Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 4475 ggr
[Vargöga]
2/19/12, 7:35 PM

Godisberoende

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var till affären i närheten av sjukhuset och handlade på mig några påsar godis. Egentligen borde jag kalla mig sockerberoende men jag triggas inte igång av kakor och bullar och glass. Det är enbart godis och choklad som gäller för mig. Det är ju hemskt vad detta gift kan göra en så beroende. Det har ju gått så långt att jag handlar från olika affärer för att inte bli upptäckt och gömmer undan så ingen annan får. Ljuger om att jag inte köpt något osv. Har försökt sluta åtskilliga gånger men jag faller alltid tillbaka till detta. Slutar jag så får jag världens abstinens. Skakig, ilsken och lättirriterad. Får även en hemsk huvudvärk. Någon mer som är sockerberoende?

Annons:
julklappen
2/19/12, 10:49 PM
#1

Jag känner igen mig,som jag var förr med godisberoende.Som du beskriver det.Men efter att jag hade tittat på bilder i tidningar m.m. och tittat på tv och hört från både radion och mina vänner HUR man tillverkade olika sorters godis_-så slutade jag mer och mer att köpa och äta godis.Jag kände mig spyfärdig när jag tänkte på hur godiset tillverkades och att plockgodis kan vara riktigt extra äckligt.För vem som helst kan nysa, hosta m.m. över plockgodiset och man vet aldrig vad de har tagit i med sina händer, innan .alla de som köper plockgodis och alla som säljer godiset. Nää, fy vad äckligt med godis.Hellre äter jag Bananer,Avokado och Apelsiner.

[Vargöga]
2/20/12, 7:17 AM
#2

Nä plockgodis har jag inte heller något för just för alla dessa ungar som snorar, nyser, hostar och plockar med sina händer. Köper bara i förpackningar.

julklappen
2/20/12, 2:23 PM
#3

Spelar ingen roll, om det är plockgodis eller godis i förpackningar.Jag såg ett program för länge sen om godis i förpackningar_Och några som hade filmat i smyg där de gjorde godis som sedan var i olika förpackningar. Det var människor som hade kräkits och fått spyer på händerna men som bara hade torkat bort spyerna,sedan tagit i godiset som sedan kom ner i olika förpackningar. Det visades också människor som torkade sig under näsan när de var snuviga och som sedan plockade med godiset.(även det godiset som las i förpackningar) Det fanns människor som inte torkade sig eller tvättade sig när de vart på toaletten .Inte undra på kanske att folk blir magsjuka ibland.

[RockarFett]
2/20/12, 8:53 PM
#4

#3 Men skulle detta vara speciellt illa just vid godistillverkning menar du?

Varför skulle det inte gälla allt ätbart - hemska tanke.

Jag tycker det hela låter lite osannolikt över huvud taget.

teachingbirds
2/22/12, 8:54 PM
#5

Om det är så att du har en ätstörning så kanske det bara är bra om du får i dig godis, även om det inte innehåller mycket näring? Försök bli frisk först, sen kan du ta tag i sockret. Kram!

[Vargöga]
2/23/12, 7:45 AM
#6

Tack #5.

Annons:
pliso
3/18/12, 8:45 PM
#7

ts, jo du kan ha ett sockerberoende fast du inte käkar bullar och kakor. jag triggas inte av vaniljglass eller digestivekex till expempel. min kompis är hur sockerberoende som helst men skulle aldrig kunna få i sig laktris eller fanta. det är inte så att när man är sockerboeroende så älskar man allt som innehåller socker. alla gör det inte iallafall. ringde till faa och ua några gånger och pratade med dom som håller på med det där. dom som träffar massa personer som är sockerberoende och alla människor fungerar olika och har olika triggers.

en kvinna kunde absolut inte äta nötter utan att bli helt fast i sitt beronde igen, för nån annan gick det bra med nötter men inte med nåt annat istället. i ett tidigare inlägg som jag skrev va det nån som fått för sig att det finns en mall till hur ett sockerberoende ska se ut - tydligen, för hon skrev "det är inge bättre direkt om du dricker fruktsmoothie och äter fruktsallad". även fast jag inte frågat denne person om råd vad jag skulle äta för kost. så det tyckte jag var lite konstigt och lite tagit ur luften. ett beroende ser inte lika ut för alla. jag blir inte alls triggad av frukt.

jag fatta inte #5 inlägg direkt. är det så att du aldrig äter mat? isåfall kan jag förstå att nån ger dig rådet att få i dig lite godis, för det är ju iallafall bättre än att svälta. när jag är i mina svåraste perioder dock så äter jag mat 1 gång ca. var tredje dag. för när jag får i mig sockret så blir jag äcklad av mat. därimot när jag slutar med socker så kommer matsuget tillbaka mer. nu äter jag 2 ggr om dagen.

lyssna i alla fall inte för mycket på när nån säger till dig vad som passar in i mallen för att ha ett sockerberoende, eller om nån påstår att du inte är sockerberoende, för dom är bara inkompetenta. ring till faa istället och prata med dom om det här så är jag ganska säker på att dom kommer bekräfta dig. du känner själv vad som är dina egna triggers. när du nästan känner dig manisk till nåt och har svårt för att hålla dig för att äta det även fast du kanske egentligen inte vill, då är det din trigger. för här vet du inte heller hur mkt folk egentligen kan om det dom pratar om. jagär själv sockerberoende. vet att det är asjobbigt <3

Upp till toppen
Annons: