Sluta med kaffe
Intressant sida! Första gången man kikar in.
Jag älskar kaffe och har druckit det flitigt sedan jag var 12 år. Men jag har försökt sluta med det flera gånger. Varför? Jag vill inte känna att jag måste ha kaffe, det är något principiellt som säger stopp, dessutom, må det låta löjligt men som en superekonomisk person så tycker jag att det är lite för kostsamt
.
Det tråkiga är att jag blir super deppig utan kaffe, jag blir irriterad utan anledning och får en mörk syn på tillvaron. Det kan vara en placeboeffekt som blir förverkligad genom negativt tänk men kan även vara en defacto relation mellan brist på koffeinet och något strul med signalsubstanser (?) jag har ingen aning, kanske någon annan kunnig person kan upplysa mig här. Men direkta effekter är iaf huvudvärk och retsamhet och det kan jag direkt koppla till brist på kaffe.
Är det någon som upplevt samma sak? Nu är detta ju ett litet problem givetvis och vem gnäller över lite kaffe, det är ju inte direkt skadligt. Men det vore trevligare att kunna dricka det för att man för stunden vill det och tycker det är trevligt istället för att behöva ha det.
Hej Morfalum Välkommen hit
Roligt att du gillar vår sida och nya medlemmar är alltid välkomna.
Vad gäller kaffe har jag ingen egen erfarenhet pga att jag inte gillar det. Men den aktiva komponenten i kaffebönan är koffeinet som är beroende framkallande och vanebildande om man intar stora mängde och vad jag hört ifrån många som försökt sluta är just detta du berättar, abstinens sympom som är väldigt jobbiga. som tur är håller de sig vanligtvis inte så länge om man håller ut. kanske bara några dagar.
Lite fakta koffein
Kemiskt namn:
1,3,7-Trimetylpurin-2,6(1H,3H)-dion

Jag drack som mest två kannor per dag. varje dag började med två snabba latteglas för att kunna vakna.
När jag tvärt la av (även med svart te) så var det först en dag av…dimmighet och frånvaro sen kom en huvudvärken som var kvar i över två dagar. Sen var det lugnt.
Det hände att jag dricker kaffe ibland nu men min fru hävdar att det märks en positiv skillnad om jag låter bli helst även svart te.
pEr
#0 Jag känner igen mig mycket, dricker också väldigt mycket kaffe och får ont i huvudet om jag inte har druckti det på länge.
/Emma
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är också beroende av kaffe.
Jag blir lättirriterad och får otroligt ont i skallen om jag inte dricker det på länge… Men jag vägrar sluta, trots beroendet är jobbigt. Kaffe är så gott ju :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Det är som med mig och min coca-cola. har funderat mycket och tänker dra ner på min konsumtion, Men sluta helt tror jag varken jag vill eller klarar?
Jag har bytt ut mitt sockerberoende mot kaffeberoende helt klart. Tyckte inte ens om det för några år sen.. försökte sluta när jag märkte åt vilket håll det bar.. Och fick SJUKT svåra abstinenssymptom. Fick gå på värktabletter i en vecka för att kunna sitta still. Värken i ryggen höll på att ta kål på mig.. Summan av lasterna verkar tydligen verkligen vara konstant!
Men jag ser kaffe som en väldigt lindrig drog. Socialt viktig för mig ådessutom. Kaffe och mörk choklad. Och så den andliga biten förstås. Så får det bli för mig :)

Den andliga biten av kaffe?
Vad menar du då eller missuppfattar jag nåt? Eller är oupplyst kanske?
pEr
Hmm, lindrig om du får smärtor i abstinensfasen? det låter ju som att du tänder av på opiater nästan…. Så är det ju inte för mig och colan.
Testa att dricka te socialt istället. Det brukar alla mysigt seriösa firmor och klubbar ha.
#7 Jodå det hänger ihop för mig iaf! Jag går på en väldigt smal väg just nu och håller på att utforska mina beroenden. Jag går igång på ingentin och koffeinet kickar igång mig rejält, så om jag ska kunna fortsätta använda det måste jag se till att meditera/andas en stund varje dag.. men det är möjligt att jag får ta till mig Beavis råd och tricka te i sället.. rött eller grönt då. Det knäppa är att kaffe är en sen last i livet. Jag har alltid varit tedrickare, men kaffet kom som ett brev på posten när jag la av med sockret…
#9 Kom på att du nog INTE skall lyda mitt råd. jag kom på att även te innehåller koffein i mindre mängd men dock koffein om jag inte är helt ute och cyklar?
Saft kanske om du inte även är kolhydratberoende? vilket du ju är ser jag nu… hmm knepigt fall men kanske kan du hanter teet? iaf beakta att te innehåller koffein också iaf.