missbruka folköl?
Hej!
Jag skriver detta för en kompis räkning (ja det är sant :-)). Hans (kompisens) mamma har tidigare druckit en del, tillsammans med sin dåvarande man. När kompisens syster berättade för skolkuratorn så upphörde det dock. Nu har det gått flera år sedan dess och kompisens mamma förklarar sina tidigare alkoholvanor med att hon drack på grund av att hon höll mannen sällskap när han drack (det var en stormig relation). Nu har dock modern börjat dricka folköl, hon dricker dessa i stort sett varje dag. Ibland flera burkar. Min kompis kom häromdagen på henne med att hämta en folköl i kylskåpet efter det att hon hade gått och lagt sig, hon menade då att hon inte kunde sova.
Hur ska man se på detta? Min kompis är oroad men säger samtidigt att det ju "bara är folköl"? Är det ett begynnande missbruk? Kan man/ bör man agera på något sätt?
Hej
Det är svårt att bedöma så här men om din kompis mamma inte berusar sig på ölen kanske hon bara dricker dem för att öl är gott?
Att hon har missbrukat alkohol en gång i tiden tillsammans med ett ex betyder inte nödvändigtvis att hon ä en berooendemänniska och får problem.
Jag är visserligen inte kvinna men personligen ser jag inget fel i att kanske dricka två-tre folkisar om dagen. men visst var vaksam på om hon börjar berusa sig på dem. dvs långrt fler än tre.

Lågdosalkoholism är vanligt hos just kvinnor.
Folköl och lådvin brukar vara grejen.
Men detta är ju bara allmänt vad som gäller i detta fall är svårt att ens gissa.
pEr
Hej,
Hur bra är relationen mellan kompisen och dennes mamma tänker jag. För kanske kan kompisen berätta för mamman hur han känner. Och oron som kommer med att hon dricker folköl.
Har dom haft ngt samtal om det som hände tidigare när hon drack i det stormiga förhållandet med den mannen. Tror kommunikation är viktigt i dessa frågor.
Kanske har de redan pratat men det var bara en tanke. Kan ju ligga ngt bakom hennes drickande kanske inte. Men genom att prata och uppmärksamma utan att anklaga kanske hon får en aha-upplevelse med vad håller jag på med?
Kram Kia
Vad många svar! Tack ska ni ha!
# 1 ja det är ju det vi tycker är svårt, det är ju på något sätt helt okej med folköl? Det är liksom normalt och vi själva dricker ju också folköl, speciellt nu på sommaren/semestern. Vi har ju druckit folköl tillsammans med henne!!… Hon dricker ju dock så att det faktiskt luktar alkohol om henne… Dessutom blir hon väldigt trött på kvällarna och glömmer saker som man sagt … MEN detta kan så klart bero på att hon är just trött och inget annat…. Jobbet sköter hon också…
#3 jo jag tror nog att de har en ganska bra relation… Dock får ju jag intrycket av att det är lite stängt när det gäller just detta… Detta säger jag mest egentligen utifrån mitt eget intryck som grundar sig i dels hennes förklaring om vad som hände tidigare (som jag inte upplever som riktigt sann- man dricker väl inte för att hålla någon sällskap, iallafall inte när det sker till den grad att ens barn går till skolkuratorn som i sin tur gör anmälan tlll socialtjänsten?) dels utifrån att hennes barn redan förra sommaren var oroliga över hennes folkölsdrickande och ändå var det likadant denna sommar… Men nä- min kompis har iallafall inte pratat med henne och du har säkert rätt i att det är där man måste börja!! Jag är ju själv van vid "fullblodsmissbrukare" som åker in och ut från behandlingshem och får LVM hot över sig så det här med just folkölsdelen är ju okänt territorium för mig… :-)
Jag tror ju iofs att är man en beroendepersonlighet så kan man nog missbruka det mesta även folköl. Just folköl kan ju vara en sån grej men det är ju""""BARA"" folköl. Och det där bara kan ju bli väldigt destruktivt.
Vad jag lärt mig är att en så kallad normis (normal utan beroende) dricker ju några folköl då och då för det är gott och inte varje dag och inte för de dricker på ngn känsla eller annat. De bara tar en öl för de kan det och för de gillar det men hade lika bra kunnat vara utan.
Eftersom folköl inte är samma alkoholhalt så tror jag man lätt kan se förbi just folköl men jag tror att det kan vara minst lika destruktivt om man dricker det på just det sättet.
Kram Kia
#4 Nu gav du lite mer information som förändrar läget en hel del skulle jag säga. Din kompis mamma dricker 2-3 folköl om dagen som ni ser. Men i realiteten dricker hon många fler som hon döljer för er.
Det är alkoholistbeteende hon vet det och döljer, Som Kia säger och som jag sa tidigare att dricke en eller två folkisar kan ju vara okej, det är det många som gör till mat och liknande.
Ja tyvärr så tror jag att på beskrivningen du ger i #4 att hom dricker mer än ni sett, tröttheten och glömskan samt att hon luktar starkt av öl är starka indikationer på det.
Som barn till missbrukare kände du nog det på dig också egentligen? Du vill bara ha bekräftelse på vad du tror och tyvärr har du nog rätt.
Missbrukare ljuger bedrar och gömmer.
Har inte sett det senaste inlägget förrän nu??…
#6 Ja det känns verkligen som att hon döljer det, jag menar det måste väl krävas en hel del burkar folköl för att det ska börja lukta om en? Och att gå upp i morgonrock för att man inte kan sova är väl okej men att börja dricka öl..??
Och jo, jag känner väl på mig att hon är illa ute men man vill ju också ha bekräftelse från andra så att man inte lever i sin egen lilla värld och tolkar in sitt eget…
Kan väl säga också att det egentligen är min sambos mamma det handlar om (räknar min sambo som vän så så mycket ljug var det inte
. …!!) Tyvärr verkar det som att det är mest jag som är orolig, också anledningen till att jag ville få fler synpunkter på situationen. Eller rättare sagt sambon och hans syskon är nog oroade men verkar inte liksom våga ta tag i det… Jag tror helt klart på det som Kia säger att man ska försöka prata med mamman, även om det inte skulle leda till någonting så har man iallafall framfört det.
#7 Ja du tar henne ur den bubblan att hon tror att hon lurar alla.Visst kan man lukta av öl redan efter bara en burk men för att lukta starkt tror jag det krävs några stycken till? Och personlighetsförändringar uppkommer ju inte efter att man druckit tre folkisar under dagen… prata med henne och föreslå AA eller något liknande. hon har ju blivit nykter tidigare, Vad använde hon då? stark vilja eller hjälpprogram? Erbjud dig att fälja med till ett möte om hon skulle vara osäker. Det finns ju öppna möten där anhöriga kan följa med.
Det här från mig kommer sent (2 månader efter) men jag tyckte det var en bra grej att ta upp och jag har något att säga om det här. Men jag vill att om någon ramlar över tråden, så ska de få min erfarenhet också.
Exakt så här gjorde min X (nära anhörig) fast i kortare perioder. Dvs X drack starköl eller sprit, slutade och var "nykter alkoholist" för att sedan trappa upp igen. Gärna med folköl eller t.o.m lättöl. "Nykter alkoholist" blev X därför att det hände något; någon sa till på skarpen, någon gick i pratgrupp eller stack med en broschyr om AA. X ville antagligen visa alla andra att "jag kan själv" och "jag kan hantera midre mängder - kolla bara!".
Om du är tveksam eller får ont i magen av att någon dricker (som jag fick när X bara drack en enda folköl) så är det antagligen något som inte stämmer. Om du inte ifrågasatt hade du kanske litat på att det går bra och fungerar som det ska.
Misstänksamhet tycker jag att man ska ta på allvar.
Det som Beavis beskriver som "känna på sig" tycker jag säger mycket mer än de sakliga bevis man har. Att man blir tveksam och tänker att "det är nog inte så farligt" är bara för att man inte har just de här bevisen som man kan visa upp för sig själv (eller för att man inte vill se dem).
Gå på din magkänsla - det kommer du långt med.
#9 Enligt mig får man svara på hur gamla trådar som helst. Din åsikt och erfarenhet hjälper och stöder om inte TS så någon annan då ämnet ständigt är aktuellt.
Man kan missbruka Folköl Jag har sett det på nära håll. 3-4 är litet men det är de dolda ölen som avgör.