Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 2967 ggr
Lumos1
3/7/12, 7:46 PM

Möten

Hallo!

Har svarat på en del inlägg här och skrivigt några själv..
Dock har jag skrivigt mest i panik tillstånd..
Nu är  jag  lite mer klar i skallen och undrar:

någon  här som går på na möten i Göteborg?

Någon som kan berätta om erfarenheter om Na möten?

(även om det inte gäller Göteborg)

Jag har läst om Na och kan deras steg, är mer intresserad av era erfarenheter.

Ringde deras jour tele, men hörde en massa om att

" vi måste kapitulera" Vi är sjuka osv osv kändes fel och flummigt på nått sätt,

Ser inte mig själv som sjuk, jag har gjort vissa val men ser det inte som en sjukdom utan att jag har svårt att välja rätt.

Tankar?Synpunkter?Tar emot allt jag får-

Annons:
Porklash
3/10/12, 12:16 AM
#1

Med sjukdom menas det som tolvstegsrörelsen säger: att missbruk är en sjukdom. Dessutom en familjesjukdom! Även om du inte kanske kan hålla med om det så kanske du kan hålla med om att det är ett sjukt beteende?

Kapitulera handlar nog om att ge upp. T.ex. ge upp att försöka kontrollera vad du känner. Något som många har försökt göra genom att agera ut. Ge upp att fösöka styra verkligheten.

Men som du själv kan läsa på NAs hemsida Det finns endast ett villkor för att bli medlem i Anonyma Narkomaner – En önskan att sluta använda

För det är det som det hela handlar om egentligen va?

Det som har hjälpt mig mest i tolvstegandet är delningarna. Jag behöver höra mig sjäälv fomulera tankar och lär mig mycket om mig genom höra av andra att berätta om sig själva…

Mina personliga erfarenheter av just NA är endast positiva. Sen består ju självklart NA av människor som har alla sina egna uppfattningar om vad som "gäller" men om man hamnar i bryderier pga det så läs traditionerna. Allt utöver dem och stegen är bara personliga uppfattningar som kanske är rätt för en del men kanske fel för andra.

Många säger lev och låt leva. Det tycker jag med för alla gör så gott dom kan. Hela tiden.

pEr

Lumos1
3/10/12, 6:31 PM
#2

Tusen tack för dina föklaringar om dessa begrepp!

Det förklarar en hel del för mig, dock tycker jag att det känns som fel människa som sitter i hjälp telefonen

(men så är det överallt i samhället så ska sluta haka upp mig på det).

Ja precis, en önskan om att sluta använda- det är min önskan.

Så det är inget krav som ingår i stegen att man ska erkänna sig sjuk?

Ett sjukt beteende kan jag lätt erkänna men inte att jag är sjuk för jag väljer ju hela tiden själv.

[Beavis]
3/10/12, 10:52 PM
#3

NAs 12 steg

1. Vi erkände att vi var maktlösa inför vårt beroende, att våra liv hade blivit ohanterliga.

**2. Vi kom till tro på att en kraft starkare än vi själva kunde ge oss vårt förstånd tillbaka.

3. Vi tog ett beslut att lägga vår vilja och vårt liv i händerna på Gud, som vi uppfattade honom.

4. Vi gjorde en grundlig och orädd inventering av oss själva.

5. Vi erkände för Gud, oss själva och en medmänniska den exakta innebörden av våra fel.

6. Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsdefekter.

7. Vi bad honom ödmjukt att avlägsna alla våra brister.

8. Vi gjorde en förteckning över alla människor vi hade skadat och blev villiga att gottgöra dem alla.

9. Vi gottgjorde alla dessa människor direkt, varhelst möjligt, utom när detta skulle skada dem eller andra.

10. Vi fortsatte vår personliga inventering och erkände genast när vi hade fel.

11. Vi sökte genom bön och meditation att förbättra vår medvetna kontakt med Gud, som vi uppfattade honom, varvid vi endast bad om hans vilja med oss och styrkan att utföra den.

12. När vi som ett resultat av dessa steg hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi att föra detta budskap vidare till andra beroende och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.** Detta är stegen man arbetar efter. De har även ett antal under frågor i varje steg. Men detta är grunden. De är snarlika i alla 12 stegsprogram. Du kan hitta dem i original här

Porklash
3/11/12, 1:02 PM
#4

Som sagt: NA består av människor och en del verkar veta väldigt bestämt vad som är rätt eller fel. Jag har själv bara vid ett fåtal tillfällen stött på sådana människor vad jag har märkt. Men jag kanske inte heller är beredd att ge negativism energi heller?

Men som igen sagt det som är tolvstegsrörelsen är  ju stegen och traditionerna. Sen finns det åsikter men det är en annan sak.

Som vi alltid sa på mitt möte: Ta till dig det du tycker om och låt resten vara.

Men jag bollar gärna sjukdomsfrågan och "utmanar" dig lite med, kanske, en lite provokativ fråga:

Om du kan välja så varför väljer du inte bara bort beroendet? Hoppas du förstår frågan. Men om jag säger så här:

Min egen inställning är att man faktiskt blir mer eller mindre sjuk av missbruk.

Var man inte det innan så blir man det till slut. Eller lägger av. Men när man trots bättre vetande och den ena konsekvensen efter den andra inte slutar så har jag svårt att se det medvetna valet i det man gör? Missbruket gör att man inte klarar av att ta "friska" beslut och man gör saker man aldrig skulle ha gjort annars utan att ens reflektera över det.

Man gör dem man älskar illa. Man gör sig själv, som man sällan älskar särskilt mycket, illa.

När man är nykter är man inte närvarade för man planerar bara nästa utagerande och när man är drogad så… Osv.

Man talar ofta i tolvstegsrörelsen om beroende/missbrukspersonligheten för att förtydliga det konstiga i att en person man känner som snäll och hjälpsam plötsligt t .ex. snor allt du har för drogen. Jag gillar den liknelsen eftersom den markerar att det dåliga du gör pga beroendet är ett beteende som är dåligt. Det är inte du som är dålig men den person som kommer fram vid missbruk gör saker som ofta blir dåliga. Sen får man dåligt samvete och försöker döva det genom att agera ut igen? Är inte det sjukt? Faktiskt nu när jag ser det rent av skrattretande! Man gör mer av det som inte funkade… Strålande!

Så mitt råd är: Går du till NA så gör det med ett öppet sinne. Förstå att många där är minst lika vilsna och rädda som du även om de kan vara "veteraner" i gemenskapen. Tillfrisknande tar olika tid för olika människor. Håll dig till dem som du känner dig förstådd av. Ta till dig det du tycker om och var snäll med dig själv!

pEr

Upp till toppen
Annons: