Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2329 ggr
NoSweete
0

Min dagbok

Inledningsinlägg

Jag har, för inte allt för länge sedan, tagit mig ur bullimiträsket och det är ju bra att jag inte spyr längre men hetsätningarna sitter kvar vilket gör att jag mår väldigt dåligt. För bara en vecka sedan såg jag en föreläsning på Youtube av Bitten Johansson(?) där hon pratade om sockerberoende och jag kände igen mig i allt hon sa. Så nu ska jag försöka bli av med mitt socketberoende, och förhoppningsvis gå ner lite i vikt, genom att gå på en LCHF-kost. Wish me luck!

[Beavis]
0

Hej

Lycka till! Glad och fokusera på att bara börja äta normalt i början, att få slut på hetsätningen. Viktnedgången kommer med tiden om du håller dig strikt till dieten

NoSweete
0

Gick ju sådär! Tabbade mig redan första dagen så det ser inte så ljust ut för tillfället! Var sjuk idag och ensam hemma så då var det extra svårt att stå emot :( men det är bara att försöka igen för det här ska gå! Tack så mycket för stödet! :)

Mat idag:

Några skålar fil med flingor

Ca 4 mackor med ost

En vitlöksbaguette

En gegga av socker, smör och mjöl

**Två bitar fläskfilé

**Knappt någon riktig mat alls idag men imorgon ska jag till skolan så då blir det lättare!

veran
0

Hej!

Många Lycka till-kramar till dig. Jag brukar vara på en iFokus-sida som heter Kolhydrater iFokus. Där finns det mängder med folk som kan stötta dig i din kamp mot "sockermonstret".

NoSweete
0

Tack så mycket! Jo jag har kikat runt lite där med och det verkar vara super :)

Idag har det gått bra än så länge. Eller kanske inte så bra för jag har knappt ätit något men känner mig inte alls hungrig. Kanske för att jag åt så mycket igår? Jag ska på tjejmiddag ikväll så då kommer det bli en del mat och frestelser men jag ska hålla LCHF!

Mat än så länge:

Ett halvt kycklinglår med sallad

[Beavis]
0

Du måste hålla en diet och äta med jämna mellanrum även om du inte känner dig hungrig för att undvika att överäta och dessutom fel saker, när du väl blir hungrig eller suktad. Vilket du kanske märkte nu ikväll när du var på tjejmiddag?

Ät men ät rätt saker. Ett råd jag ger men sällan följer

NoSweete
0

Anledningen till att jag överäter är för det mesta inte för att jag är hungrig utan för att jag är sugen och bara för att jag är mätt betyder det tyvärr inte att jag inte är sugen :/ 

Men det gick i alla fall väldigt bra igår (om man bortser från baguetten).

Två fläskfilébitar

Tre skivor halloumi

Sallad med avocado, paprika, gurka och tomat

Tsatsiki

**Två små baguettebitar

**Idag har det också gått väldigt bra

Frukost/Lunch: En omelett på två ägg med skinka och keso

**Mellanmål: Grekisk yoghurt med lite hallon

Middag: En normalstor kyckling filé med broccolimos på broccoli och philadelphia**

Porklash
0

Ja titta! Långsamt men säkert rullar det på! Man ändrar inte vanor i en handvändidning så ska det vara!

Ju mindre socker/snabba kolhydrater du äter ju mindre sug får du efter sådant!

pEr

NoSweete
0

Igår sprack det :( Tredje dagen är då det är som värst för mig och det hjälpte ju inte att jag sov hos min pojkvän som fixade en supergod frukost med goda mackor och musli… Och när jag väl hade ätit där så blev det som att jag "passade på" att äta hemma föfr att jag ändå hade förstört dagen.

Här har vi maten jag åt igår

**Frukost/lunch: En och en halv frökuse med salami och ost, två skålar med musli och fruktyoghurt, två glas apelsin- och passionfruksjuice

När jag kom hem: ca 4 skålar med musli och mjölk, en mozzarellaklump

Middag: Ett fläskfilégrillspett, en grillad majskolv, lite ris, tsatsiki.

**Det är ju betydligt bättre än hur jag har ätit förut men jag är fortfarande så arg på mig själv att jag inte stod emot för nu måste jag börja om igen :( 

Aja det är en ny dag och ny vecka så nu jävlar! Jag har testat det här förut när jag inte hade så stora problem och efter en vecka var det myyyycket lättare och suget var inte alls lika stort så jag ska kämpa stenhårt nu. Men, en dag i taget för annars blir det omöjligt.

NoSweete
0

Bättre dag! Har också gått extra mycket + dansat!

(Äter oftast inte frukost då jag inte blir hungrig förän det är dags för lunch)

**Lunch: Kycklingsallad med vitlökssås och en stark korv

Mellanmål: Kaffe med ca 1 dl mjölk**

**Middag: Tacos (köttfärs, avocado, ost, sallad, vitlökssås och paprika)

**

[Beavis]
0

Du behöver börja äta frukost också inte bara ibland. Skulle nog en dietist säga. Om du struntar i den  är risken att du överäter lunchen och middagen stor.

NoSweete
0

Jo jag vet att en dietist skulle säga så men jag trivs helt enkelt bättre när jag inte gör det och eftersom jag anser att mitt sug inte hänger ihop med min hunger så brukar det inte vara några problem. Det skadar ju inte att jag går i skolan så pastan, riset och potatisen är nästan alltid antingan under- eller överkokt så det klarar jag mig utan. Och jag har inget emot att äta mer sallad och proteiner om jag skulle vara mer hungrig och då blir det ju ändå samma intag som om jag hade ätit frukost, bara att jag äter det när det passar mig. :)

Gronstedt
0

Jag är en av dem som INTE tror på att det i allmänhet är viktigt att äta regelbundet. Ibland kan det vara bra, dock, om man försöker hindra sig själv från att överäta.

Jättemycket lycka till, NoSweete! Satsa i första hand på att få ned mängden mat och ta inte vid dig så mycket om det inte är perfekt LCHF varenda dag till att bärja med. Men satsar du på LCHF, så tänk på att få med en del fett, så håller du dig mätt längre.

Porklash
0

Ja det brukar kunna vara en "bumpy ride" till att börja med men du verkar vara på rätt väg. Bara att fortsätta sådär!

pEr