Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettoff-topic
Läst 2349 ggr
Gronstedt
0

OT - Drömmen är över

Idag fick vi domen - min drömhäst kommer aldrig mer att bli en fungerande ridhäst. Kanske, kanske en promenadhäst, men inte mer. Redan i morgon åker hon därför ifrån mig för att bli avelssto hos en person som tydligen övervägde att köpa henne till det redan innan hon kom till mig. En trevlig framtid för henne, men fy vad det skär i mig!

Men jag skulle inte ha velat ha de här två åren ogjorda för aldrig det! Hon har givit mig så otroligt mycket!

[Beavis]
0

Tråkigt att höra Grönstedt

jag beklagar, Vad är det för fel på henne?

Gronstedt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kronisk hovledsinflammation i båda frambenen. Hon kan bära sig själv och ett föl men inte en ryttare.

[Beavis]
0

Jävligt tråkigt när man har tagit hand om ett djur så länge. Man vill ju tänka att det borde gå att kurera med en fet pencillinkur…

Lycka tioll med nya hästen iaf

Freke
0

Testat Kollidalt silver och MSM(MetylSulfonylMetan)?

Har fungerat tidigare på av veterinär utdömda hästar. 
Och ingen av Veterinärerna har erkänt eller medgivit vad och varför det har blivit friska..

Men det var ju något som dom inte skrivit ut..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Gronstedt
0

#4: Kolloidalt silver är verksamt mot infektioner, det regenererar inte skadat ledbrosk. MSM kan, liksom glukosamin, i gynnsamma fall bidra till att leder håller längre, men inte i detta fall tyvärr.

#3: Samma med penicillin - om brosket i leden inte håller så hjälper det inte med medicin.

[Beavis]
0

Finns det inget kosttillskott eller typ B vitamin som kan stärka brosket? b vitamin är ju bra för skelettet . ja jag vet att det inte är samma sak men borde finnas liknande?

Gronstedt
0

#6: Glukosamin och hyaluronsyra, framför allt - vilket jag har trattat i henne sedan problemen upptäcktes. Tyvärr tar hästar upp glukosamin ganska dåligt, mycket sämre än hundar och människor, så det har begränsad effekt på dem.

Belastningen på hästars leder är också mycket, mycket större än för människor, eftersom de väger 6-7 gånger så mycket men har leder som är kanske dubbelt så stora som våra. Det är stora krafter som ska tas upp. Tänk själv: 750 kg häst och ryttare flyger ett par meter genom luften och landar - i vartenda galoppsprång, 100 gånger i minuten eller mer! All den rörelseenergin ska tas upp av en liten skvätt ledvätska, som ska se till att inte broskytorna skaver mot varandra. Inte konstigt om brosket tar stryk om inte förutsättningarna är perfekta. Tyvärr visade röntgen att drömhästen hade ogynnsamma vinklar i hovlederna, vilket förmodlingen bidragit till att denna skada utvecklats. Men det kunde ingen veta innan fötterna röntgades.

Konstigt att de håller alls, hästarna, när man tänker på det … De är otrologt tåliga djur, men det vore inte skäligt att utsätta henne för belastningen av att bli riden igen.

Freke
0

#7 Visst är det så som du säger, men det finns vissa glukosamin preparat som hästar tar upp lättare så som om det är utvunnet ur läpp-musla och inte raffinerat eller renat på samma sätt som det vi äter.

Mina tidigare galoppörer fick alltid glukosamin med faktiskt goda resultat, även det dressyr-halvblodet.

visst är det otroligt att de kan hålla, men så är det väl med alla större djur.. Se bara elefanten? Hur kan så mycket kroppsmassa springa överhuvudtaget, så det är inte helt utan att  man förundras hur djur utvecklats och vi kommit så längt efter? för människan ligger grymt långt efter djurlivet.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus