Annons:
Etikettmedlemmarnas-egna-historier
Läst 3140 ggr
julklappen
2012-02-28 23:34

Min bror är Alkolist.

Vad gör man ? när ens äldre bror(över 60år) är alkolist och har druckit sen han var ung, mer och mer.Han har sagt så många gånger att han ska kontakta någon kyrka och jag brukar fråga honom om det och om jag eller någon annan ska följa med honom? Men då svarar han att det klarar han själv.Men nej då, än har inget hänt. När våra föräldrar gick bort för c:a 15 år sen så blev det värre. Han blir inte agresiv när han dricker,tvärtom__alla är så snälla och rara och han tycker så mycket om alla när han är full säger han. Jag tycker att det är jobbigt att min bror dricker så här.(han kan vara nyckter i perioder och sen är det färdigt. Någon mer som har det så här? Här inne.

Annons:
Pilskafinnen
2012-03-03 21:17
#1

Det är klart att det är jobbigt när någon anhörig dricker eller använder andra droger på ett ohälsosamt sätt. Men tyvärr kan ingen annan än han själv få honom att sluta dricka, om det inte är så att han dricker på ett sätt att det är direkt livshotande för honom. Skulle det vara så finns det en tvångslag som heter LVM, där soc går in och tvångsvårdar honom. Annars är det bara upp till han själv om han vill fortsätta eller inte och vid en ålder som 60 år så har han nog sett vilka konsekvenser hans drickande gett honom. Det är otroligt svårt för en missbrukare att se hur de negativa konsekvenserna av missbruket bara ökar och ökar och trots allt skit missbruket gett missbrukaren, är ändå alkoholen eller drogerna det viktigaste av allt. Du får nog acceptera att din bror är alkoholist och att han kommer lova både det ena och det andra som han sen inte håller. Med lite tur får han själv nog och slutar dricka men det är inget du ska räkna med. Det kanske låter hårt men tyvärr är det så vi missbrukare funkar.

Kingbeat

Upp till toppen
Annons: