Etikettberoende
Läst 5146 ggr
athiria
2011-06-25, 18:59

12-stegsprogrammet

Måste man vara abstinent innan man arbetar med stegen i 12-stegsprogrammet?

Porklash
2011-06-26, 01:05

12 stegprogrammet är ett självhjälpsprogram så det avgör du själv!

Lycka till!

pEr

[Beavis]
2011-06-26, 01:45

Målet med 12-stegsprogrammet är att du ska bli abstinent och klara att hålla dig sådan.

Långt irån alla är abstinenta när de börjar i första steget. Men det är då du måste börja försöka på allvar, det är då det är slut med lögnerna både för dig själv och till andra.

Mörten
2011-07-19, 23:26

Precis som Beavis säger man ska helst var fri från abstinet.

Jag har gått en 12 stegsprogram

Jag avgiftade mig själv det jag hade tagit var benso sjukt mycket kunde lätt slänga i mig 25 st 10 mg stesolid på en dag, även iktorvil som jag kunde käka hur många som hellst.

Slutade med att jag börja injcera heroin, tjack benso metadon osv.

Den första dagen gick bra2 dagen till 4dag så kommer jag typ inte ihåg något ting, var helt, däckad.

Efter ca 15 dagar så började jag min behandling 12 stegs, hade fortfarade grym ångest. Sen  fick jag Lyrica av min behandling dr så försvan alla min ångest. Och kunde fyllfölja min behandling på 12 veckor. Gick på AA och NA typ  3 i veckan..

Fick diagnosen ADHD så jag har börjat med Ritalin, och jag känner mig jävligt bra.

Har läst mycket om Lyrica hur svårt det är att slut har provat att inte ta dom. I en månad dom 4 första dagar var lite jobbiga men är inte alls som sluta med benso eller opiator… Men jag blev jätte trött palla inte göra något. osv idag har jag varit drog fri nåstan ett år om man inte räknar med lyrican och Ritaln.

Kan man kalla att jag är drog fri??

Får ju Ritalin som hjälper mot min adhd och min rastlösthe har svunnit och ångest det var därför jag tog droger för att få bort min rastlöshet mm.

Skicka ett pm om ni vill fråga något har en lång drog historia:(

Porklash
2011-07-20, 00:50

Faktum Mörten att det finns en del inom 12stegsrörelsen som hävdar att man inte är drogfri om man medicinerar t.ex. med Ritalin.

Själv tycker jag att det inte är så enkelt. Inget är svart eller vitt.

klarar du att använda Ritalin utan att det leder till att du tar återfall så är det ju bara jättebra att du mår bättre. Om du har ett beroende så är det viktigt att du håler koll på dig själv och gärna ber om hjälp med det.

Lura sig själv brukar ju inte vara så svårt eller hur?

Ska själv göra ADHD utredning i September så jag hamnar kanske där med!

pEr

[Beavis]
2011-07-20, 01:16

Många med ADHD och damp etc får ju "medicinsk" amfetamin mn anses ju inte droga för det. utan det är något det får för att bli normala. Jag vet för lite om Ritalin för att riktigt uttala mig om det.

Men om det fått dig att sluta med alla annan skit och du mår bättre är det ju skitbra. Enligt wikipedia är det inte drogklassat iaf.

Mörten
2011-07-20, 06:43

Ja Ritalin  har verkligen hjälpt mig har provat massa andra mediciner men igen har riktigt hjäpt.

Ritalienet har verkligen hjälpt mig:)

MissInAction
2011-07-20, 10:06

Vet inte särskilt mycket om Ritalin jag heller, men jag är inne på det som redan sagts, att om du mår bra av Ritalin och inte känner dig frestad att droga med annat, så ska det ju vara bra.

Visst finns det många med ADHD som mår bättre av att tex äta LCHF-kost, i huvudsak fett och protein och bara lite kolhydrater. Men att medicinera ger bra effekt och som du själv skriver så dämpar det ju de symptom som från början kanske gjorde att du sökte dig till andra substanser. Så att ta en medicin så att du kan leva mer i harmoni med dig själv och med din sjukdom.. det borde inte vara något dåligt.

Sen om någon vill definiera det som "inte drogfri", spelar det någon roll egentligen? Sånt har jag funderat mycket på själv Obestämd Jag personligen skulle räkna dig som drogfri. Så också om du tagit antidepressiv medicin.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Mörten
2011-07-20, 17:24

Ja jag känner mig själv som drog fri,

Ritalinet har gjort så jag har mindre sug, jag är även shopping beronde. Men känner inte direkt något sug sedan jag börja med Ritalin.

[Beavis]
2011-07-20, 21:04

För säkerhetsskull kan du ju kolla med din NA grupp vad som räknas bland dem?  De vet nog .men om det hjälpt dig sluta med massa värre droger och du nu funkar "normalt" är det ok för mig.

Porklash
2011-07-20, 22:27

NA som grupp har nog ingen åsikt ifrågan men däremot finns det en massa personer inom 12 stegsrörelsen som har det.

Jag säger: Lev och låt leva.

pEr

Mörten
2011-07-20, 23:14

Ska göra det var ett tag sedan jag var på möte. Känner mig nervös varje möte typ har problem med det social har svårt att komma på någont att säga, då jag dålig på språk och grammatik. Så det känns inte så bra att man blir nervöss varje möte…

Jag vet inte om jag har lite drag åt autism eller Asperges?

Har en bror som har Adhd oh drag åt Autism..

Har även en kompis som har Asperges men jag är inte alls som han då det kan vara svårt att få han säga en lång mening men han har blivit bättre. Det är en arbetskamrat han sitter myket själv precis som jag så det är kul att vi har börjat träffa..

Hur

[Beavis]
2011-07-20, 23:24

#11 Som du kanske märkt är det ganska vanligt att många narkomaner har aspbergers eller någon bokstavsdiagnos. Det är ett "enkelt" sätt att bryta sig ur sin sociala avskärmning. Men tyvärr går det ju sällan eller aldrig att hålla det på den nivån särskillt länge.

Mörten
2011-07-21, 21:48

Ja det stämmer Beavis, jag har altid haft en rastlös känsla. Som jag ville

ta bort.

Jag var rätt duktig brottare men det räckte inte för att jag skulle må bra. Började med lustgas. Funka inte så bra så jag sökte själv efter droger var ingen som bjöd mig. Kände en kompis som hade hålt på med en massa droger och han hae suttit på behandlings hem..

Jag börja prata med han, och så var min drog historia igång.

[Beavis]
2011-07-21, 22:50

Tråkigt men en allt för vanlig livshistoria. Jag känner till flera med aspberger/boktavs som gått den vägen.  Aspbergers tar uppåttjack för att bryta sig ur sin "blyghet" medan de med bokstavskombinationer i större uttsträckning tar neråttjack om jag har hajat det hela rätt?

Fast det är nog en annan tråd att disskutera i?

Kia
Kia 
2011-07-28, 13:07

Finns ju Stratega (osäker på stavningen) som inte är beroendeframkallande tror att som beroende kan det ju vara en väg att börja med innan man ger sig på Ritalin. Bara en tanke . En del klarar säkert av Ritalin men har man varit beroende abv just Amfetamin kanske det inte är en vettig väg. Tänker jag då.

Men för att svara på det som trådskaparen skrev om man måste vara abstinent innan börjar jobba i stegen.

Här har du mina tankar om det: Jag tror att skriva i stegen innan man är abstinent (vet inte vad vi pratar om här socker, droger, alkohol??) kanske är ngt man ska tänka på. Om jag är hög på något oaavsett vad det är hur ärlig är jag då i det jag skriver när jag fortfarande inte kapitulerat ?

Vad jag tror är att läs första steget. Bara läs det varje dag i 30 dagar. Ja läs varje dag samma text i 30 dagar. Om inte annat så startar en process i en när man läser det. Så tvingade min sponsor mig att göra och ja det gav resultat i att jag faktiskt var abstinent när jag väl började skriva i stegen.

Men fundera på hur ärlig du kan vara när du skriver. Tro mig jag har gjort det. Suttit och skrivit på mina steg hög som ett hus på socker (vid det tillfället). Skrev och käkade bullar samtidigt. Nä ingen höjdare och det gav mig absolut ingenting.  Så detta är mina tankar. LÄS LÄS LÄS…. Pröva det fungerade för mig att bli abstinent och sen var jag redo.

Fakta är att jag i varje steg gjort samma. Läser steget i 30 dagar innan jag börjar skriva. Men just första steget gjorde att jag kunde hålla mig.

Lycka till

Kram Kia

Mörten
2011-08-16, 20:59

Strattera, har blivit erbjuden men vägrade hon ville inte skriva ut Ritalin, för hon sa att jag varit psykotisk enligt henne. Men det har jag ej bytade läkare som jag fick på min behandlig tog 2 dagar så fick jag Ritalin som jag är mycket tackssam för mycket som har blivit bättre har inte haft några biverkningar…

Har prata me många som är kunniga inom Adhd och missbruk och Alla har sagt att Ritalin är bra även för dom som har haft missbruks problem.

Finns många Läkare som är okuninga om Ritalin,,

grodan78
2011-08-26, 17:13

Enligt AA behöver man inte vara abstinent för att göra 12-stegsprogrammet, däremot ska du ha en ÖNSKAN om att bli abstinent.

Porklash
2011-08-26, 18:08

Ja så ska det formuleras!

Sen kan man ju tycka det är konstigt att börja jobba med stegen utan en önskan av att bli abstinent men sånt händer…

pEr

Upp till toppen