Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 2472 ggr
schnuckii
2011-10-14, 13:54

pappa

Om ungefär 3 timmar kommer min pappa hit. Jag är så nervös så jag mår illa.

Han är aktiv alkoholist och våran kontakt har varit dålig. Men jag saknar honom och har försökt återuppta kontakten.. Så idag kommer han hit.

Jag är så jävla rädd. Rädd att jag ska vara elak, rädd att jag inte duger. Att han inte ska tycka jag är bra nog.

Ville mest dela med mig. Men om någon har bra tips på hur man möter familjemedlemmar med alkoholmissbruk, så blir jag ju glad.

Porklash
2011-10-14, 15:04

Att tycka du är bra nog oavsett vad han tycker.

Att vara ärlig men inte elak.

Det är vad jag kan svara på den information du gav om ert förhållande i det du skrev.

Jag tycker det är en bra början.

pEr

schnuckii
2011-10-14, 15:13

Tack för snabbt svar.

Jag tog mig en springtur. Det hjälpte lite mot oron.

Dina råd känns logiska och rätt, men svåra.

Porklash
2011-10-14, 15:21

Jo det är lättare sagt än gjort men tyvärr finns det nog inga genvägar och knep utan man måste bara helt enkelt börja någonstans.

Är han alkoholist så är hans beteende sjukt det ska du komma ihåg. Därför måste dem runtomkring alkoholisten agera extra "friskt" för att inte själva dras med i sjuka beteenden. Inte heller lätt jämt.

Ta det för vad det är. ett försök till kontakt. Funkar det inte så går det att prova många gånger till.

pEr

[Beavis]
2011-10-14, 18:49

Hej

Ja nu har ju din far redan varit på besök, om han inte är kvar?  Hoppas du kunde vara rak och ärlig men inte nedlåtande.

Pers svar var bra tycker jag. Det gällr ju att förmedla att du vill ha kontakt med honom men att du ändå inte är okej med hans drickande och det beteende han har ibland då.

Misslyckad är du ju inte du har uppnått vuxen ålder och har ett jobb osv.. det tycker jag är bra. Lycka till

schnuckii
2011-10-15, 22:15

Besöket gick över all förväntan. Han verkade verkligen uppskatta att jag bakat bröd och fixat lite..

Vi pratade strunt, jag berättade saker. Jag var rak, lugn och tog ingen skit.

Det kanske är en början. Jag kanske ska acceptera att han inte kommer att höra av sig till mig, utan att det är jag som får se till att kontakten hålls igång.

Men oavsett hur bra det gick. fy fan vad ONT det gör. Att se honom, resonera med honom. Höra hans oro för att bli sjuk osv.

Tack för fina ord!

Porklash
2011-10-16, 00:28

Vad kul att höra att det gick bra!

Låt det ta den tid det tar.

pEr

[Beavis]
2011-10-16, 05:37

Hans sjukdom om man ska kalla det det? gör att det kanske är du som måste vara mer aktiv om du vill ha kontakt. Men förstår att det inte känns rätt heller. En far borde vilja ha kontakt och umgås med sin dotter.

Klart det gör ont i dej att se hur sjuk han är , En alkoholists resonemang och beteende är inte friskt. Men genom att du pratar med honom och inte tar skit kanske du kan nå igenom och skapa en önskan att bli frisk så att han tar steget?

Annars finns tvångsvård, inget kul alternativ men kan fungera även det om inte första så andra eller tredje gången gör det.

Upp till toppen