Annons:
Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 4061 ggr
skotty
2012-02-21 06:36

Min kompis knarkar

En utav mina bästa vänner bor drygt 25 mil ifrån mig. Hon är 18 år. Den senaste tiden har hon blivit allt mer konstig.. annorlunda på nått sätt. Jag vet inte hur jag ska förklara, kan inte riktigt sätta ord på det.. Hon gjorde slut med sin pojkvän som hon tidigare älskade över allt annat, hon fick en ätstörning, hoppade av skolan osv.. Allt gick stegvis åt helvete för henne. Självklart var jag orolig, men jag förstod inte hur illa det var förrän igår när hon berättade att hon tagit nått skumt tidigare på dagen och inte kunde gå eller nått. "Men jag mår bra, fantastiskt bra faktiskt", sa hon. Jag frågade vad hon tagit och hon berätta att det var tramadol. Läste lite om det på internet och blev ganska skraj. Bad henne att inte ta det igen och hon sa att det är det enda som får henne att må bra. Allt är skit, och antingen dricker hon eller så tar hon knark, för annars mår hon inte bra.. Men hon sa också att det bara är när hennes vänner som hon gör sånt, utan dom skulle hon aldrig göra det.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra… Jag har sett vad droger kan göra med människor och jag vill inte att det händer henne. Hon har hela livet framför sig…

"Det blir nog bättre till våren", sa hon också.. Men sen kommer ju hösten och vintern igen. Och till våren kanske hon är fast, och på sommaren hänger hon ute med dessa vänner hela tiden så det lär ju knappast sluta…

Mitt hjärta går i tusen bitar… Hatar att det inte finns nått jag kan göra.

Jag vet att hon är 18 och har rätt till att leva sitt eget liv, fatta sina egna beslut osv.. Men när man älskar någon vill man inte bara se på när den förstör sitt liv.

Annons:
[Beavis]
2012-02-21 14:11
#1

Hej

Du kan läsa om Tramadol här på sidan ingen uppiggande läsning tyvärr men då kan du se allvaret i det hela kanske ännu mer än du redan gör?

Även om din vän är arton år och myndig tycker jag att du som hennes vän skall kontakta hennes familj och prata om det med dem. de är ju närmare och har större möjlighet att blanda sig i.

Tramadol

Lumos1
2012-02-29 20:18
#2

Underbart att du reagerar!

tror du att du kan skriva ut och  visa henne det som du skrivigt här?

Även om hon inte tar emot det posetivt kan hon läsa det när hon vill och då tiden är inne.

Hade det gällt mig, om någon hade reagerat då jag var 18 hade jag kanske fått en tankeställare och valt en annan väg.

Upp till toppen
Annons: