Etikettberoende
Läst 6176 ggr
[Vargöga]
2012-04-28, 20:54

Sluta med läsk

Är det någon här inne som vill sluta med läsk precis som jag själv? Då kan vi peppa varandra här i tråden.

Jag har läst en hel del fakta om sötningsmedel och det är skrämmande vad det är jag dricker hela dagarna. Mycket av mina problem kanske blir bättre när jag slutar med dessa "gifter".

Kommer att skriva i denna tråd hur det går för mig. Just nu har jag bara en öppnad och en hel flaska kvar men jag skall ge den oöppnade tillbaka till min ex-man då jag fick en av honom i veckan.

Så efter att jag druckit upp den sista halva av flaskan så börjar det grymma arbetet med att bli av med ett beroende.

Häng med ni också.

Skrattande

Mooniq
2012-04-28, 21:01

jag har inte läskproblem men jag kanske kan tipsa om nya fun light med stevia.

kem-sockret är utbytt mot steviasocker. Stevia är en planta som är väldigt söt i smaken.

Kanske kan det vara ett alternativ när läsk-suget sätter in? Där jag bor har dom inte den nya fun light så jag vet ärligt talat inte vad den smakar, men andra har skrivit på kolhydrater,ifokus att den smakar bra.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Vargöga]
2012-04-28, 21:03

Stevia har jag hört talas om. Bor på Åland så här dröjer det evigheter innan nymodigheter kommer till oss. Men det kanske kan vara något om jag hittar. Brukar inte köpa lightprodukter annars utan det är bara Pepsi Max som jag köper och som gjort mig beroende.

Mooniq
2012-04-28, 21:06

ok. nej jag köper inte heller lightprodukter eller kemsockerprodukter .

har dock ett jättesockermonster på insidan så jag har andra beroendeproblem än läsk. Ica har börjat med stevia strö  - det ser ut som socker men är en blandning av stevia och sockeralkohol. Den höjer inte blodsockret och för min egen del så triggar den inte sötsug. funkar bra att strö över frysta bär, ev lite naturell yoghurt till..

[Beavis]
2012-04-28, 21:26

Jag är svårt beroende av coca-cola light eller egentlien vilken cola som helst men det är den jag tycker är godast.

Har velat sluta i perioder men sen tänkt att det är en av få glädjekällor i mitt liv och börjat igen när suget kommit. så tänker nog de flesta beroende?

Tyvärr finns inte coca-cola med stevia

[Vargöga]
2012-04-28, 21:29

Hmm det är nog så vi alla tänker som har ett beroende.

Mooniq
2012-04-28, 21:34

#4 Beavis

jomen så är det ju, glädjen borta -

Det är ju sockermonstret som intalar förnuftet detta  - och förnuftet är en liten tingeling som sitter på ena axeln och har svårt att göra sig hörd..

Men när jag tog tag i mina problem så blev allt lättare. jag försökte nog under 10 år att sluta med kakor och chips och smågodis utan resultat. Höll ut i 3-4 dagar och sen kraschade jag när jag gick i butiken och handlade. och helt plötsligt var korgen full av allt det jag skulle sluta med.. men jag gick ju inte ur kassakön för att ställa tbx grejerna, nänä, utan betalade -gick hem- åt - grät och försökte sluta igen..

sockermonstret hånskrattade på insidan.. han vann ju igen…Skrikandes

jag klippte nästan alla kolhydrater för 4 år sen - nu för tiden har jag inga problem alls med mitt sockerberoende. sockermonstret sover sött, men jag är medveten om minsta snedsteg så har jag jobbiga dagar framför mig för att få ordning på mig själv igen

Glad

[Beavis]
2012-04-28, 21:37

jag äter inte så mycket godis nästan bara på helgerna om jag är hemma och har tråkigt som nu. Men colan finns där. jag har testat lchf men min mage kraschade efter ca ett år så jag var tvungen att sluta. försöker äta/dricka low carb annars men ja jag är lat och fet.  ändå

Mooniq
2012-04-28, 21:45

#7 Beavis

Är man fast så är man.

Men det är bra att man är medveten om att man är fast för det är först då man kan fundera på förändring, Sen kan det ta olika lång tid att lyckas och att prova olika metoder utan att ge upp är ju en stjärna i kanten.

Som tur är så har jag aldrig varit fast för just cola eller energidryck heller. Jag blev ett kaffemonster och avprogrammerade kaffet i höstas. En svår pärs men det var värt det inser jag nu efteråt. Koffein är inte bra för kroppen alls.

googla koffein blodsockernivå så hittar man bra läsvärda artiklar. OM det är av intresse att veta vad koffeinet ställer till med i kroppen.

Glad

[Beavis]
2012-04-28, 22:51

Det är ju rätt mycket koffein i colan också. jag dricker inte kaffe men det kan ju vara koffeinet jag är beroende av?

Jag tror att om min livssituation ändrades radikalt så kanske jag skulle se en anledning att sluta med colan?

Mooniq
2012-04-29, 06:43

#9 Beavis

ja koffein är starkt beroendeframkallande.

att din livssituation ändras eller inte- det låter mer som en ursäkt för att inte behöva förändra något. Se det tvärt om -om du slutar med cola så tar du tag i dina andra delar i livet som gör att du på sikt mår bättre.

Glad

[Vargöga]
2012-05-01, 10:44

Igår kväll drack jag upp den sista flaskan och idag är alltså min första dag som läskdrickare. Men äter jag ute kommer jag att ta läsk men jag kommer aldrig köpa hem något eller så.

[Vargöga]
2012-05-01, 17:10

Snart har det gått ett helt dygn sen jag tog den sista klunken och jag längtar redan att få dricka läsk igen.

wolfgrin
2012-05-01, 21:11

Emilia, första dygnet avklarat 20 kvar så går det enklare sen - fortsätt kämpa, det klarar du galant!

Ge mer än du förväntar dig att få.

wolfgrin
2012-05-01, 21:16

Beavis det är antagligen både sockret och koffeinet du är beroende av.
Har du tänkt över vad du vill förändra med ditt liv?
Fundera på det och bearbeta sedan dig själv tills du orkar att ta tag i de målsättningarna.
Vissa mål är säkert mer tids och psykiskt krävande men tänk på att målet blir så mycket mer värt då!
Alla har vi något som vi kämpar med. Styrkekram!

[Beavis]
2012-05-01, 21:58

Tack för det wolfgrin.

Det är inte så många saker jag vill förändra men det ser oöverstigligt ut då jag misslyckats hitills.

Sitter här med en flaska zero nu och har en till i kylen…

Har bestämt mig att börja fokusera på träningen igen och börja köra på morgonen igen. Får sevart det leder? kanske kan jag minska på läsken när jag kommer i form? om jag gör det

wolfgrin
2012-05-01, 22:09

Ja, det är ett steg i rätt riktning iaf. Ökar du förbränningen så får inte kroppen så mycket lagrad energi så sålänge du inte ökar intaget av cola så blir det indirekt en minskning av intaget på ett sätt, alla steg framåt är bra steg.

Dessutom så brukar ju träning frige endorfiner så du kan få lite lyckorus där istället, tror det kommer gå fint för dig Beavis bara du kommer över första steget. Sen finns vi här med och stöttar. ;)

[Beavis]
2012-05-01, 23:52

Den som lever får se?

Tänkte börja bli seriös igen imorgon bitti. Med träningen iaf sen får vi se om något annat kan följa efter?

[Vargöga]
2012-05-02, 06:04

Tack Wolfgrin. Jo nu är det minst 20 dagar kvar. Flört

[Beavis]
2012-05-02, 23:57

Tränade i eftermiddags igen det blev ingen tidig träning men jag kom iväg iaf. ingen höjdarträning men dock träning.

[Vargöga]
2012-05-03, 09:30

Inne på min tredje dag. Har köpt sockerfri saft men tyvärr innehåller den sötningsmedel så det var ju inte något bättre alternativ.

[Beavis]
2012-05-03, 15:39

Jag önskar det fanns saft och liknande produkter med reducerat sockerinnehåll inte bara sådana där det är ersatt med sötningsmedel

[Vargöga]
2012-05-03, 16:01

Men det finns det ju. BOB har en sån saft.

wolfgrin
2012-05-03, 19:57

Du försöker iaf Emilia, får ta den tid det tar att bli diciplinerad och sockerfri. Såg på en annan tråd att du har problem med knäna så du har lite till att kämpa med - jobbigt, men du kan.. kämpa kämpa ;)

Bra att du kom iväg Beavis, spelar ju ingen roll att det inte var effektiv träning - du kom iväg! =)

[Vargöga]
2012-05-03, 19:59

Tack. Jo jag kämpar på med träningen trots knäet och med läsken. Inne på tredje dagen utan läsk. Skrattande

[Beavis]
2012-05-03, 22:50

Jo jag ser det positiva i att jag faktiskt kom iväg och tränade och inte bara var kvar hemma framför tvn. det gjorde förhoppningsvis lite skillnad. Men jag kom inte bort ifrån läsken istället så….

wolfgrin
2012-05-06, 03:16

Svårt det där.. börja med att köra ett glas vatten för varje läskglas kanske, man kan ju inte dricka hur mycket som helst så det kanske kan dra ner det lite.
Alla steg är bra, sen är det såklart olika vad som funkar från person till person. Stegvis eller tvärt..
Finns inget annat förutom träningen du kan byta ut beteendet mot, något som är lättare att bryta sen när du lyckats med det steget?

[Vargöga]
2012-05-06, 07:10

Jo jag kan spela spel, läsa böcker och tidningar, sova en stund, göra armband eller sitta vid datorn.

wolfgrin
2012-05-06, 22:15

Bra där, fokusera och välj rätt ;)

Mer peppande än så kan jag inte vara idag då jag trillade ner i sockret själv idag efter långt uppehåll :(

Hoppas det går bättre för dig!

[Beavis]
2012-05-06, 23:37

Simning är annars en bra träning du kan syssla med som inte belastar ditt knä. Då bränner du också kalorier.

[Vargöga]
2012-05-07, 06:37

Tack för peppandet.

Jo simning är bra. Tungan ute

[Vargöga]
2012-05-08, 18:21

Nu har det gått en vecka och jag är stolt över mig själv som lyckats sluta med läsk. Det har gått riktigt bra faktiskt. Skrattande

[Beavis]
2012-05-09, 01:37

grattis fortsätt så. Men var beredd på att ditt återfall med godiset kan trigga läsksuget också. Så stålsätt dig

[Vargöga]
2012-05-09, 06:15

Jo det vet jag, Flört.

[Beavis]
2012-05-09, 22:49

Jag häller i mig läsk just nu själv. Man vet ju metoder och annat men det är en sak att veta en annan att följa råden och teknikerna.

[Vargöga]
2012-05-10, 07:53

Håller med. Man vet vad som är bra och dåligt men har svårt att genomföra det.

[fessing]1
2012-05-12, 07:27

JAg måste sluta med läsken dels för min egen skull och för tandläkarens!

Jg sväller upp rätt rejält när jag dricker läsk så de känns som en klar nackdel för mig:( sen tandläkaren e ju inte för glad ihäller!

saken är den att jag har tillgång till läsk inom mitt jobb…och den tillgången är extrem! tips på hur jag skall göra för att se bort från läsken och kanske till och med sluta helt?

[Vargöga]
2012-05-12, 08:45

Ha en vattenflaska med dig på jobbet och drick från den när du blir sugen. Flört

[Beavis]
2012-05-12, 11:42

Ät bra och balanserat så att inte blodsockret sjunker för mycket snabbt.Då brukar man bli sugen.

[fessing]1
2012-05-12, 18:28

jätte bra tips thx..de med vattenflaska skall inte vara till problem:) men hur menar #38 med bra och balansera? alltså måltider på besämda tide osv eller?

[Vargöga]
2012-05-12, 18:29

Skrattande

[Beavis]
2012-05-12, 20:47

#39 ja samt att du äter långsamma kolhydrater när du äter det som innehåller dem. det gör att du håller dig mätt och nöjd längre. Äter du däremot lchf och har ett konstaterat beroende av socker/kolhydrater kan detta dock trigga dig.

Men vad jag menar är att man inte ska vara hungrig när man går till affären. Det får hjärnan att spåra ur och du går därifrån med en massa skit du inte tänkt dig.

[Pappsing]
2012-05-28, 10:28

Jag passar verkligen in i den här tråden.
När jag var ungefär 5 år gammal, fick jag smaka min första Cuba-kola.
Sedan den dagen, har jag älskat cola.
Okej, jag kan inte minnas att jag blev beroende av cola, efter den.

Men i vuxen ålder…har jag verkligen varit beroende av coca cola.
Jag drack litervis av detta, varje dag.
Minst 2 liter varje dag.

Nu slutade jag med coca cola i torsdags, tvärt.
Shit, vad jobbigt det var första dagarna.
Hade ont i huvudet och mådde piss.

Men sedan hittade jag de härliga Macciato-dryckerna på ICA.
Det är kaffe….mjölk och socker….
Mmmm, det är sååå gott.

Så, det är ett tips för alla er som vill sluta med coca cola.
Ge er själva EN Macciato varje dag istället.

wolfgrin
2012-05-28, 13:49

#42 Glad att du hittat något du är nöjd med.

Förstår inte vittsen med att byta ut en dryck mot en likartad dock.. båda innehåller ju socker och koffein i mängder så det tar knappast bort beroendet, men får det dig att dricka mindre av varan är det iaf något.

[Pappsing]
2012-05-28, 15:26

Aha..nu fattar jag den sociala koden i det här forumet, det hör till att skriva siffran, på personens inlägg, som man ska svara på.
Så, då gör jag det med.

#43 För mig är det just coca colan i sig, som jag anser vara den viktiga att sluta med. Men tack för dina tankar och jag förstår precis hur du tänker.
Du har helt rätt i hur du resonerar.
Men, jag tutar på i min värld och fortsätter att känna mig duktig :P

[Vargöga]
2012-05-28, 16:11

#42 Så länge som du bara tar en om dag så är det ju okej tycker jag. Jag köpte saft men det var inte lika gott som min PM så jag dricker det så sällan. Håller mig till mitt te.

[Beavis]
2012-05-28, 19:10

#44 Pappsing du får använda precis vilken metod som passar dig bäst du vill.

Men det gör det enklare att vet a vad du svarar på och vad du syftar på Glad

Som wolfgrin kan jag se paralellen att du byter ut en koffeindrink emot en annan. men visst är det bra att du klarat att sluta med colan.

När du vill sluta med Kaffet också är vi här och stödjer dig i det också.

[Pappsing]
2012-05-28, 19:24

Så söta ni är….
Jag har ingen plan att sluta med kaffet…det är gott och känns lite vuxet…även om jag är 32 år, pappa och så….så är det aldrig fel att känna sig lite extra vuxen :P

Men, tack för att ni vill ge mig stöd…

[Beavis]
2012-05-29, 00:19

Jag är 38 och dricker inte kaffe.ser ingen vuxenpoäng i det. men jag tycker inte det är gott heller… Mitt problem ligger då i att jag dricker otroligt mycket cola.

Du är pappa till ett barn DET är vuxenpong tycker jag.

[Pappsing]
2012-05-29, 09:02

:P

[Beavis]
2012-05-29, 14:24

Det som gör oss beroende är ju något ämne i Koffeinet men säkert även sockret om man skall vara seriös. Visst man kan sluta med ****-Cola  och känna sig stolt. Men räknas det verkligen om man ersätter det med en annan dryck/ämne som ger oss samma kick? troligen inte? Skulle jag säga.

Kaffe och cola är ungefär lika illa

[Pappsing]
2012-05-29, 14:30

För mig, som har varit beroende av coca cola, är det en enorm vinst att jag kunde lägga av med just colan.
Att jag dricker kaffe istället, rör mig inte alls.
Det tänker jag fortsätta med.

Det var just colan som jag ville lägga av med. :P

[Beavis]
2012-05-29, 19:24

Okej ja du får ju göra det som känns bäst för dej. Upplever du inget problem med kaffet så är det ju inte det för dig och om ingen i din omgivning heller reagerar så är det ju lugnt då missbrukar du inte.

Jag dricker light cola och jag e tjock. är det va colan eller maten? vet icke men jag ror den bidrar

[Pappsing]
2012-05-29, 19:28

Jag drack en massa light-cola jag med förr.
Men sedan märkte jag att jag tål inte sötningsmedlet som är i…aspartam..
Jag får epileptiska anfall av det.

Jag har inte epilepsi, men äter eller dricker jag något med aspartam i, så får jag anfall, som liknar epilepsi.

Ett tips till dig…försök sluta med light produkterna, före du med utvecklar någon sorts anfall.
Aspartam, är egentligen ett nervgift.
För mycket av det, är verkligen farligt.

[Beavis]
2012-05-30, 11:49

Problemet är att jag tycker att vanlig cola är för söt numera. Jag har testat och gillar det inget vidare. Man får beläggningar på tänderna och blir kletig.. Jag borde sluta helt bara, jag vet kompisar som gått nr en hel del i vikt bara av att sluta med läsk.

[Pappsing]
2012-05-30, 13:29

Är det att gå ner i vikt som du vill göra, ska du ju göra det du känner att du måste göra.
Sedan när det gäller att dricka läsk eller inte, är det upp till var och en.
Folk älskar att tycka och tänka om hur andra lever sina liv.
Men så fort någon börjar tycka om hur de själva lever sitt liv…då blir det plötsligt inte lika skoj längre.

Drick du din läsk om du känner att det är vad du vill göra.
Jag förstår dig, jag var beroende av läsk i över 20 års tid.

Man har bara ett liv, njut av det medans man kan.
Du har ju lite svårt att dricka läsk när du är död..
Så pass på att dricka nu medans du kan :P

[Beavis]
2012-05-31, 01:25

Men jag tror också att jag skulle må bättre utan. Visst är colan god emellanåt särskillt till mat. Men det tvångsmässiga drickandet emellan bara för att den finns där och man har suget klarar jag mig utan.

[Pappsing]
2012-05-31, 09:08

Det är just det där…man dricker gärna, utan att men egentligen är törstig.
Man bara gör det :P

Det är så lätt att man frågar sig själv, varje kväll, varför man egentligen gör det.
Man känner att man ska minsann sluta med cola dagen efter.

Men sedan går man upp och känner det där suget..:P
För det är ju rätt skönt att bara sitta i soffan, se på TV och sörpla lite cola :P

Jodå, det där minns jag mycket väl.

[Beavis]
2012-05-31, 16:41

Precis, skulle vilja kunna passera butiken eller pressbyrån utan att snegla mot läskkylen och räkna efter i huvet om växeln räcker?

[Pappsing]
2012-05-31, 18:07

Jag minns hur jag hade det när jag slutade med läsk.
Jag gick förbi läskdisken med flit, för att jag kände en sådan enorm glädje och vinst. Varje gång jag gick förbi utan att köpa något.
Prova du med….men du måste ha bestämt dig för att du vill sluta först..annars är risken stor att du köper något och mår dåligt över det sedan.

wolfgrin
2012-06-02, 19:26

#44 Du bör känna dig duktig, du verkar inte dricka lika mkt av Macciato som du gjorde av läsken så det ihop med att du slipper sötningsmedlet din kropp inte tål är jättebra!

#54 testat att späda colan med kallt vatten, blir inte så sött smakar inte riktigt lika heller iof, ungefär som tysklands cola smakade förut. Men det blir mindre sött och man dricker mindre av colan, funkat för flera jag känner.. tyvärr inte för mig då det inte faller mig i smaken.

Skurtrasan
2012-06-05, 19:54

vill ge lite kred starkt jobbat att klara sluta dricka läsk :) tyvärr är jag för svag mot frestelser så hehe :)

Livet i varje Andetag

[Vargöga]
2012-06-05, 21:12

Läsken har varit lätt faktiskt. Godiset är det värre med. Flört

Linus-the-bunny
2012-06-18, 17:23

Jag vill sluta. Kan inte dricker allderes för mkt cola Light (har ätstörningar,) Men känner att jag måste sluta med colan! Kan dricka upp till 5 glasburkar eller vad det heter typ.

[Vargöga]
2012-06-18, 17:24

Pet-flaska kanske?

Linus-the-bunny
2012-06-18, 17:25

Nää men asså i glas. Har glömt vad det heter.

[Vargöga]
2012-06-18, 17:30

Aha okej.

[Beavis]
2012-06-18, 22:16

Glasflaska?

Linus-the-bunny
2012-06-19, 11:00

Aah glasflaska, Thanx :)

[Beavis]
2012-06-19, 17:35

Np. Jag trodde knappt de gjorde glasflaskor med cola längre. Ska försöka skärpa mig nu, jag vet att jag sagt det en massa gånger tidigare och när det är sol är det kanske inte bästa läget? men ändå. ska försöka sluta alt. trappa ner till bara någon gång i veckan

wolfgrin
2012-07-28, 19:29

Hej, hur går det för er?

Upp till toppen