Annons:
Etikettpsykiskt
Läst 15780 ggr
Mörten
2011-07-19 21:55

Hjärnskador av kraftigt missbruk av mdma??

Hej jag har en fråga hon vill gärna veta om det finns någon som har fått samma symtom som mig..

När jag var typ 17-19 år så knapprade jag Extasy som godis, kunde ta det varje helg även på vardagar i skolan mm.

En dag så tog jag ca 1 gram jävligt starkt tjack. Fick åka tilll akuten , var en kraftig Panikångest det visste jag inte då. Men blev jätte rädd ch hae ett upphåla med alla droger, då under tiden så tog jag anbola med.

Men sen åkte jag iväg till Ibza fick en till kraftig panik attack åkte till sjuk huset fick en spruta så att min puls gick ner hade 180 i puls.

Fick benso utskrivet diazepam. Och då försvan panikångesten.  Så det var perekt trodde jag.

När jag kom hem så forasatte jag med Extasy.

Men nu ska jag beskriva min symtom som jag har haft sedan 20 år ålder är 28 idag.

Har ett kosntant tvbrus framför mina ögon, och andra  kosntiga små blixtrar. Men detta oroar mig inte så mycket tror att det är HPPD.

Andra symtom jag har är att jag aldrig känner mig sömning när jag ska gå lähha mg. Ni vet den när ögon börjar hänga man blir dåsig.. Men ibland får jag det typ 1 gång i månaden… Men jag vet att jag måste sova och jag sover bra.

En till skada ja har är att jag aldrig känner riktig hunger:( men jag vet när jag ska äta får ångest mm när jag behöver mat.

Jag har tagit upp detta med mina läkare dom har ingen aning bad det är. Har gjort cat scan, EEG

Ursäkta at stavfellen och gramatiken.

obs har fått en diagnos ADHD

Annons:
athiria
2011-07-20 00:07
#1

Har ingen aning om du fått en hjärnskada men beroende i sig kan ju också ge sömnstörningar?

Beroende kan också missdiagnosticeras som ADHD säger inte att du inte har ADHD men det kan vara värt att kolla upp…

Porklash
2011-07-20 00:54
#2

Att tappa hungern brukar kunna hända med amfetaminmissbrukare vet jag. De får nåt som av någon anledning kallas "idrottsanorexia".

Man kan äta men känner ingen hunger längre.

pEr

[Beavis]
2011-07-20 01:30
#3

Amfetamin användes ju ursprungligen som bland annat ett dietpreparat just för att hungerkänslorna försvann.

Emel
2011-07-20 13:41
#4

Tog du tjack ofta eller va det mer en engångsföreteelse?

Att amfetminet skulle ge dig bestående avsaknad av hunger skulle jag inte tro va så troligt. Aldrig upplev det så och har heller aldrig hört det av folk som slutat med tjacket.

Dock så låter det mer som om du just nu skulle gå på amfetamin Tungan ute Kännde mig aldrig trött eller hungrig den senaste tiden efter jag brukat…

Tog ''rent'' mdma ganska mycket innan och jag har aldrig upplevt några biverkningar. Dock så har det slutat att ge ett bra rus.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

[Beavis]
2011-07-20 15:47
#5

#4 Det kan jag nog nästan hålla med om

Mörten
2011-07-20 17:21
#6

Har varit så i 10 år , jag började med ritalin för en månad sedan har blivit sämre av Ritalinet.

Äter fortfarande som innan

Annons:
Porklash
2011-07-20 22:39
#7

Ritalin kan ju ta bort hunger speciellt i början.

pEr

Mörten
2011-07-20 23:08
#8

Porklash som jag har skrivit så har det varit så i 10 år började med Ritalin för ca 1 månad sedan. Har inga problem att äta kan ändå känna att jag behöver mat och kan äta mycket fast inte den hunger känslan längre samma med sömmnen sover bra kan sova 12 utan några problem känner bara inte sömning. Men det räcker att jag lägger mig ner och blundar så smnar jag på 10-30 min..

Pilskafinnen
2011-11-13 14:18
#9

Ecstasy är neurotoxiskt och kan ge kroniska skador på synapserna som tar emot serotonin och dopamin i hjärnan. De symptom du anger låter dessvärre inte helt olika de symptom som finns bland dessa irreversibla skador ett ecstasymissbruk kan ge. HPPD är faktiskt ett av symptomen och dålig matlust och sömnstörningar är två andra. Amfetamin ger inte dessa skador om du inte använt det tillsammans med t ex ssri-preparat. Dina problem kan mycket väl bero på något helt annat men det kanske är bäst att kolla upp saken iaf…

Kingbeat

Mörten82
2011-12-20 13:50
#10

#9 skrivetav Pilskafinnen

Det var mest Ecstasy som jag tog, ibland amfetamin, i slutet av mitt Ecstasy missbruk tog jag också ssri, men sen funkade i Ecstasy blev ingen effekt och det var mer en 10 år sedan jag tog e .

HPPD är jag nästan säker på att jag har, men har inte fått diagnos av en läkare att jag har det, för ingen vet var det är, har förklart symtomen för en massa läkare men ingen vetat vad det är..

Jag har inte problem att jag inte äter, känner änndå ett behov att jag måste äta, ibörjan var det jobbigt men nu har lärt mig när jag ska äta.

Värst är att jag inte känner sömnighet, saknar den dåsiga känslan, men ibland kommer den och då är det så skönt.. Men jag sover inte dåligt…

Det med Ecstasy har skadat Serotinet och dopamin är det jag har oroat mig mest, har sökt på internet men inte hittat något. Har slutat att berätta om det för läkare har berättat det för en massa läkare i csa 10 år men det händer inget så jag har slutat att berätta det.. Kan man mäta det på något sätt??

Mörten82
2011-12-28 12:04
#11

Ingen som har hittat någon vetenskaplig forskning om skador på hjärnan av Exstasy (MDMD)..

Har inte hittat något på Svenska..

Jag har själv satt en diagnos på mig själv HPPD,

Symtomen är ögonflimmer , (tvbrus)) som är det jag lider mest av har andra symtom kolllar jag upp mot något ljus eller himmelen, så ser jag små ljus bollar som rör sig. Kan se ut som saker andas..

Men har lärt mig att leva med det, men lider av det också..

Vad finns det mer får skader man kan få??

Upp till toppen
Annons: