Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3671 ggr
pliso
0

vad gör man om vännerna äter socker?

vad gör man när man försöker vara nyttig och ens vänner vill äta onyttigt? jag hade lyckats varit nyttig en hel vecka sist jag försökte vara nyttig och hade bestämt filmkväll med vänner på en fredagskväll. så säger dom att dom ska bara in på affären och handla godis. och då rasade allt för mig. jag hade helt glömt bort att folk typ alltid köper sånt till filmkvällar..

så jag berättade att jag va sockerberoende och hetsåt vanligtvis varje dag och nu hade lyckats varit nyttig i en vecka och att allt det här va jättejobbigt för mig.. jag visste ju att jag inte skulle kunna sitta där och kolla på filmen med en godisskål framför mig på bordet..  så frågde jag om vi kunde äta nötter och fruktsallad och göra lite nyttig smoothie istället och att jag kunde betala för allt isåfall..

ja men varför ska vi behöva ändra hur vi äter bara för att du inte vill äta onyttigt? du kan inte förvänta dig att andra ska anpassa sig efter dig för att du vill äta på ett visst sätt.. .. ne det va inte så jag mena. bara det att jag vet inte hur jag ska göra för om jag hamnar framför en godisskål så är det typ kört för mig. jag hade inte tänkt på dehär innan..

sen så efter att ha pratat ett litet tag så kände jag att jag kunde inte förstöra deras kväll med att förvänta mig att dom inte skulle köpa till sig själv, men kunde inte heller svika mig själv bara för en filmkväll när jag hade kämpat så hårt varje sekund av varje dag för att klara av att motstå allt.. .. så jag sa det, att jag inte klarar av att föjla med för min egen hälsas skull och bad om ursäkt att det vart så i sista minuten och allt men att jag inte visste vad jag annars skulle göra. och då sa dom: aha, så då måste vi välja om vi ska skicka hem dig för att kunna äta det vi vill en fredagskväll - eller avstå det vi själva vill äta för att du ska föjla med. det är samma sak som att du hotar oss. 'om ni köper godis åker jag hem'.. ja men de är ju inte så jag menar försökte jag förklara. det vart jättestruligt iaf och det slutade med att jag åkte hem för min egen skull.. sen fick jag 'återfall' igen dagen efter..

är det nån som känner igen sig? jag vet inte hur jag ska hantera omgivningen när jag väl lyckats påbörja att vara nyttig. det är så enkelt att falla tillbaka för mig. det funkar inte att göra ett undantag för en kväll som jag har inbillat mig tusen gånger. och jag kan inte sitta och kolla på när nån annan äter heller. då börjar hjärnspökena.

[Beavis]
1

Hej

Att vara "sockermissbrukare" är ett helvete för de som är det i om att man inte kan helt undvika det. Och som du ha vänner som inte vill hjälpa dig. Gör ju saken svårare.

Men du hade kunnat köpa det du ville och låtit dem sitta med sin skit. För även om det är jobbigt så är det ju så ditt liv kommer att vara tyvärr.

Ett hjälpmedel är att börja äta ec lchf vilket kommer minska ditt sockersug så att du förhoppningsvis klarar sådana frestelser

Jag tror de flesta härinne som är sockerberoende känner igen sig lite i din historia även om jag tycker dina vänner e lite okänsliga.

Jag vet att det är jobbigt och det är tufft att stå emot men försök hitta din inre styrka i sådana situationer och stå emot ät dina jordnötter eller sallad. jag kan rekomendera ostkuber eller dessertostar (tan kex) nästa gång ni ska ha filmkväll det mättar och tar bort suget och är dessutom gott.

Sen om du vill ha mer stöd i att bli sockerfri finns organisationer som FAA och OA där man kan få sponsorer att ringa när det är jobbigt. kolla deras hemsidor för information.

Gronstedt
1

Smoothie och fruktsallad är lika illa för sockerberoendet som godis, så det gör det inte precis lättare för dig.

Vad rör resten, så tycker jag att man inte kan begära att andra ska anpassa sig. Du kan begära att de inte ska sitta hemma hos dig och äta godis och du kan begära att de inte ska truga dig, men annars måste de få göra som de vill. Om du inte kan hantera det måste du undvika att försätta dig i sådana situationer. Det är inte alltid lätt, men så är det. Är man nykter alkoholist ska man inte sätta sig baren med polarna om man inte är säker på att kunna stå emot! Synd att inte dina kompisar förstod att du måste välja att inte följa med!

kerstinjo
0

Hej!

Jag håller med Gronstedt; Man kan inte begära att andra ska hålla samma diet som du. Det kan vara jättetufft att ha en filmkväll med goda vänner OCH en godisskål på bordet.

Men valet är ditt. Vill du fortfarande ha en TV-kväll med vänner OCH godis, så får du stålsätta dig. Annars får du undvika dessa TV-kvällar eller bjuda hem dem till dig och äta det goda som finns - utan en massa socker.

Lycka till!

Kerstin 

[Beavis]
0

#2 &3 Så sant

Porklash
1

Om man vänder på det då?

Om jag har en vän som säger att den har ett sockerberoende och har svårt att låta bli om det finns i närheten. Skulle jag avstå det då?

För mig är svaret enkelt.

pEr

[Beavis]
0

#5 Och där har vi min ursprungliga tanke. Ska man sitta och mysa ett gäng polare framför dumburken en kväll och en person säger "nä jag är alkoholist så jag klarar inte att ni dricker vin/sprit/öl så jag stannar hellre hemma" Då brukar folk säga "nej men det är klart att för din skull dicker vi bar a läsk o saft vi kan ha lika kul ändå, vi vill ju inte att du ska trilla dit igen"… Varför kan man inte reagera likadanst på en Sockerberoende?

Att säga " Nä men okej vi är ju bästisar hela bunten så vi kan frossa i nåt annat gott. Typ kolsyrat vatten,jordnötter,cashewnötter, exotiska ostar mm. som alla kan äta".

I en annan situation som på jobb mm kanske man helt enkelt måste kunna stålsätta sig och dricka te och titta på istället när fredagsfikan dukas upp?

Honey Puh
0

Mitt råd till dig att kanske avstå fredagsmyskvällar med polarna, säg en eller ett par månader medan du avgiftar dig, äter mycket fett, proteiner och inga kolhydrater. Sedan kan du ladda en ordentligt smarrig fredagsmysbuffé åt dig själv med sånt som du gillar och kan äta (nötter, feta ostar, mörk choklad etc) så att du känner dig förberedd att stå emot vad de andra äter! Lycka till och kämpa på!

vinteralvan
0

Det verkar som dina "vänner" inte har en aning om hur ett sockerberoende är. Nästa gång ha filmkvällen hos dig och du bestämmer vad som bjuds till. Lycka till.

XxKimxX
0

Jag tycker inte att dina vänner var så bra vänner där. Dem lyssnar inte på dig och försöker inte ens att förstå dina svårigheter.

Jag håller med dem ovan och säger att det är klart att du måste kunna umgås med andra som äter socker men i början är det skitsvårt.

Prova att gämföra det med alkohol. I början när jag avstod från alkohol var det jättejobbigt, jag kunde inte ens se alkohol på tv. Nu är det inga problem och jag kan sitta bredvid någon som dricker utan att ens tänka på det.

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray