Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2962 ggr
athiria
6/25/11, 10:20 PM

Sponsor

Jag har precis börjat med tex FAA och undrar lite hur det är med sponsorer… hur hittar man en bra sponsor? Är det bäst om man har en sponsor som bor nära eller räcker det med att kunna prata i telefon?

Tacksam för svar…

Annons:
Porklash
6/26/11, 1:07 AM
#1

Att hitta en sponsor som man funkar bra med är som med folk i allmänhet tycker jag.

Så det beror en del på en själv.

Tycker du telefonsamtal räcker så  räcker det nog!

pEr

[Beavis]
6/26/11, 1:43 AM
#2

Det jag kan om detta räcker det ju med att det är en person du känner dig trygg med. Det kan vara någon ifrån din FAA grupp men det kan även vara en bekants bekant någon annanstans i landet. Det viktigaste är att personen har en periods abstinens, För det är svårt för en person som  är i återfall eller som missbrukar att  guida dig.

athiria
6/26/11, 11:50 PM
#3

Oke! :)

Hur snabbt ska man skaffa en sponsor? Jag känner att jag skulle vilja börja arbeta i stegen direkt men samtidigt vill man ju ha en sponsor man litar på och är trygg med…

[Beavis]
6/27/11, 12:55 AM
#4

Du skall vad jag förstått ha en sponsor innan du börjar arbeta i stegen, För du arbetar i stegen tillsammans med din sponsor som guidar dig steg för steg. Sponsorn har själv helst kommit ett par steg redan. Och för denna person skall du lämna ut din matlista du skall analysera anledningarna till olika beteenden du har.

Visst dettqa kan du göra själv men själva grejen är att du ska kunna berätta och erkänna för en annan människa.

Summerat. Du skaffar sponsor innan du börjar arbeta i stegen. Men självklart kan du arbeta med dig själv genom mötena och att du börjar ändra din diet osv så länge.

Porklash
6/27/11, 3:06 PM
#5

Får du tag i en sponsor så kör på!

jag har aldrig haft någon direkt utan haft flera olika människor runt mig som har ställt upp i händelse av behov.

Vad jag menar är att det finns säkert många som hjälper dig med frågor du har, som oss här!, utan att de direkt är sponsorer.

Så även utan en sponsor så kan du börja jobba i stegen!

Gå på möte och be om en sponsor eller hjälp i allmänhet. Du kommer med största sannolikhet få att få både och sinom tid.

pEr

[Beavis]
6/27/11, 4:14 PM
#6

Porklash vet mer än mig Glad

Annons:
Caena
7/24/11, 2:03 PM
#7

Hur är det ifall man hittar en person som man ev vill ha som sponsor, men som har ett annat beroede än sig själv?

Har svårt pga mitt jobb(tider) att ta mig till möten och i många fall svårt att ringa in(pga jobbet)..
Men det betyder ju inte att jag inte vill sluta!..

[Beavis]
7/24/11, 4:01 PM
#8

#7 Det jag lärt mig genom att ha en närstående som var sockerberoende och deltog i 12-stegsprogram är att det kan går att ha en sponsor som missbrukat i annat eftersom själva beroendet är detsamma i grunden (jag vet att vissa inte håller med). Men det är inte optimalt. Helst ska du hitta någon som missbrukar likadana substanser som du själv. Droger är kanske annorlunda?  Där verkar substansen kvitta.

Kia
7/28/11, 1:17 PM
#9

Jag tror det är viktigt att skaffa sig en sponsor som kan guida en igenom stegen. Men också en som man känner tillit till. När det gäller FAA så är detta ingen jätte gemenskap som NA och AA och därför är det många som sponsrar över telefon. Jag har sponsrat en hel del via telefon och det fungerar faktiskt alldeles utmärkt.

Du kan ju testa och det är ju inget som är ristat i sten. Fungerar det inte över telefon så kan man ju alltid byta och försöka hitta någon som man har möjlighet att träffa.

Vad jag tror är viktigt är att man hittar ngn som gått före och som har något som du själva vill ha. Ibland säger vissa att jag var rädd för min sponsor just därför frågade jag henne/honom…men jag vet inte jag går på att man ska vilja ha ngt som den personen har.

Tilliten växer med samtalen tror jag. Jag tror det är bra att hitta en sponsor snabbt men gör man det inte så tycker jag att det viktigaste är att man har folk runt sig man kan ringa när man behöver det. Jag har en lista på 10 personer som jag vet jag kan prata med. Jag använder den för min sponsor kan inte vara där för mig alltid ju. När jag inte hade min sponsor använde jag verktyget att prata med ngn av dom 10 helt enkelt. 10 och 10 men ngt sånt kan säkert ringa fler men det är en bra siffra kände jag för ngn borde ju svara och ha tid.

Vissa skaffar aldrig ngn sponsor men när det handlar om att arbeta i stegen kan jag känna att det var bra att ha en för att få den guidning jag behövde.

Kram Kia

Caena
8/7/11, 6:10 PM
#10

Jag vet att det troligen finns någon som kan svara åtminstånde via sms om jag har kris och behöver säga till att jag är på g att äta nått jag verkligen inte borde.. men just det här med att arbete med stegen blir ju en helt annan sak..
Om jag bara… vågade.. .. orkade ta itu med det hela..
Förmågan att dela upp min upärksamhet på flera olika projekt är helt enkelt minimal..

[Beavis]
8/7/11, 11:12 PM
#11

#10 Det är första steget att ta kontakten och be om sponsorn som är svårast. Sen kommer det kännas mycket bättre när processen är igång. Det är ju inget projekt att ha en sponsor och jobba i stegen, det är ditt liv. Och om du vill hålla dig "frisk" är det detta som de flesta säger funkar bäst.

Caena
11/16/11, 9:40 PM
#12

det tog tid, men jag vågade smsa och fråga om h*n kunde hjälpa mig. Stödja mig..
Och h*n svarar alltid. Kanske inte direkt, men jag får alltid ett svar! Pepp och stöd.. känns lättare nu..
Har först och främst fokuserat på att sluta med mitt socker.. alla typer som triggar igång tankemässigt och suget överlag.
Men sen kanske jag kan arbeta vidare.. Men vi får se..

[Beavis]
11/16/11, 11:25 PM
#13

Bra det men om du anser dig vara beroende/missbrukare är det ju bra om ni kan arbeta i stegen också. Ifall ni inte gör det ännu?

Annons:
kerstinjo
11/26/11, 10:16 AM
#14

#12 Bra jobbat, för du tog ditt första steg - att våga! Det är helt OK att ta det i sin egen takt, för det viktigaste är ändå att du har börjat ta tag i dina problem.

Lycka till!

 Kerstin 

 

Upp till toppen
Annons: