Självskadebeteende
Orkar inte med detta längre.
Hade lyckats ta mig ur skiten, men nu är den tillbaka igen. Jag kan inte ta det här längre.
Jag vill bara gå och dö…
Får du proffesionell hjälp?
Jag vet inte vad jag ska säga, är superdålig att ge råd fastän jag är i samma sits, ungefär då. Jag gjorde en tråd på bukefalos nyligen, du kanske kan få något råd därifrån? http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1147032
Skickar med en massa styrkekramar!

Ja får du hjälp?
Ber du om hjälp?
Är du utredd?
Tar du hand om dig?
Kanske en konstig fråga men ofta är det när man inte gör just det som man återfaller.
pEr
Känner igen mig. Mitt självskadebeteende brukar komma i perioder och när den kommer så blir det massor. Hur jag gör för att sluta vet jag inte men det bara blir "färdigt" för denna gång.
Har du sökt hjälp för detta?
Jag har "hjälp" I guess… Har antidepressiva tabletter…Osv.
Men jag mår inte bra längre, mamma ska fixa någon ny tid. Men jag vet inte ifall jag klarar av den här smärtan längre.
Känner inte för att leva längre, vill bara vila ett tag. Men skolan…Det är så mycket press..
Kan nog vara läge att läggas in om du inte vill leva längre. Be din mamma kontakta barnpsyket. Du behöver mer hjälp än bara lite antideprissivamedel.
Precis som EmiliaP säger behöver du mer hjälp än du får. Du ska inte behöva känna så här. Du borde antingen läggas in eller prata med en psykolog oftare.

Jag är en enkel människa: Mår du dåligt av skolan så sluta.
Finns ingen anledning att göra nåt du mår dåligt av.
pEr
#7 Va?! Säger du åt en 13(14?)-åring att sluta skolan? Nää.
Det du, Joanna, behöver lära dig är att inte ha så höga krav på dig själv. Du går bara i 7an, du behöver inte vara bäst på allt! Det har jag själv fått erfara…
Se till att prata med en psykolog, säg att du tycker att det är för stor press i skolan så får denne hjälpa dig :)

Nu visste jag iofs inte att TS var så ung men det ändrar ingenting.
Mår hon dåligt av skolan ska hon inte vara där! Jag hade plockat mina söner ur skolan direkt om det skulle ha varit en liknande situation. Det där kan man ta igen sedan.
pEr
#9 Det står på hennes hemsida.
Wow, jag håller absolut inte alls med dig! Jag är lika gammal som ts, och skulle inte, hur illa det än var sluta skolan. Att sedan behöva gå om hela högskolan?!
Men berätta gärna hur du tänker, för jag måste erkänna att jag inte alls förstår hur man kan tänka så. Men du kanske ska ta det i pm såatt vi slipper "förstöra" ts tråd? :)
#10 Kanske behöver hon byta klass eller skola? Om den bidrar till hennes dåliga mående bara. Sluta skolan helt får hon inte enligt skollagen även om vissa individer skolkar sig genom stora delar av sin skolgång.
Ja suck… Min mamma är väldigt petig med vilken skola jag går i osv.
Och hon verkar inte alls förstå mig hur jag faktiskt mår. Hennes råd är alltid; Ja, men du får gå ett tag till tills vi hittat något bättre!
Men skolan förstör mig, den verkligen förstör mig inifrån och ut. Jag vill försvinna…
Men jag tror ingen direkt förstår, min mamma vill alltid veta precis varför jag mår dåligt i stunden. Och jag förklarar, och hon säger ja men vi ska prata med skolan så du får mer stöd och hjälp. Men vi har pratat med skolan förut. Känner knappt någon skillnad. Men mitt liv börjar bli allt för komplicerat, tror inte jag klarar detta längre.
Usch sånt låter inge bra när ens förälder sätter press på ens dotter, jag tror inte hon vet om hur mycket press hon sätter på dig för hon vill dig väl. Kan verkligen förstå hur det är.
Gå till skolpsykologen och berättad detta och tillsammans med dina föräldrar komma fram till en bättre lösning.
Prata med en psykolog/kurator. Gå till ungdomsmottagningen om du inte tycker om den i skolan. Säg precis som det är, att din mamma inte förstår och att du tycker att skolan är hemsk.
Säg till din mamma att hon inte hjälper dig, utan kanske till och med gör det värre? :)

Skollagen är till för att barn ska ha rätt till skola. Inte tvinga människor som håller på att gå sönder att prestera.
Det tycker jag att vi inte ska glömma…
Det jag ångrar mest från min skoltid är att jag inte skolkade mer. Det hade jag mått bättre av. De flesta som gjorde saker och ting värre var godhjärtade och ville "hjälpa" men var inte intresserade av vad jag hade att säga?
Utbildning ska vara utvecklande. Inte destruktivt.
Ja detta är en av mina "väderkvarnar". Så jag slutar nu.
Kräv hjälp Joanna. Be inte! Kräv! Det blir bättre även om det kan ta tid. Tro mig.
Ta hand om dig nu!
pEr
Jag håller med Porklash. Sluta skolan. Ta ett uppehåll. Bli sjukskriven.
Pressa inte dig själv till något du inte klarar av, något som får dig att må så påtagligt dåligt.
Konstig fråga kanske, men har du något att kämpa för? Något att hålla dig uppe, som är värt att tänka om för?
// Lise
When nothing goes right, go left!
Nä det är ingen konstig fråga Ratlings. Det är ju vad psykologerna frågar också.
// Lise
#18 Min mamma, och väldigt mycket mina djur..
#19 Tänk på dom innan du gör illa dig, hur mycket du älskar dom, gå och prata med dig mamma, tänk på dom som gör dig glad, kela med djuren! Testa gör saker istället för att bara "nej jag orkar inte jag gör illa mig" som många tyvärr fastnar i.
Har dom MBT behandling i din kommun? Isåfall rekomenderar jag det. Jag gick iof väldigt kort tid, bara infomöterna mest, men tyckte det verkade som en jätte vettig behandling/terapiform! Du lär dig hantera känslor på ett annat sätt och framförallt tänka innan du agerar.
// Lise
Perfekt Ratlings.
Ja gå och gör något annat som du vet gör dig glad. Jag hade själv tankar på att skada mig själv idag. Messade med mina kontaktpersoner och sen bestämde jag mig för att städa min bil (hur mycket skräp som helst) och efter det mådde jag bättre och tänkte inte mer på det.