Annons:
Etikettberoende
Läst 5252 ggr
Loveradio
2011-09-17 22:12

Chipsberoende

Nån mer än jag som är chipsberoende här inne?

Har sen jag var liten alltid varit en stor chipsfantast. Är det nått i matväg som jag verkligen älskar så är det chips. Godis, kakor och andra sötsaker har aldrig varit min grej direkt. Inte heller läsk, dock på senare år har jag börjat dricka mer och mer Cola. När jag var liten brukade vi ha fredag- och lördagsmys med chips och dipp framför teven, vilket ju är helt normalt. Dock har jag väl mer eller mindre krävt att myskvällarna ska innehålla chips. Ingen myskväll utan chips liksom. Sen har det blivit att också söndagar innebär chipsätande.

Men sedan 1-2 år tillbaka så har mitt chipsberoende eskalerat. Jag känner verkligen ett beroende efter chips och nu äter jag väl chips iallafall 4 ggr/veckan. Ibland oftare. Antingen en halv eller en hel påse. + dipp till ibland och Cola. Ibland köper jag chips för att jag verkligen får ett sug, ibland för att fira och ibland köper jag för att jag mår dåligt. Ibland utan nån egentligen anledning, bra att ha hemma ungefär.

Vill inte sluta helt med chips, det skulle jag inte klara av. Är helt fast. Och  det är ju så djävulskt gott! Men däremot så är det väl bra att minska chipsätandet. Det är ju inte speciellt nyttigt med alla fetter, salt och skit som hamnar i kroppen. Har inget problemt med vikten, är 173 cm lång o väger 60 kg.

Nu är ju inte chips nått farligt att vara beroende av direkt. Finns ju värre saker. Så det är ju inte direkt hälsan jag är orolig över, utan mer att jag inte "kan" sluta. Utan är fast i ett beroende. Det är ju såklart jobbigt. Just nu sitter jag och har lite abstinens för att jag inte har chips hemma. Och inga affärer är öppna i närheten..

Att äta frukt istället funkar inte. Salta pinnar och mindre onyttiga saker är inte gott. Däremot kan grönsaker och dipp ibland fungera istället för chips. Fast egentligen är det väl saltet jag vill åt, kan jag tänka mig? Eller vad är det i chipsen som gör mig beroende?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
[Beavis]
2011-09-18 13:45
#1

Hej

Jag skulle tippa att det är kolhydraterna som spökar. Det är ganska vanligt att man blir beroende av dem särskillt bland medlemmarna här och på kolhydrater.ifokus.

Tyvärr är det svårt att när man väl blivit "beroende" gå tillbaka till att bara "festknarka" vad det än är man har för favoritdrog.

Antingen provar du att sätta upp en regel för dig att bara äta chips när det är fredagsmys och bara då och ser om du kan hålla dig vilket jag inte skulle tro.

Eller så slutar du helt om du anser att detta beroende är så störande på din vardag att det är ett problem.

Lycka till

Loveradio
2011-09-18 18:06
#2

Tack för svaret :)

Har provat att ha som regel att jag bara äter det 1 gång i veckan, men har inte funkat då jag känner att det är svårt att hålla mig till det som du säger. Det blir liksom; "äsch en påse till skadar ju inte"…

Men jag kan ju alltid testa att trappa ner litegrann. Kanske ta en skål, istället för en hel chipspåse. Och kanske köpa hem en massa morötter, blomkål osv och dippa med. Det är jag faktiskt villig att testa. Sen är det inte säkert om det funkar, men vad har man att förlora?

Jag förstår ju att det inte är hälsosamt i längden. Och det påverkar ju ekonomin en del, även om det inte är jättestora utgifter.

Sluta helt tror jag inte jag kan göra. Och det jag väl inte heller. Känns som jag är helt fast.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Beavis]
2011-09-18 20:35
#3

Det går om viljan finns, Men du har ju egentligen inte märkt av några direkta bieffekter utom ekonomin som kanske inte är den bästa när man är 19. Du är ju inte överviktig eller så men det kan komma med åldern då ämnesomsättningen blir sämre… bra att du kan alternera med grönsaker att doppa. Fast om du går på rotgrönsaker som morötter är det egentligen samma mekanisker som med chipsen då det är väldigt mycket kolhyrater i morötter.

Som du ser är det svårt att trappa ner men om du stålsätter dig och väljer andra vägar till kassan när du handlar kan det gå.

om du skulle uppleva ett problem med sockret och ja kanske att du får ex ackneproblem, av chipsen så kanske faa eller oa kan vara något?

Där handlar det om ett beroende och man behöver inte vara överviktig för att vara sockerberoende

Upp till toppen
Annons: