Etikettalkoholberoende
Läst 2278 ggr
glasskärvan
2012-07-04, 22:05

Så här går det för mig som nykter alkoholist

Nu har jag elva dagar bakom mig som nykter alkoholist. På det stora hela har det väl gått bra, bättre än vad jag väntat mig, faktiskt. Jag tror att om det är så att man verkligen har bestämt sig för en sak så gör man det också, även om det innebär att sluta dricka efter trettio års mer eller mindre regelbundet drickande.

Visst levde jag utåt sett som en vanlig Svensson med hus, jobb, familj, två bilar och ett torp. Helt acceptabel medborgare socialt sett, med ekonomin i skick. Vad man dricker innanför husets väggar och ute vid torpet ser ingen förutom familjen som ju är lojal med en, därför att man ju sköter sitt jobb och hemmet som en vanlig medborgare. Inget att klaga på, eller?!

Nåja, under mina nio första nyktra dagar hade jag faktiskt två mindre återfall, ena gången på tre öl, andra gången på två öl. Jag hade väldig ångest efteråt, men har valt att fokusera på att det ju var rätt små mängder och att det kunde ha varit värre. Jag tror att det är viktigt att inte döma sig själv för hårt där, annars riskerar man att trilla dit tillbaka och börja dricka på igen om man tror att man är värdelös. Det var främst vistelsen ute vid torpet som jag inte kunde hantera än, livet där har alltid varit kopplat till alkohol.

Sedan har jag också kommit fram till en hel del nya insikter, det är både roligt och lite jobbigt att lära känna sig själv på riktigt när man inte längre gömmer sig bakom alkoholen. Men mera om detta en annan gång.

[Beavis]
2012-07-05, 04:34

Gratis till att det gått bra.

Alkoholismen är ju en sjukdom som inte tar hänsyn till klass och social status. Den är nog lika vanlig inom alla. Skillnaden är bara att den är lättare och kanske mer benägna att dölja i de övre lagren.

Du har nog rätt i att det inte är bra att i början döma dig för hårt för det du gjort, för risken är då väldigt stor att du börjar dricka igen.

De flesta alkoholister dricker ju för att slippa känna, att slippa komma ihåg/bry sig.

Men senare kanske med hjälp av AA om du vågar ta dig dit kan du på ett djupare plan kanske reda ut känslor och minnen runt dem som får dig att dricka.

Lycka till

glasskärvan
2012-07-05, 16:15

Tack Glad Det är nog ganska lång väg än för mig att våga mig ut på AAmöte. Jag är också övertygad om att jag ännu kommer att få utstå bakslag, även om jag redan nu känner mig avsevärt starkare än för två veckor sedan.

Nu när jag kan se med lite avstånd på bakslagen är jag så jävla nöjd att jag stoppade drickandet vid två, tre öl! Det fanns nog mera dricka hemma, så möjligheten att dricka mera fanns skrämmande nära.

Sedan är det också skrämmande att jag fick sådan ångest efter att bara ha druckit ett par öl. Ja ja, det är mycket att lära än Glad

Monsva
2012-07-05, 16:46

Jag tycker att du varit jätteduktig! Tänk att du kunde stoppa drickandet efter 2-3 öl, det är starkt!

Att sluta med alkohol går nog inte som på räls, tyvärr. Man får kämpa en dag i taget och det kommer att gå lättare och lättare vart efter suget minskar. Bakslag kanske kommer men det betyder inte att du är värdelös! Håller tummarna för dig. Kämpa på!

glasskärvan
2012-07-05, 17:44

Tack Monsva Glad Nä på räls går det inte, man får kämpa på en dag i taget. Ibland går det lättare, ibland inte. Det händer ofta att jag får påminna mig själv om hur mycket jag faktiskt redan har klarat av, även om framtiden ännu är oviss.

[Beavis]
2012-07-05, 19:48

Du är motiverad att bli nykter och det är en stor hjälp. Grönstedt som är medhjälpare här har klarat sig utan AA och liknande om jag minns det helt rätt?

Motivation och ett "jävlarannamma" Kan räcka men det finns annat stöd ocks ifall du sviktar.

glasskärvan
2012-07-06, 00:20

Känns bra det där med att det finns ett annat stöd även om jag inte är redo för att ta emot det än. För sviktar gör man och ofta, ibland blir det till att ta en timme i taget. Ofta undrar man hur det här riktigt ska gå.

Ja ja, deprimerande tankar i natten…

Upp till toppen