Vän som är rädd förlora barnen
Jag är vän till en alkoholist, i åratal hade jag ingen aning, hon dolde det för mig, så väl, men sen berättade hon för mig och bad mig om hjälp.
Jag ställde upp och tog hand om hennes två barn, en flicka och en pojke, båda i förskoleåldern, så att hon kunde klara abstinensen och så. Jag såg till henne också och hon bad mig att hindra henne från att dricka.
Det gick inte. Jag har ingen erfarenhet av alkoholism, ingen utbildning osv. Min vän skrek åt mig, var helt galen och arg när jag inte lät henne dricka och istället för att bli bättre, blev hon sämre av att jag tog hand om barnen och städade hemmet, lagade mat åt henne osv. Det gjorde att hon drack ännu mer och blev jätte full, sov mycket, inte gick att väcka osv.
Efter tre veckor gav jag upp. Hade fyra veckors semester och sista veckan svek jag min väninna, jag känner mig hemsk - hon bad om min hjälp och jag kunde inte hjälpa henne. Jag var helt slut och åkte och hälsade på mina släktingar i England. Mår dåligt över det. Klarade inte hjälpa henne trots att hon både var medveten om att hon inte kunde sluta dricka och att hon behövde hjälp dvs motiverad.
Jag inser att min väninna behöver professionell hjälp, men både hon och jag är rädda att hennes barn ska bli omhändertagande om det kommer fram att hon dricker. Det är ett stort dilemma. Barnen behöver sin mor, (deras far är död) men hon berhöver hjälp.
jag har hört mig för lite men inte hittat någonstans där hon kan bli inlagd utan att säga sitt namn, dvs anonym vård. Hon bor norr om Stockholm. Någon som vet om det finns någonstans hon kan få hjälp i närheten utan att riskera förlora sina barn?

Gör dem? När hon är i det skick hon verkar vara som du skriver?
Gör dem verkligen det?
Om de sociala myndighterna "tar" hennes barn betyder det inte att hon inte får träffa dem. Det betyder inte att hon inte kan få tillbaka dem. Det du skriver är ju saker som säger att hon inte är kapabel att vara förälder pga sitt drickande. Betonar pga sitt drickande. Det är väldigt få som funkar ens hyfsat som förälder i den situation din kompis är i.
Jag har ju bara din historia att gå efter men den säger att hon absolut behöver hjälp nu och att mest troligt borde faktiskt barnen plockas därifrån tills hon får mer ordning på livet.
Barn "behöver" inte missbrukande föräldrar. Inte alls.
Som sagt jag vet ju inte hur "illa" det är. Kanske barnen kan bo hemma medan mamman fixar sitt liv men i många fall är att låta dem bo kvar ett större svek än att tillfälligt låta dem bo någon annanstans.
När det är barn inblandade så bryr jag mig inte så mycket om missbrukarens/den beroendes behov utan om verkligen barnens sådana uppfylls. En ensamstående missbrukare fixar sällan det.
Din kompis har det svårt och hon behöver hjälp men:
Hon har ett val att missbruka eller inte. Barnen kan inte välja bort sin mamma.
Vem behöver hjälp först?
pEr
Jag håller med pEr, bra inlägg!
Barnen behöver en frisk mamma som kan ta vara på sig själv och sina barn. Det blir en otrygg miljö för dom att växa upp i annars. Det bästa vore om de fick bo på hos någon annan under tiden deras mamma tillfriskar med proffessionell hjälp.
~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

Jag ångrar dock att jag skrev:
"Barn "behöver" inte missbrukande föräldrar. Inte alls."
Eftersom det kan lätt misstolkas att jag menar att missbrukande föräldrar inte är viktiga för sina barn. Det är dem oftast. De är bara pga sitt missbruk otillräckliga.
Att missbukande föräldrar älskar sina barn i samma utsträckning som icke missbrukande är för mig en självklarhet så ingen tror nåt annat där heller.
pEr
Jag bryr mig om både min väninna och barnen. Självklart är barnen mycket viktiga de behöver en mamma som inte dricker alkohol! Självklart!
Har inte själv barn pga jag har skada handikapp inte kan föda barn men jag tycker väldigt viktigt för alla barn ha sin mamma.
Den här mamman, hon inser att hon behöver hjälp och jag vill att hon ska få hjälp och förhoppningen är ju hon slutar dricka och är nykter mamma efter det.
Hon försökte sluta dricka med min hjälp men vi klarade inte det tyvärr. Jag tror det bästa är för henne ligga på behandlingshem men när hon kommer hem "frisk" måste hennes barn bo med sin mamma de har redan förlorat sin pappa som dog.
Hon klarar vardagen, det som gjorde jag inte upptäcka hon var alkoholist så många år, var det syns inte på ytan hon klarar lämna sina barn på daghemmet och hon sköta sitt jobb hon åker hem till gamla och handikappade och ger fotvård i deras hem.
Jag är glad hon anförtrodde till mig hon blivit beroende av alkohol och att hon inser att hon har problem och vill sluta dricka, jag är bara orolig om hon åker till behandling som inte är anonym att barnen omhändertas och inte kommer hem igen till sin mamma.
Det finns självklart en risk att sociala tar barnen om hon åker in på hem men om de befdömer att hon kommer klara det och hon verkligen är villig att bli ren så bukar de vara flexibla i början det är efter upprepade återfall och direkt vanvård de brukar omhänderta längre tid eller permanent. Men du säger att din vänina klarar att ta hand om barnen mestadels samt jobbet, då är risken för omhändertagande lägre.