlar starkt på att den gamla smaken går att få tag i numera. Jag bor på vissjan och om jag får tag i det här borde ni kunna.

Caena
2011-07-24 15:59
#13

det finns ju andra tandkrämer som e baserade på salt.. går att hitta på bodyshop tex.. .. kommer dock inte ihåg vad den hette..
Men jag provade den pga att den inte innehöll flour..

Annons:
[Beavis]
2011-07-24 16:03
#14

flour är den enda viktiga substansen i tandkräm ju. utan den kan du lika gärna borsta tänderna med en tuggad trädgren och vatten vad jag hört?

MissInAction
2011-07-26 21:28
#15

Fast många LCHF:are bland annat pratar om att de vill undvika fluor. Det har visst vistas att det kan ge upphov till cancer. Jag vet inte i vilka doser visserligen. Men vet att de tycker att fluor är onödigt, särskilt om man äter lågkolhydratkost. 
(Fast vi är nog påväg bort ifrån ämnet.. ska vi ha en tandkräms-tråd kanske? Flört)


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-07-27 00:05
#16

Alla efter tycke och smak

Kia
2011-07-28 13:27
#17

Hej

Så här gör jag:

Jag lyfter luren ringer en vän antingen en beroendevän eller en icke beroendevän och frågar hej hur mår du?

Låter denne på andra tråden prata om sig själv och lägger därmed fokus på den personen vilket leder till att jag tar bort fokuset på mig själv och därmed suget. Lägger jag på luren och fortfarande suget finns kvar ja då ringer jag ett samtal till. Kanske till och med träffar ngn och fokuserar totalt på deras problem i livet inte på mig själv. På så sätt kan jag hålla mig till den maten jag planerat och inte äta en massa emellan som jag inte alls behöver. Äter jag emellan mina mål handlar det ofta om en känsla inget annat. Och då blir det igen ett beteende som jag inte vill ha oavsett om det är bra grejer jag äter eller inte.

Kram Kia

Upp till toppen
Annons: