Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3326 ggr
Sockerberoende_
2011-08-27 17:26

saknaden av sockret

Hej alla fina

jag har en undran till er som lidit av sockerberoende och lyckats komma ur beroendet

Hur sjutton hanterade ni saknaden av sockret? (godis choklad, kakor etc…)

Jag klattrar pa vaggarna och har svart att leva ett normalt liv. Jag ar standigt trott och irriterad pa allt och alla. Livet kanns inte vart att leva utan godis och choklad. Later kanske sjukt for vissa men det ar sanningen.

Halsningar

//Sockerberoende

Annons:
[Beavis]
2011-08-27 17:58
#1

Hej Sockerberoende_

Jag är kanske inte sockerberoende ut i fingerspetsarna men gravt colaberoende.

Jag skulle säga att det du känner är abstinensbesvär och de kommer så sakteliga minska och försvinna om du lyckas hålla dig abstinent utan återfall och småfusk som man gärna tar till i den situationen. Som du kanske förstår bidrar bara fusk och återfall till att förlänga pinan. Även om återfall ofta är en del i tillfrisknaden, till för att man ska rannsaka sig vad man gjort eller tänkt fel?

[RockarFett]
2011-08-27 19:06
#2

TS: Jag är sockerberoende och ser mig själv som just beroende men numera med allt längre abstinenta - altså sockerfria/matdrog -fria dagar.För mig lossnade det när jag började äta LCHF.Jag åt för lite fett förut.För mig är det en LCHF-inspirerad kost som funkar men jag måste ta bort allt som triggar just mig: alla brödsusstitut ,frukt ,choklad och bakverk och efterrätter.

Det har varit en enorm kamp att komma dit jag är idag och kunskap via böcker och nätet samt kontakten med andra i liknande situation är det som hjälper mig framåt.Samt tålamod!

Jag tror jag hanterar saknaden lite med hjälp av att aceptera att socker och jag inte funkar ihop.Det är och har varit en sorgeprocess men jag har det så mycket bättre utan den falske "vännen".

Hoppas du hittar någon framkomlig väg för just dig! Du är inte ensam om detta!

Kram!

Honey Puh
2011-09-03 21:34
#3

Hej Sockerberoende_! Jag upplever samma sak som RockarFett, att ju längre tid med LCHF-inspirerad kosthållning, så ju mindre är saknaden efter sockret. Jag har dessutom upptäckt att min ångest/stress är direkt kopplad till snabba kolhydrater, vilket gör att jag mer än gärna säger hej då till socker mm. (Bara övervikt var inte skäl nog!). Så håll ut och försök få tiden att gå, och som Beavis säger - fusk förlänger pinan och håller kvar sockermonstret. I början tillät jag mig att äta en hel del osötade godsaker, typ grädde, bär och riktigt mörk choklad. Det gör jag fortfarande, men suget har liksom ebbat ut. Finns det någonting annat, som inte har med äta att göra som får/har fått dig att känna glädje tidigare? Försök ta tillbaka det i så fall och odla det som en friskfaktor som kan väcka din livslust igen.. Lycka till!!

[Beavis]
2011-09-04 12:42
#4

#3 Grädde och lågkolhydrat bär som hallon är tillåtna inom LCHF men risken e väl att man överäter även dem.

Jag fick känslan att jag började överäta även lchf maten på slutet, vet inte om det var något jag inbillade mig eller om et var fakta? Men iaf LCHF tar bort det fysiska sockersuget nästan helt. Sen får man kämpa med sina mentala demoner.

Honey Puh
2011-09-04 23:17
#5

Instämmer #4! För egen del är jag ingen överätare i allmänhet utan endast socker beroende. Jag har förstått att det kan va lite knepigare om man är både och.. :/

Sockerberoende_
2011-09-05 22:22
#6

det gor verkligen ont i hela kroppen nar jag inte tillater mig sjalv att ata socker. som om det skulle livsnodvandigt

Annons:
[Beavis]
2011-09-05 23:29
#7

Så är det när man är riktigt ordentligt beroende av något även om det låter mer som ett beroende av tyngre droger att få värk i kroppen.

Men kämpa på och håll ut så går det över, Och glöm inte vad jag sa i #1 fusk förlänger bara smärtan. Håll ut det blir bättre.

Zofia89
2011-09-19 14:49
#8

Jag har så läne jag minns varit beroende av socker, det har inte varit någon skillnad om det varit godis eller läsk eller nåt annat, när jag var som värst och inte hittade något åt jag socker direkt ur paketet! :/ När jag inte fick något socker skakade jag, var arg och kunde slå mamma för att hon sa nej… =(

Allt ändrade när jag skulle börja banta och började med lchf! Inte mycket till sockerberoende kvar efter bara 2 veckor!!! Känns väldigt skönt! dom 2 veckorna var svåra, men jag städade alla skåp och slängde allt som innehöll kolhydrater! Undvik att gå till butiken något extra!

Kämpa på! Håller tummarna för dig!! =)

Honey Puh
2011-09-21 16:58
#9

Men har du något intresse som du brinner för som du kan lägga  extra energi på medan du avgiftar dig? Man kan frigöra serotonin genom att göra saker man gillar, i stället för att få det via magsäcken :)

[Beavis]
2011-09-21 18:07
#10

Precis et är väldigt bra om man kan sysselsätta sig med något när man tänder av så att man inte bara fokuserar på det för då är risken för återfall enorm.

Sockerberoende_
2011-10-05 19:28
#11

jag  hsr inga intressen. gar hem varje dag efter jobbet o sitter framfor datorn. umgas inte med ngn. bara pa jobbet. sa har det sett ut senaste 7 aren. helt sjukt nar skriver ner det sahar men jag ar fast i mitt beroende som en slav. jag har depression och adhd

[Beavis]
2011-10-05 22:34
#12

Aktivera dig. säg "nu får det vara nog" och börja ta lite promenader, ta med eventulla barn, eller ta en cykeltur. jag tror du behöver komma ut och aktivera dig för att bryta en ond spiral.

Kia
2011-10-13 13:25
#13

Hej Sockerberoende,

Jag känner igen mig så väl i det du skriver. När någon säger till mig aktivera dig kan jag ibland känna mig så jävla anti. Det är väl för fan ingen lösning på mina sockersug. Jag vill inte aktivera mig VILL INTE. Det löser noll ändå. Ja , men gör någon hobby då.. Jag har ingen hobby jag stannar inte i något jag gör allt 180 % i 3 månader sen tröttnar jag. Hur blir man passionerad av något en längre tid i livet.

Total slav i mitt beroende helt enkelt. Jag tror att som någon skriver att LCHF hjälper mig att inte ha sug men jag måste jobba med mig själv och med sjukdomen som är beroendet i sig. Sockret är bara en substans på själva sjukdomen som är beroendet. Jag har massor av känslor som jag inte har en aning om vart jag ska göra av. Det lättaste är att äta på dom vilket gör att jag har sug hela tiden och blir tokig för jag vet vad det handlar om egentligen.

Mitt förslag är iallafall att titta på vad du känner för det är känslorna vi äter oftast på. Oftast är suget kopplat till en känsla och inget annat. Tänk själv man slutar äta på sina känslor plötsligt ska man känna saker man inte känt i hela sitt liv. Sorg, glädje, ilska lycka, ledsamhet osv. Tänk dig registret hur långt det kan bli på känslor och vi är känslomässiga. Men har man aldrig känt för man har ätit på känslan alltid, klart som fan att suget kommer som ett brev på posten när man väl slutar med sockret.

LCHF och jobba med sig själv tror jag är lösningen. www.faa.se där har jag fått hjälp och massor med fantastisk människor som är i min situation coh gör man det tillsammans ja då fungerar det faktiskt och suget släpper…

Oj detta blev långt gick igång lite här ser jag :)))

Kram Kia

Annons:
[Beavis]
2011-10-13 13:50
#14

#13 Jag menar ju självklart att man aktiverar sig för att få bort suget för stunden. Du har självklart rätt ik att man måste jobba med sig själv också då det ofta men inte alltid är en känsla som utlöser suget/abstinensen.

Men just att göra något för att få hjärnan att fokusera på något annat tror jag är en visserligen temporär men fungernade lösning.

Testa även FAA NA OA mfl de ger bra terapi där man kan arbeta med sina känslor. Men när inga möten, sponsorer eller liknande finns till hands kan en aktivitet hjälpa tillfälligt.

Upp till toppen
Annons: