Annons:
Etikettberoende
Läst 2399 ggr
Lumos1
2011-11-03 20:23

svårt

Vad gör man när kroppen skriker, huvudet skriker och det skär i mig. Man är yr, svettig och känner sig sjuk. Tankarna går i helt fel banor.

När det känns som om bara en sak kan hjälpa, att det inte går utan det, att man inte klarar nått och att allt känns meningslöst utan det.

Och den saken man behöver inte finns, ska inte köpas in, ska inte hittas för det orsakar stor skada.

Vad gör ni när det händer?

Annons:
[Beavis]
2011-11-04 00:33
#1

Hej och välkommen hit Lumos!

Det låter som du har jävliga abstinensbesvär och jag kan bara försöka skicka mitt stöd jag vet att du klarar det om du står emot ett tag till. Det går över även om det gör ont nu.

Mitt enklaste råd/tips är att du ringer till eller går hem till någon du litar på kompis eller anhörig som du kan umgås med som du kan prata med och som kans stödja dig igenom det värsta.

Annars är skingra tankarna och fokusera på något helt annat något jag brukar säga. Kan vara svårt om det verkligen känns i hela kroppen? men försök. annars är NA grupperna väldigt bra om du inte har kontakt med dem redan så ring eller på annat sätt kontakta dem. Kan även de ge väldigt bra stöd.

Skriv gärna av dig här, ångesten oron eller bara för att avleda tankarna, Det finns många här som genomlevt samma sak, du är inte ensam.

Kämpa och ge inte upp!

Lumos1
2011-11-05 18:34
#2

Tack för svaret..hemma sitter min familj ch väntar men jag väljer annat.

finns det någonstans du vet att man kan ringa?ångesten äter upp mig idag..jag känner sådär natt svart.vet du någon man kan ringa?

jättepinsamt men jag har inte längre kvar någon vän

[Beavis]
2011-11-06 01:28
#3

Tyvärr så beror det lite vad för typ av beroende du har. Men intuitivt låter det ju som att du har någon form av narkotikaberoende och har jag rätt i det brukar jag rekomendera NA (anonyma narkomaner)

Telefon

Du kan ringa vår hjälptelefon som har följande nummer:
0771-13 80 00
Telefonen är bemannad måndagar 18.00-22.00, onsdagar 18.00-22.00,
fredagar 16.00-21.00, lördagar 12.00-16.00, samt söndagar 15.00-16.15
övrig tid får du svar inom 24 timmar

Vad jag har hört om dem är de väldigt öppna och stödjande oavsett typ av beroende.

AA - Anonyma Alkoholister

Ring Telejouren och tala med en nykter alkoholist, så får du veta mera.

Telejouren: 08-720 38 42

Bemannad alla dagar, året runt, kl 11-13 samt kl 18-20.                      När telefonen ej är bemannad har vi telefonsvarare. Vill du bli uppringd? Lämna ditt förnamn och telefonnummer så ringer vi upp.

Jag skulle föreslå att du ringer någon av dessa nummer som en början, Se vart det leder så kan du kanske få ur dig lite ångest så du kan gå hem. Att du tagit denna kontakt är ett första steg. Du kan om du verkligen vill bli ren.Vi som finns på denna sajt kommer att stödja dig i medgång och motgång bara  våga ta nästa steg… Det lär ju inte vara värre än nu eller hur?

Kanske kommer du  se att någon av dina gamla vänner återkommer när de ser att du försöker och  behöver hjälp också?

Du har allt att vinna.

Lumos1
2011-11-06 16:27
#4

Tack för att du skrev ut detta. synd att ingen är öppen senare…sv¨rt att prata dom tiderna då jag inte bor själv..Men ska försöka..jag har allt att vinna?jag hoppas det, emn tänk om allt är försent?????

Jag vet att det sägs att det aldrig är det men då får man vara berädd på att ändra hela sitt liv?Iof lär det inte bli långvaritgt på detta sätt.

frågar dig då du verkar ha varit medlem ett tag, finns det nått härinne på beroenden man kan skriva så ingen ser?

Trodde jag skulle kunna vara mig själv här men efter att andra ifokusare från andra sidor läst mina inlägg här är jag nu osynlig på dessa sidor, utfryst.

Lumos1
2011-11-06 16:58
#5

känns så sjuklt att sitta och nästan be om hjälp här, då jag intehar kvar några vänner  pga av den här jävla skiten  och jag har ingen värdighet kvar

skänk en tanke hit jag ringer dit nu jag måste jag gör det nu jag har inget att förlora?jag gör det nu

Lumos1
2011-11-06 19:57
#6

jag ringde då var det stängt…typiskt. vet inte vad som kan hjälpa nu?nu drar allt igång och allt är som värre är värre värre än värst. j

Annons:
[Beavis]
2011-11-06 20:47
#7

Hej. Bra att du tagit tag i det och ringt. Synd att det var stängt men tyvärr är det väl ofta det på helgerna?.

- För övrigt är det aldrig försent att sluta med ett dåligt beteende/vana/Beroende, Oavsett hur gammal man är och hur länge man hållit på. Kan man sluta och förändra sitt liv. Det tror jag och ett antal personer i världen är bevis på det. Om inte annat inne på denna sida.

- Man kan PM personer här på iFokus eller mejla dem. Då kan ingen annan läsa vad du skrivit så vitt jag vet. Det är gästböckerna som är öppna för alla att läsa (rätta mig om jag har fel någon)

-  Då du inte skrivit ut vad ditt specifika "problem" är och jag troligen inte känner dig privat som kanske andra ifokusareg ör? Så varken kan eller vill jag döma eller stöta ut dig. och jag hoppas ingen associerad med beroenden.ifokus gör något sådant. inte för att jag tror att någon här skulle det.  Men varför skulle man? Vi har alla gjort våra fel i livet och alla har brister.

- Det låter som du nått din botten svårt visserligen att avgöra genom att läsa någa inlägg men det verkar ju som att du är redo att ta tag i dina problem. och det borde dina sk, "vänner". Men om du fryser ut dig nu bara för att de upptäckt att du har problem var de inte dina vänner ifrån början som min gamla mamma skulle ha sagt.

Men ge inte upp det är heltg som sagt och i veckan är det kanske lättare att komma fram på deras journummer.

Fortsätt kämpa ring imorgon Måndag igen kommer du inte fram nu heller finns det ju ett flertal möten att besöka i göteborgsområdet. Kanske kan vara värt att testa om telefonen inte funkar.

- Jag har arit medlem på Beroenden sen Hedenhös ungefär.Glad som sagt ge inte upp för att du inte kom fram idag utan fortsätt ringa och skit i de svikande kompisarna det är ditt liv det handlar om  nu.

Lumos1
2011-11-06 21:50
#8

tack!Skrivit ut allt du skrivigt så jag kan läsa noga. svårt att läsa nu.. åker upp till sjukhuset, kan dom hjälpa?kan dom göra nått?jag måste prova.

finns det någon annan snatns man kan gå?jag vet inte..

har sambo och vän här som "skrapar" då jag har sjuk abs..men det kommer inte hjälpa för det räcker inte. jag måste gå härifrån känner jag-

tack för allt pepp, jag känner nu att jag måste åka för att jag inte kan leva mig igenom natten utan detta.

Testar sjukhustet men kommer du på nått mer så skriv gärna, läser iFokus från mobilen..

tack för varje svar,inlägg

[Beavis]
2011-11-07 00:15
#9

Jag tycker att du skall stanna hemma och försöka uthärda abs för  går du ut är  risken stor att du tar vändan för bi en av dina langare när chansen dyker upp.

Beroendecentrum är en annan väg att gå de kan kanske hitta på något? annars är det att vänta ut det svettas våndas och kanske spy lite om du går på mer än bara canabis.

Det går över om du bara håller ut. Går du ut och fixar  nåt kommer du bara vara tvungen att göra om det igen.

Lycka till och skriv gärna av dig lite ångest. för vissa hjälper det

Lumos1
2011-11-07 14:57
#10

tack, du hade rätt jag gjorde bäst i att hålla mig hemma…försökte ringa runt som en tok men som tur var har min mobil gått sönder och jag kunde ingen nå. Tyvärr så slet jag upp mycket utav armen inatt så fick uppsöka sjukhus nu på morgonen..fick ingen mer hjälp än med att fixas ihop och 3 sömntablett som skulle lindra min värk,dessa har jag klart redan tagit.

kom prec innanför dörren och det var sjukt svårt att ta sig hem.

nu gäller det väll att stå ut..och inte göra sönder mig mer..

har spytt mycket trots att det "bara gäller det du skrev, men jag kan ta vad som för att få slut på absen. kanske bäst att hålla sig hemma?Nu är na linjen öppen så jag får frsöka där…

vet du nått lagligt substitut?nått som lindrar?

Fick en kristid på psyk imogon, vet inte om jag vågar gå dit men jag har nog inget annat val…..

[Beavis]
2011-11-07 18:56
#11

Jag har som tur är aldrig varit beroende själv av droger så jag vet ju inte hur det känns, men har hyfsat bra empati så jag kan sätta mig in i det.

Det jag sett att folk gör är ju att försöka sova sig igenom abstinensen. Vila och försök att koncentrera dig på annat för annars är ju sisken att du sitter där och kan inget annat och kliar sönder armarna.  Hitta en hobby, sticka virka låter inte så kul men håller händerna upptagna och du fokuserar på annat.

Jag vet inte om Psyk kan hjälpa, men kan ju vara värt ett försök? du är ju vad jag vet inte psykiskt sjuk bara beroende. Men de kanske kan göra en utredning på om du har en bokstavsstörning som adhd eller liknande?

Förhoppningsvis kanske någon annan som läser detta har något tips?

Lumos1
2011-11-09 16:10
#12

uppdatering. 3 dagars fri från allt men svettas lika mycket och ångesten är total.

Liten lycka…på dessa dagar har jag sparat 1500kr!Jag  kan snart betala lite skulder och hämta ut det jag pantat in på pantbanken för att köpa grönt. det känns faktiskt skönt!

Är såpass svag att jag inte orkar lämna lägenheten så kan inte köpa mer..och jag tänker hålla ut.herregud, pengar över!länge sen..

imorgon får jag hembesök från en klinik som psyket kontaktade..de kommer med vitamin tillskott flytande så allt på psyket var inte dåligt men det krävdes att jag visade upp min sydda arm och ett utbbrått för att få fart på dem tråkigt nog;/

Hjälpte nog att jag hade pappa med (han vet inte varför men ser ju att jag tynat bort och mår så dåligt att jag gråter jämt)Men han ställer upp alltid.

nästa veckaträffa läkare från psyket för att förhoppningsvis få något ångest dämpande/starkare antidepp..hoppas hoppas att det hjälper.

jag skiter i att skriva i den andra tråden då jag verkligen inte kan nå fram..för alla är det klart inte såhär men för mig är det rena döden.

Tilllåtit mig att sova bort hela dagen, hjälper…kan faktiskt virka och iom att jag är sängliggande så ska jag verkligen sätta igång med det..

Längtar som fan efter att bli bäng..men jag tänker hålla ut…

hoppas jag kunde skriva denna uppdatering till dig…behövde verkligen få ur mig lite…

[Beavis]
2011-11-09 23:39
#13

Hej igen tack för att du skriver, är intressant att se hur det går. Du vet det ju själv men ju längre du håller ut desto bättre blir det och du vill inte tillbaka till skiten. Bara den tanken är ju motiverande.

Kan du inte be din pappa handla lite mat och grönsaker? om du inte vill berätta för honom vad du verkligen gör så säga att du har influensa eller vinterkräksjuka. Du ska ju inte gå hemma och svälta.

Bra att du har tid hos psyk om du känner att du behöver deras hjälp. Jag tror att många som tänder av på uppåttjack blir låga när de tänder av eftersom hjärnans egen produktion av "lyckopiller" är nedsatt. pga missbruket.

Jag känner också att jag inte orkar disskutera med snubben i andra tråden riktigt, han verkar mest vara en tokliberal som vill att allt ska vara fritt.  Frihet under ansvar liksom. Men vad händer när man inte kan hanterq den friheten?

Oh well ta hand om dig och stå ut det blir bättre så småningom

Annons:
[Beavis]
2011-11-12 22:41
#14

Hej hur går det? det var någon dag sen nu.

Hoppas du klarat dej

Lumos1
2011-11-15 19:41
#15

hej igen, skönt med ett svar härinne!tack:)

7 dagar ren och tårarna sprutar och svetten har inte lagt sig…
funderar på att besöka ett na möte…kanske det kan vara nått?ska läsa lite mer finns väll andra här kan jag tro som går på det?

imorgon är min födelsedag och alla vill mig väl, familj som vill fira men själv känner jag inte förr nått..svårt att hitta livsglädjen och njuta av det som är..mycket tårar och ilska..

hatar mig själv för att jag har så svårt att säppa detta..vill bara köpa, röka och glömma allt. tillbaka in i den dimmiga världen..så svårt-

ska kolla upp om det finns några möten och våga mig dit..

fick nästa tid på psyket om 3 v fast jag sa att det var kris läge..behöver prata med nån..

[Beavis]
2011-11-15 22:35
#16

Jag vet ju inte vart du bor men NA Möten finns ju över större delen av landet, så det ska nog gå att hitta ett. I Stockholm har de möten varje dag i veckan har jag för mig.

Jag är som jag nämnt tidigare ingen expert så jag funderar lite på dina tidigare missbruk av andra ämnen. hur gjordec du för att bli kvitt beroendet på dem? Eller trappade du ner till att gå på rökat?

förlåt om jag är för nyfiken men funderar lite och som jag skrivit i Haschtråden har jag aldrig själv varit beroende av droger även om jag testat dem.

Lumos1
2011-11-15 23:58
#17

Hej igen!mina andra beroenden tyckte jag var lätt att sluta med..abstinensen på amfetamin varade ca 2 dagar, benzo o liknande var lite svårare men inte så mycket fysiska men..mest i huvudet..

detta påverkar allt..och då framförallt maten..vitaminbrist, men svettningarna är klart värst--om händerna är värst och det riktigt rinner svett..äckligt värre..

bor i gbg så här finns det klart na möten..ska bara hitta dom och få tid att gå dit…fortsätt gärna skriv..det håller mig uppe:)bara glad om jag kan dela med mig lite..

det tog lång tid för mig att bli beroende..det tog ung ett halvårs rökande av gräs innan jag blev bäng..rökte mycket i början men kände inget.

såg vänner bredvid mig som tyyckte det var så härligt men jag fattade aldrig grejen..ett halvår senare slog det till!Då förstod jag och kände-måste ha mer!

aldrig kännt starkare för något och har haft tillgång till allt annat men är inte längre sugen på amf eller mer pulver bara detta.

imorgon är det åtta dagar.

måste fira med min familj då de så gärna vill men själv vill jag bara lägga mig under en sten.lätt att bli självisk..är så deppig att alla i min närhet bara mår dåligt…

undrar om det finns senare Na ,möten en under dagen,deras tele stänger ju väldigt tidigt..

[Beavis]
2011-11-16 00:15
#18

Okej ja jag har ju haft personer runt mig som rökt på hasch och marijuana några har testat afe och annat.

Jag har vid några tillfällen smakat men som du tyckte inte det gav något och då jag bara feströker och dessutom växte upp med föräldrar som lärde mig farorna med droger slutade jag smaka ganska fort.

NA Göteborg

Måndag

19:00

[Detaljer]

Grupp:

Fri att leva

Adress, stad:

Haga Östergata 30, Göteborg

|Öppet möte||Mansmöte||Kvinnomöte||Handikappanpassat|

Måndag

19:00

[Detaljer]

Grupp:

Kortedalagruppen

Adress, stad:

Tideräkningsgatan 1(Kortedala kyrkan, ingång baksida) ,
Göteborg

|Öppet möte||Mansmöte||Kvinnomöte||Handikappanpassat|

isdag

19:00

[Detaljer]

Grupp:

NA-Farsigruppen

Adress, stad:

Baltzersgatan 5 C, Göteborg, Göteborg

|Öppet möte||Mansmöte||Kvinnomöte||Handikappanpassat|

Tisdag

19:00

[Detaljer]

Grupp:

NAGG - NA Göteborgsgruppen

Adress, stad:

Vasagatan 14,, Göteborg

|ÖppDet möte||Mansmöte||Kvinnomöte||Handikappanpassat|

[Beavis]
2011-11-16 00:16
#19

Där har du några stycken kvällsmöten direkt kopierat ifrån deras hemsida

liawilson
2011-11-18 16:43
#20

kämpa på. Fan vad du är stark! Hoppas att det fortsätter att gå bra för dig. bara du som kan bestämma hur du vill leva ditt liv :)

*Kärlek & lycka*

Annons:
[Beavis]
2011-11-18 18:07
#21

Ja ge inte upp nu när du kommit så långt

Lumos1
2011-11-20 18:53
#22

Tack #19 igen. snällt!Behöver denna infon mer än någonsin nu.efter 10 dagars renlighet fick jag oväntat tmycket pengar..betalde av alla skulder och hämtade ut allt från pantbanken!Fortf pengar över…och det gick inte längre..en påse blev det..den är nu snart slut oac aLLT händer igen.

först var allt så bra, jag åt åt åt åt åt hur mycket som helst helt klart en uppåt sort 100 procent sativa dominerad.

-har redan gått upp 3 kilo!Otroligt..men nu känns det inte lika bra längre…

orkar man igen..fan fan fan fan fan fan fan fan fan fan fan fan fan fan…det hände igen,men ingenting händer av sig själv utan jag har rökt på  igen igen igen..känner mig så sjukt dum..

#20  tusen tack, dina ord ger kraft som bara  den..skriver ut komentaren och sätter deen på dörren. tillsammns med den ocj beavis hjälp ska jag samla mod att komma igen..jag bara måste--tack!

Lumos1
2011-11-21 21:43
#23

helvete jävlar vad jag är jobbig som skriver igen som en pundare som misslyckats..jag klarade det inte… hur ska jag göra för att klara det bättre nu än sist…vad gjorde jag för fel…varför höll jag mig inte borta..

en hemlighet i mörkret..det är inte bara jag  som håller på och det gör det såååååå svårt--heltvetsjävlar vad det gör ont nu när absen kommer tillbaka..

jag går i tusen bitar…

.. hade fått ett brev hem..ska träffa en överläkare, någon som har koll på om de brukar inneha bättre eller annorlunda kunskaper än vanliga läkare?

liawilson
2011-11-21 21:56
#24

#23 Ja han är överläkare så jag antar det ;) Han kommer kunna ge dig all info du vill ha. Gör ett nytt försök, res på dig. Du kommer kanske lysckas bättre denna gången?

*Kärlek & lycka*

[Beavis]
2011-11-23 22:41
#25

#23 Du ska inte gräva ner dig i detta alla misslyckas då och då och de flesta beroendepersoner faller några gånger på väg emot abstinens (ren) Bara att ta nya tag. Var ärlig emot dig själv och starta om ifrån början. släng skiten du har kvar, allt även nödprovianten. Fundera på vad som gick snett och så har du snart en hel dag igen.

Lycka till, vi håller på dig

Lumos1
2011-11-26 17:20
#26

Tack åter igen och tidd dig beavis som finns kvar.

Jag ska få en boendestödjare, kanske denna kna följa med på möten?

Kan inte gå själv och min sambo har erbjudit sig att följa med men som sstöd och inte deltagare..

skäms som fan, vet att han är på väg för att fixa lite, han har kontakterna..jag sitter hemma spänd..glad om han kommer hem med nått fast inombords ibland är jag gladare när det inte finns nått.

[Beavis]
2011-11-26 18:00
#27

Din kille är medberoende vad det verkar om han inte är beroende själv? också.

Det är ingen bra miljö om du vill bli drogfri tyvärr. Han borde nog följa med på mötena kanske gå på ACOA som medberoende ifall han inte drogar själv.

Varför kan du inte gå själv? visst man kan vara blyg och skämmas. men kanske ändå lättare att "prata ut" bland folk du inte känner ifrån början?

Stå på dig och säg nej tack när han kommer hem med skiten. Det hjälper dig inte alls och det vet du.

lycka till kram

Annons:
Lumos1
2011-12-01 19:13
#28
Lumos1
2011-12-01 19:13
#29

Vi är båda inne i skiten och allt är svårt svårt svårt..skriver mer sen vet inte vad jag ska göra av mig.

hur fan byter man ut känslan man får av att röka till annat, visst i korta drag så finns det saker jag mår bra av att göra som avleder mig men det räcker inte till…

anda känslan som är liknande är efter jag skärt mig djupt, det lättar en del..

ska kanske börja med boxning igen, höll på med det ett tag förut..

känns så hopplöst…

jag ska inte ge upp!men vet inte hller hur jag ska ta mig loss..

Undrar över vad det är för tejp de hade på sjukhuset, en speciell tejp som gör att man inte behöver sy??

så trött på allt detta, jag är väl min egen fiende då jag inte agerar--herregud sitta ocg ge andra råd kan jag men själv är jag inte bättre själv.

Det är en svår kväll ikväll..

Lumos1
2011-12-01 20:04
#30

ahhhhhhhhhhhhhhh panik ångest ångest ångest ångest jag ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh fan fan fan fan fan fan fan jag hatar mig själv jag hatar mitt liv sen vägen jag väljer att jag är som jag är jag hatar allt jag klarar inte av detta… var tvungen att skriva av mig.

Kom på idag att man bara har ett liv

panin panik panik varför har jag inte tänkt på det, nu vet jag det och hur fan ska jag hantera det,jobba hårt? tjäna pengar?  njuta? som alla saäger att man ska göra

i vilken form njuter man?

Av en  röka en spliff, är det rätt njutning?

dra en lina?

Att läsa en bok? det är ju klart godkänt!Räcker det för er`?

Att ha sex?och då bara med den man är tillsammas med? Jag vet inte.

Har svårt med gränser över lag…vad är okej vad är inte okej?

Ska man testa och göra saker bara för att man kan?

Det är ett helvete att vara "ren" det lär jag inte vara länge till iof

verkligheten är så sjukt svår att hantera..lättare att vara i min egen värld-

och fegare. Helt klart fegt av mig.

Har några diagnoser aswell, Borderline är en av dem.kan man ta någon medeciner för det? kanske verkligheten kan bli lättare?

ångest ångest ¨ngest…

[Beavis]
2011-12-01 23:49
#31

Jobbig känsla jag har varit rätt nere och kännt ångest. Vet inte hur jag ska kunna råda dig heller när jag inte trivs i verkligheten själv. Jag vet bara att jag föredrar den framför att vara hög eller aspackad. Även om det är skit.

Upp till toppen
Annons: