Annons:
Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 2879 ggr
ettlitetalias
2011-10-02 00:37

Sluta röka/nikotinpreparat

Min pojkvän försöker sluta röka, och använder inhalatorerna för att hjälpa honom på traven efter läkarens inrådan. Men saken är den att hans humör är förj#vligt. Han är trångsint, vänder allt åt fel håll, lättretlig, egocentrisk och allmänt en pest och pina att vara i samma rum som. Ikväll har han stormat iväg ut på krogen med ett par kompisar i en riktig drama queen-anda, och jag har god anledning att misstänka att han tänker supa sig skitfull och vara allmänt odräglig för att "hämnas" på mig då jag börjat tappa tålamodet och mest bara ignorerar honom nu.

Jag vet att det är helt normalt att bli lättretlig osv när man slutar röka, men någon måtta får det väl vara? Funderar på om det är inhalatorn som kanske spökar också? Läste för några år sedan (kommer inte ihåg var) om någon kille som hade "snedtänt" på nikotinpreparat och antingen åsamkat någon annan skada, eller hamnat i bråk och blivit skadad själv. Är det möjligt med bieffekter av nikotinpreparat som innebär "personlighetsförändringar"? Om inte, hur ska jag handskas med hans humör?

Är det bara att "fly fältet" som gäller? Vill ju ändå vara där för honom om han vacklar och behöver peppning.

Annons:
Honestyisdead
2011-10-02 16:24
#1

Visst kan man bli irriterad, men man får ju inte bete sig hur som helst för det. Låter som han är respektlösmot dig.

Så länge man använder nicotinpreparat håller man igång beroendet och då är man nog irriterad mest hela tiden kan jag tänka mig.

[Beavis]
2011-10-02 16:37
#2

Försök få honom att sluta tvärt med alla nikotinprodukter. Det är jobbigt ett par ddagar men han förlänger inte pinan iaf. Många som ska sluta inbillar sig att det ska vara så svårt så de planerar för nedtrappning och plåster och tjo faderittan. Men statistiskt har jag läst någonstans att de som klarar sig bäst är de som slutar tvärt.

Som det är nu har han en för liten dos nikotin i blodet hela tiden vilket stör och förlänger abstinensen samt då avsaknaden av att ha något att suga på när han vill "slappna av" osv

ettlitetalias
2011-10-02 21:36
#3

Tack! Får se om det går att närma sig honom ikväll och prata med honom. Han kom hem på ännu sämre humör efter krogen klockan 5(!!!) på morgonen, och sedan dess så har det bara varit tjaffs och hot om att göra slut och snäsigheter. Orkar inte vara i samma rum som honom ens så har god lust att bara låta honom sitta och tjura framför TVn och gå och lägga mig i extrasängen när det vankas sängdags (blir tidigt sänggående för mig då jag jobbar jättetidigt imorrn).

[Beavis]
2011-10-02 22:05
#4

Ett tips till honom till kan ju vara att undvika krogen och andra milöer där det röks mycket tills han är "rökfri". Han blir ju deppig av att se alla andra röka som borstbindare där

Upp till toppen
Annons: