Beroendets orsaker och verkningar
Hej alla!
Detta är mitt första inlägg på ett forum. Jag är en tillfrosknande narkoman och alkoholist med dryga tre års nykterhet. Jag pluggar och det går bra. Nu ska jag skriva ett fördjupningsarbete om beroendets inverkan på hjärnan och den psykiska processen att tillfriskna.
Det är inte lätt att hitta kvalitativ fakta, tänkte om någon där ute vet något nytt som jag kan använda mig utav? Jag har läst en bok av Miki Agerberg "Kidnappad hjärna", den är intressant men några år gammal och jag tänker att det måste ha framkommit nya rön sedan 2006. Detta är ju ett område som praktiskt taget utvecklas kunskapsmässigt i en rasande fart. Det känns som om det som presenteras i boken inte är helt purungt, men det är ju ett bra referensmaterial.
Oj oj, nu blev det långt det här. I alla fall vore jag tacksam om någon vet vart jag kan söka information om de mer komplicerade delarna av missbruk och dess orsaker och verkningar, både på hjärnan men även ur ett psykosocialt perspektiv.
Mvh Sankor
Hej och välkommen hit Sankor.
Måste bara säga grattis till din nykterhet bra jobbat. Tyvärr har inte jag något tips till dej men ville bara säga det.
Det är ett intressant ämne du valt i alla fall
Tack Beavis!
Ja vi har gjort det omöjliga min man och jag. Från fullständig misär, spårutnarkomaner boendes i bil, lever vi nu ett hälsosamt liv med våra två gemensamma små barn och min stora sedan tidigare förhållande,( som själv bad min man om hon får kalla honom pappa! ) Men jag har 12-stegsprogrammet att tacka och min högre makt och alla de vänner jag fått… Livet är fantastiskt och om det finns någon där ute som kämpar med sin tilltro till samhället, andra människor men kanske framförallt till sig själv vill jag bara säga att allt är möjligt. Det finns hjälp och det finns hopp! Alla är värda att tycka om sig själva och våga leva i samhället på livets villkor.
Det är sånt här man vill läsa, att det finns någon som lever ett bra liv efter att tagit sig ur ett missbruk! Det ger mig hopp om att även min son ska kunna få ett bra liv nu när han har 7 månaders nykter o drogfrihet! Han går på NA-möte nästan dagligen och har fått många nya vänner där, går du på möten fortfarande? Kram o välkommen tillbaks till livet!