Etikettnarkotikaberoende
Läst 2860 ggr
[Beavis]
2011-05-04, 14:14

Legalize pot?

I USA (vart annars?) Kan man om man lider av vissa åkommor, vilka verkar vara upp tll läkaren att bedöma? Få Marijuana utskrivet på recept.

Det finns företag som odlar och säljer detta i vinstsyfte i "godisautomater" i bland annat Kalifornien. Dessa företag är nu på väg in på amerikanska börsen…..

Jag anser att detta är vansinne även om köparen i dessa automater avkrävs fingeravtryck och annat så är det nu bara lagliga företag som langar istället för maffian…

Utöver att detta gör narkotikan mer lättåtkomlig ska dessa på något vis göra att krriminaliteten minskar

Jag är starkt emot att detta system införs i Sverige. Men tror att det bara är en tidsfråga.

http://www.e24.se/business/halsovard/cannabisforetag-pa-vag-till-borsen_2786837.e24

Vad är era åsikter??

Porklash
2011-05-04, 15:09

Fast jag anser ju t.ex. tradolan vara "värre" och det skrivs ut till höger och vänster.

Är det verkligen så att marijuana är den bästa smärtlindringen i vissa fall så ser jag inte biverkningarna eller beroende risken som något som genererar mer problem än de vi redan har med missbruk/beroende av mediciner.

Jag anser att en åstramning i allmänhet när det gäller smärtstillande på recept är nödvändig. Framförallt bättre uppföljning.

pEr

[Beavis]
2011-05-04, 15:24

Där håller jag med dig per. Förskrivningen av smärtstillande mediciner är alldeles för slapp i Sverige idag. Det krävs inte mycket för att en läkare ska skriva ut nästan vad som helst. säkert av välvilja men när man får obegränsat med benzo för minsta lilla är något fel där med.

Det sägs att marijuana lindrar smärta vid olika ögonsjukdomar som Starr och cancer. Men det verkar ju som att det skrivs ut till vem som helst som har lite ont därborta också`? Okej du slipper bli beroende av Benzo men Marijuanan är inte så skoj när du inte klarar av det beroendet heller. Och hur stor är inte risken att man drar i sig lite annat när man har kalas med sina "medsjuka" på en "Coffeshop"?

[Beavis]
2011-05-04, 15:25

Dessutom att ljusskygga företag ska få tjäna miljarder på detta….

athiria
2011-05-04, 23:02

Tycker man kunde lägga kraft på andra smärtstillande medel än de man kan bli bereonde av

CaithSith
2011-05-05, 18:43

jag tycker det borde avkriminaliseras helt

[Beavis]
2011-05-05, 21:33

#5 frihet under ansvar va? för marijuana är inte mycket starkare än tobak….

[aammE]
2011-05-18, 22:02

Tycker att det på sätt och vis kan vara bra. Själv har jag under mitt väldigt korta 17åriga liv ätit bland annat olika sorters benso, zolpidem, tramadol/tradolan, etylmorfin och liknande för min smärta i lederna, hosta, mina sömnproblem och ångest/depression/socialfobi o.s.v. Men INGET har fungerat så bra som cannabis, mot ALLT och det är dessutom inte FYSISKT beroendeframkallande, det var ett jävla helvete att sluta med tramadolen efter att ha käkat 300mg/dag under lång tid men cannabisen kan jag strunta i när jag vill och ändå fungera som en normal person.

Tillägg: Gör dessutom helknasiga, idiotiska saker på stilnocten när jag ska sova. Kan vräka ur mig vad som helst, göra vad som helst (om jag exempelvis skulle få för mig att hälla i mig en flaska vodka och gå naken genom stan så skulle jag inte tveka en milisekund) och sedan får jag ångra det.  Har aldrig gjort någonting korkat på cannabis.

CaithSith
2011-05-18, 22:37

#6 va? jag vet att det är svagare än tobak.. Det är bla därför jag tycker det borde avriminaliseras.

[Beavis]
2011-05-19, 00:37

#17 Du har ätit/äter en hel massa narkotikaklassade mediciner och de är ett helvete att vänja sig av med, Det vet jag, inte av egen erfarenhet men genom vad brukare berättat bla. Benzo är en substans som inte borde skrivas ut som den gör i dag och i de fall de skrivs ut ska det vara restriktivt.

Canabisen är ett dilemma, Visst jag var väldigt ironisk  om inte sarkastisk i mitt tidigare inlägg tyvärr(#8). Har varit lite låg ett slag. Men min ståndpunkt är att canabis inte skall legaliseras, absolut inte helt och  kanske bara i extremfall till svårt sjuka som hävdar att inget annat hjälper. och då gör det ont att skriva det.

På grund av att canabisen är mycket starkare idag än den var på 60-talet när mamma och pappa satt och groovade till "The deads" och har fungerat som en inkörsport till missbruk av det och andra droger genom alla tider.

Ja jag vet att det finns tunga missbrukare som gått direkt till att dra i sig en feting speed utan att passera canabis, Men det är alldeles för många som gjort det.

oh well ska inte snöa in mig för mycket det är sent och jag riskerar att bli allt för obegriplig.

[aammE]
2011-05-19, 00:59

Hade inte rökt cannabis innan jag började missbruka amfetamin, då var jag 13år gammal. Var nog 15år när jag började röka cannabis och slutade (nästan) med de tyngre drogerna som amfetamin, sub, ecstasy, oxy o.s.v. Nu har jag slutat helt med det och röker cannabis ibland, dock väldigt sällan och endast som självmedicinering när in värk är outhärdlig.

kerstinjo
2011-05-19, 12:21

Om jag inte minns alldeles fel så fanns Cannabis på Apoteken förr, i små vita kuvert. Vill minnas att min farmor hade det, men om det var receptbelagt eller inte har jag ingen aning om.

Kerstin 

Porklash
2011-05-19, 14:18

Intressesant och uppenbarligen känslig fråga.

De som känner pengar på cannabis idag är inte "ljus-skygga företag?"

Jag har personligen faktiskt aldrig gjort något riktigt dumt på amfetamin? Men inte vill jag legalisera?

De drogliberaler jag känner hävdar att vi genom att legalisera, de idag narkotika klassade preparaten, slipper en massa kriminalitet.

Visst en del slipper vi men inte de negativa konsekvenserna av använandet av dem… som om snetändning på legal meth blir mindre farlig än på illegal.

Det gör inget mannen där är borta i huvudet på legal (valfri drog) så han kommer inte att skada sig själv eller andra.

Jag har själv sett folk göra idiotiska saker på cannabis köra bil t.ex.

En kollega till mig sa att han trodde tyskland skulle slippa illegal prostutition eftersom det finns helt lagligt där sex att köpa. Gissa? Den illegala finns kvar för den är billigare.

Det är vad jag tror att vi kommer att ha både legal droger och illegala. Som idag. Alkohol är tillåtet och snart dyrare än de andra drogerna…

Nu kom jag från ämnet men där har jag nog sagt mitt i redan.

pEr

CaithSith
2011-05-19, 14:40

Jag tycker kanske inte det ska bli laligt på det sättet att det säljs på systemet. Men att lägga ner en massa skattepengar på exempelvis "operation gåsen", tvinga folk till rebab när de inte behöver det osv känns bara onödigt och dumt..

kerstinjo
2011-05-19, 15:08

Om alkoholen uppfanns idag, så skulle den totalförbjudas direkt.

Jag är ej för att Legalisera cannabis?, men som du säger pEr, så har jag heller aldrig gjort något dumt på Cannabis.

MEN, flumstilen på slutet av 60-talet och 70-talet med all "flower power pease and understanding" fick mig att flumma vidare med starkare saker.

Hur mycket dumma, idiotiska, kriminella och självförstörande saker jag gjorde därefter har jag glömt. Jag blev ingen snäll människa och jag har skadat mina nära och kära otroligt.

Även om jag inte tycker att Cannabis i måttlig mängd är något att bråka om, så har jag tyvärr sett alltför många gå vidare till tyngre droger.

Det flesta av de missbruksvänner jag hade en gång, så är det bara ett fåtal som lever. Så ser missbruket ut.

Däremot får jag kalla kårar när jag ser hur lättvindigt ointresserade läkare skriver ut benzopreparat och morfinpreparat. Dessa preparat, framför allt benzon, löser inga problem, men kan ge dig ett helvete i många år. En benzouttrappning är det värsta jag någon sin gått igenom. Tyvärr fick jag göra det ett par ggr.

Tyvärr finns det för smärta inget mellanting mellan T.ex. Alvedon och Tradolan. Men man kan kombinera olika receptfria värktabletter för att uppnå en högre smärtstillande effekt. Varför berättar läkare inte det?

Även t.ex. Tradolan kan kombineras med receptfria läkemedel för att lena smärtan.

Men, men jag ger otroligt mycket kritik till de läkare, som slentrianmässigt skriver ut beroendeframkallande medel. Quickfix för tillfället. Men det kan sluta illa.

Svamlar jag lite så beror det på att jag inte har alla hästar hemma, tja, hemma är det nog. Men Cytostatikan har sövt en hel hög av hästarna. Glad

Kerstin 

athiria
2011-05-19, 22:45

Angående kriminalitet, skumt eftersom drogor kan göra mycket annan skada som tex familjer

[Beavis]
2011-05-20, 15:58

#15 Ja det är ju sällan bara en person som drabbas när de går in iett beroende även om man gärna vill tro det.

Familjer och vänner drabbas ju de med när brukaren bli inåtvänd och personlighetförändrad mm osv…

[aammE]
2011-05-20, 16:05

#14 Fick en kombination av diklofenac, alvedon (först) och sedan även tradolan.

ghostface
2011-05-21, 15:40

"Jag anser att detta är vansinne även om köparen i dessa automater avkrävs fingeravtryck och annat så är det nu bara lagliga företag som langar istället för maffian…

Utöver att detta gör narkotikan mer lättåtkomlig ska dessa på något vis göra att krriminaliteten minskar"

Så det är inte bättre att marijuanan skattas, så medborgare och staten tjänar pengar på det och på så sätt se till att marijuanan är 100% okej, reglera bruket och ge det till behövande?

Du kan ju inte på allvar tycka att det är sak samma om det är mexikanska karteller som tjänar pengarna och då spenderar dom på MER tunga droger, vapen och mord, eller att staten säljer och då spenderar pengarna på långvården eller t.ec cancer-forskning/behandling?

Som jag ser det finns inga nackdelar med att legalisera eller reglera bruket, för som det är just nu är det ENDAST organiserad brottslighet som tjänar pengar på cannabis.
Jag kom t.ex i kontakt med andra droger pga att jag var tvungen att vända mig till knarklangare för att få tag i cannabis när jag var 15-16, tänk om jag hade kunnat gå till en krog och köpt en joint när jag blev 18 istället?
Då hade jag aldrig upptäckt andra droger i den åldern.

Dessutom så kommer det knappast heller skapa mer problem, tvärtom.
Vi har MASSOR av alkoholmissbruk i sverige, det är ändå lagligt, men pga att det är lagligt kan dom människorna söka hjälp utan att bli kriminaliserade och traumatiserade, nu vågar inte folk söka hjälp pga att dom blir dömda för narkotikabrott, hamnar i soc papper etc. etc.

Dessutom är cannabis rökning så socialt accepterat och utbrett att det aldrig kommer försvinna, varför då kriminalisera hela den gruppen människor, som istället kan behöva vård?

Mina 2 ören.

mvh

[Beavis]
2011-05-22, 10:41

Vi är oense där självklart kan jag se varför du tycker din version är bra. Men jag tror inte på den, Det håller inte.

Och varför kände du att du behövde köpa Canabis när du var 15-16? Av precis samma skäl som gjorde att du troligen började köpa cigaretter några år innan eller hur?

Läs kerstins inlägg hon vet vad hon pratar om och även om hon är liberalare vad gälller canabis än jag så är det ett bra inlägg.

ghostface
2011-05-22, 18:09

Självklart har vi olika åsikter om detta, menar inte att säga att du har fel och jag har rätt på något sätt, jag vet inte heller hur en legalisering skulle funka rent praktiskt i Sverige.
Dock kan man ju få en tumvisning genom att kolla på Holland, där antalet cannabis-brukare faktiskt sjunkit stadigt sen legaliseringen, Holland har även färre tunga missbrukare än Sverige, alltså heroin m.m.
Sånt kan ju såklart också ha med kulturen inom landet att göra, att Holländare är vana vid "slappa" narkotika lagar och därför anpassade sig bra till en legalisering, vilket man ej kan veta om svenskar skulle.

Jag började faktiskt inte röka cigaretter förrän jag blev 18år haha, blev faktiskt beroende av nikotin genom att jag rullade mina spliffar (joint'ar) med tobak och på så sätt fick i mig nikotin.
Jag började inte heller dricka alkohol förrän ganska sent i livet, eller ganska iaf, drack för första gången i 1an på gymnasiet och det var ändå sent jämfört med mina kompisar som många började dricka i 7an-8an.

Så jag hade en annorlunda väg in i allting, jag hade aldrig "gått på" snacket om dödsknarket cannabis som man fick haschpsykoser av m.m som skolan basunerade ut, så jag blev sugen på att testa röka cannabis, tyvärr kom jag ju då genom det i kontakt med fel människor och andra droger, till min STORA sorg….

Pilskafinnen
2011-10-23, 09:45

#20. Jag håller med om en del av dina åsikter men du har fel i ditt påstående om Nederländernas missbruksstatistik. Jag tror många har missat att Nederländerna inte är något drömland för drogliberaler längre, då de har infört skärpningar i sin narkotikalagstiftning och stängt flera coffee-shops. Nederländerna går åt fel håll tillsammans med Sverige vad gäller narkotikapolitiken och sett ur ett västerländskt perspektiv så är Sverige, Nederländerna och uSA de enda nationerna som fortsätter att skärpa lagarna istället för att lätta på dem.

Att sikta mot en nolltolerans är inte bara löjligt, det är livshotande för många. Sveriges narkotikapolitik skapar kriminalitet! Jag skulle vilja ge ett annat exempel i stället för det uttjatade och bakåtsträvande landet Nederländerna, nämligen Portugal. Där avkriminaliserades ALL narkotika för enskilt bruk för tio år sedan och gissa vad som hände? Ingen av de förmodade negativa konsekvenserna som självklart basunerades ut av vissa grupper inför denna avkriminalisering besannades! Landet har idag en låg ställning i Europas drogstatistik och debutåldern har höjts. All droganvändning har minskat.

Men här i Sverige fortsätter hetsjakten på enskilda knarkare. Att vår fina nollvision är orealistisk borde en utvecklingsstörd hamster fatta eftersom vi trots alla fina åtgärder mot knarkare, som t ex löjligt långa fängelsestraff för narkotikarelaterade brott, ändå ligger högt på listan över Europas mest problematiska länder i fråga om droger.

Jag tror på en avkriminalisering för eget bruk, vilket inte är samma sak som en legalisering. Preparaten är fortfarande otillåtna vid en avkriminalisering, vilket gör att handeln inte släpps fri som vid en legalisering. I Portugal där detta tillämpas med fantastiskt resultat riskerar inte den enskilde konsumenten något straff om denne själv brukar narkotika. Rättsväsendet blandas inte in när någon missbrukare gör bort sig då de istället erbjuds välfinansierad vård och terapi. På detta sätt skulle vi kunna få redskap att fokusera på att hjälpa missbrukare på rätt sätt, samtidigt som vi skulle underlätta för rättsväsendet då 90% av alla brott som begås idag skulle minska och vissa även försvinna helt.

Som det ser ut i Portugal idag så finns det inga förlorare på grund av deras avkriminalisering, förutom de stora organiserade knarkhandlarna. I Sverige skapar vi brott helt i onödan och straffar människor som är i behov av vård, genom att sätta dem på kåken istället. Ofta straffas en knarkare som blir dömd för ett narkotikabrott av normalgraden, till ett längre fängelsestraff än någon som straffas för sexuellt utnyttjande av barn!? Låter nollvisionen verkligen rimlig? Hur kan någon anse att nollvisionen är något som gör vårt land gott, när det enligt fakta inte stämmer?

Kingbeat

[Beavis]
2011-10-23, 14:48

#21 Jag har tydligen missat Portugals politik där. Men jag undrar om man nu skulle införa samma regler i Sverige som du efterlyser. Vart går gränsen för innehav för "eget bruk" och innehav med "avsikt att sälja"? man kan ju då ha flera kg hemma i kylen eller vart man nu har grejerna och hävda att man bara bunkrar för sämre tider…. om det inte finns en gräns där.

Sen att man säger att vår narkotikapoliik med nolltolerans skapar ett utanförskap där brukarna inte kan ha ett normalt liv, iaf tyngre missbrukare klarar ju sällan av ett normalt liv då de oftast behöver använda flera gånger per dag och varorna är dyra, blir kanske billigare vid en avkriminalisering? men inte tillräckligt för att kunna jobba på 7-eleven och samtidigt skjuta heroin eller amfetamin etc även gräs i  olika former är dyrt men ja troligen sjunker väl priset även där. har aldrig varit i Amsterdam så vet inte vad priserna ligger på i Coffeshopsen

I Portugal söp jag bara när jag var där.

Pilskafinnen
2011-10-24, 14:20

Det stämmer att en avkriminalisering skulle medföra större tillgång vilket i sin tur skulle resultera i lägre priser. Vad det inte resulterade till i Portugal var ökat droganvändande och sänkt debutålder, vilket många trodde vid tiden för lagändringen. Det är inte alls konstigt att tro så och det är toalt omöjligt att säga vad som skulle ske här i Sverige om vi gjorde samma sak. Jag tror i alla fall inte det skulle bli värre än vad det är nu och då chansen finns att det blir bättre, så röstar jag för ett försök till en liknande modell.

Självklar finns det gränser på hur mycket en enskild knarkare får ha för eget bruk men siffrorna kan jag inte i huvudet. Går nog att Googla fram. Hur som helst så funkar bevisligen inte nolltoleransen vi tillämpar här, men avkriminaliseringen i Portugal fungerar fint vilket borde göra att även politikerna fattar att de måste byta strategi…?

Kingbeat

Lumos1
2011-11-06, 16:48

Hemma är jag den som stolterar med att man ska släppa det fritt, leagalize it!för alla som vill höra.

Men när jag läser vad jag  tidigare skrivit härigår kväll och dan innan det, när jag inte har nått sånnt blir jag rädd.

Nu är jag utan och jag klarar det inte.

[Beavis]
2011-11-06, 21:34

Abstinens är ett helvete. Det vet alla som varit beroende av något ämne. när det går ur kroppen som skriker efter mer är man inte så stöddig.

Men ja det är väl bara att se till att alltid ha sin stash då som vilken rökare som helst?

Jo men om man kanske har vaknat inför baksidan av det hela som Lumos1 kanske gjort?? ja då är inte det heller ett så skoj alternativ.

Prata nykter med en flummare någongång så får ni också fina argument för att inte legalisera.

Pilskafinnen
2011-11-07, 01:59

Men det är ju det som är hela grejen med att släppa på lagarna! Som jag sa tidigare är jag inte för en full legalisering, men en avkriminalisering av alla droger för eget bruk är något jag tror på. Detta har införts i några få länder i världen och har visat sig fungera bra, då de lägger sin budget rätt. Vårdapparaten har pengar nog att ge bra vård till de som behöver och rättsväsendet har både tid och medel till att arbeta med brott istället för att jaga enskilda knarkare.

Nolltoleransen fungerar ju uppenbarligen inte då de länder med strängast narkotikalagstiftning toppar statistiken över antalet döda i överdoser m.m, så varför inte prova något annat som verkar fungera bättre? Jag fattar inte varför man envist kämpar för ett drogfritt samhälle när det är en total omöjlightet? Det finns inte något land i världen där detta är något annat än en löjlig vision förutom möjligen Nordkorea. Att fortsätta i samma spår med att skapa brottslingar av vanliga medborgare som föredrar att berusa sig med något annat än alkohol är ohållbart.

Kingbeat

Mörten82
2012-02-12, 13:54

Ska man inte hjälpa folk som är sjuka??, Cannabis är mycket effekti mot en masa sjukdomar, där inte anna medicin hjälper typ mot MS.. Har inte den sjuka rätt till medicin som hjälper och lindrar han smärter, illamånde mm.

Ska an ta bort den enda medicin so funkar för den sjuka, bara för  att den har dåligt rykte..

Då kan man börja förbjuda en masa mediciner, som kan missbrukas och den sjuka för gå med otroliga smärter..

Klart at det förekommer fusk,och missbruk men det gör det med dom flesta missburks mediciner..

[Beavis]
2012-02-12, 14:35

#27 Det finns numera canabisspray som medicin mot vissa symptom av MS där har man tagit bort de ämnen nom leder till rus. Den stödjer jag.

Gör du?

Mörten82
2012-02-12, 18:48

Klart jag gör, den ska var bra mot MS och även adhd.. Och du stödjer den som tar bort ruset..

Men du stödjer inte Metadon/Sub dom som tar Heronister får ju iget rus kvittar hur många SUb dom tar så fr dom inget rus, hade polare so tog 16 st 8 mg Subetex men kände inget..

Upp till toppen