Etikettövrigt
Läst 4880 ggr
Emel
2011-11-16, 18:43

Tramadol inte längre narkotika

http://svt.se/2.96110/1.2598568/polisen_varnar_for_okat_tradolanmissbruk

Vad tror ni, leder det till ökat missbruk?

Själv tycker jag det är bra. Ett steg närmare friheten på något sätt.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Porklash
2011-11-16, 19:24

Frihet för vad?

pEr

Emel
2011-11-16, 21:17

För att få göra som man själv vill, såklart! Bestämma själv vad man vill stoppa i sin kropp utan att bli kriminell.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[Beavis]
2011-11-17, 01:58

Mumsigt då kan vi alla flmma tillsammans i en enda stor beroende kram.

Porklash
2011-11-17, 12:32

Jag vill slippa påtända/flöddriga/fulla etc. människor. Så min frihet då?

När det gäller sånt vill jag absolut att en läkare som är utbildad för det har gett mig tillåtelse att använda medicin. Jag vill inte gissa själv.

Det är väldigt få fall där jag ser att det som kallas "självmedicinering" har lett till mer positiva saker än negativa.

Den enes frihet är den andres förtryck.

pEr

liawilson
2011-11-18, 12:01

#4 så rätt!

*Kärlek & lycka*

[Beavis]
2011-11-18, 16:01

Vill bara förtydliga att jag var ironisk i förra inlägget. Men det vet ni som "känner" mig. Tamadol är oerhört vanebildande vid självmedicinerande och övermedicinering. Går att köpa i Björns trädgård så påvisar väl att det kanske inte riktigt var rätt beslut?

Emel
2011-11-18, 17:46

#3 Visst är det! Flört (Väljer att inte förstå ironin i det inlägget)

#4 Du har så rätt i det du skriver i din sista mening! Resten tycker jag bara är trams. Du har din fulla frihet att hålla dig borta från påverkade människor… Så förstår inte ditt problem.

liawilson
2011-11-18, 18:12

men vill du missbruka så gör det, hoppas det kommer en dag då du inser att livet inte är värt det. bearbeta dina problem istället som gör att du behöver ta en massa skit för att kunna vara här på jorden

*Kärlek & lycka*

liawilson
2011-11-18, 18:13

fan vad sur jag blir-  du är inte så gammal va?

*Kärlek & lycka*

Emel
2011-11-18, 19:42

#8 Vem har sagt något om att missbruka? Det är fruktansvärt onödigt min vän….

liawilson
2011-11-18, 20:23

men ta du ditt skit & tro att du inte missbrukar, lev i din bubbla..=)Alla missbrukar vi nått

*Kärlek & lycka*

liawilson
2011-11-18, 20:24

eller har..spelar roll, man byter ofta ut sitt missbruk mot nått annat i vilket fall

*Kärlek & lycka*

Porklash
2011-11-19, 01:59

Det enda sättet att hålla sig borta från berusade människor är att inte gå ut alls. Är det vad du kallar frihet?

Jag vill inte heller att nåt barn ska behöva växa upp med föräldrar som använder i onödan för de kan inte välja föräldrar så där finns ingen frihet. Osv etc bla bla

Jag är för frihet. Men jag är för ansvar också. Den dagen vi människor tar totalt ansvar kan vi antagligen hantera total frihet. Allt vi gör påverkar andra. Vare sig vi vill eller inte.

Jag har en bekant som tycker: "Alla pundarjävlar ska skjutas" det tycker jag är dumt men det är hans åsikt. Vill du ge honom frihet att göra vad han vill? Ja med "pundarjävlar" menar han bla sådana som tycker att legalisera narkotika är bra… Nej jag tror inte han skulle göra det heller… han är nog för snäll egentligen… Men andra kanske? Frihet åt dom? Eller ska nån bestämma vem som ska få vara fri?

pEr

kerstinjo
2011-11-26, 15:10

TS. Till största delen leder inte ett medicinskt intag av  Tradolan och liknande läkemedel till ett missbruk och det finns inget mellanting mellan Alvedon och morfinbaserade läkemedel.

Helt klart så fyller dessa läkemedel sin funktion för människor med kronisk eller tillfälligt svåra smärtor.

Men, det finns alltid ett men när det gäller narkotikaklassade läkemedel, så finns risken att skapa sig ett beroende.

Till din fråga; Leder det till ökat missbruk? Svaret är ja.

På den här sidan har vi sett mycket av människor som har blivit beroende av dessa läkemedel. Många utan att ha fått dem utskrivna personligen, utan för att det är ett "bra" narkotikamedel.

Kerstin 

Upp till toppen