Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 3430 ggr
Freke
9/6/11, 11:20 PM

Hur många har hört talas om Ibogain?

Ibogain är ett preparat som inte är godkänt men har visat sig fungera mot drogberoende..

Och nu börjar vi jobba för att det ska göras kliniska tester även här i Sverige, men de som ligger bakom det här i Sverige ska inom snar framtid ner till holland för att försöka få EU-bidrag till djupare forskning i preparatet.

Personligen så tror jag på det här, då jag vet folk som provat och kommit ifrån sitt missbruk så jag hoppas att det kan komma till en lösning för att det ska kunna användas i behandlingen mot drogmissbruk, för jag tycker det är rent utsagt vansinne att ersätta vissa drogberoenden med andra (heroin - metadon) och liknande varianter.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
[Beavis]
9/7/11, 10:30 PM
#1

Jag kommer inte in på de olika sektionerna på sidan tyvärr, Men vad skiljer detta Ibogain ifrån alla andra syntetiska droger som subutex eller Metadon som finns inom drogavvänjningen?

Freke
9/8/11, 11:26 AM
#2

Stora skillnaden är att Ibogain tar bort beroendet helt och hållet.

metadon och subutex är en ersättning och båda minskar endast suget av opiater.
Problemen som har förelegat med ibogain är att i Kanada har det förekommit ett par dödsfall som påstås vara ibogainets fel och anledning, dock har det inte kunnat bevisats?!

Är inte helt insatt i de fallen.
Men Grundaren i Sverige för Ibogain.se har själv kommit ur ett längre heroinmissbruk efter två behandlingar med ibogain och har efter det inte haft något återfall eller sug av heroin.

Hnu kan man ju bara hoppas att någonstans läkemedelsverket påbörjar kliniska tester även här i Sverige, för om det är så pass effektivt som Michael säger så skulle det vara revolutionerande i drogbehandling.
Nu kommer det att komma reaktioner ifrån de som påstår att 12-stegs programmen är de enda som fungerar.

Något som jag inte helt kan hålla med om, eftersom jag själv la av utan någon hjälp efter ett 30-årigt amfetamin missbruk. Och har inte varit på något behandlingshem eller i någon vård mer än min egna vilja.

Visst gick in i en ADHD utredning i början på året efter en viss kris i mitt liv, men det är något som jag nu passerat och påbörjat nästa del i livet

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Beavis]
9/8/11, 2:41 PM
#3

Länk till behandlingsdagbok

Intressant läsning och funkar det så bra som ni säger så e det ju perfekt. Använder du inga droger alls idag Freke? (ja jag anser marijuana vara en drog)

Freke
9/8/11, 3:58 PM
#4

#3 Inga illegala droger.

Men käkar 2x18mg Concerta en tablett på morgon och en till mitt på dagen.
Men det är det enda efter att ha tryckt i mig det mesta under 30 år även om det i mina ögon då var självmedicinering..

Dricker knappt, kan socialdricka, typ ett eller ett par glas vin under en kväll.(Inte som tidigare, då jag kunde dricka ett helrör med starksprit)

Bestämde mig även för att sluta röka.. haha
den 20:e Augusti tog jag sista blosset och har inte haft något sug av det sen dess?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Beavis]
9/8/11, 8:01 PM
#5

Ja det är ju väldigt vanligt att missbrukare har bokstavsdiagnoser eller någon form av aspbergers. Utan att ha fått en diagnos eller kanske då man vägrar acceptera diagnosen så har man börjat självmedicinera och hamnar "snabbt" i ett missbruk".  som jag sagt tidigare grattis till att du blivit drogfri.

Porklash
9/9/11, 1:07 AM
#6

De flesta som lägger av gör det utan behandling.

Många skulle ifrågasätta om du inte snarare var självmedicinerande än beroende.

Vart skillnaden mellan missbruk och beroende ligger är nånting de som ids får tvista om.

Jag fick min ADHD diagnos igår.

pEr

Annons:
Freke
9/9/11, 2:27 PM
#7

#6 Klart att det var en självmedicinering. i mina ögon..

Men dock inte i lagens ögon för där och då är allt som inte är utskrivet av en läkare olagligt.
Sen är det en sanning med modifikation att man lägger av utan behandling. för det krävs lite mer än bara det, för att kunna lägga av.. Beroende på hur och vad man nyttjat.

Men under mina år som narkoman, så har jag använt allt som fanns på marknaden men haft en förkärlek för amfetamin, då det gav mig mest ro och sinnesfrid.

Och var gränsen går är inte svår egentligen.

Du fick din diagnos igår? Hur tror du det kommer att påverka dig framåt? positivt / negativt??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Porklash
9/9/11, 9:58 PM
#8

#7

Själva diagnosen gör nog ingen skillnad alls men hoppas att medicineringen kan hjälpa mig att inte köra slut på mig själv mentalt hela tiden. Inget mätkvärdigare än så men en otrolig livskvalités höjning om det funkar.

pEr

[Beavis]
9/10/11, 5:24 AM
#9

Livskvalité höjning? på vilket sätt?

Att du har en ursäkt till varför du missbrukade? Jag kan ju ha fel men jag har alltid upplevt att du är en "nykter" missbrukare Porklash. på vilket sätt skulle denna diagnos ge dig ökad livskvalite?

Jag är än så länge odiagnostiserad och tvivlande.

Porklash
9/12/11, 8:55 PM
#10

Jag är bara på fjärde dagen med medicinupptrappning men kan konstatera att jag redan inte blir lika slut av jobbet utan orkar med.

Men nej det har nog inget med mitt missbruk att göra utan att jag under hela skoltiden fick höra att jag var dum eller oftast  det lite "snällare" "du är ju inte dum men lat". Men kanske var det därför amfetamin var det enda som var bra. Undantaget de lagliga socker, koffein och nikotin.

Har haft svårt att ha jobb och alltid känt mig stressad, irriterad och trög pga av att jag inte kuinnat sortera tankarna som flyger omkring däruppe hela tiden.

09 så var jag på väg rakt in i väggen men som tur är har jag en fantastisk fru som märkte det och upplyste mig om detta. Så då började jag jobba för att få komma till en utredning och det hela slutade med att jag fick betala en själv.

Jag har rejält med ADHD visade det sig och även en viss del högfungerande autism.

Jag har sett fall med f.d. missbrukare där medicinering varit räddningen. Jag har även sett när det gått åt helvete även om de varit färre men de flesta, ur min erfarenhet, har inte känt sig hjälpta av medicin, så som vanligt… Det beror på.

Båda mina söner har diagnosen. Den äldste är medicinerad.

Så som sagt…

pEr

[Beavis]
9/13/11, 11:13 AM
#11

Okej taxk för utläggningen, det var intressant och förklarar en del. Jag är ju helt med på att många med bokstavsstörningar och aspberger självmedicinerat och visst är det skönt att få en diagnos även om man inte missbrukar/missbrukat. Som en förklaraing till varför man fungerat på vissa "abnormala" vis.

Upp till toppen
Annons: