Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: vi-som-är-anhöriga
Läst 3787 ggr
dontknow
0

hur får jag honom att sluta

min fästman är 26 och röker hasch och gräs mestadels , det är nästan dagligen . ekonominn håller inte och också fått vetskap om att han käkat svamp med? han förklaring var att jag hade sårat honom så det var ju mitt fel?

ha´n fick mig att börja röka för ofta och jag känner att jag försvinner samtidigt som jag tycker han förendrats..

jag älskar honom till döds och det fanns e tid innan då hann kämpade för att sluta röka , för min skull han värderade vår relation högre…

vet inte hur jag ska göra …. ibland okej men varje dag går inte :( orkar inte heller vara orolig att han ska börja med andra droger med , det skulle jag inte orka alls , hur ska jag märka det ? tips?

Kia
0

Det är ALDRIG ditt fel om han rökar. Det är bara vårat egna fel om vi väljer att låta sjukdomen ha sin gång. Det är enkelt för oss beroende att lägga det på någon annan så slipper man ta skulden när det går snett sen för det var ju faktiskt inte mitt fel att jag började det var ditt. Så aldrig aldrig tro att det är ditt fel för det är det inte.

Han måste sluta för sin egna skull och inte för någon i sin omgivning det håller inte. Man måste hitta villigheten själva.

Det är inte okej ibland heller tycker iallafall jag för det slutar alltid med att man ökar på. Samma sak är det med alkohol. Alkohol är en drog det med speciellt för en beroende.

Jag tror du märker om han är hög på annat än det du är van vid att se honom hög på. Mitt förslag för din del är att ta kontakt med al-anon eller Nar-anon för att få tips och förslag om hur du kan agera och göra som anhörig och för att inte känna dig ensam i din situation.

Kram Kia

dontknow
0

tack så mycket !kram

kerstinjo
0

Hej!

Du börjar redan att känna att det är fel, haschet och marijuanan går redan före dig…och ekonomin.

Ställ krav- jag eller rökat. Meningen; "jag ska försöka" duger inte. Det ska vara "Ja" eller "Nej".

Gör som Kia föreslår ta kontakt med Alanon.

Kerstin 

Lumos1
1

Det går inte. Han måste vilja själv. Sluta tjata, ställ ultimatum, bygg upp ditt eget liv.. det är mina tips!

En sak till- det viktigaste av allt.. bli inte fast

jag är fast, kommer inte ur det, bli inte det. Det kommer förstöra allt för dig.

Kan du bo hos någon annan ett tag?Han måste inse att du menar allvar.

Han måste komma till dig, och du har som ovanstående säger inte gjort något fel!