Förvirrad och... ja...
Jag har problem.
För typ en månad sen så fick jag upp ögonen för mitt "missbruk", jag har ett väldigt destruktivt sätt när det gäller, sex, relationer, alkohol bland annat och nu när jag på något sätt ändå är medveten om det så blir jag triggad som fan på att agera ut!
Igår hade jag en väldigt jobbig dag, jag raderade en människa ur mitt liv som jag går in i missbruk i väldigt lätt. Och jag fortsatte, jag fick hjälp och raderade fler människor vilket kändes helt okej..
Men nu har jag abstinens! Jag vill ut och supa, men har ingen som jag kan ringa och ut och supa med.. Alla ragg, alla killar som jag skulle kunna starta Något med är borta…!
Och i allt detta så är jag så förvirrad, är jag missbrukare?? Är det bara sex och relationer som är mitt problem? Kan jag fortsätta dricka, kan jag ta upp mitt drickande senare??
Och varningsklockor ringer, men jag vill ha svart på vitt; är jag missbrukare eller inte??
Ursäkta röran.. Jag vet fan ingenting längre.. Jag behövde bara få lägga ut detta någonstans..
Hej
det låter definitivt som att du har problem, kanske inte bara med ett sexmissbruk utan även med alkohol?.
Är man en beroendepersonlighet har man oftast en benägenhet att ha flera saker man missbrukar/är beroende av och byter missbruk om det ena upphör. det är en del av sjukdomen.
Du säger det ju själv att du har problem och har abstinensbesvär nu när du har taderat ut dina sex och supakontakter.
Prova att kolla på SLAAs hemsida och prova om du känner igen dig?
Och kanske på AAs hemsida för samma sak?
Lycka till
Det verkar som du har problem med din identitet,verkar som du inte riktigt vet vad som är du? Du behöver nog lära känna dej själv bättre och bli mer trygg i din egen identitet.
När du hittat din egen identitet blir du mindre förvirrad och slipper ta "missbrukare" som din identitet. Du kanske har problen med missbruk,men det är inte nödvändigt göra sina problem till sin identitet?
Du bör nog låta bli att dricka så länge du är osäker och inte riktigt vet om du klarar av att hantera alkohol.
~ mayolica ~
Ett bra tips om du klarar av det?. för oss alla egentligen. Men är ts redan beroende är det svårt att bara låta bli. Men prova, klarar du att hålla dig nykter utan dessa vänner är det positivt och du får kanske chansen att skaffa dig nya vänner som inte missbrukar på olika vis.
Men det är svårt att sluta med ett missbruk om det är det du har ocj behöver kanske hjälp? Tveka i så fall inte att söka den.
Jag tackar för era svar.
Jag har kollat på Slaas och AAs hemsida, och känner igen mig väldigt mycket i problematiken. Jag har även gått på möten.
Och det är väl där jag verkligen förstått min problematik, men som mayolica skrev så är jag rädd att jag ska ta missbrukare som identitet bara för att få en. Men hur förhindrar jag det?
Jag tycker jag gör rätt beslut genom att sluta dricka eftersom jag använder det på det sättet som jag gör, men ja.. Hur vet jag egentligen om jag bara har problem med det eller är missbrukare?
Missbruka brukar man väl säga är när man använder "drogen" på fel sätt och det börjar gå snett på grund av det.
Beroende är du tex när du känner abstinensbesvär när du inte använder den substansen. beroendesubstans eller sak ser ju abstinensbesvären lite olika ut.
Missbrukare kan man kanske säga är när du är beroende av det och du gör irrationella och ibland dumma saker för att få en kick.
Men du skriver ju i #0 att du har abstinens och oavsett om du är beroende av sex eller något ämne så är det ju "Kicken" du är ute efter sällan själva sexet eller smaken på vad det nu man intar oralt?.
Hoppas du förstår vad jag försöker få ur min förvirrade hjärna.
När jag läste ditt inlägg ringde det en liten varningsklocka,varför? Jo du vill bringa klarhet i frågan om du är en missbrukare?…… Jag undrar varför den frågan så viktig för dej? Jag skulle råda dej att det första du ska göra är ,ställ den frågan till dej själv och fundera på det en stund ?……Varför? Jo jag upplever den som skriver vara en ung människa som har problem med sej själv,känner stor förvirring i sej själv ,splittrad i sin identitet och är osäker på vem h*n är?
Det var därför jag svarade som jag gjorde.(borde kanske ha kollat din pressentation innan jag svarde)..såg senare att mitt svar kanske kan uppfattas lite stöddigt,eller att jag förringar problemet, iså fall ber jag om ursäkt för så är det absolut inte snarare tvärtom. (om någon "har missbruksproblem" "är en missbrukare" kan vara en tolkningsfråga)
Jag ser en fara med att vara för snabbt med att benämna någon som "en missbrukare" (framförallt unga människor som söker identitet) I värsta fall kan det leda till att någon blir tilldelad en missbrukar-identitet av omgivningen. H*n tror då mer o mer på att det är sant ju mer h*n får höra det av andra och börjar då intala sej själv att att h*n verkligen är en missbrukare. Det kan då vara lätt att ta till sej rollen som missbrukare och idenitfiera sej själv med andra missbrukare och leva sej in i att vara en sådan…osv…osv..osv…
När "missbrukaren" (kanske många år senare) försöker sluta med sitt missbruk blir det rörigare om personens identitet är att "vara en missbrukare"
Det är bra att du vaknat och börjat ta tag i problemen, tycker oxå du gör klokt i att välja bort alkoholen. Jag tror att du mycket väl kan klara av att förändra den destruktiva livsstilen, säger inte att det är lätt, det är endel att jobba med och du kan behöva bra stöd och hjälp på vägen. Kanske du skulle försöka hitta en bra terapeut? eller någon samtalskontakt? någon som kan vägleda på ett bra sätt. hopppas det ordnar sej för dej.
Kram o Lycka till
~ mayolica ~
Jag tror jag förstår vad du beavis försöker få fram, och visst är det kicken, det är ju den jag går igång på och den som gör att jag fortsätter med det destruktiva.. till exempel så har ju sexet i sig är ju bara en biprodukt av det jag egentligen varit ute efter..
Mayolica, du behöver verkligen inte be om ursäkt, jag förstod vad du menade med det första inlägget.
Det är ju så att jag ser det destruktiva i mitt beteende, men jag vill ju verkligen inte vara missbrukare. Jag vill ha ett sunt förhållningssätt till alkohol, jag vill kunna ta en öl och sen är det bra med det. Men jag kan inte det..
Men det är det att jag är rädd att jag tar rollen som missbrukare bara för att identifiera mig själv, samtidigt så tror jag inte att jag gör det. Men det är väl något som jag verkligen behöver vara uppmärksam på..
Jag tycker det är bra att du raderade alla sina supa/knulla kontakter. Det är ett steg i rätt riktning och som mayolica skriver så behöver du hjälp med din självkänsla, visst är sex trevligt men om man hanvänder den för att få bekräftelse känns det inte bra i längden och även om du kanske kände att du hade kontroll och bara utnyttjade dem? Så kände de säkert samma sak. och ju längre raden av kontakter blir förlorar du dig själv kanske?
Jag hhar inte varit där själv men har en nära vän som varit det, det är ingen kul vandring när spänningen släppt. fortsätt med SLAA och AA det har hjälpt många.
Kanske kan du utröna varför du är självdestruktiv? och på det viset kunna sluta det finns säkert dolda känslor och minnen etc som behöver bearbetas.
Om man ska ta det där med alkohol och beroende/missbrukare.
Jag är inte beroende av alkohol jag behöver det inte för att stilla abstinens och/eller må bra. MEN när jag väl dricker så missbrukar jag genom att jag i prioncip alltid dricker mig berusad.
Kämpa på du är på rätt väg
Ibörjan så var det ju jag som hade kontrollen, men jag kan själv aldrig se vart gränsen går där jag själv förlorar den.. Och för var gång så förlorade jag mig själv och kontrollen, nu finns ingen kontroll. Jag har mist den totalt, och stora delar av mig själv i det..
Jag försöker få samtalshjälp nu, för att gå till botten med varför jag håller på på det här viset..
Man har sällan kontroll när man tror det. Många har ju ett behov av att bli bekräftade och det tror man sig ju bli när någon annan tänder på en och vill ha sex, det är där du/ni få kicken som du säger. Hoppas du får ta i en teraput. Annars kan SLAA vara bra. Jag har hört bra saker om dem.