Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3690 ggr
athiria
2011-06-20 11:48
0

Dagbok

Tänkte skriva här hur det går under dagarna. Jag är sockerberoende och skulle behöva lite råd och tips i min vardag så here we go! :)

Åt till frukost en kanelbulle och sen fläskkaré med gräddsås, drack bara vatten. Jag har ingen aning vad jag ska äta till middag (oj XD)

Jag ska gå nu och ta ut pengar från banken vilket blir lite pirrigt eftersom det är första gången :) Mejlade igår till Pernilla Lunderot om en ADDIS-utvärdering så hoppas att jag får svar snart.

MissInAction
2011-06-20 13:51
0

Jag är också sockerberoende, åtminstone enligt vad jag läser, men jag lever nog fortfarande i förnekelse Obestämd
Jag tänkte iallafall bokmärka den här tråden, är nyfiken på hur det går för dig och kanske vi kan ha utbyte av varandra (utan att jag kapar din tråd förstås Flört)

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-20 15:01
0

Lycka till Athiria. Kanelbullen var ju inte bra men du är på väg…

athiria
2011-06-20 17:10
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kapa du tråden, ju fler man har runt sig ju bättre XD

Eftersom jag är så duktig på att isolera mig med beroendet ska jag på mitt första "riktiga" OA-möte ikväll. Pepp pepp! :)

[Beavis]
2011-06-20 19:17
0

Lycka till. det kommer bli bra

MissInAction
2011-06-20 19:27
0

Å vad bra! Glad
Har själv aldrig varit på OA-möte men jag fick helt nyligen reda på att det finns i Uppsala så jag måste kolla upp det, det skulle onekligen vara bra för mig med att gå på!

Kluring om Ryssland

athiria
2011-06-20 19:31
0

Tack! Gick dit men tog fel på dag (dimhjärna :S)

Har gjort ett schema över möten där jag bor, tänkter också gå på NA-möten och AA-möten. Så att jag har nåt varje dag att gå till.

Min röda hund ville INTE gå på möte idag när jag åkte dit på bussen. Hanterade det genom att ta tre sekunder i taget och tänka att när jag hade skrivit här var jag ju tvungen hahaXD Gäller att GÖRA.

MissInAction
2011-06-20 19:36
0

Ojdå! Ja alla kan vi göra missar ibland Flört
Det var himla bra gjort av dig ialla fall att du åkte dit. Bra tänk där med att när du sagt att du skulle göra det så var du liksom tvungen. Det är nog på så vis många blir extra pushade och hjälpta (och får ögona på sig) av att berätta för bekanta och att blogga. Och det här är en variant Glad

Kluring om Ryssland

athiria
2011-06-20 19:52
0

Tack! Ja, nu vet jag i alla fall vad stället ligger! :) Röda hunden kröp ihop lite när jag sa att jag skulle skvallra på den om vi inte åkte dit haha^^

Ett tips är att kolla upp FAA-möten och AA  och NA också. FAA står för food addicts anonymous (Anonyma matmissbrukare) och fungerar lite annorlunda än OA. Anonyma Alkoholister och Anonyma Narkomaner är ju inriktade på andra droger men beroendesjukdomen är precis densamma:)

athiria
2011-06-21 20:11
0

Har idag köpt en chokladkaka jag snart kommer att äta upp D: (hehe…)

Å andra sidan har jag anmält mig både till en ADDIS-utvärdering hos Pernilla Lunderot och en intensivkurs hos Bitten Jonsson.

Och imorgon ska jag gå på mitt första livemöte med NA :)

Har också kommit fram till att jag behöver en matplan, nån som har några förslag?

[Beavis]
2011-06-21 20:15
0

FAA Har en matplan på sin hemsida.

Annars är ju lchf bra för beroendepersoner. Deras matplaner kan du hitta på kolhydrater.ifokus som du säkert sett någongång.

Jag tror att de flesta inom faa sverige äter lchf? men är osäker.

athiria
2011-06-21 20:18
0

Jo men LCHF är tyvärr inte för sockerberoende i sig D:

Det är liknande men sockerberoende kan trigga på bär mjölkprodukter kakao etc…

Men har skrivit ett inlägg där för att be om hjälp ^^

MissInAction
2011-06-21 21:35
0

#11 LCHF förespråkar inte särskilt bär och kakao Flört Feta mjölkprodukter som creme fraiche och grädde brukar vara populära, mjölk lite mindre eftersom det innehåller mycket socker i förhållande till fett. 
LCHF förespråkar istället naturlig mat: alla slags kött, ju fetare desto bättre. Ägg. Smör. Grönsaker (främst de som växer ovan jord men har du inte behov av att gå ner i vikt eller kontrollera ditt insulin eller sockersug så kan du ju vara lite mer liberal). Sedan att göra sitt bästa för att undvika tillsatser. Och absolut inget margarin.

Många med sockerberoende säger sig bli hjälpta av LCHF. För mig personligen hjälper det lite men långt ifrån helt tillfredsställande, jag kan heller inte äta för mycket eller för mycket fett på en gång, får anpassa mig lite.

Kluring om Ryssland

athiria
2011-06-21 21:58
0

Ringde just till min mamma och frågade om hon skulle kunna hjälpa till med att betala behandlingarna men hon sa att hon fick tänka på sig själv:(

Håller på att söka in till en folkhögskola i hösten men vet inte om jag kommer att orka gå. Behöver verkligen en sponsor eller nåt:/

Idag åt jag inget förrän jag åt lite lever med tomat-och gräddsås kl 4. Sen åt jag fläskkarré med gräddsås och lite tomat och gurka, sen några musslor och lite räkor med majonnäs,  och sen gick jag och skulle handla bacon. Av nån mystisk anledning kom jag hem med choklad, körsbär och andra saker(riktig mat) men inget bacon.

Har varit trött och deppig idag.

Behöver hjälp med en matplan så funderar på att vända
 mig till Pernilla Lunderot.

Jag ska skriva inköpslista innan jag går och handlar. För annars kommer jag aldrig hem med det jag ska ha handlat:P

Sen ska jag skriva en lista med saker jag har att göra så att jag får någon ordning på denna veckan.

athiria
2011-06-22 00:03
0

En liten bättre uppdatering!

Mina föräldrar är kanske inne på att betala några tusenlappar av behandlingen! ^^

Sen hjälpte mamma mig med att skriva en matplan för de kommande dagarna, så nu har jag en fram till fredag! :)

Och sen ska jag försöka rikta in mig på att få en sponsor imorgon när jag går på ett NA-möte. Pepp pepp!

[Beavis]
2011-06-22 00:08
0

#13 Grejen är ju den att du måste se till att inte vara hungrig när du går till affären. Då händer inte sådana här saker.

Utöver det måste du bestämma dig för att äta regelbundet, frukost- Lunch- Middag. Minst

Nu blev det att du Svalt dig själv och var sugen när du gick till affären och handlade massor du inte skulle och sedan svullade i dig en massa för att du var vrålhungrig.

Även om du inte är hungrig när du vaknar ät något litet. Då du försöker dig på kolhydratysnål kost är kokt ägg med majonäs och lite ost samt te. bra

Vissa kolhydratberoende triggar inte på tomat men risken är stor att du gör det så prova att skippa tomater ur din kost ett slag. över jords grönsaker går jätte bra men inte frukt och rotfrukter (tomat är frukt)

Jag har själv ätit LCHF så jag har lite erfarenhet. Som jag ser det är lchf det böästa sättet att bli fri från sockermissbruk genom att man minimerar intaget och då minskar suget abstinensen avtar efter ettslag då blir det lättare, Men som alla andra "droger" och missbruk är det svåt och risk för återfall föreligger alltid.

athiria
2011-06-22 18:59
0

Idag åt jag två ägg vid 1-tiden, sen gick jag på thaimassage (aj XD), handlade mat och har nu lagat hälleflundra med smörsås och tomat och gurka. Ja får kanske ge upp min tomat sen ;__;

Och ja på stan åt även 2 pölsor med bröd och ketchup och senap Tyst Var till och med inne på bageriet och 7 Eleven men köpte inget, tror matplanen och att jag nu har kontakt med andra beroende hjälper.

Känner mig som vanligt deppig och isolerad men vet att det är på grund av sjukdomen:(

Ska på NA-möte nu och försöka hitta en sponsor så att jag kan börja arbeta med de 12 stegen. Skrattande

athiria
2011-06-22 22:20
0

Har varit på ett NA-möte nu:D

Fick både kramar och en nyckelring där det står "En dag i taget" ^^

Ska gå på ett imorgon också, annars känns som viktigast att få en fungerande matplan.

MissInAction
2011-06-22 23:41
0

Åh nu vill jag också gå! Har inte hittat någon än men nu har jag fått motivation känner jag, tack vare er här Glad

Kluring om Ryssland

athiria
2011-06-22 23:56
0

Pröva att gå på ett NA-möte också om du hittar det! Det är lite annorlunda folk än på FAA/OA-möten men man märker att det är samma sjukdom. Sen har de mycket längre erfarenhet:)

AA kan vara lite kinkiga med att "man måste dricka alkohol" men NA riktar sig mer till alla beroenden.

MissInAction
2011-06-23 00:18
0

Jag ska absolut gå vidare och försöka hitta dem här Glad

Kluring om Ryssland

Calendula1
2011-06-23 00:45
0

Hej!

Jag har många vänner som är sockerberoende. De har slutat med "andra droger" och går på NA-möten och använder samma program för sitt sockerberoende. Inom NA pratar vi ju beroende och det betyder inte någon speciell substans. Oftast är ju det bakomliggande problemet rätt liknande och det är ändå det som är det viktigaste.

Lycka till med kampen mot sockret :)

athiria
2011-06-23 15:38
0

#21 Tack! Jo jag märkte att när jag talade om min relation till socker så kände alla där igen sig så det är rätt tydligt att samma sjukdom:)

Har idag ätit två ägg och lite bacon till frukost, tog lite groddar också som jag inte åt upp.

Gjorde en sockerkakssmet igår natt på 2 minuter som jag satte i mig och jag tror att jag blir sämst i beroendet av vetemjöl. Har innan inte vågat rensa ut på grund av att min pappa är beroende och han skulle bli arg men gjorde det i alla fall med tanken på att jag inte ska se honom senare. Kom också på att det kunde vara röda hunden som fann en "ursäkt" att inte rensa skafferiet. Det blev 4 påsar med vetemjöl coh socker haha. Minns också att en "ursäkt" jag hade innan för att inte rensa ut skafferiet var att det skulle bli så tungt att bäraTyst

Hände nåt rätt häftigt idag! :) Hade köpt choklad i affären och satt sen och väntade på bussen där jag träffade en från NA-mötet igår. Resultatet blev att jag slängde chokladen i papperskorgen senare. Har ingen aning hur det gick till men nåt slags mirakel var det XP

Äter fortfarande frukost till lunch, lunch vid 5-tiden och middag vid 11-tiden så måste få det att funka på nåt sätt. Ska ju ha ADDIS med Pernilla Lunderot på tisdag så hoppas att jag får en matplan då också.

[Beavis]
2011-06-23 20:41
0

#22 Grattis du är på rätt väg. Starkt att kasta chockladen, nästa gång kommer du att gå för bi den utan att köpa. bra också att du insett att du måste rensa ur kylskåp och skafferi….. då slipper du framtida missöden med kaksmet.

Att spara grejer "för att det är bra att ha eller inte göra nån sur" är inte bra sdet leder bara till felsteg i princip alltid.

Det är som att knarkaren sparar ett par kabbar eller några påsar, för att "polarna ska ha, eller inte bli sura"… Lite sjukt va?

Om din pappa också är sockermissbrukare ska du ju inte underlätta hans missbruk eller hur?

Hur som helst roligt att se att ni är på rätt väg.

#20 jag tycker absolut du ska försöka ett möte de finns ju nästan överallt. Bor du i en småstad kan du ta bussen eller bilen till närmsta. Jag tror det är väl värt pengarna och energin.

MissInAction
2011-06-23 20:54
0

Du får ursäkta men jag skrattade gott åt din ursäkt att inte gå och kasta "skräpet" för att det skulle bli tungt! Skrattande haha den ursäkten tar nog priset. Fast jäkligt bra att du har gjort dig av med det nu! 

Ja jag håller med #23, man hittar på så många olika ursäkter för att ha saker till hands, och om man lyckas få lite distans till det så inser man hur sjuka tankar man egentligen kan ha. Hjärnan gör väl allt för att få som den vill Obestämd
Vad är ADDIS för nånting? Skäms
Känner igen ordet men det kopplar liksom inte! Det är något som kostar gissar jag?

Jag ska försöka rycka upp mig och kontakta dem, NA eller FAA kanske efter helgen! Och nästa fredag ska jag ju börja jobba, det blir intressant. Bor i Uppsala och har att det ska finnas något möte här, gäller bara att hitta dem Flört

Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-23 21:02
0

#24 Närmsta [FAA möte](http://www.faa.se/ "Kolla "möten i sverige"") är för dig tyvärr i Gävle eller Stockholm. Har du inga problem att åka dit så prefekt. annars har de telefonmöten.

NA däremot har flera möten i själva Uppsala prova gärna båda. Kanske kan du sedan om du gillar FAA öppna ett möte i stan? Verkar som man får gratiskonferensrum i kyrkorna eller billiga iaf.

athiria
2011-06-23 21:08
0

HahaXD

Ja, jag har faktiskt lite kvar i mitt eget skafferi:P

Jag kanske borde ta ut det också nu?

[Beavis]
2011-06-23 21:47
0

Det skulle jag göra om jag var stark och åt lchf.

athiria
2011-06-23 22:39
0

Ja, nu blev det ju så hemskt när det inte fanns vetemjöl och socker hemma att jag gick och köpte choklad och jordgubbar. Men nu fanns det ju inte jordgubbar så då blev jag skitsur och köpte körsbär istället. Vilket visar att jag triggar på bär också.

Borde egentligen kasta ut all pasta också ur skafferierna, men min pappa är ju så beroende att han hellre väljer att äta socker än att se mig så vet inte hur mycket jag vågar kasta:/

Hörde om en som varit ett tag abstinent och sa att hon äntligen började få distans till sig själv och sina handlingar, längtar dit ;__;

Starta nåt nytt! Jag funderar på att det vore kul att skapa nån helt ny organisation som "Anonyma sockermissbrukare", FAA:s matplan verkar vara lite ouppdaterad^^

Idag har jag ätit

2 ägg med bacon och groddar jag inte åt upp

2 köttfärsbiffar med grädde, lök, sambal oelek. Sås på creme fraishe och grädde med fetaost.

1 chokladkaka och en massa körsbär X(

MissInAction
2011-06-23 23:24
0

Borde och borde ja. Du vågar inte rensa mer i skafferierna? Det skulle ju innebära att han blev tvungen att köpa mer (om han nu har SÅN abstinens) och då får han lägga ut pengar. Kanske det svider lite mer att droga när man får tänka på pengarna man lägger på det? Eller så är jag helt ute och cyklar med en massa flum Foten i munnen

Starta nytt vågar jag nog inte! Men jag ska kolla först om det är några som är aktiva och hur det verkar Glad

Bra med maten!! Verkar vara mat som man blir mätt på Glad Bara det där chokladkaka som inte riktigt passar in i bilden. Men jag är inte bättre. Säger bara att det är bäst att notera det och gå vidare.

Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-23 23:24
0

Bra fram till chockladkakan. Om du är sugen på jordgubbar? Välj Hallon istället. De har lågt med kolhydrater och man triggar sällan på em och de är asgoda med grädde. du är på väg kämpa! låt inte din pappas beteende dra ner dig.

FAAs matplan är inte lchf den är bara lågkolhydratkost. Men de flesta inom FAA Sverige tror jag äter lchf och inte sin "egen diet" däremot i andra länder är den lag.

MissInAction
2011-06-23 23:59
0

Ja faktiskt, vispgrädde med hallon är ruskigt gott! Vet inte om det är bra eller inte att tipsa om i vårt fall, men om du absolut vill ha choklad så är lite riven MÖRK choklad gott att blanda i grädden. Blir nästan som såndär vaniljglass med chokladkross. Det är en väldigt god kombo Glad

Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-24 01:40
0

mörk choklad är ju bättre än ljus men man kommer obönhörligen över 5% spärren för lchf men är man inte så strikt går det ju. För vissa kan riktigt mörk bryta suget.

MissInAction
2011-06-24 22:48
0

Ja faktiskt. Man kan "träna upp sig" när det gäller mörk choklad. För tio år sedan tyckte jag exempelvis att 70% kakaohalt var superbittert och kunde bara äta pyttesmå bitar. Nuförtiden kan jag sätta i mig en halv kaka på en dag, kanske mer om det är illa.

Om man sätter i sig mörk choklad lika lätt som annat godis så är det läge att öka på kakaohalten. När jag tar 86% nu smakar den som 70% gjorde för tio år sen. Då räcker det med pyttebitar. Sen är det som du säger för mig iallafall att då försvinner ofta suget. Lite märkligt! Man kanske ska ha 86% eler 90% choklad hemma som räddning i nödsituationer Förvånad

Kluring om Ryssland

MissInAction
2011-06-25 00:03
0

Hittade flera NA-möten i Uppsala och jag har mailat dem för jag hade några saker jag undrade över. Det känns jätteläskigt Rynkar på näsan

athiria, jag vet att du tvekade när du var påväg till mötet. Kände du dig lugn annars eller var du nervös, orolig?

Kluring om Ryssland

athiria
2011-06-25 22:40
0

Mamma kom ner igår för att göra mig sällskap (bor ensam i en lägenhet som föräldrarna snart ska "sälja"). Känns skönt med lite sällskap, man mår verkligen inte bra när man bor ensam…

Vaknade idag igen vid halv ett med mina konstiga sömntider, bättre än innan i alla fall då jag kunde vara uppe hela natten. Ett problem nu att möta med vad jag ska göra under dagen när allt inte ska handla om att äta socker? Innan kunde jag sitta inne hela dagen och enda gången jag gick ut var för att gå till mataffären… totalt isolerad:S

Dagens mat:

2 ägg

1 paket färska hallon

1 chokladkaka

1 liten biff av köttfärs med lite smör och grädde

Sej med 2 msk smör och tomat och gurka

Jag funderar på att anmäla mig till Bitten Jonssons och Anna Skipperts gemensamma kurs X) Lite dyrt kanske men alltid bra om man får hjälp tidigt eller hur?

athiria
2011-06-25 22:43
0

Ja jag kände mig nervös för det är allmänt läskigt att dyka upp till nåt där folk har sån "gemenskap" som i NA och dyka upp som ny:S Och man känner sig rätt sårbar när man kommer och "hej jag är beroendeXD"

Men ångrar inte att jag gjorde det!: :)

Sen visste jag ju också att den del av mig som inte ville var min röda hund, han sa åt mig att hoppa av på bussen så jag fick sitta kvar och bita ihop och ta 3 sekunder i tagetXD

MissInAction
2011-06-25 23:58
0

Att gå upp halv ett är väl hyfsat iallafall. Det kanske går åt rätt håll även där? Glad Det pratas mycket om att det är viktigt att ha rutiner. Det blir som en trygghet och man känner sig "duktig", vilket ju säkert gör att man mår bra. Och att man mår bra, eller bättre, underlättar ju det mesta man gör. Så det låter positivt tycker jag.

Ja den där kursen skulle jag verkligen vilja gå!! Har dock inte pengar till det så det finns inte på kartan. Kanske om något år om jag har lyckats spara ihop lite pengar. Men har du möljighet så tveka inte. Vad har du att förlora på det liksom Glad

Min plan är att gå på ett NA-möte (kvinnomöte) imorgon! Jätteläskigt känns det men jag måste testa. Förvånad

Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-26 01:37
0

#37 Lycka till med mötet. Jag tror inte du kommer ångra dig.

MissInAction
2011-06-26 12:06
0

Tack! Är lagom nervös. Hoppas nästan att det är inställt Flört

Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-26 22:29
0

Första mgången är alltid svårast men när du kommit över tröskeln kommer du inte ångra dig. Jag har en telefonfobi jag har arbetat bort men tycker fortfarande det är jobbigt att ringa en person första gången. Spelar ingen roll om det är någon jag känner bra.

athiria
2011-06-26 23:46
0

Känner mig trött och uppgiven idag… är rädd att dö i denna sjukdomen.

Och ändå om jag försöker och kämpar äter jag socker varje dag. Jag är trött på att aldrig vara klar i huvudet, kunna tänka klart och ta bra beslut.

Behöver hjälp men har svårt att ta för och ringa de jag fått numret till och ska ringa när jag får sug. De har sagt att jag får ringa när som men ändå undrar jag  på nåt sätt "men hur ska det hjälpa?"

Dagens mat:

Lax stekt i smör och grädde med sås av creme + lök + caviar

2 ägg och bacon

1 liten bit av köttfärs med grädde i

körsbär + vinbär (gick och plockade själv i bostadsområdet)

1 paket ballerina

lite mjölkchoklad

Har gått två promenader idag och gick också på mitt första OA-möte. Tycker inte riktigt det passar mig eftersom de mer fokuserar på överätande.

Jag har fått ett brev att jag kommit in på en linje på en folkhögskola. Frågan är nu om jag ska börja på en utbilding till hösten eller om jag ska fokusera fullt på tillfrisknaden, och typ gå 2-3 AA/NA/FAA/OA-möten varje dag? Hjälp?

MissInAction
2011-06-26 23:58
0

Lite märkligt det här, jag har haft samma rädsla och tankar just idag och igår, nämligen att jag kanske äter mig så sjuk att jag kommer att dö! Och så får jag panik Förvånad Det var då jag insåg att jag måste gå på NA-mötet idag. Så nu är jag igång. 

Eftersom du har gått på NA-möten så måste jag fråga dig om du tycker att du kan ta till dig av deras texter och det som de pratar om? Tänker på det här att man är maktlös och lägger sitt liv i händerna på en högre makt. Kan du ta till dig de tankarna eller går de liksom bara förbi dig?
Jag har själv sett texterna i olika sammanhang förut men tyckt att det där är bullshit, eller det är inget för mig. Men sakta börjar det sjunka in. I takt med att jag inser att jag är beroende och inte kan hantera situationen.

Jag tänkte att det kanske kan "avväpna" situationen lite om du också har den insikten? Att du är beroende och det är ändå inte dig som det är fel på. Däremot så har du möjligheten att förändra ditt liv till det bättre. Och det får ta tid och det kommer säkert ett och annat snedsteg på vägen. Men man måste hitta ro och tillit, och känna att man kommer att fixa det. 
De där kakorna och chokladen. De ville du egentligen inte ha, men du var liksom tvungen. Imorgon är en ny dag, med nya möjligheter. Du kan bestämma när du går upp på morgonen, vad du vill göra under dagen Glad Så behöver du inte tänka så fruktansvärt långsiktigt, så att allt känns så svårt.

Vad gäller utbildning så kan inte jag råda dig. Skulle själv tycka att det var roligt att komma in på utbildning. Att ha något att göra på dagarna, med rutiner och struktur, har sällan varit en nackdel. Det kanske kan underlätta ditt tillfrisknande? Är det på annan ort? Eller har du möjlighet att fortsätta gå på möten trots att du går på skolan?

Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-27 00:51
0

Rutiner och sysselsättning är alltid bra om man ska få ordning på sitt liv och tillfriskna ifrån vad det än må vara.

#41 Nu har du provat OA visst de centrerar runt överätning medan FAA pratar mer om beroendet av kolhydrater och ser det som ett kemiskt beroende. Testa deras telefonmöte de har flera i veckan om du inte bor nära de orter som har ett lajvmöte. Du kan bara lyssna med i början om du vill.

Lycka till

athiria
2011-06-27 01:12
0

Hm… tittar tillbaka nu på gamla listor från vad jag åt varje dag i mars 2011…  väldigt mycket bär :X

Tror jag triggar på det också :/

[RockarFett]
2011-06-27 09:27
0

#44 Jag har inte lyckats förstå skillnaden mellan OA och Faa men du har klurat ut den?

Blir imponerad av att du skriver matlistor! Föredömligt!

Apropå matplanen som står på Faa's hemsida har jag inte funnit någon som använder den utan att de som använder matplan har gjort egna personliga.

[Beavis]
2011-06-27 11:06
0

#45 I Sverige är det nog nästan ingen av FAAs medlemmar som använder FAAs egna matplan utan de flesta går på lchf. Däremot i USA har jag förstått att de flesta använder FAAs matplan.

I Sverige verkar de inte vara lika strikta med att man skall använda deras matplan som de kanske är i USA?

#44 Bär innehåller väldigt mycket kolhydrater det är nästan bara Hallon och typ lingon som hamnar under 5% gränsen och många kickar på jordgubbar och allt vad det är. Vissa klarar inte ens Hallon.

Kolla kolhydrater.ifokus för tips och tabeller på kolhydrat innehåll. Finns även på livsmedelsverkets hemsida.

athiria
2011-06-28 20:38
0

Skilllnaden är typ att i OA tar man först hand om beteendet och i FAA först hand om beroendet… tyckte de pratade väldigt mycket vikt i OA men ja har ju inget överätande så kanske inte så konstigt om det inte passar så bra? :S

Jag har märkt att matlistor är ett av de bästa sätten för mig… för då kan jag gå tillbaka och se.

Jag var hos Pernilla Lunderot idag och gjorde ADDIS-test. Hon sa att eftersom  jag försökt med LCHF i ca 8 månader och inte lyckades bli abstinent en längre tid hade jag troligen kvar nåt i maten som triggade. Jag hade också fyllt i att jag ofta fått förkylningar som liten och var svullen i näsan så hon tror jag reagerar negativt på mjölkprodukter ;__; Hjälp, vad ska jag då äta? XD

Matlistan idag är fruktansvärd:D

2 ägg

2 snickers

1 liten bit kyckling

athiria
2011-06-28 20:39
0

Tror jag minns att nån frågade hur mycket ADDIS kostar och vad det är; det är ett test för att se om man verkligen är beroende och hur långt det har kommit. Hos Pernilla Lunderot kostar det 4000-5000 kr :'D

MissInAction
2011-06-28 20:48
0

Ja vad ska man äta om man utesluter mjölkprodukter! Det har jag också undrat över Förvånad Kan du äta laktosfria produkter isåfall? Då har du ju en del alternativ fortfarande. Annars smör, kryddsmör och smörsåser Tungan ute

Har du läst några böcker om hälsa och lågkolhydratkost förresten? Tänkte om det "biter" på dig om du får läsa fakta, fallbeskrivningar, blodprovsanalyser och sånt? Som lite extra pepp och motivation till att skippa det där onyttiga, om än bara för en dag?

Jag håller just nu på och läser Nytt liv med riktig mat, frisk med LCHF, av Dr Sofie Hexeberg. Riktigt spännande Glad Sen finns ju också Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. Och Sten Sure Skaldemans böcker..

Jag tror på dig! Fortsätt att kämpa på och jobba med matlistorna Glad

Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-28 22:06
0

#47 Jag tror att du ser själv vad som är fel där med din lista? Om du har majonäs på äggen blir det godare och det mättar bättre, Du behöver alltså inte vara fettskrämd när du äter lchf, och du hade troligen kunnat motstå snickersen?

#47 Ja vad äer man? Jag rekomenderar er att gå in på kolhydrater.ifokus igen och kolla deras arkiv, de har massor av goda recept för lchf.

Även Airamsmatblogg innehåller mycket goda recept jag kan rekomendera, Det är jättesvårt att laga mat i början så man behöver tips.

athiria
2011-06-28 22:37
0

Lägger in det här inlägget som egentligen var till igår:

"Lite sent att skriva vad jag ätit nu men gör jag det inte nu glömmer jag nog…

Sov knappt alls inatt pga att jag har börjat läsa igen vid sängen(haha) så tror det påverkat maten idag.

2 ägg och bacon

1 fruktsmoothie

2 pölsor med 1 bröd, ketchup och senap

jordgubbar

vinbär och körsbär (från bostadsområdet)

1 liiiiten bit lax

1 paket ballerina

kyckling

Hmm… tänkte "pröva" om triggade på vinbär så köpte det i affären idag. Och då tänkte jag "jamen då går väl jordgubbar bra också, BÄR". Sen ledde det till fruktsmoothie :D Men bär kan man ju inte bara äta under en dag så jag gick och handlade ballerina sen på kvällen.

Har annars känt mig som inte så hungrig och har inte ätit "riktig" mat.

Detta har jag lärt mig idag:

vinbär(lite oskyldigt sådär) --> jordgubbar --> fruktsmoothie ---> pölsa med bröd --> ballerina/kakor

Imorgon ska jag på ADDIS-samtal! :D"

[Beavis]
2011-06-29 22:21
0

Pölsa som jag har för mig är sydsvenska för korv? Om du inte menar röde pölse (vet inte hur man gör danska ö?) Är korvar med väldigt hög halt kolhydrater(socker) så det är klart du triggar på de. Vill du ha en varmkorv med bröd så välj hellre en tjockkorv av tyskt ursprung lller sydamerikanska. De har betydligt mer kött och mindre socker. man triggar inte lika lätt.

Menade du pölsa som i inälvsmat så innehåller den väldigt mycket korn vilket är kolhydrater. Inte heller bra.

SvartaVinbär är tydligen också aldeles för sött. 11,5g/100g

athiria
2011-06-29 23:21
0

Dagens mat:

2 ägg med 2 skivor bacon

Thaimat: panerad fisk med ris och sötsur sås

en liten bit lamm

1/2 krabba

Markrill stekt i smör

1 vaniljhjärta

1 paket Ballerina

Var stressad idag och märkte hur negativt det påverkade mig; fick lust att isolera mig ännu mer etc. Tror jag har den reaktionen på stress; isolering och att jag äter socker och inte mat, samtidigt som jag inte "tar hand" om det jag blir stressad av utan fastar i situationen. "Stress-äter" redan lite för folkhögskolan jag kanske ska börja på till hösten så undrar om det verkligen är rätt nu. Det känns som om det redan händer så mycket med maten, behandlingen och kontakter med alla…

Fick rådet idag att om jag triggar på mjölkprodukter skulle jag fortfarande äta dem för att "ta en sak i taget".

När jag gick och handlade idag skulle det INTE vara choklad utan saker med vetemjöl i. Eftersom vetemjöl lugnar och inte piggar upp som choklad så visar det ju också på stress att jag behöver nåt yttre som lugnar ner. Har räkningar som ska betalas, fixa ekonomin, folk att ringa saker inbokade uh

athiria
2011-06-29 23:30
0

# 49

Jag tror de har i socker istället för laktos :(

Men jag läste nånstans att det var KOmjölk man triggade på/var känslig för och inte getmjölk! :)

Jag har läst rätt många böcker inom LCHF:D Hjälper på så sätt att jag lättare kan komma på vad jag ska äta och så X)

Danska pölsa var det! Aj då, inte konstigt att den slank ner XD Och ska tänka på att hallon är bättre än svarta vinbär!

MissInAction
2011-06-29 23:35
0

Hmm en reflektion där angående vetemjöl.
Blodet tar upp glukos snabbare från stärkelse än från vanligt vitt socker, när de här kolhydraterna intas i samma mängd..
Alltså höjs blodsockernivån mer om man äter vitt bröd än om man äter vitt socker. 
Och efter en rejäl höjning av blodsockret så kommer ett rejält fall ganska snart, och man blir hungrig igen. Plus att då sätter kroppen igång att blockera fettförbränning också. Så frågan är om det är så mycket bättre att äta vetemjöl.

Kluring om Ryssland

[Beavis]
2011-06-29 23:43
0

#55 Äter man lchf ska man ju undvika båda. Men skall man äta vetemjöl är fullkornsmjöl/bröd mycket bättre än vittmjöl/bröd då det är långsamma kolhydrater och mättar mer. precis som du kriver.

#54 jag brukade äta en chorizo utan bröd om jag ville ha korv men med stark senap vilket var fel då den är väldigt sockrad om man inte väljer den grovkorniga.

Gott och tog av suget

athiria
2011-06-30 22:28
0

Dagens mat:

Frukost/Lunch: Makrill stekt i massa smör med champinjoner-och vispgräddesås. 5 skivor gurka + citronvatten

Lövbiff stekt i jordnötsolja och ingefära, sås av kokosmjölk, soya, och broccoli 

1 vaniljhjärta

1 paket chokladfingrar

Tröttnade idag lite på tipset om att göra 3 snabba enkla rätter varje dag och experimenterade lite - blev genast mycket roligare! :)

Har också insett värdet lite av att se till det positiva. Var på ett AX-möte innan där allt var så negativt och inte mådde man bättre av det efteråt…

Kommer upp en massa räkningar att betala vilket jag tycker är fruktsansvärt jobbigt eftersom jag inte vet hur man ska göra, så är det inte så lätt att lära sig och organisera med dimhjärnan… Skulle betala en av Bittens kurser nu men tappat bort kortet :/

Har upptäckt en riktig friskfaktor: MASSAGE! Synd bara att det är så dyrt…

Och känner mig ärligt talat lite utanför ibland i FAA/OA-sammanhang:S Har  aldrig riktigt hetätit eller varit överviktig. Jag har mer haft problem psykiskt…

[Beavis]
2011-06-30 22:51
0

Athiria: Jag vet inte vart du bor? kanske har du nämnt det men jag är dement. men Axelssons masageinstitut har skolor i stockholm och göteborg där man kan få elevbehandlingar till ett bra pris. Jag kan verkligen rekomendera det.

Får du kontroll över sockret kanske du får mer stabilitet i psyket. Att ha problem med sockret/sockerberoende innebär inte automatiskt att man är tjock,  Du äter exempelvis inte särskillt mycket. Det finns sockerberoende som är underviiktiga, Men de syns inte på samma vis.

athiria
2011-07-02 00:19
0

Dagens mat:

Lax med creme fraishe/gräddsås med broccoli stekt i smör

1 vaniljhjärta

1 paket maryland cookies

Kyckling med tikka masala-krydda med sås gjort av skyn och grädde och purjokök. Gurka och tomat som grönsaker.

Har bestämt mig för att ligga hemma och inte göra nåt under dagen och helgen -jätteskönt. Alla räkningar och det jag är så uppstressad för, liksom hur jag ska få ihop en behandling får ta itu med på måndag, har också stängt av mobilen och ska försöka undvika dator och TV. Jag funderar också på att flytta ut på landet för att stressa av mer. (Bor i Lund och med det kommer rätt mycket hets XP)

Varit väldigt TRÖTT idag och igår, har också haft ont i magen av nån anledning, gissar på stress. Jag tål inte stress XD

Sen planerar jag att fortsätta med mina mjölkprodukter ett halvår framåt. Orkar inte ändra allt på en gång - en sak i taget som man säger! :)

athiria
2011-07-02 04:11
0

Jag har nyss kommit på att om abstinens är att man inte äter mat som triggar(och inte bara godis eller socker i sig) och om jag triggar på mjölkprodukter… då har jag kanske ALDRIG varit abstinent?! :O

[Beavis]
2011-07-02 12:27
0

helt rätt. eller abstinent är nog ordet

MissInAction
2011-07-02 18:20
0

Men.. än sen? Egentligen?
Äter man och inte har några problem eller mår dåligt så vad är då nyttan med att använda begrepp som abstinent och icke abstinent?

En som äter måttligt eller mycket kolhydrater och mår prima och dessutom kanske övergår till lågkolhydratkost utan problem.. hur abstinent är och var den personen? Och spelar det någon roll för den?

Att vara abstinent är väl något som det pratas om endast när det gäller beroende. Och har du inte alltid, från födseln, varit sockerberoende så har jag svårt att se resonemanget Obestämd

Och vill man dra det till sin spets så ska alla grönsaker bort, alla mejeriprodukter inklusive smör, kanske till och med ägg, eftersom de innehåller 1% kolhydrater. Det blir nog ingenting kvar att äta om man eftersträvar att vara "abstinent" Cool

Kluring om Ryssland

athiria
2011-07-02 18:46
0

Och då skulle man få äta triggermat menar du? Låter mer för mig som en slug ursäkt för att få fortsätta droga

MissInAction
2011-07-02 19:31
0

Nej. Läs igen. Jag pratar om de som inte har ett uppenbart beroende men som ändå äter kolhydrater. Det du sa i ditt förra inlägg var att du kanske aldrig hade varit abstinent. Det måste betyda att du i hela ditt liv har varit sockerberoende. I princip att du har fötts med beroendet.
Det är där jag tycker det blir problematiskt att prata om att vara abstinent.

Kluring om Ryssland

athiria
2011-07-02 19:52
0

Nä men om man inte varit beroende innan har man ju heller inte varit abstinent? Ärligt talat inte intressead av att föra såna diskussioner här

MissInAction
2011-07-02 19:55
0

Nej det är ju precis det jag säger! Men du sa att du "kanske ALDRIG" varit abstinent - alltså beroende från start. 
Då lär vi vara överens om att de flesta människor i västvärlden som äter, är sockerberoende, utan att ha några problem. Det är mitt problem med resonemanget.

Kluring om Ryssland

athiria
2011-07-02 20:01
0

Dagens mat

Kyckling med tikka masala med sås av skyn, grädde och purjolök från igår.

Har varit en pissig dag idag, längtar till på tisdag när jag ska få utlåtande från Pernilla Lunderot om ADDIS om en ny matplan.

Har också letat efter en massa substitut efter mjölkprodukter som getmjölk och kokosgrädde… Undrar om det ens är bra eller om man ska vänta med det tills man fått en "säker" matplan?

Fick två sms idag på mobilen från andra tillfriskande bereonde, blev genast på bättre humör… Känner att jag kanske skulle utnyttja detta mer? :) Men jag är fortfarande usel att ringa till folk(har aldrig gjort det haha)

Har funderat på att bli aktiv på forum från USA eftersom vissa där tydligen har 20 års abstinens…

Annars har det varit en riktigt dålig dag med tvivel, förnekelse, ilska och trötthet. Och dåligt väder för det åskar.

[RockarFett]
2011-07-02 23:00
0

#57 Funderar på vad man avser med att "hetsäta" egentligen.Är det mängden,tempot eller frånvaron av kontroll som avses?

Äter jag ett paket kakor tycker jag i alla fall att jag har hetsätit men du kanske är av en annan uppfattning?

[RockarFett]
2011-07-02 23:05
0

#67 Försök vänta med åtgärderna till du har fått  utlåtandet tycker jag verkar som en klok strategi.

Hade jag varit bättre i engelska hade jag def. tagit del av forum i USA och England.Läste att det startas ett OA-möte varje timme dygnet runt.

Kämpa på! När jag läser din tråd verkar det som du sover väldigt lite? Stämmer det?Det i sig är ju en väldig stress för hela människan.

[Beavis]
2011-07-02 23:06
0

#68 Jag tror det är hastigheten och avsaknaden av kontroll i kombination med mängden. som kan kallas hetsätning.

athiria
2011-07-02 23:23
0

Nu har jag ätit choklad och 3/4 pizza också! Plus körsbär som jag både köpte och plockade från träden i området… Har klart patologisk relation till körsbär; plockar så mycket kan bära, sen går jag runt och spottar ur körsbärskärnor hela vägen till och från affären:D Nästan

Hittat ny friskfaktor: Vara ute och röra på sig! Gå på stan räknas inte; det ska vara en promenad när man inte har nån tid att passa.

[RockarFett]
2011-07-02 23:31
0

#70 Vad som är hetsätning och inte är altså helt klart subjektivt!

[Beavis]
2011-07-03 02:44
0

#72 Förmodligen? Ordet finns inte i SAOL iaf

athiria
2011-07-03 03:08
0

Hetsätning tycker jag är när man är i ett visst maniskt tillstånd och äter nåt tills man är mätt men forstätter och forsätter. Och att det går snabbt. Tex att man äter tills man kräks av farten eller för att man fått i sig för mycket. Men får väl kolla upp på wikipediaXP

När jag äter choklad tex delar jag upp allt i rutor och äter långsamt, så tycker mer bara det är rent drogätande:P Får också regelrätta mättnadskänslor som jag trott att hetsätare inte har? :S

athiria
2011-07-03 03:11
0

Kom på också att jag snarare pratade om överätning, OA är ju "anonyma överätare" och många kallar sig "tvångsmässig överätare"

[Beavis]
2011-07-03 13:02
0

#75 Ja det är nog överätning om man hetsäter så äter man ju fort för att få i sig så mycket som möjligt innan mättnadskänslorna slår till. Då är det svårare att få i sig all skit man vill.

Äter man långsamt kommer mättnadskänslorna innan man hunnit äta upp men så fortsätter man småäta… Det är nog överätning? jag har gjort båda men det har nog många.

athiria
2011-07-03 16:42
0

"Att hetsäta betyder att man äter mycket mat, snabbt och på ett okontrollerat sätt."

"Överätning betyder att man inom en kort tidsperiod, med hänsyn till omständigheterna, äter överdrivet stora mängder mat. Att man till hänsyn till omständigheterna är en viktig aspekt eftersom det ibland är helt normalt och förväntat att man äter mer än vanligt, exempelvis kring jul eller vissa fester. Överätning definieras med andra ord som att äta mer än det anses normalt när det är lämpligt att göra det. Om överätning kombineras med en känsla av kontrollförlust, en känsla av att man inte kan sätta stopp för sitt ätande, eller att man äter trots att man är mätt definieras beteendet som hetsätning."

athiria
2011-07-04 01:25
0

Dagens mat:

3 kulor glass

4 stora godisbitar

Körsbär

1 kopp äggmjölk

1 skiva ost med smör

Lite kyckling

5 bitar kyckling friterade i rapsolja med äggula och kokosflingor

Lite kyckling med soya och olivolje-marinad

Lite rökt makrill

Var vid havet idag med mamma och hunden och gick en promenad. Det var mysigt att komma ut lite.

Känner mig fortfarande lite chockad över att inte kunna ät mjölkprodukter sen. Lite "MEN VAD SKA JAG ÄTA?"-panik. Men pratade innan med en kvinna som i stort sett bara åt kött, fisk, ägg med fett och ovanjordsgrönsaker och klarade sig bra så jag får väl ha lite hopp:) Ska ju få en matplan också av Pernilla Lunderot så det blir väl hennes problem att komma på vad jag ska äta haha;)

Har varit SÅÅ trött de senaste dagarna och bara legat i soffan men det börjar lägga sig lite nu, börjar stressa ner. Att komma ut och röra sig lite på ett sätt där man bara slappnar av kan också vara bra.

Sen tar det lite tid att smälta allt det här med 12-stegsprogrammet och alla kontakter man får. Man är ju inte direkt vad vid att folk fattar vad man pratar om när man pratar om sug etc…

Känns som att det viktigaste just nu är att stressa ner och komma på vilken mat som triggar, samtidigt att forsätta hålla kontakten med FAA/OA/andra beroende och försöka hitta mer professionell hjälp.

athiria
2011-07-04 01:33
0

Tyckte det var rätt kul att alla tre av de du listade behövdes X) Jao äter kakor rätt långsamt sen om blir mätt innan slänger resten XD Men kontroll att låta bli har jag inte!

Ärligt talat tycker jag det vore bra om man hade nån behandlare man fick komma till en timme i veckan under en längre tid! Känns skönt när man kan lägga över ansvaret på nån professionell XD

Jag sover rätt mycket men jag har störd dygnrytm just nu. Har vanligtvis insomningstabletter men de är slut nu och blir lätt att inte kan somna när jag är stressad.

Tack för att ni finns och godnatt! :)

[Beavis]
2011-07-04 02:00
0

#78 Det låter som den kvinnan äter LCHF? Det fungerar jag vet flera som gör det och de mår mycket bättre.

Varför äter du inte mjölkprodukter? Du kan ju äta ost tex med lchf bara du är vaksam på rätt sorts.

Du blir trött nu när sockret går ur kroppen för trots att du ätit lite kakor så har du ju troligen minskat ditt kolhydratintag drastiskt sen du började. det blir bättre när kroppen ställt om till fettdrift Glad

Lycka till

athiria
2011-07-04 02:13
0

Mjölkprotein kan tydligen fastna i opiatreceptorerna i hjärnan eller så, många triggar på det(tex hon jag pratade om som inte kunde ha smör i sin kost heller)

Jag har ätit LCHF-likt i åtta månader så jag vet inte om det är detXD Det är just därför det troligen finns en/några triggers kvar i maten:)

Tack! ^^

[RockarFett]
2011-07-04 03:31
0

Känner också lätt panik över att behöva inskränka kosten ännu mer till att börja med för att hitta vad det är som skapar sug och saboterar allt.

Funderar över att det ju finns människor som väljer att leva på pulverdieter eller fakir-diet.Jämfört med det känns kött,fisk,ägg,fett och grönsaker smarrigt och som en mer möjlig tanke tycker jag.

Förhoppningsvis kan jag äta en del av det jag lyft ut senare när jag systematiskt undersöker vad.Kännns spännande att för första gången få testa vad ett liv utan sug innebär.Skulle det vara så att det inte blir några mjölkprodukter även på lång sikt för mig så hoppas jag att det är värt det jämfört med vinsterna.

Rökt lax och avokado är väldigt njutbart i alla fall!

För mig är det väldigt mycket att tankarna behöver tid för att vänja sig så jag har kommit fram till att även denna förändring med ytterligare kostrestriktioner behöver få ta tid att växa fram.För inte så många månader sedan kändes ett liv utan mackor och t.ex. gröt helt otänkbart men det har ju gått jättebra.

Jag som inte alls ännu har gjort någon kostplan får nog börja tota ihop en egen personlig recept-ide-bank över vad jag kan laga eller helt enkelt äta.LCHF-kokböcker är ju inte till så mycket hjälp.

Jag är tacksam över att det finns folk att fråga.

Själv har jag haft _rejäla_ återfall två helger i rad.Jag tror att det är andra saker utöver själva kosten som triggar också i mitt fall.Som värk,sömnbrist och ny medicin. *stirrar hålögt framför mig 03.31 på natten*

[Beavis]
2011-07-04 17:46
0

#82 Även vanor kan ställa till det om man nojar runt det. För mig var det väldigt svårt med tanken att inte äta mackor till frukost… eller min traditionella mjölkchoklad… Det var knepigt ett slag eller när man börjat tröttna på ägg med majonäs. Sedan Helgerna när du säger att du faller har man ju ofta traditionellt ätit godis och snacks.. Vad ska man vräka i sig istället? Sånt kan få en att falla om man börjar få tvångstankar om det.

Där är en sponsor som ni inte fått ännu en otroligt bra stöd. Ni som är i ett program och organisation kan jag bara rekomendera att göra det fort.

athiria
2011-07-05 03:01
0

Jag åt detta igår också: ett paket jordgubbar, ett paket bacon, massa körsbär

Dagens mat:

Kyckling med blomkål och grädd/svamp-sås

1 wienerbulle

1 paket Ballerina

1 kronärtskocka med smör och citron

Grät igår för att det blir BÄTTRE, år av depression ångest självmordstankar insomnia isolation etc men det blir BÄTTRE, så jäkla skönt! :) Försökt så himla mycket med att ändra kost, läsa om depressioner, påbörja utbildningar och kurser innan, skapa nya relationer, börja motionera, tänka posivt, terapi innan mot min depression men inget har ju FUNKAT. Haha och då kom tanken "nu måste det ju firas!" och då sa röda hunden "Med godis!" :'D Man blir ju aldrig av med detSkrikandes

Jag vaknade kl 5 på eftermiddagen idag. Tänkte gå på ett OA-möte idag men det visade sig att jag tagit fel på dag(och tid). Dimhjärna! Tyst

Annars har dagen varit rätt ok, jag märker mer och mer hur jag verkligen triggar på mjölkprodukter. Ska bli kul att få ADDIS-utvärdering imorgon av Pernilla Lunderot, och matplan.

[RockarFett]
2011-07-05 20:38
0

väntar med spänning på att höra hur det gick för dig!

athiria
2011-07-05 22:03
0

#85 Haha! :)

Dagens mat:

(Mycket) liten bit fläskkotlett med gräddsås

1 kycklingbaguette

1/2 dammsugare

1 msk omega3-tillskott

Tomatsås med kryddor, lök och 250 gram vita bönor

1 paket Ballerina

Snacka om intensiv dagXD

Åkte ner och fick utvärdering av min ADDIS och en matplan, sen gick jag runt på stan och köpte olika varor (jag hittade getmjölk!)

Tydligen ska jag börja väga min mat, jag vet inte om jag gillar det eller tycker det är jobbigt. Jag gillar det för att jag kommer att slippa tänka men risken är ju att man känner sig "för styrd"? Eftersom jag inte överäter ska jag väga för att äta tillräcklig så där fick manSkrattande

Kommer imorgon skriva mer men de vita bönorna där uppe är nu berättigade, eftersom jag nu får äta bönor och tomater! I alla fall ett tag för att testa. Och  tydligen hade jag ett halvt utvecklas alkoholberoende X'D

athiria
2011-07-06 14:44
0

Detta ska jag äta:

Protein: 120 g

Fett: 2 msk

Grönsaker: 100 g

Igår åt jag:

Sill stekt i smör och en tomat.

Jag fick tvinga i mig halva maten och efter det åt jag en msk kokosfett och 1 tsk fiskolja eftersom jag inte var tillfredsställd på fett.

Idag är jag så mätt så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har försökt spy(jag gör inte sånt vanligtvis!) för att försöka få ut maten och slippa vara så vrålmätt. Jag kommer nog inte att komma äta nåt mer idag.

Och jag läste på en sïda att man skulle äta ca 65 g protein per dag. 120 g * 3 = 360 g är inte det jättemycket?!

athiria
2011-07-06 20:03
0

Dagens mat:

1/2 glas getmjölk

1 vaniljhjärta

1 vaniljbulle

Känner mig ärligt talat lite irriterad. Önskar att jag var alkoholist eller  knarkare; de vet ju i alla fall vad deras drog är. Här sitter jag och har ingen aning vad jag egentligen kan äta och inte äta.

Och sen får de behandling också, finns ju inte för söckerberoende…

[RockarFett]
2011-07-06 21:00
0

#88 Har du inte fått en matplan nu?

athiria
2011-07-06 21:53
0

Jo men den verkar ju vara för överätare X(

[RockarFett]
2011-07-06 22:52
0

#90 Hur menar du? Är det för mycket mat = mängder menar du eller?

athiria
2011-07-06 23:16
0

Ja, jag åt mängden för EN måltid igår och har knappt kunnit äta nåt idag och har försökt spy för att jag varit så mätt.

Sen får jag lätt panik av att mäta maten och ser ingen mening med det eftersom jag inte är överätare, jag har bra ögonmått/hungers/mättnadskänlsor. Jag är rädd att det kommer att förstöra mina mättnadskänslor i stället.

[RockarFett]
2011-07-06 23:27
0

Du får väll ta upp det när ni har uppföljning.

Jag fattar inte när du anger protein om det är  120gr. kött/fisk/ ägg som aves eller om det verkligen skall vara 120 gr rent protein du menar? Hur mycket motsvarar det t.ex köttfärs eller ägg?

Är det möjligen 120gr. kött/fisk/ägg? Jag pratade med någon annan som hade matplan och jag fattade henne så.

100gr grönsaker fattar jag i alla fall … det är ju inte mycket -eller hur?

Själv har jag aldrig någosin räknat på något  så jag har aldrig satt mig in i hur det funkar.

Jag kommer att försöka utesluta mjölkproukter också men har väldigt svårt att komma mig för att göra en matplan hos t.ex Soberkonsult.Känner det som att en matplan skulle trigga mig i sig men inser att det vore ide att testa för att veta.Hm … Rom byggdes inte på en dag!

[Beavis]
2011-07-06 23:27
0

#42  Alltså du är säkert sockerberoende också men om man går på vad du skriver att du äter varje dag så underäter du egentligen. Så du har klart en ätstörning. Det du får genom din matplan är vad en normal vuxen kvinna skall äta per dag för att må bra. Den är riktad till både underätare såväl som överätare, Och skall innehålla de proteiner och vitaminer samt mineraler kroppen behöver.

Tanken med att du skall väga maten du äter är att du skall få i dig rätt mängd. av allt det som kroppen behöver.  Du kan alltså inte kompensera det faktum att du "underäter" med att du smäller i dig ett kakpaket å och då, för det är fel kalorier och du får inte i dig det du behöver i den mängd du behöver.

Prova att följa anvisningarna till punkt och pricka ett par veckor, Det kommer säkert ta emot när du tycker det är för mycket och din hjärna säger "usch ät inte mer du blir fet".

Men du måste få balansi din kost och när du fått det om ett slag kommer du sakta men säkert må bättre.

Man blir mätt av lchf ibland blir man övermätt om det är riktigt stadigt. Men jag tror att du behöver det.

athiria
2011-07-06 23:53
0

Beavis, jag är 165 cm lång och väger 60-63 kilo. Jag är en ung tjej. Jag har ALDRIG haft nån som klagat på att jag äter lite.

En ätstörning? Va?

Så du menar allvarligt att jag har en ätstörning för att jag inte vill följa en matplan som går emot mina signaler?

MIND YOU att det jag skriver ner här är det jag ätit under DAGEN, inte kvällen. Jag har ett mål ca 10 på kvällen eftersom jag har sömnrubbningar. Jag har också viss mat jag inte skriver ner eftersom det skulle vara trist för folk att läsa.

En normal portion för mig är en knytnäve protein med 3-5 matskedar fett och en tomat + fem skivor gurka. Mellan det socker eftersom jag är sockerberonde. Av kakor blir man mätt, det är ett faktum. Mellan det ibland mellanmål som står med nån kyckling hit och dit, sen på kvällen kl 10 ett likande något mindre mål mat. Vari ligger problemet?

Vet du vad? Jag tycker att om man tycker en matplan är SKÖNT, det är en signal på att man har en ätstöning. En männsika med friskna normala mättnadskänlor väljer ju att lita på dessa först.

Kan ju också säga att det tjocka verkar ätit sönder sig på är viktväktarna - just matplaner.

En sak som är väldigt konstigt det var att INNAN man hade matplaner åt fick folk tydligen i sig sina vitaminer i alla fall.

Varför prövar du inte att äta matplan själv, så att du får i dig alla mineraler och vitaminer?

Sen vem är du att bestämma vad som är rätt mängder för mig, du är ju själv en vuxen man?

Jag äter inte mer för att jag blir FET, det är för att jag är så mätt att jag ligger och vrider mig av smärta i soffan.

athiria
2011-07-07 00:07
0

"Det finns flera olika former av ätstörningar med den gemensamma nämnaren att man inte följer sin naturliga hunger"

athiria
2011-07-07 00:17
0

Bulimia Nervosa:

Du äter först snabbt och alldeles för mycket och undviker sedan att gå upp i vikt, genom kräkningar, fasta, motion, användning av laxermedel eller annan medicin.

Anorexia Nervosa:

Du äter inte tillräckligt för att behålla din normala kroppsvikt, du är mycket rädd för att bli fet, du har felaktiga föreställningar om din egen vikt och kroppsform.

Hetsätning:

Du äter periodvis alldeles för mycket och känner då en drift att äta som inte motsvarar kroppens verkliga behov av näring.

Partiella Syndrom:

Du begränsar din diet, tänker överdrivet mycket på din kroppsvikt, ibland drabbas du av hetstätning, kräkningar eller andra ätstörningsymptom, men inte i så stor utsträckning att de stämmer med den fullständiga diagnosen för en ätstörning.

Tvångsmässigt dietval, överdrivet intresse för sin kroppsvikt:

Du tänker mycket på din vikt och kroppsform, men inte så mycket att du tillhör gruppen "Partiella Syndrom".

Överviktiga individer med ätstörningar:

Du äter mer än vad kroppen behöver, eller låter kroppsvikten bli högre än vad som är bäst för din hälsa. Övervikt kan ha andra orsaker än ätstörningar. Övervikt betraktas som en ätstörning om det främst är psykiska orsaker till att du äter för mycket, som när negativa känslor (ilska, tristess, besvikelse, etc.) leder till en drift att äta.

Annan störning:

Dina svar på ätstörningstest antyder en ätstörning utan att det finns några egentliga problem med din vikt, kroppsform och ditt ätande. Det kan t.ex. vara personer som tvångsmässigt laxerar sig för att gå ner i vikt, men inte tvångsäter regelbundet, kvinnor som är kraftigt underviktiga men får menstruationer.

En person, som inte uppfyller de formella kraven i definitionerna av anorexia nervosa, bulimia nervosa och hetsätning, kan ändå ha allvarliga ätstörningar.

Vilken ätstörning har jag?

Källa: http://web4health.info/sv/answers/ed-dia-classification.htm

http://www.google.com/search?hl=sv&q=under%C3%A4ter#sclient=psy&hl=sv&biw=999&bih=400&source=hp&q=%C3%A4tst%C3%B6rningar+olika&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=94e56914a5f1f876

(under första rubriken)

[Beavis]
2011-07-07 10:00
0

En öm punkt tydligen…. Varför skriva en "matlista" om du inte skriver ner allt du äter?

athiria
2011-07-07 11:15
0

För att jag skriver ner det för mig själv?

Ja det är faktiskt rätt kränkande när nån säger att man har en ätstörning

Porklash
2011-07-07 23:30
0

Så sockerberoende är inte en typ av ätstörning då?

pEr

athiria
2011-07-08 10:22
0

Nej sockerberoende är ett beroende?

Varför skulle det vara en ätstörning?

Porklash
2011-07-09 01:58
0

Jag frågade.

jag ifrågasatte inte men jag ser att det kan se ut så?

Sen när  jag tänker vidare så för mig så är ett mat/sockerberoende ett jävligt stört sätt att äta och att det som oftast kallas ätstörning ofta verkar vara ett symtom för nåt annat och däribland beroende.

Men visst att mat/sockerberoende är i sin "renaste" form enklare att diagnosticera än att gissa anledningar till olika ätstörningar.Så man kanske skiljer på det så?

pEr

athiria
2011-07-09 18:07
0

Visst är det så att många sockerberoende även kan ha ätstörningar men man måste hålla isär två skilda diagnoser.

Jag har varken överätning, hetsätning eller en ätstörning. Jag äter tills jag blir mätt, jag känner riktig hunger och aptit, och om jag sitter på ett OA-möte där de pratar om hetsätning (både bulimiker ooch överviktiga) så fattar jag ingenting.

Det finns för övrigt (som jag tycker är rätt intressant) en teroi om att de som överäter har problem med sitt oxytocinsystem (ett hormon som får en lugn) vilket aktiveras om man är sprängmätt.

Jag tycker det är ett problem om man anser att en sockerberoende måste vara en överviktig kvinna 40+ (säger inte att du tycker så) som hetsäter eftersom många utgår från det när jag söker hjälp hos folk, har också vissa som "tittar snett" på mig som själv överäter när de ser att jag inte har den problematiken.

Visst måste man belysa att vissa(alla?) som har problem med maten egentligen har problem med sockret, men det är ett misstag att alla med ett sockerberoende också måste ha den andra problematiken.

Porklash
2011-07-09 21:30
0

Jo såklart så kan det vara så att man kan vara lågdosberoende av socker som av t.ex. alkohol.

Men jag gissar att som med alkohol så har det, förr eller senare, en tendens till att öka.

OA betyder ju Overeaters Anonymous så det kanske inte är så konstigt att det blir mycket hetsätning i delningarna. Men när OA hade möten här så tog de emot alla som hade födorelaterat missbruk. Det är oftast en mindre skillnad på beteende än många av oss själva vill se…

Jag kan fösrtå att du har svårt att få förståelse på samma sätt en alkoholist/narkoman som sköter sitt jobb och ännu lyckas hålla kvar familjen har det.

pEr

[RockarFett]
2011-07-09 22:43
0

#103 Har du någon källhänvisning till det där med oxytocin kopplat till ätandet?

Jag har utan framgång försökt finna info om det.

athiria
2011-07-10 00:52
0

Tyvärr hörde det på en av Bittens kurser:(

Och hon är så upptagen så jag kan nog inte mejla om detXD

Men jag antar att det finns i nån amerikans litteratur:)

Caena
2011-07-24 15:20
0

Tråkigt att du slutade att skriva det var väldigt intressant…

tycker det är jättebra att du skriver matlistor, dock blir det lite missvisande när man (vi som läser denna tråd) inte får veta hela sanningen (att du äter andra saker än de du skriver här)..

Genom den information du lämnat ut kan man faktiskt få den uppfattingen att du inte äter speciellt mycket MAT, utan det blir mer mättnad via kakor/annat lugnande (som äts sakta för mättnaden) ..

När du du säger att matplanen du fått känns som för överätare
(och inte för dig) så undrar man lite försiktigt om det inte har en orsak… (förlåt om det är känsligt) Men matplanen låter relativt resonabel…

Och i #87 skriver du att du ska äta 120 gram protein.. själv tror jag de menar proteinkälla..  maila och kolla, detta tycker jag är ett ämne (när man betalar för att få hjälp) som inte ska gå att missuppfattas, det är så pass viktigt..

väger du 65 kg så ligger ca 1 gram (rent) protein per kilo kroppsvikt som grund, tränar du mycket kan 1,5-2 gram vara att tänka över. och det är nog där du läst 65gram protein..

Fortsatt lycka till med folkhögskolan, rutinerna där tror jag kan vara till hjälp.. märker så stor skillnad för mig själv när jag jobbar och när jag är ledig….

athiria
2011-07-24 15:47
0

Nej, de ger ut vägning till alla, oavsett bakgrund. Hon kollade inte särskilt mycket vad jag åt innan. Hon sa "jag trodde du sökte hit för att få mängder" vilket jag inte gjrode alls, jag sökte för en ADDIS, så de drar alla över en kam. Faktum är att jag missförstod matplanen och trodde att jag skulle få en meny och recept, typ "på måndag, gör torsk med curry". Faktum är att jag inte litar på matplanen för den var så dåligt individanpassad.

Hade också kontakt med en annan kvinna där jag sa att jag sökte för att jag var sockerberonde och hon sa direkt "Aha, så du har en ätstörning?" och jag bara "nej.". Sen frågade hon "aha, så du äter för stora mängder?" och jag bara "nej.". Om det nu är så viktigt var det över telefon så hon såg inte hur jag såg ut.

Japp, äter man kakor blir man sjävklart mätt det är ett faktum. Och självklart äter jag dem för att jag är beroende. Varför skulle jag ens vilja svälta mig? Är det kul att vara hunrgig eller? Alkoholister dricker sig också ofta mätta och kan utesluta mål.

Om det nu är så viktigt så tycker alla i min omgivning att det är helt vrickat att jag skulle ha problem med en ätstörning eller mängderna. Som rutin har jag också blivit frågad av läkare och psykriker, sjuksköterska etc om jag har en ätstörning och jag har sagt relationen till mat/etc vad jag äter och de har inte reagerat alls.

Så ursäkta även om era misstankar är grundade av välvilja, men ätstörning är en diagnos som ska sättas av en läkare och inte över ett internetforum.

"Stört sätt att äta" är inte kriterierna för en ätstörning. Då skulle araber ha en ätstörning under ramadan, alla skulle ha en ätstörning under julafton, och om man var magsjuk skullle man ha en ätstörning eller om man låg på dropp.

athiria
2011-07-24 15:58
0

Jo visst blev det missanvisande men jag trodde att folk skulle lita på mig om jag sa att jag åt mer ;P

Jag äter all mat sakta. Är oftast den sista kvar med mat under fest/middag. Kan troligen bero på att jag varit hemma under flera år och då haft lång tid på mig att äta.

Faktum är att man oftast har fördomar av att överätning och sockerberoende går hand i hand, läs bara ämnet "varför är det så många kvinnor som äter" där man likställer matmissbruk med övervikt. Saken är också att på andra människor kanske man SER när de har problem med maten om nån går förbi och är skitspinkig eller väger 150 kg. Jag går som sagt förbi som helt normal.

Ja jag kanske får "skylla mig själv" men ätstörning är som sagt så långt utanför fönstret för mig att jag inte skulle föreställa mig att nån påstod att jag hade det.

Nej, jag tränar inte. Jag är en väldigt lat person:)

Tack tack, kul att du tyckte att det var kul att läsa! :)

athiria
2011-07-24 16:22
0

Jag har fattat här att vad jag än skriver kommer ingen att tro mig :) (för att med min ätstörning är jag i förnekelse och och ljuger och undanhåller saker, eller hur? Och mina mått på "liiite" är en kvadratcentimeters-bit och inte en större bit)

Och ja #107, jag skrev att jag äter kakor/choklad sakta för att vi pratade om överätning. Vissa hetsäter så mycket att de spyr och bajsar samtidigt(bokstavligt). Och nej, jag har inte fått informationen från egna erfarenheter eller att jag och mina vänner hetsätit tillsammans. Jag läste det i en C-uppsats.

Får jag fråga er i vilken utbidlning ni har i att säga att matplanen låter bra? Kostutbildning?

Caena
2011-08-07 19:53
0

ursäkta jag har inte varit online speciellt på sistånde, såg inte att du svarat på mitt inlägg..

Nej, iaf jag har ingen utbildning, men däremot så det lilla du delgivit ang matplanen var detta;

"Detta ska jag äta:

Protein: 120 g

Fett: 2 msk

Grönsaker: 100 g"

Och det tycker jag jag låter rimligt, men det e den infon du delgivit. du har inte ens skrivit om det skulle vara per dag eller per måltid, men jag gissar på måltid..

Och för mig,som själv har problem med överätning, så tycker jag att det låter som en gaska lagom måltid för att ge en kropp energi för att täcka det basala energibehovet i vila+ lagom rörelse.
Utan tillsatta kolhydrater(och annat skräp) så borde det dessutom hjälpa mot sockerberoendet till viss del..
Problematiken med att äta kakor och annat sött sakta, blir ju att man ignorerar den riktiga näringen.. så det blir ju ett stört ätbeteende då man inte får i sig tillräckligt med essensiella ämnen för att fortsätta vara frisk..

Hur som helst, du har ju rätt, vi kan inte göra någonting förutom att kommentera och försöka stötta det lilla som går.. ibland gäller det att ifrågasätta för att få en hel bild…

Hoppas du kunnat ta till dig lite av vad jag förstår ska vara hjälp (matplanen/ADDIS).. ..

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.