Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2509 ggr
Jagsockerberoende
2012-06-17, 14:24

Jag=Sockerberoende

Hej!

Jag har accepterat att jag aldrig mer får äta socker!

Jag har varit fri från socker i 10 veckor och 4 dagar nu och det känns bra. Visst har jag haft dagar då humöret inte varit på topp, jag har snäst av människor jag pratat med, kollegor har fått känna av mitt humör men jag har hellre det så ngn gång i månaden än har blodsockerfall som gör att jag bara stoppade i mig mkt socker för att må bra för stunden.

Jag har stött på folk som förstår och vill veta mer, folk som inte tror det finns ett sånt som sockerberoende. Dom som inte förstår dom lägger jag ingen energi på. Det är mitt tillfrisknande som är det viktigaste, inte att jag ska behöva förklara mig!

Men jag måste säga att upplevelsen hos Bitten Jonsson i hudiksvall är det bästa som har hänt mig. Jag fick en insikt i hur idiotiskt jag har betett mig mot min kropp. Att jag fick reda på vilket jävla gift socker är och vad det gör mot kroppens inre.

Jag skulle vilja skriva ALDRIG mer socker men det kan jag inte då det är en sjukdom jag aldrig kommer bli av med utan kommer leva med resten av mitt liv.

jag tar en dag i taget och försöker se positivt i allt jag gör. Jag går på OA-möten lite då och då. Jag är tacksam för att jag lever <3

[Beavis]
2012-06-17, 15:38

Hej och välkommen hit.

Jag tror att de flesta av oss här vet hur man kan fastna i kolhydraterna/sockret. Starkt av dig att lägga av. Själv minns jag hur tungt det var att "tända av" på kolhydraterna när jag åt lchf.

[Vargöga]
2012-06-17, 17:20

Jag är också sockerberoende och skulle vilja komma in på avgiftning så det värsta abstinensen försvinner och samtidigt få hjälp under tiden. Har inte fått det godkänt ännu.

Vad duktig du har varit som har lyckats i 10 veckor.

Jagsockerberoende
2012-06-17, 19:35

Tack, ja jag hade turen att min arbetsgivare betalade det. Ett tips från mig är att läsa sockerbomben av Bitten Jonsson och lära dig allt om LCHF men ta bort allt som har med socker att göra. Bara små tips på vägen till ditt tillfrisknande :)

[Vargöga]
2012-06-17, 19:38

Har läst den boken och den var riktigt bra tycker jag.

LCHF har jag testat men gillar den inte alls. Klarar inte av fettet.

Jagsockerberoende
2012-06-17, 19:42

Jag kan säga det att jag har ju alltid trott att fettet var det farliga……

Jag kan också säga att Bitten förespråkar ju LCHF om man vill sluta med sockret för det gör att jag inte orkar äta, har inget sug, är mätt och det smakar gott. Men jag hoppas att du kommer finna din väg bort från sockret så att du klara det :)

Glad

[Vargöga]
2012-06-17, 19:52

Njae inte rädd för att det är farligt, jag klarar bara inte av att äta fett. Smaken är vidrig och konsistensen får mig att vilja spy.

Jag håller på att trappa ner en vecka i taget. Nu är jag nere i en påse per dag. Nästa veckan (imorgon alltså) skall jag ner i en halv påse per dag. Har försökt att sluta tvärt men jag mår verkligen dåligt.

[Beavis]
2012-06-18, 17:12

#6 En påse vad? socker eller?

De flesta sockerberoende jag känner till får ju i sig det genom någon matvara. Fast klart några äter säkert rent?

Sam,ma egentligen med lchf du behöver ju inte äta smöret rent utan du kan blanda det i såser med mera, eller som jag läste att någon gjorde hade smör i kaffet Glad

Vill du inte äta lchf kan du köra kolhydrat reducerat med långsamma kolhydrater, byt ut allt vitt socker/mjöl emot mörkt fullkorn etc. det minskar suget även det

[Vargöga]
2012-06-18, 17:14

Påse godis såklart.

Usch inget fett i mitt kaffe eller te. Blä…

[Beavis]
2012-06-18, 22:17

hehe finns inget kaffe i min kopp. blä…

Ninjapig
2012-06-21, 20:50

Jag är också brutalt sockerberoende…
Har iallafall klarat mig ifrån godis idag.

Jag går inte upp i vikt direkt av sockret, men mina tänder tar stryk som fan (om jag får uttrycka mig så).
Var hos tandläkaren idag… ett hål som behöver lagas och en massa början till hål.

Vill sluta men det går ju inte! :(
Jag ska börja använda flourskölj osv för tänderna, men godisätandet kommer ju fortsätta…

Men riktigt starkt av dig att sluta helt med socker och hålla det i hela 10 dagar!
Lycka till alla kommande dagar också!

Kram Tilda!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

[Beavis]
2012-06-21, 22:32

#10 Du är ung fortfarande och har bra ämnesomsättning och rör dig troligen en hel del? Så det märks inte ännu. Så försök få kontroll över ditt beroende i tid.

Att tänderna tar stryk är ju illa nog. Lycka till i din kanp men som jag sagt tidigare så hjälper det mot suget att reducera kolhydratintaget  samt byta till långsamma kolhydrater i det man måste äta.

adirf1
2012-06-22, 17:07

Hejsan!
Jag känner igen mig, det är så förtvivlat svårt i början men om viljan finns där så skall det allt lösa sig, när man väl slutat blir sockret det äckligaste som finns! ;)

För två & ett halvt år sedan slutade jag med socker & gick då omedelbart ner 6 kilon, det chockade mig att hela 6 kilon hade hållt sig kvar pga mitt sockerberoende. Mitt beroende av socker övergick då till grädde & salt, men för mig låter det ändå som nyttigare beroenden, känns som att det är mycket för att kroppen behöver det?
Jag avvande mig med hjälp av tuggumin & såg det som en seger över mig själv var gång jag gick genom affären utan att köpa sötsaker, jag såg mig som stark vilket ökade självkänslan nått så extremt.
I dagsläget är jag åter fast i sockerträsket men skall kämpa mig därifrån, måste bara bestämma mig för när..
Det som gör det så svårt i mitt fall är bla ett hem som alltid är fyllt med diverse kakor samt smågodis.
Om jag skall ge ett bildligt exempel så tänk er att det står en chipsskål framme, jag kan inte bara ta ett chips i kvarten, jag vräker i mig, om jag är ensam så äter jag tills jag mår illa, väntar en stund, äter mer trotts illamående.. Det samma gäller med godis & det är därför det blir så farligt :S
Någon annan som känner igen sig?

Upp till toppen