Annons:
Etikettalkoholberoende
Läst 20288 ggr
kerstinjo
2010-10-08 02:27

Alkoholens fysiska och psykiska baksida.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En förvånande hög andel av patienterna på våra akutmottagningar och på olika sjukhusavdelningar har hamnat på sjukhus på grund av alkoholrelaterade sjukdomar eller skador.

Magbesvär

En alltför omfattande alkoholkonsumtion kan ge magbesvär, med irritation i magsäcken och symtom som halsbränna. Ofta kommer också tarmfunktionen i olag.

Vid långvarigt och omfattande missbruk av alkohol utvecklar många patienter leverskador i olika grader, där så kallad skrumplever utgör det mest avancerade stadiet. Även under mer begränsade perioder av överkonsumtion kan man se en övergående leverpåverkan med förhöjda levervärden. Med skrumplever som följd och levercancer.

Inflammation i bukspottskörteln kan också vara en smärtsam komplikation efter en period av omfattande alkoholintag, även hos relativt unga, eller som en långvarig komplikation hos kroniskt alkoholberoende individer.

Högt blodtryck

Många av våra folksjukdomar är särskilt vanliga - eller mer svårbehandlade - hos personer som dricker för mycket alkohol.

Högt blodtryck kan bero på alkohol, och en fortsatt hög alkoholkonsumtion kan göra att blodtrycksmedicin inte hjälper tillräckligt.

Förmaksflimmer, en relativt vanlig rytmrubbning på hjärtat hos medelålders och äldre, är vanligare hos personer med hög alkoholkonsumtion.

Psykisk påverkan

Överkonsumtion av alkohol ger en rad psykiska symtom. Nedstämdhet, ångest, oro och sömnsvårigheter är vanliga komplikationer vid alkoholproblem.

Alkohol förvärrar också alla typer av psykisk sjukdom som patienten kan bära med sig sedan tidigare, och försvårar behandlingen av dessa sjukdomar.

Det är exempelvis svårt att behandla en depression om patienten fortsätter att dricka för mycket alkohol.

Självmord.

Olyckor

Alkohol är en mycket vanlig orsak till olycksfall, både genom mindre fallolyckor eller skador i hemmet och i form av trafikolyckor. Man kan inte nog understryka alkoholens betydelse för skador och dödsfall i trafiken.

 Alkoholen spelar också en mycket stor roll för våldsbrottslighet, till exempel för våld i hemmet eller våld i andra nära relationer.

Olika cancerformer

Det finns också en rad cancerformer som beror på, eller förvärras av, alkohol. Detta gäller flera av de cancerformer som drabbar svalg, mage, mag-tarmkanal och lever.

Men även flera andra typer av cancer ses i ökad omfattning hos alkoholmissbrukande individer. I många fall ökar risken ytterligare hos personer som dessutom är rökare.

Försämring av hjärnans funktioner

En lång tids överkonsumtion av alkohol kan leda till en gradvis försämring av hjärnans funktioner.

En demensliknande symtombild, eller rentav en fullt utvecklad demens, kan vara en följd av lång tids alkoholproblem sk alkoholdemens.

Under perioder av intensiv alkoholkonsumtion tas dessutom vitaminer upp mycket dåligt i tarmen, och detta kan leda till ytterligare skadeverkningar i hjärnans funktioner.

Många som missbrukar alkohol utvecklar nervskador ute i benens nerver, med balansproblem och dålig känsel som följd sk fylleben.

Hjärnblödning är också vanligare hos högkonsumenter, och riskerar att ytterligare försämra hjärnans funktion.

En skrämmande läsning och det finns säkert mycket mer att tillägga.

Fakta FHI.

 Kerstin 

 

Annons:
sannixan
2010-10-08 03:01
#1

ja listan kan nog göras längre.jag jobbar hos en man som har fått hjärnblödning pga långvarigt drickande.själv drabbades jag av hjärtarytmi.jag slutade att dricka 2006 det var min räddning till att jag sitter här idag.i december 2009 höll jag på att dö,fick göra en ballongsprängning.mitt högra kranskärl till hjärtar var helt igenkorkat.jag sa som det var att jag både rökat och krökat ganska så bra.vi har hjärt och kärlsjukdomar i släkten så jag hade nog drabbats ändå men inte vid så tidig ålder.i dagens läge är jag tacksam att jag fått en chans till,har ett fantastiskt liv.ser mej inte längre som ett offer.så nu är det snus istället för ciggaretter…jaja jag erkänner att jag ersatt ett beroende med ett annat…men jag mår bättre av att snusa.det får bli nästa sak att sluta med.kram till er alla från en levnadsglad sanna

freudiana
2010-10-09 20:10
#2

Tack för ett jättebra inlägg Kerstin! Det är faktisk inte så lätt att hitta omfattande info om alkohol, och det borde det ju vara! Alkohol är vår vanligaste drog.

En sak som jag läste alldeles nyligen är att alkoholister får b-vitamin brist. Jag försöker ta mig ur mitt alkoholmissbruk och ta hand om min kropp så jag gick och köpte B-vitamin bums!

Finns det något annat jag bör tänka på eller göra vad gäller att "återställa" kroppen efter en tids alkoholmissbruk?

kerstinjo
2010-10-11 13:49
#3

B-vitaminer-alkohol.

Där hittar du info om alkoholens orsak till B-vitaminbrist.

För överigt är det inte fel om du rör på dig, går eller cyklar, äter sunt och regelbundet

Apotekets "En om dagen"-vitaminer ger dig de viktigaste vitaminerna och de är sammansatta så att man får i sig bl.a. de B-vitaminer man behöver.

 Kerstin 

 

[Beavis]
2010-10-11 22:29
#4

Jag har en bekant som är alkoholist rätt så säkert. men han är träningsnarkoman och är ute och springer i skogen och annat nästan dagligen. Men jag kan tänka mig att just detta att han motionerar och tränar regelbundet är det som håller honom på rät linje ändå.

kerstinjo
2010-10-13 23:47
#5

#4 All heder åt alla andra aktiviteter än alkohol mm. Vi mår ju bättre både fysiskt och psykiskt av lite frisk luft och motion.

Men det är så lätt att byta ett beroende mot ett annat och att inte kunna göra något "lagom" är ett typiskt beroendesätt.

Men bättre några varv i skogen än en kasse öl.Glad

 Kerstin 

 

[Beavis]
2010-10-14 01:07
#6

Så är det ju för hans tränande och engagemang för sin sport är överdriven den med. Men vad jag menade är att om han inte hade sin sport tror jag att han hade varit nergången och sjukare än han är nu.

Annons:
Porklash
2010-10-14 17:44
#7

Psykiska störningar av alkohol

Vet inte om jag länkat till den förut men lite intressant är det.

pEr

[Beavis]
2010-10-15 01:02
#8

Ja intressant. jag har läst någonstans att alkohol är den överlägset vanligaste orsaken för unga män att hamna på akuten också kvällstid.

Ingen hemlighet kanske?

kerstinjo
2012-01-25 16:14
#9

*putt*

 Kerstin 

 

Marylina
2012-02-10 11:32
#10

Jag tänker att man självmedicinerar sin ångest med alkohol. De flesta terapier kräver att man är helt nykter sen en tid för att få hjälp. Det känns lite bakvänt. Först borde man få terapi mot ångest och hjälp med annan medicinering för att klara av att släppa taget om alkoholen vilket är det enda man kan luta sig mot.

[Beavis]
2012-02-10 15:12
#11

#10Jag tror inte att terapin är verksam om du är bedövad av drogen samtidigt. Terapin fungerar ju genom att du behandlar de "trauman" och känslor som du blockerar med din valda drog. Därför vill de att du ska vara nykter när du börjar behandlingen.

Marylina
2012-02-11 13:22
#12

Man kan itne bryta ett missbruk innan man är motiverad. Alltså hittar en inre motivation hos sig själv. Om man får hjälp till det för att sen komma till en punkt där man själv bryter missbruket tror jag att man skulle kunna hjälpa flera.

Det vet ju alla att det ger ett mycket dåligt resultat att få folk nyktra genom att låta dem gå och ta antabus.

Om man tar bort någonting måste man ersätta det med något annat. Bättre då att tillföra något först för att tränga ut det andra.

Porklash
2012-02-11 16:22
#13

#12

Jag tror jag förstår vad du menar.

Jag har ingen svart vit åsikt i frågan egentligen men i många fall upplever jag det som att är personen fortfarande aktiv i sitt beroende, oavsett vilket vi pratar om, så är den nästan oåtkomlig t.o.m. för sakliga argument.

Antabus är kanske ibland en "krycka" på vägen mot ett verkligt tillfrisknande men det är nog sällan en lösning som du säger.

Däremot finns det många andra metoder som visar betydligt bättre resultat.

pEr

Annons:
Upp till toppen
Annons: