Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 3802 ggr
Ketang
2011-07-30, 13:32

Vad kan vi göra?

Min närmaste vän har nyligen gift sig med en jätte go kille. Men hans mamma är alkis och dom har ingen kontakt med varandra alls pga hans väldigt dåliga uppväxt. Hans pappa har även han problem med spriten men absolut inte i nivå med mamman. Kille som hon gift sig med har börjat dricka mer och mer i perioder. Här om dagen klämde han i sig 6 starköl och en halv 75 sprit när han satt hemma och spelade tv spel… Det har gått så långt att han är borta ett par dygn för att dricka hos kompisar. Dom försöker skaffa barn och nu vet inte min kompis om hon vågar det längre. Hon orkar inte längre… Hennes syster har pratat med honom och hennes mamma. Min man som umgås mycket med den här killen har även han pratat med honom och DÅ skärpte han sig ett tag för han fattade allvaret i det. Men han glömmer fort och ramlar tillbaka i gamla vanor igen.

Han själv anser att "i vissa familjer dricker man lite mer och i andra dricker man mindre, helt normalt". Han har haft semester nu och då "får man ju dricka mycket"….

Finns det något vi kan göra för att få honom att förstå vad han gör INNAN han blir som sin mamma och förlorar allt?

[Beavis]
2011-07-30, 16:12

Hej katang och välkommen till Beroenden.ifokus

Alkoholöverkänslighet är ärftligt om man kan uttrycka sig s? men barn till missbrukare har mycket högre benägenhet än andra tt själva börja missbruka, det skr smabbt genetiska  och hormonella förändringar har forskning kommit fram till.

Din kompis man har enligt mit sätt att se det problem med alkoholen, jag menar vilken normaldrickande man drar i sig ett sexpack och en halv sjuttis när man spelar spel?.

Innerst inne kanske han förstår hur det ligger till då han ändrade sig ett tag efter deras samtal. Men han behöver nog en ny "intervention" som de säger i amerikat, Konfrontation kanske man säger på svenska?

Där  ni får föra fram alla argument för att han behöver hjälp och att ni påtalar all skit han gör och dricker. Det är inte normallt för en gift man att försvinna på tokröj i flera dagar…. osv det är skadligt to m om man inte är gift. Och slutligen skulle jag nog inte skaffa barn med honom om jag var din vän….

Ta gärna kontakt med AA eller länkarna eller al-anon för mer råd om hur ni kan gå vidare?

Ketang
2011-07-30, 16:25

Tack för svaret! Tokröj är det ju inte alltid. Men han missköter sig varje gång han är full. Säger att han ska komma hem, men dröjer allt från 2-3 timmar upp till två dygn osv. En gång var han i halmstad med jobbet, blev full, missade bussen, sov på motell och tog taxi hem vilket gick på nära 4000:-! Han är ju mer eller mindre omöjlig att få fatt i när han gör så här med. Svarar inte i telefonen osv.

Min man har pratat med honom i dag igen och det verkar ändå som han inser att det inte går att hålla på som han gör längre. Men han vet nog inte hur han ska stå emot.

Jag ska kontakta någon organisation som kan det här tror jag. Vet inte vad som finns i Jönköping, men det står väl på eniro hoppas jag.

[Beavis]
2011-07-30, 17:48

Jag skrev tokröj i brist på bättre ord i min tomma hjärna. Men du förstod vad jag menar.

han har helt klart problem med spriten, Jag vet inte hur gammal han är ? Men  Att festa i flera dagar  gör man ju sällan om man inte har problem och är över 20.

Bra att han inser att han har problem, det hjälper om han någongång ska kunna bli nykter. Det bästa stödet och hjälpen finns hos stödgrupper och kanske beroende therapeuter. Alla gör vi ju misstag ibland men om det händer hela tiden när man dricker är ju något fel.

kvinna29
2011-07-30, 21:15

Ketang i Jönköping finns Junepolikliniken. Kom inte in på sidan nu så jag kan inte länka men du hittar det om du googlar på Junepolikliniken.

Ketang
2011-07-31, 13:13

Tack för alla råd. Killen är 26. Tyvärr tror jag inte att han förstår att han har problem med själva spriten utan hans problem är nog att hans fru har problem med att han dricker. Jag tror att han kommer försöka skärpa sig för att inte såra sin fru och det känns ju lite konstigt. Skulle han försöka lägga av för sin egenskull och för att han inte ska sluta som sin mamma så kanske han haft lite lättare att sluta. Men att sluta för någon annan…. det tror jag inte fungerar i långa loppet efter som han kan vara utan i flera veckor sen bara måste han dricka! Och nästan alla gånger han dricker så sårar han sin fru genom att antingen dricka alldeles för mycket, kommer hem på morgonen dagen efter eller kanske till och med på kvällen dagen efter. Han blir dum och dryg när han dricker och hon vet inte hur hon ska hantera situationen så hon stänger av. Tror inte hon verkligen skulle orka ta tag i det därför vill jag givetvis hjälpa henne. Ska kontakta Junepolikliniken.

[Beavis]
2011-08-01, 00:37

Han är ung och kanske inte så mogen? Men 26 tycker jag nog är alldeles för gammalt för att tokfesta i flera dagar och om han blir elak och otrevlig på fyllan borde väl det vara incitament för att sluta dricka helt? Särskillt om hans fru vill det.

Visst det blir tråigt i längden att bara sitta hemma och spela Bingolotto med frun men man kan ju göra annat än att supa.

Jag ska inte säga för mycket men han verkar ha drag av att bvara periodare, dvs han är nykter långa perioder för att sedan försvinna in i missbruket ett par dagar/veckor. Desa brukar bli längre med åren.

Bra idé att kontakta Junepolikliniken

Upp till toppen