Läkemedelsberoende
Tycker det borde finnas som egen rubrik!
Skulle vara intressant och höra om det finns någon här som haft ett långvarigt läkemedelsberoende och lyckats sluta. Min mamma har knaprat sömntabletter sedan 70-talet. Finns dessutom alkoholmissbruk, dvs hon blandar hej vilt. Misstänker att hon är ett hopplöst fall. Hon har i fyllan blivit av med sina framtänder. Detta kommer att kosta ca 50 000 kr att åtgärda. Hon har fått nej av socialen då de menade att hon skulle kunna köra avbetalning. Detta är inte möjligt då hon inte är kreditvärdig. Mamma har varit helt knäckt av detta. Nu har jag erbjudit mig att bekosta hennes tänder under vissa villkor. Villkoret har varit att hon ställer upp på behandling mot sitt beroende. Då visar det sig att hon inte längre är intresserad att få sina tänder fixade. "Hur kan jag ställa ett sådant villkor, som om hon skulle vara en knarkare"..I mina ögon är det ingen skillnad om man knaprar imovan i tid o otid och blir hög på detta eller om man använder kokain. Missbruk som missbruk, syftet är att gå in i dvalan och få sig ett rus. Känns ganska hopplöst…
Har surfat runt här ett tag och blivit lite betänksam mot mina ställda villkor, se ovan. Dvs jag vet inte om det är rätt av mig att ställa det villkoret. Även om hon fortsätter sitt missbruk så har hon glädje av att ha tänder…Vet inte om min tvekan är ett symtom på medberoende. Jag har ju alltid varit den vuxna-redan som barn började jag ta ansvar för henne. Skydda henne i syfte att minska skammen, både för henne och för en själv. I korthet tänker jag att även en missbrukare har väl rätt till ett värdigt utseende. Ska jag vara helt ärlig vill jag betala hennes tänder för min egen skull också. Som det är nu vägrar jag att vistas med henne i en offentlig miljö eftersom jag skäms för henne. Det sorgliga är att en onormal situation kan normaliseras. Hon har ju varit utan framtänder i snart 1 år. I början vägrade hon att gå utanför dörren pga avsaknad av tänder. Efter ett tag var hon ju tvungen att pallra sig utanför dörren för att komma åt sina tabletter och alkohol etc. Hon har med andra ord vant sig att vistas i offentliga miljöer även utan tänder och funnit ut att även detta fungerar. Motivationen att bryta ett missbruk mot tänder är väl därför inte lika stort. Frågan är då hur jag bör ställa mig till det. Jag har ju hotat ett antal ggr med olika saker under åren, som att bryta kontakten, ingen kontakt med barnbarn etc-Inget av detta har hjälpt hittills. Nu tyckte jag verkligen att jag hade ett starkt kort-för inget går väl upp mot tänder!!?? Jag vet ju inom mig nånstans att hon inte kommer bryta sitt missbruk-hon är ju fortfarande efter 40 år inne i förnekelsefasen. Jag kanske ska betala hennes tänder för min egen skull och strunta i hennes missbruk.
Hej PernillaW välkommen hit
Verkligen tråkigt att läsa om hur du vuxit upp med en missbrukande förälder. Du är inteensam som du konstaterat efter att ha läst runt lite.
Det är stora likheter mellan att vara beroende och trippa på farmaka som på "vanliga" droger, och som du säger att man kombinerar som hon gör med piller och alkohol.
Men i grunden är ett beroende ett beroende, en beroendemänniska kan bli beroende av det mesta. Vi har delat upp det i olikaundergrupper för att det ska bli lättare för besökare och medlemmar att greppa.
Men vi ska tänka på saken ändå.
Att du som dotter är medberoende är ju klart då du känner skuld och skam och gör/gjort saker för att dölja hennes missbruk. det finns stödgrupper för medberoende i olika former, kan kanske vara något för dig? kolla i länklistan.
Rehab funkar bäst på de som nått sin botten och har en villighet att bli rena, Visst en del andra har omvänts på "tvångsvård" men det funkar bäst på de som har villigheten att bli friska.
Hoppas jag gett dig någon klarhet och tips. fortsätt gärna skriv för det hjälper lite att skriva av sig sina känslor och frustrationer samt att få tips och råd av andra.
Lycka till
Om du ska betala är det du som bestämmer vad du vill ställa för vilkor,gör det du själv tycker är rätt och som käns bäst för dej. Ingen annan än du kan säga vad som är rätt eller fel.
Jag tror inte att du kan få henne att sluta missbruka genom hot o krav,hon måste själv vilja förändra sitt liv. Men det betyder ju inte att du ska acceptera vad som helst och ställa upp på allt utan att kräva någon motprestation av henne.
Lycka till.
~ mayolica ~
Tack för återkopplingen. Kommer att bekosta hennes tänder oavsett men det behöver hon ju inte veta i första taget. Då slipper hon dö tandlös iallafall. Det är intressant med begreppet "nå botten"; i mina ögon har hon ju redan nått botten. Hur har det varit för er som slutat att missbruka? Kände ni att botten var nådd? Hur yttrade sig detta?
#4 Ja man kan tycka det som utanför betraktande hennes situation. Men uttrycket "Nå botten" har som jag förstått det mer av betydelsen att den beroende kommer till n punkt av insikt och en tanke om att "Jag vill inte leva och ha det så här längre". Det brukar kunna ske efter någon incident i livet men kan komma på annat sätt ocks.
Att din mamma slog ut sina framtänder på fyllan gav henne säkert en tankeställare, men inte tillräckligt tydligen då hon snabbt kom på att hon inte bryr sig när hon e påverkad ändå.
Tragiskt men vi får hoppas att hon kommer till insikt snart.